Bild
Nästa artikel
Nu kommer kinesiska elbilarna: ”Lagom premium till bra pris”

Nu kommer kinesiska elbilarna: ”Lagom premium till bra pris”

Reportage

DFSK och Maxus är redan här. MG och Lynk & Co är på ingång. Och snart kan de få sällskap av Aiways, BAIC, BYD, Byton, FAW, Nio och Xpeng. Nu kommer Kinabilarna hit!

De flesta – om inte alla bilmärken här ovan – har hittills varit okända i Sverige. Nu finns några av dem att köpa och flera är på väg hit.

Den gemensamma nämnaren är ursprungslandet: Kina.

Snacket om den kinesiska bilens ankomst till Europa och Sverige har pågått länge. Flera har försökt men ingen har kommit hela vägen och hållit sig kvar.

Redan 2005 lanserades kinesiska Landwind i ett par europeiska länder men märket drog sig snart tillbaka efter att säkerhetsbrister avslöjats i krocktest.

2009 kom nyheten att Great Wall skulle etablera sig i Sverige men märket döpt efter den berömda muren dök aldrig upp. Avgaskrav och behov av extra rostskydd gjorde bilarna för dyra, ansåg företaget som först tänkte importera.

Med jämna mellanrum har nya kinesiska märken kommit på tal men bilarna har vi aldrig sett röken av. Förrän nu vid årsskiftet.

På samma gång lanseras två kinesiska märken och flera andra står i startgroparna. Mycket talar för en ketchupeffekt. Troligt är att minst fyra Kinamärken kommer att finnas i Sverige i slutet av året. Nästa år kan de bli fler, kanske uppemot tio.

Bilarna som kommer hit är i huvudsak eldrivna och de flesta är suvar. Flera märken är helt eller delvis ägda av kinesiska staten.

DFSK importeras till Sverige av ett företag i Växjö som sedan tidigare är specialiserat på att efterkonvertera bensinbilar till gasdrift. Märket sticker ut genom att erbjuda två gasbilar som konverterats just i Växjö och en elbil.

– Vi ser att det saknas modeller som kunder efterfrågar. Vi vill erbjuda fler alternativ som gör nytta för miljön och bidrar till omställningen, säger Alexander Enulescu, vd på importören Drivee, och fortsätter:

– Av de här modellerna tror vi mest på elbilen. Elbilar är ju det som säljer i dag. Men det finns också en målgrupp som vill förflytta sig mot miljövänliga fordon men inte så långt att man behöver ladda med sladd. Då är gas ett bra alternativ.

Några utpräglade lågprisbilar handlar det inte om. Priserna börjar på 399 900 kronor.

– Ska man bygga en bra bil som matchar kraven i Europa så kostar det pengar, säger försäljningschef Kenny Nässert. Det spelar ingen roll om bilen byggs i Kina eller någon annanstans. Jag tror inte på drömmen om att en bil från Kina ska kosta 159 900 kronor.

– Den fyller ett behov som inte täcks av övriga marknaden, säger Petter Nordesjö om nya Maxus Euniq MPV.
– Den fyller ett behov som inte täcks av övriga marknaden, säger Petter Nordesjö om nya Maxus Euniq MPV.

Bilarna säljs i ett utförande med all tillgänglig utrustning och i priset ingår vinterhjul och även dragkrok för gasbilarna. Det enda som går att välja är färg och dubb eller dubbfritt. Beställningen kan läggas på internet och bilen levereras hem utan extra kostnad.

– Våra frånpriser är högre jämfört med konkurrenterna men eftersom allt ingår blir priset inte högre än så. Jämför man med likvärdig utrustning blir våra bilar billigare, säger Kenny Nässert.

– Vi ska försöka etablera oss som ett lagom premiummärke till ett bra pris, fortsätter Alexander Enulescu.

Planen är att ha sex återförsäljare, Växjö och Simrishamn blir först ut. Handlare som säljer Mitsubishi har uppvaktats extra eftersom märket är på väg att dra sig ur Europa. Diskussioner pågår med en verkstadskedja om att erbjuda service. Garantin är på tre år.

– En fråga som dyker upp många gånger är det där med krocksäkerheten. Bilarna är krocktestade av China NCAP och har full pott där, säger Kenny Nässert.

Aktiva säkerhetssystem som autobroms saknas dock.

– Självklart hade vi velat ha de aktiva systemen men det är något som kommer på sikt, säger Alexander Enulescu.

Den typiska kunden tror man är lite yngre och kör en bil i ”mellansegmentet”.

