Bild
Nästa artikel

Kinesiska Qoros till Sverige 2016

Genève 2014

Inom två år kommer kinesiska bilmärket Qoros till Sverige. Flera modeller kan bli aktuella och nu finns en dieselmotor med i planerna.

På tisdagen slog bilsalongen i Genève upp portarna. En av tillverkarna på plats är kinesiska Qoros, som värvat flera svenskar med bakgrund på Volvo och Saab.
 
Förra året etablerade bilmärket en återförsäljare i Bratislava, den första i Europa, och inom två år ska det finnas svenska återförsäljare som säljer Qoros. Det säger Daniel Backman, som ansvarar för Qoros produktstrategi, till Vi Bilägare.
 
– Vi har inget exakt datum, men inom två år börjar vi expansionen i Europa, säger Daniel Backman, som tidigare hade motsvarande jobb på Volvo Personvagnar.
 
Hur prioriterat är Sverige?
– Sverige är en prioriterad marknad eftersom det finns en stor öppenhet för nya märken i Sverige. I Sverige finns det också ett stort intresse för Qoros eftersom många svenskar är inblandade i märket, säger Daniel Backman.
 
Tidigare var tanken att Qoros endast skulle sälja bensinbilar i Europa, där majoriteten av bilköparna väljer bilar med dieselmotorer, men nu har planen ändrats:
 
– Nu har vi en dieselmotor med i planerna. Det finns inga detaljer ännu, men vi jobbar med en diesel, säger Daniel Backman.
 
Strategin om att bilarna ska kosta mindre än motsvarande Volkswagen, men samtidigt ha mer utrustning, ligger dock fast:
 


– Vi lägger oss under Volkswagen i pris, mitt i smeten med Ford, Hyundai, Kia, Hyundai och Toyota, men vi kommer inte vara billigast i stan, säger Daniel Backman.
 
Vilka bilar blir aktuella i Sverige?
– Hela lineupen blir aktuell för Europa. Sedan, halvkombi, suv och herrgårdsvagn. Det är planen, säger Daniel Backman.
 
Diskutera: Vad tror du om Qoros chanser i Sverige?

Kommentarer

#1
2014-03-04 10:23

Minns att vi för kanske ett år sedan nämnde att det kommer ta minst 10 år för en Kinesisk bil att bli tillräckligt krocksäker för att kunna säljas här,..men det gick visst lite fortare än så ...

#2
2014-03-04 10:27

Om Qoros kommer att kosta som en Ford eller Toyota så tror jag inte det blir någon större framgång i Sverige, jag tror på att ett nytt märke behöver ha extra lågt pris för att slå sig fram. Kostar Qoros som sina mer väletablerade konkurrenter blir det tufft för Qoros.

#3
2014-03-04 10:48

Som jag har sett diskussionerna tidigare om Qoros i detta forum så har det funnits en förväntan om att Qoros skulle vara mycket billigare än konkurrenterna, utifrån artikeln så verkar det inte längre vara möjligt utan Qoros får samma pris som sina konkurrenter.

#4
2014-03-04 10:58

Kan man få fram så många modeller samtidigt med vettiga motorer så kan det säkert bli intressant. Nästa stora grej är bra återförsäljare. Om Qoros blir en av 6 bilmärken i en hall med okunniga säljare (som t.e.x hos Bilpartner mfl) så blir det tufft.
Vidare är prissättningen viktig. En Vw ligger inte långt ifrån t.e.x Kia i pris idag och trots att Kia har bättre garantier så säljer Vw bättre. Med andra ord så har man råd till en Kia/Hyundai så klarar man nog ekonomiskt av en Vw också som anses som klassledare. ( det räcker således inte med att Qoros endast är lite billigare )

Qoros måste snarare därför vara billigare än Renault men samtidigt ändå inte vara sämre utrustad m.m för att ha en chans. Bilen måste även då förstås med ett högre pris vara betydligt bättre än en Dacia så det blir spännande att se hur försäljningen går.
Själv kommer jag inte att bli någon "testperson" om inte priset är väldigt mycket bättre än konkurrenterna. ( enligt mig då alltså de billigaste fabrikaten på marknaden )

#5
2014-03-04 11:23

Ser fram emot att detta märke kommer till Sverige. Kommer att bli intressant att följa framöver med priser, garantier, och egenskaper. När kommer hybriden, plug-in hybriden?

#6
2014-03-04 11:47

JA det är spännande och nog skulle man vilja ha lite mer insyn i ett sådant bolag som är på G. Hur bra är bilen idag? Behöver man de två åren för att hinna förbättra nuvarande version för att i bästa fall nå en hyfsad europeisk standard eller räknar man med att vara ifatt och kanske "förbi"?
Är utbudet komplett med hybrider och elbilar till 2016 ( som kanske snarare mer nog blir ett måste för att kunna hänga med!? ) så blir det helt klart väldigt intressant.

