Bild
Nästa artikel
AutoIndex 2010: Pris eller kvalitet?

AutoIndex 2010: Pris eller kvalitet?

AutoIndex

Varför köper man ett visst bilmärke? Är det priset som lockar, eller kanske generösa garantier? Eller är det enbart kvalitetsryktet eller känsla av status som ligger bakom beslutet? Vi Bilägares AutoIndex-undersökning ger besked.

I grund och botten handlar ett bilköp om att finna formeln ”mest bil för pengarna” utifrån sina egna behov och preferenser. Här råder delade meningar om vad som blir rätt.

På vårt provocerade påstående om att ”bilpriset är viktigare än bilens kvalitet” svarade majoriteten att de tog avstånd från det sättet att förhålla sig, allra mest de som kör Mercedes, Subaru och Audi. Dessa ägare kan tyckas vara minst priskänsliga, de har fattat beslut utan att i första hand tänka på priset.

Japanska bilägare minst priskänsliga
Bland dem som äger japanska bilar är utöver Subaruägarna också Honda-, Toyota- och Mazdaägarna till synes mindre priskänsliga, åtminstone i relation till dem som valt Suzuki eller Mitsubishi.

Av undersökningen att döma har det också mer blivit en balansfråga för Volvoägarna om pris och kvalitet än exempelvis för Saab- BMW- och Audiägarna.

De sydkoreanska tillverkarna Hyundai och Kia samt Ford lockar i större utsträckning sina ägare med priser – och garantier. Här blir påståendet om prisbildens inverkan för beslutet inte lika självklart ett avståndstagande.

Landets bilägare ställer generellt inte upp på påståendet, men medan vissa ägare så gott som helt tar avstånd från det så finns det andra som erkänner att prissättningen är av mer avgörande betydelse.


– Egentligen är det inte konstigt att de som köper billigare bilar värderar prissättningen högre, säger Anders Parment, ekonomie doktor, som forskar om konsumentbeteenden, bland annat i bilbranschen, vid Stockholms universitet.

– Men det finns också en annan aspekt, image och självbild. Den som skaffar en dyrare bil investerar också en hel del prestige i bilköpet.  

Rätt affär
Tidigare undersökningar har visat att bilägarna generellt är nöjda med sina bilköp, åtminstone utåt sett.  

– Den som köper en bil för 400 000 kronor är känslig för vad andra tycker om bilen, säger Anders Parment.

– Det kan få som konsekvens att man tar varje tillfälle att uttrycka att man är mer nöjd än man faktiskt är. Det finns dels en besvikelse i att upptäcka att den dyra bilen inte är felfri och dels en besvikelse i att omgivningen inte ger den bekräftelse som man förväntat sig.

Typfallet, enligt Anders Parment, är att ägaren till en dyr bil i större utsträckning håller inne med hur dyrt det ibland kan bli på service, och i stället pekar på att ”det är ett normalt underhåll”.

– De som köper billigare bilar är individer med lite prestige och förväntningar av bilköpet. Men trots att man beskriver att priset är viktigare än kvaliteten blir man ändå irriterad på fel och problem. I typfallen berättar här gärna individen hur dyrt det blir med en 9 000 mila-service och andra oväntade reparationer, och lägger till ”där rök den planerade semestern”.

Valet av bil handlar i slutändan trots allt om att kunden utifrån sina resurser och behov gärna vill känna att han eller hon gjort rätt affär och därmed fått ”mest bil för pengarna”.

Klicka på bilden i högerspalten för att se grafik.

Taggar: AutoIndex,

Kommentarer

#1
Raymond K
2010-10-15 09:01

Tror inte att någon väljer mellan pris och kvalitet, det måste vara en balans mellan de båda, i alla fall för oss vanliga dödliga. De väldigt rika behöver ju inte bry sig för RR har ju bägge delar.

#2
2010-10-15 10:15

Jag håller med "Raymond K", för de allra flesta är det en kombination mellan pris och kvalitet. Precis som artikeln påpekar är det svårare om man köpt ett dyrt märke att erkänna eller inse att att kvaliten är likvärdig eller sämre än billigare märken. Som tidigare Mercedes-ägare i slutet av 90-talet och början av 00-talet vet jag detta av egen erfarenhet. Det var svårt att bita i det sura äpplet och inse att den dyra Mercedes E-klass man köpt rostade sönder snabbare och hade många fler småfel än betydligt billigare bilar. Nåväl, man blir klokare med åren, bara man släpper prestigen kan man finna bilar som är både är billiga och med tillfredsställande kvalitet. Vi har nu i hushället Mitsubishi och KIA. KIA:n är så pass ny att det inte går att dra några slutsatser huruvida kvaliten ligger på en acceptabel nivå eller ej än.

#3
Jägaren
2010-10-15 10:45

Jaha, nu påstår supersocialisten Gösta - den rödaste av röda - att han har ägt Mercedes. Jag tror inte på detta.
--
Forskaren i fråga behöver utöka sin kunskaper en aning. Det finns faktiskt många bilköpare (som jag själv) som köper bil efter andra kriterier. För mig avgör följande valet av bil (näst bil blir tack och lov återigen en Mercedes [W212]): Den måste vara stor och rymlig, prefektion i den exteriöra och interiöra utformningen, bästa tänkbara komfort, möjligheter till individualism (bara en sån sak som att kunna välja bland flera olika träslag - vissa märken kan inte leverera en enda träsort ens mot pristillägg), tung och gedigen känsla i bilens uppträdande (och här ligger mina tusentals timmar i skogsmaskiner, grävmaskiner och andra arbetsfordon till grund), elegans (smaksak, visserligen) etc, etc. Och nu råkar de tyska tungviktskryssarna med Mercedes i spetsen kunna leverera allt detta och därför blir det en - utan minsta tanke på av forskaren påstådd status, image och självbild. Sedan är jag svag också för de tyska kryssarnas industrihistoria och det kulturarv som följder med.
--
Sedan förstår jag inte riktigt forskarens idéer om dyra och billiga bilar. Den som köper en ny Mercedes för 430 000 anses av i stort sett alla som rik, statusnörd och än det ena, än det andra. Men den som köper en Volvo för samma pengar (alltså 430 000) betraktas lite som "vem som helst" - "svensson", helt enkelt. Forskaren behöver nog lägga ner lite mer energi på att studera omgivningens (fel)uppfattningar och fördomar. För den som köper Mercedesen uppfattas - som sagt - på ett helt annat sätt än den som köper en lika dyr Volvo. Faktum är att det räcker med att komma i en några år begagnad Mercedes värd kanske "bara" 140 000 för att "snacket" ska gå - att Mercan kostar bara en tredjedel av vad den nya Volvon kostar (alltså 430 000) tycks inte spela någon roll. Det är märket i sig som omgivningen stör sig på. Ägaren till Mercan har garanterat inte haft en tanke i de banorna. Jag skulle alltså vilja påstå att det är omgivningen som sätter ribban om ägarna till olika bilar - inte tvärtom!
--
Forska på, Anders Parment.