– Man är kanske lite lättare mottaglig för något nytt och kanske inte lägger så stor vikt vid var bilen är tillverkad, säger Alexander Enulescu.

Satsningen på kinesiska bilar stannar dock inte vid DFSK. Importören räknar med att ta in bilar från ytterligare två märken, BAIC och FAW, med start senare i år.

– De kinesiska tillverkarna har kommit upp till en sådan nivå att det finns en potential att ta sig in på marknaden i Europa. Där har man inte varit tidigare, säger Alexander Enulescu.

Alexander Enulescu och Kenny Nässert på importören Drivee satsar på kinesiska bilar som går på el eller gas.
Alexander Enulescu och Kenny Nässert på importören Drivee satsar på kinesiska bilar som går på el eller gas.

Kinesisk konkurrens kommer från Uppsalabaserade importören RSA som i slutet av 2020 började sälja elskåpbilar och vid årsskiftet lanserade eldrivna familjebussen Maxus Euniq MPV (499 900 kronor).

– Transportbilar är vårt huvudfokus men vi tror också att Euniq MPV fyller ett behov som inte riktigt täcks av övriga marknaden, säger vd Petter Nordesjö. Ska du ha en elbil för inte alltför mycket pengar så blir det ofta en mindre bil. Här har du en sjusitsig elbil med bra lastutrymme där man får in både familj och bagage.

Avsaknaden av alternativ skapar potential, menar Petter Nordesjö som tidigare arbetat på Hyundai:

– Jag får lite samma vibbar som när vi lanserade Hyundai Atos i Sverige. Det var kanske inte den vackraste bilen men vi sålde hejdundrande mycket.

Tanken är att ta in ytterligare en eller två modeller från Maxus, kanske också elbilar från märket BYD. Importörens norska moderbolag har nyligen lanserat BYD i Norge.

När det gäller Maxus har redan ett 30-tal svenska återförsäljare knutits till märket. Målet på sikt är att dubbla den siffran.

– Det är alltid en utmaning att komma med ett nytt varumärke som ingen känner till. Därför etablerar vi oss via återförsäljare. Vi kör ”old school” med fullserviceanläggningar och återförsäljare som har både försäljning och verkstad. Det tror vi är ett sätt att etablera förtroende, säger Petter Nordesjö.

Varning: Se upp för dopade siffror

Två av de nya märkena från Kina lämnar förvirrande information om en av de viktigaste jämförelsepunkterna för elbilar: siffran för räckvidd.

Kutym är att elbilar marknadsförs med räckvidden vid blandad körning enligt testmetoden WLTP. Maxus och DFSK uppger dock räckvidden vid stadskörning, som alltid är längre för elbilar.

Resultatet blir att bilarnas räckvidd framstår som längre än vad den egentligen är.

Maxus skriver på sin hemsida att elbilen Euniq MPV har en räckvidd på ”upp till 356 km” men det är alltså siffran för stadskörning. Vid blandad körning sjunker räckvidden till 260 km.

– Det finns många som kör i stadsmiljö större delen av tiden och det är svårt att avgöra vilken siffra som kunden vill ha, säger Petter Nordejsö, vd för importören RSA.

Den angivna räckvidden på hemsidan har i efterhand justerats till ”260–356 km”.

DFSK uppger i sin tur att elbilen Seres 3 har en räckvidd på 323 km men det är återigen siffran som gäller stadskörning. Blandad körning innebär att den deklarerade räckvidden sjunker till 301 km.

– Det var den siffran som vi fick från DFSK och vi var övertygande att det var just blandad körning eftersom det är kutym att ange det, säger försäljningschef Kenny Nässert.

– Vi jobbar nu med att förändra den tekniska specen så att det ska stå rätt.

Centrallagret finns i Norge och alla bilar kommer med full utrustning. Kunderna kan välja färg och dragkrok men inget mer. Euniq MPV har autobroms och har fått högsta krocktestbetyg i Kina. Garantin sträcker sig över fem år.

– Japanerna kom på 60-talet, koreanerna på 90-talet och nu kommer kineserna. Alla har brottats med samma problem. Vi är övertygade om att vi kommer se samma utveckling över tid för våra produkter, säger Petter Nordesjö.

Näst på tur till Sverige är Lynk & Co som ägs av Volvos moderbolag Geely. Leveranser av laddhybriden 01 ska börja i april. De flesta kunderna förväntas välja ett ”medlemskap” som löper från månad till månad utan bindningstid.

– Vill man inte ha bilen efter en månad är det bara att lämna tillbaka den, säger företagets vd Alain Visser.

