Bild
Nästa artikel
Jobbet styr val av bilmärke

Jobbet styr val av bilmärke

Nyheter

Var tredje som arbetar inom tillverkning kör Volvo och var fjärde bankanställd kör Volkswagen. En undersökning från If visar på ett samband mellan yrke och val av bil.

Ditt yrke är en faktor för vilken bil du väljer, åtminstone enligt en undersökning från försäkringsbolaget If. 3 471 personer har tillfrågats om vilket bilmärke de kör och var de jobbar.

– Det är tydligt att bilen är en statusmarkör som många använder för att visa vem man är och vad man står för. Sen är det nog också så att man vill ha det ”alla andra” har. Det finns en trygghet i att identifiera sig med sin yrkesgrupp, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

Var tredje person som arbetar inom produktion och tillverkning kör Volvo samtidigt som var fjärde som är anställd på bank eller försäkringsbolag kör Volkswagen. Fords ställning är stark inom branschen för turism, hotell och restaurang där 18 procent väljer det amerikanska märket.

De enda som inte har något favoritmärke är personer som arbetar i byggnadssektorn eller med utbildning, uppger If.

Körs oftast av:
(Märke, bransch, andel)

Audi, Reklam/handel/marknad, 14%
BMW, Bank/finans/försäkring, 3%
Citroën, Administration, 9%
Ford, Turism/hotell/restaurang, 18%
Mercedes, Hälso-/sjukvård, 4%
Opel, Administration, 10%
Peugeot, Turism/hotell/restaurang, 9%
Renault, Hälso-/sjukvård, 12%
Saab, Tillverkning/produktion, 16%
Skoda, Data/IT, 9%
Toyota, Administration, 14%
Volkswagen, Bank/finans/försäkring, 24%
Volvo, Tillverkning/produktion, 31%

Diskutera: Vad tycker du om sambandet mellan yrke och val av bil?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
tibor
2010-11-11 11:43

jag kör opel och jobbar inom hälso och sjukvård...ccc..jag borde köra mercedes...jag undrar varför jag inte gör det.....Pengar?

#2
DeN
2010-11-11 12:20

Denna "undersökning" är ju rent fjanteri, säger ju ingenting! Totalt statistiskt trams...

Snälla ViB lär er solla bland marknadsföringsskiten som diverse bolag (gärna försäkringsbolag) presenterar, de vill bara se sitt namn i tidningarna...thats all.

#3
simon_d
2010-11-11 13:07

tibor, du borde söka dig till administriva uppgifter inom hälso och sjukvården

#4
2010-11-11 17:41

Vad kör proffsen?
Transportarbetarna alltså!

#5
789
2010-11-11 19:05

En del av proffsen tex J Wallenberg kör SAAB. Han har fö. 6 st SAAB:ar inom familjen.

#6
2010-11-11 19:24

Redaktionen.

Gör så att vi som vill diskutera seriöst och som är prenumranter av tidningen där man kan registrera sig med sitt prenumrantnr och att då automatiskt så ploppar en riktiga namn upp. Varför ska man dölja sig med en massa konstiga namn och nummer? Vågar man inte stå för det man skriver eller vad?

Detta för att få bort alla ska vi säga som bara förstör när man vill bolla med fakta med varandra så kommer någon och förstör med en idiot kommentar helt utan källhänvisning.

Men ha gärna kvar denna spalt så vissa kan fortsätta att leka rommen av sig med löjliga kommentarer och personliga påhopp. Så kan vi som vill diskutera seriöst och som är prenumranter få en egen spalt där vi kan få diskutera ifred från alla rötägg. Alltså två artikel kommentarsfält ett seriöst och en lekstuga.

MVH Conny Karlsson/Shogun

#7
StolpeUt
2010-11-11 19:24

Jes: Transportarbetarna kör lastbil förstås.

#8
Redaktionären
2010-11-11 20:20

Hur vill du diskutera vad du tycker om sambandet mellan yrke och val av bil, Shogun?
Kan väl inte bli annat än lite larv, tokiga och i bästa fall, lite roliga kommentarer.
.
Re; Stolpe ut
Tidningsbudet kommer till dig i ett 24meters ekipage?
Och privat kommer timmerbilschaufören naturligtvis i en Subaru! :o)

#9
2010-11-11 20:27

J Wallenberg kör SAAB för att hålla låg profil, inget annat.

#10
simon_d
2010-11-12 09:29

Med tanke på vad Wallenberg investerade i SAAB borde han ha många bilar! De har kostat honom!

#11
Saabmannen
2010-11-12 18:05

Att J Walenberg kör saab för att hålla låg profil kan hända, men då undrar jag varför han har en Saab 92, Saab 96 & övriga?

#12
Mr Colt
2010-11-12 20:57

Shogun
Att skriva under med sitt riktiga namn är väldigt lätt när man har ett "dussinnamn" som du. Vi andra som innehar lite mer orginella namn måste vara försiktigare med möjligheten att bjuda in obehöriga till sin personliga sfär.
Skulle min uppfattning väcka kraftigt anstöt hos en mindre psykist stabil person,skulle en sökning på Eniro ge honom tre personers kontaktuppgifter, varav en vore korrekt.
I ditt fall skulle samma sökning resultera i 578 träffar,
detta faktum gör dig anonym.

#13
2010-11-12 22:14

Paranöja Mr Colt!
Hur ska redaktionen på tidningen göra? Eller de har livvakter?
.
Jag tror knappast mina, eller dina meningar om bilar och trafik skulle kunna ge oss nåra dödsfiender ...
.

#14
2011-03-29 11:38

Om man vill se vilka bilar som är "bra" så kan man ju åka till Bilprovningens personalparkering och kolla (om man har en station med någolunda klyftiga bilprovare då). De som jobbar där borde verkligen ha koll. Verkar dock inte vara något dominerande märke där.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.