#4
DeN
2010-10-15 11:26

Noteras bör att denna undersökning endast visar vad folk TYCKER! Den säger inte så mycket om den verkliga kvaliteten på fordonen, och detta kan nog de flesta som läst lite grundläggande statistikteori på universiet/högskola intyga...

Vad är egentligen det luddiga begreppet kvalitet?
Till att börja med bör man för att få en någorlunda relevant bild ska man allid låta ett oberoende "testlabb" sköta dessa tester...sen måste man testa äpplen mot äpplen.

Men för att göra det mer komplicerat, så är det som någon nedan skrev, många anser att kvalitet även kan definieras som "bästa möjliga bil för minsta möjliga peng". Något som även jag fullt håller med om...

Motortidningarna får det ofta att låta så enkelt., men hur mäts det egentligen i dessa i många fall subjektiva undersökningar och tester? Vore fint om någon kunde ta fram en ISO-standard för hur tidningarna bör göra sina tester...men det går nog inte. ;)

#5
2010-10-15 11:26

Jägaren: Det är ironiskt att du pratar om fördomar, och själv påstår att jag är socialist och därför inte har ägt Mecedes. Vem har fördomar egentligen!?!? Lite självrannsakan kanske skulle vara på sin plats.
------
Och tro det eller ej, jag har varit statusjägare en gång i tiden. Men man blir som sagt klokare med åren. Status och prestige betyder egentligen ingenting här i livet, jag övertygad om att även du kommer inse detta i takt med att du blir äldre och visare.
-------
Nåväl, jag vidhåller att pris och kvalitet inte behöver stå i motsats till varandra. Egentligen ganska självklart faktiskt, ju mer elektronik (ofta dyrt) som finns i bilarna, ju fler saker som kan gå sönder.

#6
Jägaren
2010-10-15 11:47

Gösta: Nej, det är inte jag som påstår att du är socialist - det har du alldeles på egen hand vid typ 100 tillfällen själv talat om för oss. Och med tanke på att du i tid och otid tjatar om "borgare och direktörer" torde man utan att skämmas kunna dra slutsatsen att du inte frivilligt skulle ha ägt en sådan kapitalistvara som en Mercedes. Självrannsakan behövs inte i det här fallet. Däremot skulle vi nog alla här gärne se lite mer nyanserade inlägg från din sida, i vilka du inte så totalt låser fast din världsbild i rött och blått.
--

Klokare med åren? Ja, om det blir som i ditt fall med resonemang om billiga Koreadäck och bromssträckor som inte är däckmärkesberoende om man kör i lagstadgad hastighet (suck!) kör jag nog på enligt min invanda modell. Om "klokare med åren" också innefattar att bli socialist tänker jag omgående ringa cell- och genkontoret någonstans i min kropp och be dem stoppa all vidare utveckling.

#7
Aldrig mer Toyota
2010-10-15 13:23

För min del blev det Toyota därför att jag först trodde att man fick mkt bil för pengarna men man blir som sagt klokare med åren som någon sade...

#8
simon_d
2010-10-15 13:51

"Aldrig mer Toyota" - hur gick det med din annons på blocket? Kunde allrig hitta någon bil till salu på blocket som svarade till din beskrivning.

#9
2010-10-15 13:58

Bilköpet är nog synnerligen individuellt.
Personligen är tanken på ett nybilsköp för längest förgånget. Första årens värdeminskning är horribel, oavsett vilket fabrikat vi talar om.
.
Mest bil för pengarna är lagom begagnat.

#10
Lupo3L
2010-10-15 14:30

Jag håller med Dig i ditt resonemang Jes.
Jag kommer aldrig att köpa en NY bil.
Man får mycket mer bil för pengarna om man köper en bättre begagnad istället.

#11
2010-10-15 14:43

Simon_d.

Aldrig mer Toyota är samma person som 789, Surabaron. Jag har också gått igenom alla anonnser finns ingen som överensstämmer med det han påstår. Det hela är en bluff det finns ingen bil och han äger ingen Toyota alls. Det enda som är syfter är att sprida rykten om Toyota och skada deras anseende, av någon underlig anledning. Man kan fråga sig vad som ligger bakom.....

Man kan också notera att sedan signaturen 789 började skriva så försvann Surabaron och Aldrig mer Toyota med skriverierna. Detta för att flytta fokus från den påstådda annons på Toyota Avensis han påstått sig äga för detta blev en belastning att inte kunna svara på var den annons/bil finns för påseende. För även om man är missnöjd med en bil och har annons så måste man ju vilja sälja denna bil och då tala om var bilen finns till försäljning. På så vis kom signaturen 789 till då han kunde fortsätta skriva skit om Toyota. Nu återkommer Aldrig mer Toyota med någon kommentar för att ge sken av att det är någon annan person som skriver. I själva verket är alla signaturer samma person som har som mål att svartmåla Toyota.....och namnet på denna person är KD.

#12
2010-10-15 14:55

JES och Lupo3L.

Håller helt med att köpa en ny bil är penning förstöring utan dess like.
En bil som gått några tusen mil och är ett par år är troligtvis bästa köpet.