Bilarna servas på Volvos verkstäder men Lynk & Co sköter transporten dit och tillbaka. Omtalad är ”dela-knappen” som gör att bilen enkelt kan hyras ut till andra.

– Ju mer man delar desto mer kan man minska månadskostnaden, säger Alain Visser.

Han tror att de kinesiska bilarna är här för att stanna. Men kanske inte alla.

– De kinesiska tillverkarna har blivit väldigt konkurrenskraftiga när det gäller kvalitet. Jag tror att vi kommer att få se fler kinesiska märken. Bara några få kommer att finnas kvar på sikt men de kommer att vara väldigt bra, säger Alain Visser.

Ett bekant namn som är på väg tillbaka till Sverige är MG. Det gamla brittiska sportbilsmärket som numera är kinesiskt väntas komma med en elbil och en laddhybrid under årets andra kvartal. De tillhör den lilla skara av kinesiska bilar som krocktestats av Euro NCAP. Betyget blev högsta möjliga.

Elbilen Aiways U5 har också testats av Euro NCAP med fyra av fem stjärnor som resultat. Svensk lansering är nära.

– Vi startar väldigt snart, säger presschefen Anika Wild.

Strömmen av nya Kinabilar stannar inte där. Xpeng säljs i Norge och har aviserat att man kommer till Sverige senare under 2021. Byton skulle egentligen redan vara här men är försenat till 2022. Dessförinnan kan Nio komma hit.

Anstormningen av kinesiska bilar har bara börjat. 

»Bara några få kommer att finnas kvar på sikt.«
Snart kan MGF -99 och MGB -73 få kinesiskt sällskap på bilträffen. Foto: Privat
Snart kan MGF -99 och MGB -73 få kinesiskt sällskap på bilträffen. Foto: Privat

MG-klubben om kinesiska MG: Nya ägare välkomna!

Per-Ove Nigrell är vice ordförande i svenska MG-klubben och äger själv en MGB -73, en MGF -99 och en ZR -04.

Vad tycker du om att MG nu kommer tillbaka?

– Det är roligt! Att de inte gör några sportbilar är lite tråkigt men det är kul att märket kommer tillbaka. Kanske kan de hitta på en elektrisk ”two seater” framöver.

Är nya MG-ägare välkomna i klubben?

– Absolut, alla som har en MG är välkommen! Sen finns det alltid åsikter om nya bilar. På 80-talet sågs MGB som en modern bil och de som körde en MG från innan kriget var inte så positiva. Alla har rätt till sin åsikt men alla är välkomna. Sen kan det också bli en överflyttning, den som har en ny MG kanske får smak att skaffa en äldre, och vice versa.

Vad tycker du om att MG nu är kinesiskt?

– Det är ju 15 år sedan som märket blev kinesiskt. Självklart skulle det vara roligare om det fortfarande var engelskt men det finns väl inga nackdelar. I England har MG visat intresse för historien och har gott samarbete med MG-klubben där, vilket är roligt.

Ser du något koppling till gamla MG?

– Mycket är väl namnet, det får man väl ärligt säga. Det är som alla biltillverkare, det finns mer eller mindre tydliga länkar tillbaka i historien.

Kan du tänka dig en ny kinesisk MG?

– Inte helt otänkbart. Jag har inte provat men varför inte? Det är i alla fall värt att titta på när bilarna kommer.


Kinesiska elbilarna som redan är här

DFSK Seres SF5.
DFSK Seres SF5.

DFSK: Lanserades i Sverige vid årsskiftet. Seres 3 är en elbil medan Fengon 5 och Fengon 580 har efterkonverterats till gasdrift i Växjö. Innan sommaren kommer ytterligare en modell, eldrivna suven Seres SF5, med runt 40 mil i räckvidd och hela 684 hästkrafter. Bakom märket finns den statligt ägda tillverkararen Dongfeng som i fjol sålde nästan tre miljoner bilar.

MG ZS.
MG ZS.

MG: Det gamla brittiska men numera kinesiska märket säljs redan i flera europeiska länder och kommer till Sverige under andra kvartalet 2021. Elbilen ZS och laddhybriden EHS är suvar som till skillnad från de flesta kinesiska bilar har krocktestats av Euro NCAP och dessutom fått högsta betyg, fem av fem stjärnor. Nybils-garantin är på sju år.

BYD Tang EV600.
BYD Tang EV600.

BYD: Eldrivna bussar av märket BYD (Build Your Dreams) finns i flera svenska städer men personbilar kan också vara på väg hit. Fyrhjulsdrivna suven Tang EV600 har precis lanserats i elbilslandet Norge med fem års garanti och knappt 40 mil i utlovad räckvidd. Snabba sedanen Han som gör noll till hundra på under fyra sekunder, kan också bli aktuell.

