Bild
Nästa artikel
Körde 193 km/tim – fick behålla körkortet

Körde 193 km/tim – fick behålla körkortet

Nyheter

Polisen stoppade i augusti en man som körde 193 km/tim. Trots att högsta tillåtna hastighet var 100 km/tim kom mannen undan med böter.

I slutet av augusti körde en 26-årig man från Småland på E4 i Ljungby kommun.

Han passerade en civil polisbil som uppmärksammade mannens höga hastighet. Polisens mätning visar att mannen körde i 193 km/tim.

När mannen stoppades erkände han fortkörningen, uppgav att bilen varit på service och att han ville testa att allt fungerade som det skulle. Därefter fick han fortsätta köra.

Det rapporterar tidningen Smålandsposten.

Normalt drar polisen in körkortet direkt på plats om hastigheten överskrids med 30 km/tim.

Mannen har nu dömts till 4 000 kronor i böter för hastighetsöverträdelse. Åklagaren menar dock att incidenten inte bedöms som vårdslöshet i trafik eftersom inga olyckor inträffat.

När domen vunnit i laga kraft ska Transportstyrelsen besluta om körkortet ska dras in eller inte.

Diskutera: Vad tycker du om fortkörningen?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2010-10-25 13:03

Man bör beakta att om man kör långa sträckor i över 230 km/tim med Lexusen bör man höja lufttrycket i däcken med ett 0,2 bar står det i instuktionsboken till Lexus LS 400.
Eftersom Lexus gick lika tyst i 110 kmt som andra bilar gjorde i 50 kmt när VB gjorde ljudtest av många bilar är det kanske lätt att missa att det går för fort när det går så tyst.

#2
MASA
2010-10-25 13:17

Är alla lika inför lagen?

#3
lauda
2010-10-25 13:18

Jag brukar ha +10% i mina däck när jag kör över 200 km/h, men det är svårt att hålla i långa sträckor med dagens trafik kaos!

#4
Lennart Sandberg
2010-10-25 13:53

Vansinnigt. Jag har själv åkt 102 (missade inbromsningen vid 70) och blev av med körkortet på plats. Det hände ingen olycka då heller och böterna var ungeför desamma. Detta är inte likhet inför lagen!

#5
jarl s
2010-10-25 14:03

Han körde tydligen en Toyota och alla vet att dessa bilar klarar 200km/h+ utan problem = ingen fara.

#6
Sonettracer
2010-10-25 14:17

När Transportstyrelsen får domen kommer de att besluta att dra in hans körkort i 2-3 månader.

Om inte kan de lika gärna lägga ner hela hastighetsövervakningen.

#7
JB
2010-10-25 14:38

Alla är inte lika! = Alla är inte lika inför lagen!
Övriga kommentarer är överfödiga!
Man ska ju inte kasta skit!

#8
Jägaren
2010-10-25 15:09

Det här är helt otroligt. Hur är det möjligt? Det skulle vara intressant att veta mannens yrke. Polis? Advokat? Kommundirektör?

#10
Kalle fortkörare
2010-10-25 16:21

193km/h varför inte 200km/h fegis.

#11
Lars Almén
2010-10-25 16:32

Men käre 789 - vad har det med saken att göra??? Men självklart skulle han bli av med körkortet vad det än var för en.

#12
2010-10-25 16:36

Köper man en vara vill man väl kontrollera att den uppfyller vad som utlovas.
Står det i handboken att bilen kan köra 193 km/h måste man väl, som konsument ha lov att kontrollera uppgiften? :o)
Men först bör man lära sej att känna igen en polisbil ...

#13
Jägaren
2010-10-25 16:42

789: Ett tips: Tänk på hur du uttrycker dig. Det finns de som kan anmäla dig. Tyvärr, skulle jag vilja säga. I Sverige idag får man inte längre säga sin åsikt i vissa frågor. Man får inte ens på sakliga grunder säga att invandringen kostar mycket pengar. Då är man genast rasist!
--
JES: Det var tydligen en civil polisbil och det kan vara lite marigt att känna igen en sådan - även om de civila polisernas tillvägagångssätt ofta röjer dem.

#14
2010-10-25 17:42

Jag läste civil polisbil Jägaren.
Att känna igen en målad polisbil är väl inte så svårt att man direkt kan behöva lära sej det ?
.

#15
S-E S
2010-10-25 19:11

Vilket "straff" man får vid en fortkörning vid likartade förhållanden är ett lotteri. Domstolarna kan lika gärna utmäta påföljden genom dragning i en tombola. Man samlar i hop alla landets fortkörare under en månad och låter påföljden bestämmas vid lottdragning. Till exempel: Alla med siffrorna 3 och 4 i lottnumret får ingen påföljd. De med 1, 7 och 9 i numret bötar 5000 och de med 2, 5, 6, 8 och 0 i numret åker in i finkan på 2 månader. Det är Svenska domstolars "rättvisa" i trafikärenden. Det borde heta "trafikdumstollar" i stället?.