Att köpa en dyr bil som MB är troligtvis det dummaste man kan göra då man förlorar ännu mer pengar. Speciellt sedan MBs kvalitet sjunkit mot tidigare generationer och i förhållande till konkurrenter så som BMW och Lexus. Lexus är det ledande kvalitetsmärket idag. Men det kostar, och om det är värt merkostnaden att sitta i en Lexus istället för en Toyota kan bara den som ska ha bilen avgöra. Men det är tveksamt om vi bara ska se till pengarna.

#13
jarl s
2010-10-15 15:23

Låg kvalité typ franskt eller Saab blir ofta dyrt i längden...

#14
Fordonsutvecklaren
2010-10-15 15:26

Rent generellt verkar det vara många "vuxna barn" som skriver här, i alla fall definierar det nivån på folks inlägg.

Shogun (med flera)...
Toyota/Lexus är säkert mycket bra, men har du några mer vetenskapliga belägg för det du skriver?
Jag är lite nyfiken på hur du jämför?
Typ, vilka modeller handlar det om, över vilken tidsperiod baserar du ditt data på osv...

Jag menar, ens trovärdighet är ju lika med det bakomliggande material man har använt för att göra sina ibland "tvärsäkra" uttalanden.

Om man däremot spekulerar eller bara gissar så bör man skriva det, eller åtmindsonde lingvistiskt antyda det.

Sorry om jag blev för akademisk...

#15
Aldrig mer Toyota
2010-10-15 15:26

Shogun:
Tänk så illa man tar vid sig om någon enda säger att "Toyota är skit"! Jag tycker verkligen det. Att sedan löpa en begagnad Toyota är illa, att köpa en ny Toyota är en ekonomisk katastrof! Kan du inte lämna ut ditt tel nr så jag kan ringa dig? Eller? Hade jag råd skulle jag köpa Mercedes eller annat kvalitetsmärke. Talar man däck köper man Bridgstone om man vill ha skit, har man råd köper man tex Michelin. Vill man ha allt vad skit heter köper man en ny Toyota med Bridgstone däck eller en Mercedes med Michelin å andra sidan. Livet är inte så svårt bara man har fakta.

#16
Aldrig mer Toyota
2010-10-15 15:29

Shogun:
Kan inte du tala med ViB och berätta för oss om de som du påstår är samma person? Oj, så kul jag och kanske fler med mig skull få här. Du blev visst portad i andra medier beroende på ditt fusk och smutskastning av olika bilmärken. Eller hur Shogun?

#17
Fordonsutvecklaren
2010-10-15 15:45

Samma fråga till dig "Aldrig mer Toyota"...

Kan du redovisa dina fakta vad gäller däck?
Hur kommer du fram till detta tvärsäkra uttalande.

Jag påminner, man är aldrig mer trovärdig än det ingående data och vid vilka testförhållanden man baserar sitt uttalande på. Vilka däckmodeller menar du? Dimension? Personbil eller lastbil? Typ av vägbana? Slitage? Hastighet?
Listan kan göras hur lång som helst...

Redovisar man inget, så är man inte trovärdig.

Men jag kan inflika att jag nämligen har fått tvärt om reslutat mot vad du beskriver i mitt eget högst ovetenskapliga däcktest, märk väl därmed inga riktiga fakta. Michelin kan säkert vara jättebra, men under andra förhållanden osv...

#18
simon_d
2010-10-15 15:49

Shogun - håller helt med beträffande dina observationer beträffande "Aldrig mer Toyota". Börjar bli tröttsamt med hans förutsägbara uttalanden om Toyota. Någon moderator borde kolla upp "Alldrig mer Toyota"s uppträdande på detta forum

#19
gruvis
2010-10-15 16:05

Jag blir så innerligt trött på att man som mercedes-ägare utmålas som prestigehungrande översittare. Jag har köpt min andra mercedes för att jag har erfarenheten att mb är synnerligen drigsäkra. För att inte sticka ut har jag satsat på en grå standarvariant utan några kännetecken som ska reta folk. Tyvärr tyck bara åsynen av stjärnan medföra blodstörtning hos många. Jag har kört de flesta märken på marknaden och anser mig bli en lugnare och mera harmonisk förarre bakom stjärnan, men tydlingen retar den folk så till den grad att den är bortbruten på många mb och fabriken börjar lägga de i grillen i stället.
Jag kan bara säga: Jag skiter i prestigen, jag köper bilen för driftsäkerheten och pålitiligheten och hittills har mb inte gjort mig besviken (som åtskilliga andra märken har gjort!).

#20
2010-10-15 16:15

Nog måste du haft otur "Aldrig mer Toyota".
Av alla jag känner som har Toyota-bilar är alla mycket nöjda eller nöjda vilket tydligen stämmer väl in i vad vanligen beskrivs i biltidningar och liknande.
Själv har jag inte Toyota. Jag har provat några olika modeller men i likhet med andra japanska bilar tycker jag inte att jag får "rätt känsla", inte ens med den välrenommerade Toyotan.
Nåväl, ditt nedslag på Bridgestone tycker jag är mera besynnerligt. Vad exakt är det med egenskaperna du ogillar? Jag menar också att har man råd att köpa Bridgestone borde man ha råd med Michelin om man önskar sådana ..

#21
2010-10-15 16:58

Fordonsutvecklaren.

Jag går efter mitt eget ägande av drygt 50 olika bilar som jag skrivit om och berättat så många gånger tidigare. Vad de kostar i reparationer och underhåll etc. Av detta kan jag med stor säkerhet säga att Toyota har de lägsta kostnaderna. Om jag jämför de Lexus jag haft kontra de MB BMW och jämförande bilar så är Lexus de bättre. Min MB rostade bort så också en bekants. Detta kontaktade jag Boo Wennerberg på VIB om så att det blev ett repotage ett av många följande om MBs problem med rost och hur MB hanterade det hela eller inte......

