Bild
Nästa artikel
Halvering av indragna körkort

Halvering av indragna körkort

Nyheter

Hälften så många körkort återkallades under 2010 jämfört med året innan. Polisens nya strategi kan vara orsaken.

Under 2010 drog polisen in ungefär 18 500 körkort i Sverige, en minskning med 43 procent jämfört med året innan. Då återkallades 32 800 körkort. Det framgår av ny statistik från Transportstyrelsen.

Körkort kan dras in av olika anledningar, men en av de vanligaste är fortkörning.

Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholm, menar att halveringen kan förklaras med polisens nya trafikstrategi. Den går ut på att den genomsnittliga hastigheten ska sänkas.

– Kan vi få den breda massan att sänka medelhastigheten kommer vi att minska antalet dödade och skadade i större utsträckning än om vi jagar dem som kör alldeles för fort, säger han till TT.

Som ett resultat av strategin har polisen i större utsträckning bötfällt bilister som kör lite för fort, menar Göran Bolinder.

Indragna körkort 2005-2010:
2010: 18 565
2009: 32 796
2008: 31 628
2007: 31 664
2006: 29 780
2005: 32 994

Källa: Transportstyrelsen

Diskutera: Vad tycker du om polisens nya trafikstrategi?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Anynomus
2011-01-28 12:54

Ständigt den dumma svenska polisen.

#2
Fellali
2011-01-28 14:14

Det är OK att de kollar hastighet, men trött på att hastighet lyfts fram som enda riskfaktor. Jag skulle vilja se böter och ibland indragna kort på folk som kör väldigt oaktsamma (telefon mm.) och dom som lyckas göra 5 taskiga filbyten eller farliga omkörningar i rad, men såna får härja fritt i detta land... tills det smäller.

#3
280+
2011-01-28 14:23

ååååååååå ja älskar å va ögontjänare....full gas så klart spar tid..

#4
280+
2011-01-28 14:28

bara titta å njut på denna
http://www.youtube.com/watch?v=Gx1CkPcICaY
mmm godis,,,,

#5
Erik F
2011-01-28 14:38

280+: Den som körde den motorcykeln skulle inte få köra gräsklippare ens. Tyvärr kommer han (för ingen kvinna är så omdömeslös) att råka ut för en olycka en dag och då kommer det att gå riktigt illa. Tyvärr. Ett potthål i vägen räcker. Hoppas att han inte tar med sig någon från detta liv då.

En sådan kille skulle ha rejält med stryk faktiskt. Riskerar våra liv i trafiken.

#6
emellertid
2011-01-28 16:12

Det är rätt satsat för de som kör bara lite för fort som 5-10 km/h för fort är ju väldigt många fler än de som kör ordentligt för fort. Tar man alla de så kommer medelhastigheten att sjunka.

#7
2011-01-28 16:39

Hur det än är, så kostar bilismen både liv och miljö. Vi måste inte vara eniga om vart smärtgränsen ska vara.
Ser man till järnvägen så, i motsats till biltrafiken eftersträvas högre och högre hastigheter trots förhållandevis höga dödstal i den trafiken. Någon som vet om en lokförare har lagförts för hastighet?

#8
erot
2011-01-28 17:08

280+ försöker förstås provocera..? - ifall han nu inte råkar vara utrustad med lika få hjärnceller som motorcyklisten i filmen. För det är inte en trafikant - det är en sinnessjuk självmordspilot, som förutom att han utsätter sig själv för livsfara även utsätter sina medtrafikanter för detsamma. Med vilken rätt kan man undra?
Förhoppningsvis inser t o m "280+ " det..!!

#9
280+
2011-01-28 17:35

nopp e på verkstaden för mer trim till hojen så håll till höger era svennar jeeee mer gas....lika farligt me viriga gubbat i trafiken börje filbyte heter dom....GASA!!!!

#10
2011-01-28 18:15

Stackars mc-förare, hjärnan är inte bättre utvecklad än sätesmuskeln.