#16
2010-10-25 20:07

Inte så lite förvånande att körkortet inte rök på platsen.
Men han är inte dömd än...
-
Jägaren, angående din OT-kommentar:
Som helhet kan du nog ha rätt, men invandrare är ingen homogen grupp och ska inte bedömas som en sådan heller! Några kommer faktiskt hit som utbildade vuxna (vilket tyvärr inte alltid är någon garanti för att de får ett mostsvarande jobb).

#17
icscgharre
2010-10-25 21:35

Tja,
E4 vid Ljungby är det ingen fara att köra fort på. Inga vildsvin, inga älgar, ingen mötande trafik. Äntligen ett vettigt beslut i ett "hastighetsfall". Den vägen är ju god för 300 på hösten (när allt skräp försvunnit från vägbanan).

Jag

#19
Jägaren
2010-10-25 23:42

leifer: Det är precis så här det är: Det räcker med att man öppnar käften i invandringsfrågan så får man genast någon jycke efter sig.

#20
2010-10-26 12:58

Den senaste tiden har kommit att handla mycket om ekonomi, kostnader samt invandrare Leif. Eftersom invandringspolitiken är en del av vår samhällsekonomi, samt då den kan utgöra en alternativinvestering till exempelvis vägtrafiksatsningar, tycker jag att vi mycket väl kan diskutera frågorna på ett akademiskt hederligt sätt.

En del vill då hävda att invandringen kostar mycket pengar, dock utan att kunna presentera några konkreta beräkningar. Förvisso har det från en del politiska håll gjorts försök, men där har uträkningarna varit så bristfälliga och snarare vittnat om helt andra agendor än samhällsekonomisk effektivitet, att ingen tagit dessa falsarier på allvar.

Mycket av problematiken bottnar förstås i att folkströmmar alltid har förekommit och att det mot den bakgrunden blir svårt att göra några avgränsningar. För hur skall den göras? Är det när man bott fem, tio eller hundra år i landet? Hur skall man sätta gränsen och varför? Och vad är en kostnad i sammanhanget? Att bygga lite flyktingsförläggningar och driva ett verk ger inte de kostnaderna som framkommer i debatterna från högerpopulistiskt håll.

Så påståendet att invandringen kostar en hiskelig summa pengar saknar mig veterligen vetenskapligt stöd. I alla fall finns det vad som hittills redovisats inget som påvisar de summorna som stundtals förekommer inom den politiska debatten och vilka också kommer till uttryck i en del politiska konstellationers så kallade budgetar (som med all rätt kritiserats av flertalet framstående ekonomer och bedömts som vulgärpropaganda).

Slutligen, är det inte lustigt att världens tre största ekonomier, USA, Japan samt Tyskland också består av en stor mängd invandrare. Hur går det ihop med ursprungsfrågeställningen att det är ekonomiskt negativt med invandring?

MVH AL

#21
2010-10-26 17:25

Leifer och Jägaren, min komplettering kan svårligen tolkas som att ha fått någon efter sig. Då får man nog vara ytterligt känslig. Att jag anser att kommentaren är OT (Off Topic = utanför ämnet) kan man väl knappast heller invända mot, även om AL utvecklar resonemanget om alternativa investeringar - trafik eller invandring. Läs gärna hans kommentar. För några "sakliga grunder" för sitt påstående presenterar ju faktsikt Jägaren inte alls.

#24
Fast as a shark
2010-10-26 22:35

Jag föredrar äppelmunkar framför vaniljmunkar och lågskor framför kängor. Eller var det artikeln som skulle kommenteras ?

Kan man hänvisa till detta fall som ett prejudikat om man själv åker dit för fortkörning ?

#25
2010-10-26 23:14

Ett problem Leif är just att dessa påstådda kostnader är svåra att identifiera. Hur skall den avgränsningen göras? När är man invandrare? Min farmors mor exempelvis, som kommer från Tyskland, eller mormors farafar som var fransman - är jag då en invandrare eller räknas jag som svensk?

Jag har svårt att se hur man skall lyckas identifiera alla dessa miljarder som vissa politiker häver ur sig i tid och otid. Ofta funderar man faktiskt över om de känner till vad en kostnad är samt hur man gör en ekonomisk kalkyl. Ta bara det omdiskuterade bygget av Förbifart Stockholm, det kostar inte 28 miljarder det heller.

