Bild
Nästa artikel
Suven Qoros 5 ska locka köpare i mellanklassen.

Qoros 5: ny mellansuv

Nyheter

Suven blir snäppet större än 3-serien och gör modellen City sällskap i kategorin högbyggda bilar från kinesiska bilföretaget Qoros.

Qoros 5 visades för första gången upp på ett event i Milano nyligen, officiell premiär blir på bilsalongen i Guangzhou i november, då även närmare specifikationer offentliggörs.

20151910091436.jpg?itok=i05_LXuE

Qoros anställde vid uppstarten för några år sedan ett tjugotal svenskar från Saab och Volvo. Qoros 5 blir den fjärde produktionsmodellen från nystartade bilmärket. Först lanserades sedanmodellen Qoros 3, som blev första kinesiska bil någonsin att få fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Efter det följde Qoros 3 Hatch 2014, följt av Qoros 3 City SUV vid årsskiftet 2014/2015.

20151910091447.jpg?itok=-zEfsDa9

Qoros 5 kommer till Kina i första hand, men Qoros har tidigare uttryckt sin strategi att lansera i Europa också.
 
Diskutera: Vad tycker du om Qoros 5?

Kommentarer

#1
2015-10-19 14:56

Ja hoppas den stannar i kina !!

#2
2015-10-19 15:03

Den är väl varken fulare eller sämre(?) än de Suvar som säljs här just nu?

#3
2015-10-19 15:05

Förstår inte varför alla tjatar om det här bilmärket? Bilarna finns inte i Europa, designen påminner om 15 år gamla Renaulter och tio år gamla Honda. Dessutom, vad jag har läst så skulle de här bilarna, om de kom till Europa prisättas nånstans mellan Kia och VW. Vem skulle betala mer än för en Kia för eländigt fula, kinabyggda sömnpiller som de här bara för att de har några ingengörer från Saab och Volvo?
Nä, de är nog tristast i bilvärlden just nu.

#4
2015-10-19 15:30

Volvoiten tummen upp för dig! Håller helt med!

Detta israelsik-kinesiska varumärke är en flopp även i Kina.48

#5
2015-10-19 15:50

Ser ju precis ut, som saabnisse säger, som det mesta annat. Förbaskat tråkigt.. gör fyrkantiga SUV:ar istället för det här strömlinjeformade eländet där allt ser likadant ut.

.

#6
2015-10-19 16:13

Jag hade gärna läst mer om teknik utrustning. Utseendet tilltalar mig. Den verkar ha hyfsad runtomsikt och takhöjd där bak. Små överhäng är också en fördel.

#7
2015-10-19 16:33

Vilket fantasifullt namn !
3 eller 5.
Varför måste så många bilar heta dessa siffror ?
Ska man få BMW-vibbar av det eller ?
Tycker det är löjligt.

#9
2015-10-19 19:26

Siffror som modellbeteckning känns ju lite fantasilöst, men det kan ju vara enhetligt i alla länder och inte ge obehagliga associationer som namn kan.

#10
2015-10-21 20:04

Antifeministen, en fyrkantig SUV är lika aerodynamisk som en lada ungefär...nu när alla snöat in på SUV måste man få ned förbrukningen och vad jag märkt har många nya SUV's lägre tyngdpunkt, lågprofil däck och ser mer eller mindre ut som vanliga bilar för att få bättre väghållning samt lägre markfrigång.. Dock måste de bara snart få bort den "bulliga" karossen så är vi tillbaka till: Ja just det! En helt vanlig bil :-)

#11
2015-10-21 20:09

Alla kan göra ett test. leta upp en gammal "SUV" ifrån 90-talet, typ en Honda CR-V ifrån år 1996...(använd google och bilder). Titta sedan på en 2015 års modell, där slutar likheterna. Den gamla var hög, vinglig och fyrkantig. Den nya modellen nutid är just det, lägre...rundare i formerna och terrängegenskaperna är nästan helt borta. Det roliga är att ingen började köpa CR-V förrän för 2-3 år sedan, den var mycket ovanlig förr i tiden.. anonym ägarna som hade den använde den för dess egenskaper. Nu är det tvärtom skulle jag vilja påstå.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.