Sedan så går jag även efter de resultat från olika undersökningar runt om från världen. Och med facit av det kan man säga att det stämmer väldigt bra överens med mina egna erfarenheter när det gäller bilägandet att japanska bilar har högst driftsäkerhet med få fel. Dock tycker jag att kvaliten har sjunkit något sedan de började att tillverkas i Europa med europeiska underleverantörer som inte verkar hålla sedvanlig japansk kvalitet och framförallt jämna kvalitet. Håller inte Toyota koll på det att de motsvarar de specifikationer Toyota ställt och kunder drabbas så kan det få förödande konsekvenser.

Toyota har ju med sina underleverantörer i Japan ett unikt förhållande att man helt eller delvis äger dessa underleverantörer och att man på så vis har bättre koll på kvaliten och vad som verkligen levereras. Det är svårare i tex i Europa där man inte har samma insyn hos leverantörerna när man inte äger företagen. Och då kanske det är lätt att kvaliten halkar ner till europeisk nivå på vissa områden då delar levereras som inte har de egenskaper Toyota beställt från början. Detta är min erfarenhet och jag får medhåll av Toyota mekaniker om detta.

Tidsperioden har varit olika inte exakt lika för alla bilar. Men man kan se att japanska bilar håller ihop även när de gått långt i jämförelse då med europeiska. Men med mängden bilar jag haft så kan jag konstatera att japanerna är bättre. Och med resultat från alla undersökningar talar samma språk.

Likaså bilprovningen resultat när man besiktat bilarna är japanerna bättre speciellt Toyota/Lexus även när bilarna gått långt.

Japanska bilar håller högkvalitet på saker som slangar i gummi (vaccumslangar)tändkablar, alla elektriska kablar och kontakter är mycket välgjorda. Jag gjorde en iaktagelse på en Peugeot 3008 då jag öppnade motorhuven och jämförde hur kontakter och kablar såg ut i jämförelse mot de på japanska bilar såg det ut att vara engångs grejor. Och man funderade på hur länge det håller ihop innan det blir bekymmer med elsystem etc.

#22
2010-10-15 17:17

Aldrig mer Toyota.

Du kan få mitt telefonnr men då får du kontakta Fredrik Diits Vibilägare först, sedan kan du få mitt telefonnr.

Sedan har jag aldrig blivit avstängd från något website men jag har inte alltid haft samma uppfattning som skribenter det är sant.

Precis som jag inte ha samma uppfattning som Vibilägare och rostskyddsmetoder att Toyota har ett dåligt rostskydd. Visst de har har sämre med mängd av rostskyddsmedel det som VIB ser och som de bedömmer. Därmed inte sagt att de rostar mer än andra. Skulle det vara så så skulle mängder av Toyota ägare skriva in till VIB att deras bilar rostar bort vi detta laget då man skrivit om Toyotas dåliga rostskydd i snart 15år. Inte en enda gång har jag läst ett repotage i VIB om någon specifik modell av Toyota har rostproblem. Det borde de ha efter alla skriverier om Toyotas rostskydd genom åren i VIB. Jag tror VIB har gjort en felbedömmning av detta verkar det som. Man har absolut inte samma problem med rost som MB på långa vägar är min erfarenhet.

#23
2010-10-15 17:39

Besynnerligt att frågan om japansk kvalité inte är slutdiskuterat ...
.
Läste om tyska bilprovningen där japanska bilar får höga betyg med minst antal fel. I Tyskland finns väl minst 10 ggr fler bilar än i Sverige så statistiken förstärks ganska markant vill jag mena.
.
Jag tror att brukarvärdet är högst på vissa japanska fabrikat ... inte minst Toyota.
Att sedan japan-konceptet inte passar oss alla är en annan sak ...och tur är väl det för hur tråkigt skulle det inte vara, om alla hade sammadana bilar.

#24
MR X
2010-10-15 18:35

För mig är det i alla fall viktigt att bilen har en själ och ett hjärta med bra kvalitet. 50 000 eller 100 000 hit eller dit spelar inge roll för mig. Bara jag blir nöjd och glad är det viktigaste. Gruvis. Min far är inne på sin 6:e merca nu. Men inte har jag drabbats av någon blodstörtning för det. Det är bara det att Mercedes inte tilltalar mig,Hur många gör samma sak som jag här på forumet? Väljer bil med själ hjärta och en aning förnuft?

#25
Nils Nordberg
2010-10-15 20:18

Bilköpare av lågprisbilar i klassen 79000:- 89000:- 99000:- osv. är nog i allmänhet ganska ointresserade och därmed ofta okunniga om bilar, ofta väljer dom den typen av bilar efter plånboken. Kan av erfarenhet säga att många av bilarna i den prisklassen är ofta bara att skicka till skroten nånstans mellan 18000-20000 mil men det finns några faktiskt några undantag som kan hålla lite längre.

När det gäller en del pladder om nyare toyotabilar som har haft problem enligt löpsedlarna i diverse kvällsblaskor så är det viktigt att poängtera att i 99% av fallen gäller det utlandstillverkade toyotor som ofta från är tillverkade i europa och amerika. Särskillt amerikanarna som känt sig hotade av japansk biltillverkning i många år är pigga att hacka ner på minsta fel dom hittar på japanska bilar, fast dom flesta redan vet att amerikanska bilar kan vara soprent dålig i vissa sammanhang. Som någon annan utryckte det i ett annat forum " en toyota skall vara tillverkad i Japan" jo så är det och det finns möjlighet att kontrollera det! För toyota bilar har i många år varit bättre än genomsnittet. Min erfarenhet är att många toyota brukar klara närmare 40000 mil utan mekaniska eller elektroniska problem vilket får anses vara betydligt bättre än genomsnittet.

#26
2010-10-15 20:28

Tja Nils Nordberg.
Har haft två VW Passat'ar som gått 50000 mil, en krockades och en går fortfarande. Min nuvarande har bara gått 25000 ...
Näää, bilar i 50- 100.000 kronors klassen, alltså begagnade bilar är inte alls skrot. Det är bilar för de som kan lite mer än medel om bilar!

#27
jarl s
2010-10-15 21:34

Det är ingen slump att jag kör Toyota, bättre bilar finns inte.