#11
2011-01-28 21:26

Bättre att fokusera på annat än bara hastigheten så som alkohol och drogpåverkade, trötta förare, äldre förare med mera.
Kör ju över 15000 rattfulla varje dag. Vill du se dessa ute när ditt barn går till skolan?

#12
2011-01-29 17:58

Re: Jes_
"Ser man till järnvägen så, i motsats till biltrafiken eftersträvas högre och högre hastigheter trots förhållandevis höga dödstal i den trafiken. Någon som vet om en lokförare har lagförts för hastighet?"

Till skillnad från vägtrafiken så går det inte lika lätt att överträda hastighetsgränserna på järnvägen, där har man ATC som håller koll på hastigheten hela tiden så att man bara kan köra ett par kilometer över hastighetsgränsen innan tåget automatiskt bromsas till rätt hastighet. Däremot ser man ofta bilister som kör förbi halvbommar mitt framför tåget vilket inte är så bra för bilisten som kommer för nära vilket man ser här där tåget kör sakta när bussen träffas, hastigheten har inte så stor betydelse när man blir påkörd av ett tåg.
http://www.youtube.com/watch?v=poomuKzSGZA&feature=related
Dödstalen på järnvägen står olyckliga mäniskor för som inte lyckats få hjälp i tid av vården i samhället.
Den vården borde samhället lägga mer resurser på än att försöka få bort de få som nu dör i biltrafiken på senare år.

#13
Uno Lööv
2011-02-02 21:43

Strunta i Jes. Ett troll med flera namn här och det ger inget seriöst intryck. Det ger han inte i sina kommentarer heller.

#14
2011-02-03 16:45

"Asså, om jag kör 30 mil å Nisse kör i laglig fart, i 30km/h långsammare än mig, ja då måste ju jag tjäna en massa tid. Jag menar, att köra 30mil i 30 knyck, det tar ju 10 timmar. Så jag kommer fram 10 timmar snabbare. Fan, jag är framme innan han käkat frukost, ju!"
Undra om det är så somliga tänker. Om de tänker...

#15
2011-02-03 16:56

280+ (gissar att det står för vad han behöver öka sitt iQ med för att komma upp i normala värden) har hittat en filmklipp som jag trodde var överspelat och begravet (precis som föraren troligen är eller snart blir).
Det är utan tvekan skickligt kört rent tekniskt - men absolut vansinne om man tänker på något lite mer än endast sig själv. Om någon annan trafikant gör ens en bråkdel av hans öväntade manövrer så försvinner idiotens marginaler helt. Dessutom är idoiten allmänt störande och kan skrämma andra trafikanter att göra någon felaktig manöver.
Nej, sånt här skit har absolut inte på vägarna att göra.

För många år sen åkte jag från Stockholmstrakten upp till Dalarna med en förare som konstant låg för omkörning på de sträckor där det fanns vägrenar. De mötande flyttade på sig av ren självbevarelsedrift - vilket var vad han helt kallt räknade med. Men om någon hade varit lite tröttt, då? Eller vad hade hänt om han mött en lika stor idiot i motsatt riktning?
Somliga saknar totalt fantasi och insikt.

#16
2011-02-03 17:04

Jes, jag vet inte vad du stöder dig på. Räknat per personkilometer så är järnvägen det absolut säkraste du kan åka med!
De få gånger etn riktig tågolycka inträffar så dör många på en gång, just då - men det är sannerligen inte ofta. I synnerhet inte om man jämför med bilismen.

Visst eftersträvar man snabbare tåg, men de går ju på egna, inhägnade banor. Dessutom finns där ett helt annat säkerhetstänkande, så inget genomförs bara utan vidare.

#17
JJD
2011-02-03 19:01

Det är större chans att vinna på lotto än att dö i än bilolycka om man inte vill ta livet av sig förstås!
Vad är oddset på att komma över på fel sida på vägen och möta en lastbil samtidigt?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.