NIO ES6.
NIO ES6.

Nio: Kommer till Europa under andra halvan av 2021 men om Sverige blir aktuellt är fortfarande oklart. De tre suvarna ES6, EC6 och ES8 samt sedanen ET7 är alla elbilar som inte bara kan laddas med sladd utan också få hela batteriet utbytt vid särskilda bytesstationer. Ett hundratal sådana stationer, som byter batteriet till ett fullt laddat på ett par minuter, finns i Kina.

Maxus E-Deliver 3.
Maxus E-Deliver 3.

Maxus: Eldrivna skåpbilen E-Deliver 3 började säljas i Sverige i slutet av 2020 och nu i januari anslöt sjusitsiga familjebussen Euniq MPV, också den eldriven. Importören överväger att ta in ytterligare en eller två personbilar. Centrallager finns i Norge och bilarna kommer med fem års garanti. Ett 30-tal återförsäljare är spridda över landet.

Kinesiska elbilar som eventuellt kan komma

Airways U5.
Airways U5.

Aiways: ”Väldigt snart” ska eldrivna suven U5 börja säljas i Sverige. vi har redan provkört en prototyp. Modellen har ovanligt glest serviceintervall, 10 000 mil, och finns redan på Korsika, där rullar 500 exemplar som hyrbilar. Försäljningen ska ske på internet och märket ska klara sig utan importör och egna återförsäljare och verkstäder.

Byton M-Byte.
Byton M-Byte.

Byton: Tanken var att elsuven Byton M-Byte, mest omtalad för sin 48 tum stora bildskärm som fläker ut sig över hela instrumentbrädan, skulle börja säljas i Sverige under 2020. Men företaget stötte på ekonomiska problem och nu är lanseringen framskjuten till 2022. Hedin Bil ska stå för försäljning och service.

Xpeng G3.
Xpeng G3.

Xpeng: ”Hatten” på taket på elbilen G3 är en 360-graderskamera som gör att man kan dela bilens framfart i realtid på sociala medier. Suven som går 45 mil på el lanserades i Norge i slutet av 2020 och väntas komma till Sverige senare under 2021. Det norska priset är på nivå med Kia e-Niro, som i Sverige kostar från 485 000 kr.


Kinesiska elbilar som är på ingång

 
Lynk & Co 01.
Lynk & Co 01.

Lynk & Co: I april ska de första bilarna levereras i Sverige. Märket ägs av Volvos moderbolag Geely och första modellen 01 delar teknik med XC40. Bilen är en laddhybrid som enkelt ska kunna ”delas” till andra mot betalning. Priset är 360 000 kr men märket tror mer på en slags utökad privatleasing för 5 500 kr/mån. En ”klubb” för ägare har öppnat i Göteborg.

BAIC Senova X55.
BAIC Senova X55.

BAIC: Importören som tar in DFSK till Sverige planerar att också börja sälja BAIC till hösten. Modellen Senova X55 är en suv i storleklass med Volvo XC40. Bilen tillverkas som bensinbil i Kina men efterkonverteras till gasdrift i Växjö. 2009 blev BAIC uppmärksammat sedan man köpt rättigheterna till att bygga bilar på tekniken bakom gamla Saab 9-3 och 9-5.

Hongi E-HS9.
Hongi E-HS9.

FAW: Statliga tillverkaren FAW står bakom eldrivna storsuven Hongqi E-HS9 som börjar levereras i Norge efter sommaren. Den 5,2 meter långa bilen är designad av Giles Taylor, tidigare designchef på Rolls Royce. Batteriet ska kunna laddas trådlöst. Företaget som tar in DFSK till Sverige överväger att importera bilen men något beslut är inte taget.

Taggar: Reportage, MG, Lynk & Co

De flesta – om inte alla bilmärken här ovan – har hittills varit okända i Sverige. Nu finns några av dem att köpa och flera är på väg hit.

Den gemensamma nämnaren är ursprungslandet: Kina.

Snacket om den kinesiska bilens ankomst till Europa och Sverige har pågått länge. Flera har försökt men ingen har kommit hela vägen och hållit sig kvar.

Redan 2005 lanserades kinesiska Landwind i ett par europeiska länder men märket drog sig snart tillbaka efter att säkerhetsbrister avslöjats i krocktest.

2009 kom nyheten att Great Wall skulle etablera sig i Sverige men märket döpt efter den berömda muren dö

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.