#28
789
2010-10-15 22:03

Jarl:
Fortsätt att köra Toyota och läsa Toyota reklam! En opartisk röst i bilSverige blir du näppeligen...

#29
Nils Nordberg
2010-10-15 22:54

Citat Jes!

lågprisbilar i klassen 79000:- 89000:- 99000:- osv.

I den prisklassen menade jag givetvis nya småbilar och inte begagnat!

#30
Nils Nordström
2010-10-15 23:14

OBS jag är absolut ingen toyota eller nissan fanatiker!!!
Jag tycker dom är plastiga sterila och tråkiga speciellt toyota som måste numera vara värlsdsmästare på tråkig gråspräcklig och svart tråkig inredning skall dom lyxa till det nån enstaka gång med plastimmitation av trä så gäller det bilar över 300000kr sträcket och tråkigt designade karosser i tvålkoppsstuk!! Nää det är knappast känslan eller själen i Japanska bilar. Det som imponerar i Japanska bilar är finliret med mekanik motorik elektronik i samklang med bra ihopskruvat.

Bilar med riktig själ och känsla från hjärtat hittar man i Franska Italienska Brittiska och Amerikanska bilar men då uppstår tråkigt nog alltför ofta många andra problem i bilköpet!!

#31
Bengt Berglund
2010-10-16 01:56

VOLVO 760GLE var verkligen konkurensmässigt en fin bil på sin tid och än idag trots en del saknad av moderna egenskaper och grovt bristande kvalitet i vissa teknikaliteter.

I slutet av80 talet jobbade jag inom bilbranschen och på min avdelning började en ny kille "jag nämner inte hans namn" Han ägde en relativt ny volvo 760 Gle vilket ansågs vara en ganska fin bil på den tiden. Jag sa se upp så den inte kokar använd rätt kylarglykol "renault" 2 veckor senare kokade hans 760 det gick som det gick som dom flesta vet med dessa prv motorer blev motorn skit och svindyr att reparera och det jag sa blev till sanning och mycket dyrt. En annan gång när en annan kompis köpt en alfa modell talade jag om för honom om dom vanliga växellådsproblemen på den modellen en vecka efteråt rasade växellådan och det gick bara att krypköra på 1ans växel ingen rolig historia för min kompis kan jag lova!
Alla märken har sina för och nackdelar.
Jag vill absolut inte rekomendera det ena eller det andra märket.
Men många av dom "riktiga volvomodellerna" brukar trots sina brister kunna hålla långt över 50000mil dock inte utan reparationer sen är dom ju inte direkt bensinsnåla heller.

#32
2010-10-16 10:18

Själ hjärta och körglädje är väl bra men för mig är de viktigaste egenskaperna driftsäkerhet, krocksäkerhet och ekonomi. Jag kör ca. 10.000 mil per år i tjänsten (Australien är stort) och är beroende av ett fordon som "aldrig går sönder". Även om bekvämlighet är viktigt får det komma i andra hand. Det är därför jag valt diesel eller LPG drivna bilar från Japan eller Korea de senaste 10 åren. Jag är ganska säker på att de är drftsäkrare och klarar de förhållanden vi har här nere bättre än europeiska tillverkarna även om i stort sett alla "tyska" bilar som säljs här är tillverkade i Sydafrika.

#33
2010-10-16 11:06

RE; Nils Nordberg
.
Men bilar för under 100.000 kr som kan rulla 20000 mil är nog inte så dumt.
Rätt räknat borde då en bil för 500.000 kunna rulla 100000 mil ... och det måste nog anses som ovanligt.
.
Bodde jag i en storstad med vad det innebär skulle jag, inte omöjligt äga just en småbil som kanske kostar under 100.000 ny.
.
Bilar innehåller olika kvalitéer för olika behov. Jag skulle nog inte drista mej att hålla med om att den som köper en billig småbil är okunnig i frågan!

#35
jarl s
2010-10-16 15:06

Kör en 760GLE som andrabil, 88:a, 27000 mil, som ny. Går perfekt!

#38
jarl s
2010-10-16 15:37

jag skämtar nästan aldrig. haft den minst 10 år, inga större problem. bytt ac-bara plus lite smågrejs. ingen toyota direkt, men helt okej... lite törstig också. sluuurp, 60 mil på en tank och man är duktig.

#39
MR X
2010-10-16 15:48

Är det verkligen så få här som oavsett vad ni har för bilmärken, väljer lite med själ och hjärta när ni skall köpa bil??

#40
2010-10-16 16:08

Hmm, ni får skillja på tidiga 760 och 960.
760 har PRV V6an B28 som när den kom var en katastof, man kunde vara lycklig om den gick 10" mil utan renovering, den blev dock lite bättre med tiden och hette senare B280.
960 har samma motor som 850 GLT fast en cylinder extra, konstigt nog verkar inte denna motor vara lika hållbar som den 5 cylindriga, har hört om flerar ras, bla råkade en bekant ut för lagerhaveri vid 19.000 mil.

#41
2010-10-16 16:10

MR X .

Vad är då själ och hjärta? Beskriv det lite närmare. Jag tycker tex att min Supra är en kul bil, som är rolig att köra. Jag valde den för att jag tycker om bilen, om det är det du menar med själ och hjärta? Eller har en bil själ och hjärta? Det är nog bara entusiaster som anser det att en bil har själ och hjärta, rätt eller fel? Och i så fall vilka märken är det som har själ och hjärta? Här kan vi nog få många olika svar......

#43
Stefan Eriksson
2010-10-16 18:51

Enligt Autoindex undersökning "För mig är bilens pris
viktigare än dess kvalitet" anser Merca ägarna att det är viktigare
att bilen är dyr än dess kvalitet.Alla utom Merca ägarna vet ju att
Mercas kvalitet är mycket överskattad.