#7
2014-03-04 12:10

Ser också fram emot detta, det är alltid bra med valmöjligheter vid bilbyte.

#9
2014-03-04 23:22

Och nu ryktas det om samarbete med Koenigsegg och deras ventillösa motor!
Kanske är man ganska på hugget och då finns det nog anledning för de etablerade att oroa sig.

#8
2014-03-04 23:27

Detta blir intressant att följa! Jag tror dock att man helt klart är fel ute om priserna kommer att hamna i nivå med Hyundai/Kia, Toyota och Ford där de flesta modeller tillverkas här i Europa.
Är inte själva idén med en kinesisk bil att den skulle vara billigare kan man fråga sig?

Hyundai och Kia dumpade ju priserna och var under några år väldigt prisvärda och billigare än konkurrenterna för att komma in på marknaden vilket lyckades (dock är konkurrensen ännu hårdare nu än för 10 år sedan).
I längden visar det sig dock inte lika enkelt ens för effektiva Hyundai/Kia som i övrigt gjorde väldigt mycket rätt, detta då man i dag tvingats öka priserna rejält för att tjäna pengar även på lång sikt med sina långa garantier med minskad försäljning som följd vilket innebär att Hyundai/Kia i dag snarare är dyrare än motsvarande Toyota (tex nya Santa Fe börjar från 309 900kr med 2WD VS nya RAV4 som börjar på 239 900kr med 4WD) trots att man fortfarande har betydligt lägre kundnöjdhet i de allra flesta undersökningar.
Detta tror jag kan ha att göra med att man lovat för mycket (ge mer än du lovar för nöjda kunder, aldrig tvärt om!) med sina garantier vilket avspeglar sig på missnöjda ägare som har svårt att få igenom sin garanti efter några år trots att man kanske valde bilen just för att garantin var längre än motsvarande konkurrent.

Hyundai/Kia har varit mycket effektiva och satsat hårt men man ligger alltså ändå på ett farligt vågspel som kräver väldigt hög kvalitet för att få såväl långsiktig lönsamhet som långsiktigt nöjda kunder, men nu när bilarna blivit några år har det visat sig att Hyundai/Kia ännu inte visat sig ha riktigt lika bra långsiktig kvalitet som tex Toyota enligt mina erfarenheter trots att man lovat längre garantier, och det är just här man har det största problemet i dag då man förlorar både på att sänka sina garantier likväl som att ha de kvar vilket innebär dyrare bilar.

Ska kineserna lyckas så tror jag därför man åtminstone måste ha ett klart lägre pris än de etablerade märkena som har väl utbyggda återförsäljare/servicenät samtidigt som man troligen måste ha bra garantier och därmed långsiktig kvalitet som överstiger garantierna för att lyckas slå sig in bland konkurrenterna och bita sig fast även i längden och få nöjda kunder. Inte enkelt men man måste börja med ett lägre pris!

#10
2014-03-05 15:06

Hyundai/Kia anser sig kunna ta liknande priser för vissa modeller som Toyota och det är väl inget fel i det om det är skäligt?
Att jämföra en Rav4 för 240.000kr med en Santa Fe för över 300.000kr är däremot inte skäligt.
Ta då istället den största Dieselmotorn som Toyota erbjuder för Rav4 och priset landar raskt runt 300.000kr. ( bas )
Bilarna är därför ganska likvärdiga i pris men Santa Fe är en större och långt starkare bil ( ca 50Hk ) som får dra mer last. ( inte helt oviktigt ) men drar ändå inte mer bränsle. Till detta lämnar Hyundai bättre garantier och Kia än bättre så stod valet till mig så valde jag nog Kian i detta gäng.

Men visst tar det tid att bygga upp ett sådant imperium och Kineserna har dessutom betydligt mer att bevisa än Hyundai som sedan ett bra tag nu har rykte om sig att bygga pålitliga bilar. Kia tog inte fart förrän man lanserade Ceed och med det den 7 -åriga garantin. Innan dess visste få ens vad en Kia var.

#11
2014-03-05 17:20

Nya märken har etablerat sig allt snabbare.
Vi lever i en värld med en snabb teknisk utveckling. Hur många kände till LG och Samsung för några år sen - för att hoppa till en annan bransch.

Om denna bil ger ett påtagligt gott intryck, främst då interiört och körmässigt, plus goda garantier, så kan det mycket väl gå snabbt. Märkeslojaliteten är generellt inte lika stor som tidigare.

#12
2014-03-05 20:04

Jo då Roy, LG är detsamma som (Lucky) Goldstar. Ett märke alla som nån gång sedan 80-talet bläddrat i en Ellos-katalog eller varit inne på ett lågprisvaruhus... Men de har absolut lyckats med sin "klassresa", precis som Skoda gjort de senast årtiondena.

