Nästa artikel
Kina spås slå ut europeiska tillverkare från elbilsmarknaden
Nyheter

Kina spås slå ut europeiska tillverkare från elbilsmarknaden

Publicerad 17 januari 2023 (uppdaterad 17 januari 2023)
Kina uppges ha en kostnadsfördel på 100 000 kronor per tillverkad elbil. Europeiska tillverkare klarar inte att matcha det och kommer slås ut från stora delar av marknaden, spår branschanalytiker.

Kinesiska elbilstillverkare har en kostnadsfördel motsvarande 100 000 kronor per tillverkad elbil, i förhållande mot europeiska tillverkare. Det menar Forvia, världens sjunde största leverantör av fordonskomponenter.

Obalansen beror enligt Forvia på flera punkter, samtliga till Europas nackdel. I Kina är lönebilden lägre, men kostnadsskillnaden uppstår även på grund av att kinesiska tillverkare har lägre utvecklingskostnader och lägre produktionskostnader vid sidan om just lönekostnaden. Kinesiska elbilstillverkare har därtill lyckats pressa priserna på sina produkter.

Enligt analysföretaget Jato Dynamics har snittpriset för en kinesisk elbil sedan 2015 sjunkit från 66 819 euro till 31 829 euro. Detta i motsats till europeiska elbilar, som istället ökat med nära 7 000 euro under samma period. Samtidigt är Kina nu på global offensiv, har skärpt både kvalitet och säkerhet i sina fordon och exporterar redan i dag en rad olika elbilsmärken till Europa.

Hongqi är ett i raden av kinesiska elbilsmärken som lanserats i Sverige. På bild Hongqi E-HS9.

I Sverige har vi på kort tid fått lära oss en rad olika kinesiska bilmärken. Några exempel i mängden är Aiways, Byd, Ora, Xpeng, Skywell, Nio, Jac och Hongqi som alla lanserats på svensk marknad. Kina väntas också dra fördel av det faktum att flera europeiska återförsäljare i dag ser sig om efter nya märken att representera.

Ett exempel på det är att ett flertal tyska Volkswagen-återförsäljare som förlorat sina kontrakt då deras försäljning sviktat som följd av oklara leveranstider.

Forvia spår att andelen europeiska återförsäljare av kinesiska bilmärken kommer att öka, vilket förutspås bana väg för en kinesisk elbilsrevolution även i Europa. Med en så stor produktionskostnadsfördel och ett europeiskt återförsäljarnät under snabb uppbyggnad ses nu kinesiska elbilstillverkare som mest troliga att vinna kampen om den globala budgetmarknaden för elbilar. Europeiska tillverkare ses endast ha ett fortsatt övertag när det gäller elbilar inom den övre premiummarknaden.

Övriga lägre elbilssegment, vilket utgör den absolut största marknaden, bedömer Forvia redan i dag är helt till Kinas fördel. Så till den grad att europeiska tillverkare inte kommer att kunna konkurrera.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (53)

  • 19 januari 2023 Axa skrev: Mc Jag kan hålla…
  • 19 januari 2023 Pi skrev: MC - Mazda har väl…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.