#44
MR X
2010-10-16 19:02

Shogun.
Med själ och hjärta menar jag en bil oavsett märke som du redan har bestämt dig att du vill ha 100 000 hit eller dit då du sätter dig bakom ratten. En bil som precis som din supra är kul, personligen engagerande att köra, en bil som gör att du njuter var enda millimeter av vägen från det att du startar tills dess att du tvingas stiga ur den motvilligt för att du egentligen vill ut på vägen igen. En bil som känns som en del av dig själv och som du känner att du vill behålla för evigt.
Det är själ och hjärta för mig.

#46
Ollie
2010-10-17 08:36

Har haft de sorgliga nöjjet att varit ägare till 3 st Renault, den första R5 GTS gick klockrent men dom senaste modellerna av Scenic 2000 och 2004 var en oändlig plåga.
Verkstadsbesök som aldrig tog slut, anger några av felen krånglande el, styrboxar till motorn, lyset fram och bak reglage, tändspolar och dörrlås, kombiinstrument, elhandbroms, kamremmar .
Byte av kamrem 3 gånger och vattenpump på 3 månader = samma stenkrossljud i motorn varje gång, skulle visst låta så med en dubbelkamsmotor enligt Volov/Renault återförsäljaren, bortfall av lyse fram och bak även bränder, en dyrköpt erfarenhet som ger de enda raka resultatet aldrig mer en Renault

#47
MR X
2010-10-17 09:25

Beklagar Ollie att du har råkat ut för sådana ras till Renault.
Har förmånen att få köra en Renault Twingo som är snart 3 år gammal när jag inte kör min förstabil. Kommer inte nämna märket som jag kör annars för då kommer många att flytta focus från Renaulten till det andra märket. Men vad jag kan säga är att Twingon har fungerat oklanderligt precis som din R5:a. Men jag vet att en granne till mina föräldrar som har ägt två senics har haft samma problem som du har haft. De har numera bytt till två polo och aldrig har de haft några problem. Men frågorna som väcks blir. Är det så att det är just senicerna som krånglar? Och vad beror det på i så fall

#49
Jägaren
2010-10-17 12:22

Det är ganska märkligt hur en del personer på ett närmast fanatiskt sätt mäter det luddiga begreppet "kvalitet" i hur många konkreta fel och brister en bil har eller inte har. För det första finns ingen vetenskaplig mall över bilars felfrihet eller felfrekvens (även om en del fäster stor tilltro till t.ex. Bilprovningens statistik) och för det andra inbegriper begreppet "kvalitet" betydligt fler parametrar än bara felfrihet/felfrekvens.

#52
Simon D
2010-10-17 13:15

Man får skilja på upplevt kvalitet och kvalitet i form av hur få fel som uppstår. BMW, Mercedes och Audi (för att nämna några) är bra på det första, japanerna bra på det sista. Kör själv Mercedes och BMW - Mercan är junk mht antal fel, där litar jag betydligt mer på japanarna. BMWn går dock som en klocka - inte ett enda litet fel på 6000 mil (peppar peppar...)

#55
2010-10-17 14:05

Simon D mfl.

Så finns Lexus som levererar både upplevd kvalitet och hur få fel som uppstår. Alltså så ska en bra premium bil vara, iallafall enligt mig....;o) För betalar man detta dyra pris för en bil så kan man kräva detta minst sagt.

Kvalitet ja vad är det egentligen? Ursprungligen eller ska man säga de flesta tycker nog att det hänger ihop med hur en bil håller ihop eller att den bara går och går utan fel. Eller har jag fel?

#57
Jägaren
2010-10-17 14:42

Leifer: Du missförstod mig helt och hållet. Jag menar att kvalitet kan mätas på många fler sätt än bara hur bra eller hur länge en del håller. Eller Conny Karlssons snack om "upplevd" kvalitet. Det finns många fler parametrar att verifiera "kvalitet" med - även om flera av dem tenderar att bli subjektiva. Mercedes tar bra betalt för sina bilar, men på Mercedes vet man att de som köper deras bilar är ute efter något speciellt - precis som jag när jag INTE köper 59-kronors rödviner eller INTE betalar 400 spänn för att åka och lyssna på skit som t.ex. någon Idol-jöns. Mitt i alltsammans finns "sinnen" som i sin tur vill ha en viss känsla. och här kan alla tillverkare slänga sig i väggen utom de tyska lyxkryssarna.

#60
2010-10-17 17:00

Mercedes har levt länge på sin status som premium no1. Naturligtvis håller MB hög kvalité och det ska nog nog hända betydligt mer än att de rostar för att tappa sin position. Mercedes brukade faktiskt rosta nåt kopiöst förut men det ska de naturligtvis inte göra numera.
Jag upplever att MB på något sätt är född med sin status i motsats till exempelvis Audi och Toyota, som mera arbetat fram sina rykten.
Emellertid är den faktiska kvalitén helt individuell för varje bilägare.
En granne har en liten Citroen, den heter väl C3 och han är helnöjd med den bilen trots att han allt som oftast kör verkstadens lånebil. Han gillar helt enkelt sin lilla Cittra och då är det ju kvalité för honom.
.
Marknaden bestämmer premium-status!
.
Jag undrar hur många som bryr sej huruvida grannen har en Mercedes eller en Citroen på uppfarten? Är det inte grannen med Mercan som bryr sej mest egentligen?

#61
2010-10-17 17:41

JES.

En bra vinkling där på slutklämmen om vem som bryr sig mest vad som står på garageuppfarten....;o)

Det är helt klart så att MB lever lite fortfarande på gamla meriter/status.

#62
Jägaren
2010-10-17 19:28

Leifer: Vi förstår varandra inte alls. Jag pratar överhuvudtaget inte om pålitlighet och hållbarhet (även om de här parametrarna naturligtivs inte är ointressanta, men för vissa människor inte har prio 1 i alla lägen). Kvalitet kan även vara parametrar som tillverkaren kan erbjuda kunden redan vid tillverkningen - alltså valfrihet, individualism etc. Vissa människor förstår saker på olika sätt: En del förstår inte alls klassisk musik, en del förstår inte alls vad som stipulerar ett fint rödvin, en del förstår inte alls vad som är bra underhållning - och här är faktiskt ett och annat "bättre" än en del annat. Eller rättare sagt: Vissa saker kräver mer av betraktaren för att kunna förstås. Och är vi tillbaka på kvaliteter som tillfredsställer kräsna sinnen. Och där står de - de tyska lyxkryssarna.