#13
2014-03-05 20:33

Kan säga att Goldstar fanns redan på 60-talet i Sverige. Vill minnas att bl a Classe hade "transistor-apparater" och kanske lite annat av detta förnämliga märke...:)

#14
2014-03-06 11:07

Jag vet inte om svenska kunder är mer priskänsliga än de australiska. Här säljer alla lågprisbilar från t.ex. Kina, Indien och Malaysia otroligt dåligt. Trots otroligt låga priser och andra erbjudanden typ fem års gratis service och ¨road side assist¨ vad det nu kan heta på svenska.

#15
2014-03-06 12:50

Mistro, Jag håller inte med dig riktigt där, och varför måste man välja en dyr diesel när de flesta tycker priser redan under 300 000kr är mycket pengar.
En ny Rav4 har liknande utrymmen och har en dragvikt på 2000kg vilket borde räcka för de flesta.
Även om man skulle ta den dyra dieselversionen i RAV4 med snarlika prestanda som Santa fe så är RAV4 klart billigare då Santa Fe börjar på 354 900 kr med 4WD medans en Rav4 2,2 diesel med Edition 50 paketet kostar 303 800 kr.

Nöjer man sig med en Rav4 bensin eller med en mindre dieselmotor så kommer man dessutom betydligt billigare undan än med 2,2 dieseln så det tror jag Hyundai kommer att förlora mycket kunder på.

#16
2014-03-06 15:15

Nu hade ju inte jag väntat mig att du skulle hålla med mig heller "Hanzzon" men jag tycker att du kan hålla dig till jämförbara bilar när du jämför på så vis att du åtminstone jämför bilar med samma bränsle. De flesta vill ha en dieselmotor i sådana bilar och oavsett så är Santa Fe/ Sorento en större och starkare bil och säljer dessutom bättre utav en anledning.

Sen vet jag inte hur Toyota har gjort med dragvikten för utav de bilar som finns till salu så pendlar dragvikten mellan 1500kg (bensin med automat) upp till 2000Kg (diesel) För nyaste dieseln så verkar dock dragvikten ligga på 1800kg så det beror nog på när bilen är tillverkad. ( =sänkt dragvikt för i år )

Prismässigt då man ser på vad bilarna kostar på nätet så ligger de flesta Rav4:or på likvärdiga priser som Santa Fe så det handlar om hur de är utrustade.Vilken som är bäst utrustad ifrån början vet jag inte då Toyotas hemsida som vanligt buggar/ lämnar dålig info om spec.

En Qoros i liknande skepnad måste nog vara ca 100.000kr billigare som fullutrustad.

#17
2014-03-06 16:59

FLAC och Pi, tack för den informationen! Jag kände inte till att dåvarande skräpmärket Goldstar kom från LG.
Men om vi nu tänker LG som LG, så har det gått snabbt att slå igenom. Har själv en utmärkt LG tvättmaskin med direktdriven trumma och andra finesser som i all fall då den köptes var den maskin som fått högst betyg av Råd & Rön, utan att på något sätt vara marknadens dyraste.
Ursäkta denna avvikelse från ämnet, men ibland går det snabbt för ett namn att slå igenom.

#18
2014-03-06 17:04

Känns som att Qoros redan är ett känt bilmärke, trots att ingen bil från dem är släppt i Sverige.

#19
2014-03-06 18:43

Mistro, De flesta kunder vi har som kör liknande bilar tycker faktiskt att nypriset är betydligt viktigare än om bilen har en bensin eller dieselmotor, och de flesta väljer därför Rav4 med bensinmotor och spar därmed mycket pengar och får en vettigt utrustad bil för 260 000-270 000kr vilket är 80 000kr billigare än billigaste Santa Fe med 4WD.

Men okey, vi jämför dieselarna i stället vilket ju var just det jag gjorde om du nu missade detta?
En Rav4 4WD med stora 2,2-dieseln och samma prestanda som Santa Fe kostar 303 800kr vettigt utrustad med Edition 50 paket: http://www.toyota.se/cars/new_cars/rav4/promos.tmex?promo=/cars/new_cars/rav4/promo/edition50.tmex

Denna 2,2-diesel får liksom bensinversionen dra 2000kg med manuell låda enligt hemsidan.

Motsvarande Santa Fe med 4WD börjar på 354 900 kr: http://www.hyundai.se/showroom/show/nya-santa-fe
-Är inte dessa 50 000kr i skillnad klart dyrare?

#20
2014-03-14 14:29

Mycket intressant att följa!
Här hittar ni mer nyheter,
www.facebook.com/qorosforum?fref=ts

www.qorosforum.se/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.