Folk har flyttat sig under hela människans livsexistens och att försöka motarbeta dessa folkströmmar, det är att slåss emot väderkvarnar. Fråga annars en Japan idag - som ju faktiskt härstammar från Kina. Eller varför inte höra med en stor del av befolkningen i nutida Tyskland som flydde från regimen i Öst? Utifrån SD-perspektivet borde ju både Japan och Tyskland vara bankrutta idag och ändock tillhör de båda världens största ekonomier. Hur går det ihop?

Sanningen är nog snarare att de påstådda kostnaderna har blandats ihop med en investering, det som idag möjliggör att Japan och Tyskland tillhör världens starkaste ekonomier. Men detta är som sagt inget jag vet helt säkert utan enbart något jag spekulerar omkring.

MVH AL

#26
2010-10-27 11:46

Tycker det är så tråkigt med detta oändliga återkommande till invandring och kostnad ..
Man måste väl förstå att allt kostar, så även icke-invandare.
Denna SD retorik, lik nazityskarnas på 30 talet finner alltid att varje kostnad i samhället ska ställas mot invandring (den tidens samhällsproblem ställdes, som säkerligen är bekant för er, mot judar mfl.)
Nu hör det till saken att invandring inte bara är en kostnad, det är en intäkt också vilket faktiskt inte är fallet med alla samhällets kostnader.
Saklig och seriös kritik till invandringspolitiken ska riktas dit den hör hemma, nämligen ömsesidig integration.
Detta är fullständigt OT men jag tycker inte att dessa människor som exempelvis Jägaren ska få slänga ut sitt hat utan mothugg. Tråkigt med människor som sitter i en Merca och får ont i sina hemorrojder över folk som många gånger fått fly för sina liv.

#27
2010-10-27 12:01

Javisst Jez, jag tycker också att det är en beklämmande människosyn som präglar denna debatt. Dessutom är det ju ofta ute i gråskalrona som man finner den bästa förklaringen. Problemet bottnar dock i att ute hos de mindre bemedlade partierna finns det bara två sätt att se på saker och ting, svart eller vitt.

För visst behöver vi få hit folk. Titta bara på den demografiska transitionen, där vi befinner oss i steg fem. Således behöver vi invandrarna för att kunna bibehålla vår produktion samt vår välfärd i framtiden.

Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Demografisk_transition

MVH AL

#30
2010-10-27 13:07

Kanske var någon förlindrande omständighet, som
t ex alkohol- alt drågpåverkan. Vid andra brott är det så.

#31
2010-10-27 15:55

Besynnerligt!
Jag känner ingen Svensk, ingen utlänning heller för den delen ... som VET att det finns ett problem med finansiering.
Känner däremot hur många som helst som tycker både det ena och det andra .. Men de som vet något säjer att vi har ett befolkningsproblem, rent finansiellt då som inte har ett dugg med invandring att göra, utom i positiva termer förstås.
Att köra för fort är i varje fall inte ett problem som kan hänföras till invandring och ska vi ta alkoholrelaterad brottslighet, både i trafiken och annorstädes går, i varje fall muslimerna rimligt fria där.

#33
2010-10-27 19:17

Hmmm, Leifer. Du är insatt förstår jag att du tycker.
.
Gränsen = Svenskt medborgarskap? Okay, då löses alla problem genom att ge alla medborgarskap i samband med folkbokföringen, eller?
.
Ingen förnekar dej Svensk kultur, vad det nu exakt kan vara för något ... Var är problemet och kostnaden i det fallet?
.
Världen består av kanske 5 miljoner Svenskar (rimligt etniska) och 6 miljarder utlänningar .. !?

#35
2010-10-28 13:11

Jag för gärna en sansad diskussion om detta Leifer, fri från PK-attribut. Jag skulle dock uppskatta om du kunde precisera dina kostnader lite mer bestämt, både med avsikt på storlek som var de uppstår, samt en kommentar om vår demografi som jag länkade till innan.

MVH AL

#37
kalle2
2010-10-29 21:56

Vilken dålig artikel, framgår inte alls vad som egentligen gjorts på plats. Luddigt...synd, svårt att ha någon åsikt när man inte vet vad som hänt...mig veteligen har polisen inget inflytande över hur länge en person blir av med körkortet, skulle vara intressant att veta vad utfallet blir.

#38
kalle2
2010-10-29 21:56

Vilken dålig artikel, framgår inte alls vad som egentligen gjorts på plats. Luddigt...synd, svårt att ha någon åsikt när man inte vet vad som hänt...mig veteligen har polisen inget inflytande över hur länge en person blir av med körkortet, skulle vara intressant att veta vad utfallet blir.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.