#63
2010-10-17 20:04

Jägaren.

Med andra ord man kan säga att du är lite fåfäng!? Eller är det för att de tyska lyxkryssarna inte ens når upp till Toyotas driftsäkerhet trots sina ohyggliga priser. Som du lindar in vad kvalitet är och jämför med viner etc för att liksom försvara de tyska lyxkryssarna. Jag kan tala klartext, de tyska lyxkryssarna når absolut inte upp till Lexus "riktiga" kvalitet som jag kallar kvalitet som det ursprungligen är menat. Alltså hållbarhet men även lyxkänsla i inredning osv hur den är utförd. Hur rostskyddet är och bilen klarar rost i längden. Detta skriver jag som tidigare MB ägare och nuvarade BMW/Lexus ägare men observera detta är min uppfattning hur jag uppfattar bilarna och vilka fel jag haft i jämförelse.

#66
2010-10-17 20:56

Leifer.

Jo jag vet vad du menar med tjoff i dörrar etc. Men det är det jag menar att Lexus erbjuder också precis som tyskarna. Och jag har ett mycket bra exempel just nu för ca 45minuter sedan då det ringde en kille på min annons på våran Lexus. Och gissa han var MB ägare till en E-240 som han mycket riktigt var missnöjd med, och ville köpa Lexus bara han får sin såld. El fel el fel el fel. Rost rost rost plus mycket annat enligt honom och jag gav mina upplevelser också av både MB och BMW i jämförelse mot Lexus. Han hade läst på om Lexus och visste en heldel. Hade även tidigare i sommar provat Lexus Gs 300 och tyckte det var en positiv upplevelse, tex hur underbart växellådan växlar, hur tyst en Lexus går etc. Vi får hoppas att han får sin bil såld.

Ja, jag är på G att byta bil igen. Toyota Aurisen ska bytas och kanske även Lexusen. Och försöka klara oss med en bil mindre. Vi har tittat på Volvo V60 (men inte provkört än troligtvis denna vecka) Toyota Avensis Premium Kombi 2,2 diesel och 2,0 bensin. Lexus Is 250, Honda Accord Tourer Executive 2,2 diesel. Som ni ser en hel del olika bilar som är bra/dåliga på olika saker.

#68
Jägaren
2010-10-18 10:17

Leifer: Vi förstår varandra inte alls. Och Shogun = Conny Karlsson gör det inte heller (fast det har han aldrig gjort). Det här är omöjligt att reda ut via inlägg på nätet. De tyska lykryssarna har sammantaget kvaliteter som jag som betraktare anser vara större än de sammantagna kvaliteterna för andra bilmärken. Jag kan bara upprepa mitt ena krav på en bil, nämligen att bilen måste förmedla en känsla av tyngd (alltså inte bara i många kilon på ett papper). Efter tusentals timmar i grävmaskiner, skogmaskiner och andra arbetsfordon har jag särskilda krav. Och bland de tyska kryssarna är det främst Mercedes som svara upp mot kraven. det här en sorts kvalitet. I alla fall för mig.

#70
789
2010-10-18 22:25

Shogun:
Har följt dina inlägg här och var och noterar att du skriver att du kan tänka dig en Volvo V60 MEN jag VET att det bara är ett "spel för gallerierna" eftersom jag vet att du avskyr tex Volvo, SAAB och Mercedes och därför VET jag att du kommer att ta till dig alla köpargument som Toyota handlaren ger dig och ser dem som sanning och slår till på en Toyota! Du kommer ALDRIG att köpa Volvon! Eller hur?

#71
2010-10-18 23:47

789.

Det beror på vad Volvohandlaren ger mig för mellanpris. Kan ju meddela att just för tillfället har du rätt! Volvohandlaren ligger i underläge och räknar på ett nytt förslag.

Det som talar till V60is nackdel är det fruktansvärda trånga baksätet, speciellt för fötterna när du ska kliva ur bilen så måste du lyfta upp dig för att orka vrida foten i riktning mot dörren. I nästa steg ska du sätta foten utanför dörren. Detta är en riktig procedur och bli något som motortidningar måste nämna i sina tester. Sedan är det ju inte en riktig "kombi" bagageutrymmet är trångt. Men vi klarar oss med utrymmet. Jag har inte kört bilen, blir troligtvis under veckan. Men jag har kört S-60 och bilen går fint och det är jag övertygad om att V60 också gör. Jag har fått ett mellanpris på 212000kr på våran Auris på en V60 med D3 motor och automatlåda,momentumpaket, dragkrok (fast) .

Detta ska ställas mor en Avensis kombi 2,2 diesel automat Premiumpkt med navigation, panoramatak (glastak) dragkrok (fast) vinterdäck motor/kupevärmar uttag och ett mellanpris på 219000kr. Så i nuläget är det som sagt inget tvivel om vart det lutar mellan dessa två, eller hur? Titta vad man får för pengarna på Avensis Premium jämfört med V60 med momentum pkt. Är nog tvungen att välja summum pkt för att det ska bli någorlunda rättvist men då ökar säkert mellanpriset ännu mer.

Som sagt kolla vad som ingår i de olika paketen för de olika bilarna desseutom var det med dubbade vinterdäck till Avensis och inga till Volvon alltså ytterligare en kostnad. Får be Volvohandlaren att räkna en gång till och se hur han hänger med. Ska också be Hondahandlaren räkna ett mellanpris då jag fått ett renköps pris på 325000kr på en Accord 2,2 diesel Tourer (kombi) och executive pkt. Hondans stolar slår både Volvons och Avensis. Det blir spännande de här Kenneth!

#72
2010-10-19 00:18

789/Kenneth Drake.

Ett tillägg.

Jag avskyr inget märke jag har bara olika erfarenheter av olika märken. Så du dömmer andra efter dig själv vad du tycker om Toyota som du avskyr/eller hatar för att använda det uttrycket du användt tidigare. Och då tror du andra är som dig beträffande Toyota. Och att jag tycker det om andra märken. Som sagt jag är allätare när det gäller olika bilmärken. Se vilka olika märken jag kör just nu genom att klicka på mitt namn Shogun.
Men jag har en klar åsikt vilka bilar som för MIG haft högst kvalitet och minst kostnader.

Sedan förstår jag inte att du uppger att du kör Avensis när du inte äger någon!? Är det för att du ska kunna kritisera Toyota och låtsas att du är en missnöjd Toyotaägare? Varför inte skriva att du kör Volvo XC 70 när du gör det? Jag menar Toyota kommer att överleva både dig och mig oavsett vad vi skriver eller tycker så lägg ner!

#73
789
2010-10-19 08:51

Shogun:
Jag tror inte alls att det blir spännande att följa ditt bilval eftersom du kommer ALDRIG att köpa Volvon! Men för din och allas vår skull vore det häftigt OM du skulle våga göra det och bli en "opartisk" testare av Volvon och vi kunde få följa med dig och läsa om hur du ser på Volvon i verkligheten. Det vore kul att läsa dina recensioner här som Volvoägare. På samma vis vore det kul om fler skulle våga bryta sina vanor och testa något helt annat. Kan berätta för dig att min nästa bil blir förmodligen en Audi A4 TDI Quattro kombi.

#74
2010-10-19 11:23

789.

Tror du att jag kan bli lika "opartisk" som dig och din Toyota? Jag undrar varför jag inte kan köpa en Volvo till,jag har ju redan en?! Men visst skilljer det så mycket i mellanpris som det gör nu mellan en Avensis Premium och V60 momentum då är det inte konstigt om valet blir Avensis. Sedan beror det på vad min fru tycker. Men du ska inte inbilla dig att jag går till Volvohandlaren för ro skull och sitter och gaggar om ett bilbyte som ändå inte skulle bli av och slösar bort massa tid.
Lycka till med din Audi!

#75
789
2010-10-19 15:39

Shogun:
Jag tror verkligen att du kan gå till Volvohandlaren bara för att "gagga"! Jag vet också att du köper Toyotan oaktat vad din fru säger... Du kan inte köpa " en till" Volvo men varför kan du då köpa " en till" Toyota? Eftersom du absolut inte kan tänka dig Volvo har du titta på Audi Quattro? Jag har inte ägt den men har testat den som hyrbil för en tid sedan. Där kan du se och känna på kvalitet i reglage, stabilitet och tysk precision! Har också provkört nya SAAB 9-3 XWD som också är i "Audi A4 storlek" och oerhört fin att köra med 4 hjulsdrift även om kvalitetskänslan inte är "Audi klass" men priset är också betydligt lägre.

#76
2010-10-20 16:36

Jo, jag har tittat på Audi A4 och kommit framtill tillsammans med Hans Hedberg på Teknikensvärld som har test mellan Audi A4,Toyota Avensis, Volvo V60 i nästa nummer av TV. Att den bilen med någorlunda samma utrustning som Avensis kommer att kosta en bra bit över 400000kr!! Värt pengarna? Kanske för dig men knappast för Hans Hedberg och mig kom vi framtill, bilen är helt enkelt inte värd sina pengar. Återstår Volvon och jag väntar på nästa bud.

#77
Pär G#2
2010-10-22 08:16

Listan är lika knäpp som nybilsköparna av sk statisvagnarna. Suzuki som har erkänt hög kvalitet köps av människor som prioriterar att transporteras billigt, och numera dessutom bra och kul, swift. Mercesedägre och andra som tror sig köpa status, det var länge sen...tål inte att inse att deras guldklimp har massor av fel och går in i förnekelsefasen. Någon annan rimlig förklaring finns inte.

#78
RedLine Offside
2010-10-24 21:51

Det visar sig oftast att en bil med lägre pris även har lägre ägarkostnader. Om en firma behöver en 5 tons truck köper man ju självklart inte en 100 tons truck. Men för att köra 110 km/tim räcker 75 hk långt. Det är ju egentligen inte behovet som gör att folk köper bil med 250 hk och mer därtill. Självklart är motor och drivlina med hög effekt mer utsatt för påkänningar. En bil med lägre pris är ofta tillverkad i lång serie och väl utprovad. Det är ingen tillfällighet att jag bytte mina Volvo V70 och Saab mot 2 st Opel Corsa + ett släp med suflettkapell. Nu efter 10 år kan jag konstatera att dessa bilarna är både de billigaste och samtidigt driftsäkraste bilar jag haft (jag har kört personbil hittills ca 350 000 mil).

#79
apan
2010-11-04 21:59

@Pär G#2
Mercedes må ha kass kvalitet nu för tiden men nog tusan är det fortfarande status. Det luktar lite surt sa räven, jga menar, även om mercorna skulle gå sönder en gång i månaden så är det ändå status att köpa en bil som kostar som en mindre villa.

#80
2010-11-09 15:48

http://www.svd.se/naringsliv/motor/usa-bilkoparnas-dom-ar-hard_5583227.svd

#81
Mattias73
2011-02-22 14:32

Jag köper inte bil för något av ovanstående, Jag köper bil med hjärtat. Att den sedan har bra verklig kvalite(inte upplevd), säkerhet och är billig i inköp så gör ju inte det saken sämre.
Självklart kör jag SAAB

#82
Thomas L
2011-03-03 23:15

Har aldrig brytt mig om vad något kostar, det man vill ha det köper man, har man inga medel finns det massor av institutioner som är villiga att hjälpa till. Har ägt det mesta och oftast är man nöjdast och mest tillfredsställd med den största prislappen. Men nu på lite äldre dagar hände något konstigt. Drabbades av en sällsynt åkomma som heter sunt förnuft eller rent av mycket sunt förnuft. Köpte en ny bil och kände mig för första gången nöjd, RIKTIGT nöjd. Det har aldrig känts så rätt någonsin. Vad heter bilen? Dacia Duster naturligtvis.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.