Bild
Nästa artikel
Jaguar XJ återkallas – torkarblad kan slås av

Jaguar XJ återkallas – torkarblad kan slås av

Nyheter

Att köra Jaguar XJ i regn kan innebära fara. Lyxbilens vindrutetorkare riskerar att kollidera och slås av.

Jaguar återkallar nu 6 475 exemplar av modellen XJ i USA. Bilarna är tillverkade mellan juli 2009 och november i år.

Muttrarna som håller bilarnas vindrutetorkare på plats kan lossna på grund av bristfällig montering i fabrik. Det kan leda till att torkarbladen blir osynkroniserade och slår mot varandra.  

I värsta fall kan torkarbladen lossna från bilen vilket kan innebära problem vid regn. Inga olyckor har dock rapporterats.

Återkallelsen är ett bevis på att bilar som kostar från 849 000 kronor inte är förskonade från till synes enkla problem.

Åtgärden innebär också den andra smällen på kort tid för Jaguar. På onsdagen meddelade Euro NCAP att modellen XF endast får fyra av fem stjärnor i organisationens krocktester.

Diskutera: Vad tycker du om Jaguars återkallelse?

Taggar: Nyheter, , Jaguar, Jaguar XJ

Kommentarer

#1
2010-11-26 13:59

Precis som artikelskribenten noterat kan alla tillverkare drabbas av kvalitetsproblem, oavsett vilket segment man tillhör. Dock svider det sannolikt lite extra för ägare till så kallade "premium-bilar" när det med all önskvärd tydlighet visar sig att dessa är precis lika dåliga som gemene mans folkbilar. Tur då att de kan kamma hem lite extra direktörsbonus som plåster på såren. Nåväl, det är nog trots allt värre när de vanliga märkena drabbas av kvalitetsproblem. Då är det vi vanliga hederliga bilister som får stå där med dyra reparationer och sänkt andrahandsvärde som tär på ekonomin. Vi måste börja tala om för tillverkarna att vi inte accepterar detta längre.

#2
Efraim
2010-11-26 15:21

Sedan kan dåligt åtskruvade muttrar förekomma lite varstans. Själv höll jag på att tappa styret på min nya Yamaha-motorcykel pga att skruvarna var dåligt åtskruvad..... I Jaguars fall känns det här med vindrutetorkarna inte så allvarligt trots allt.

#3
SiggeN
2010-11-26 16:11

Gösta_L du är sannerligen ett unikum. Alla artiklar lyckas du vända till en kamp mellan "vanliga herderliga bilister" och "direktörer". Du tycker också allt var bättre förr. Snälla berätta lite om dig själv. Vem är du? Jag är verkligen intresserad.

#4
SiggeN
2010-11-26 16:16

...för det kan väl inte vara så att det är en femtonåring som försöker driva med oss alla? Tänker bara på signaturer internettrollen Jarl,Shogun,Conny Karlsson, Previa, Simon no 1...listan kan göras lång. Undrar hur många pseudonymer som döljer samma person. Att Shogun-Conny Karlsson-Simon no1-Previa är samma person vet vi redan men under vilka mer namn hittar vi Jarl? Är Gösta_L en pseudonym för Jarl (eller kanske Leifer) eller finns han verkligen på riktigt?

#5
SiggeN
2010-11-26 16:19

Avslutningsvis tycker jag det är synd att ViB har lagt ribban på marken för dumheterna som tillåts flöda på sajtens kommentarsfält. Tror ända sättet att få tillbaka trovärdigheten på sidan är att slopa kommentarsfunktionen så trollen försvinner.

#6
Raymond K
2010-11-26 16:59

Tycker inte att lösa torkarblad är något att snacka om. Är det inte värre än så kan man dra åt dom själv och jag tror inte man kör ihjäl sig på stubben om ett skulle lossna.
Jag fick motorhuven över vindrutan i 90 km/h en gång och då kan man tala om dålig sikt framåt men det var inget problem att klara det, bara att titta ut genom sidorutan och följa väglinjen och bromsa.

#7
2010-11-26 21:51

Hörde engång att "man borde jobba på Jaguarfabriken, där jobbar man bara en dag i veckan ... därav bara måndags-bilar" :o)
.
Jaguar är ändå Jaguar, med mycket Engelsk känsla. Vindrutetorkare bör dock vara något som Engelsmän skulle prioritera kan man tycka.
.
Vib ska ha sin låga tröskel, det är upp till var och en om man vill läsa kommentarer.
Där SiggeN radar upp ett antal namn som han/hon ogillar och/eller har funderingar kring deras rätt till kommentarer är väl minst lika dumt som vad han/hon kritiserar.

#8
truebeliver
2010-11-26 22:28

indien det är ju där de skruvas ihop

#9
Calle Carlsson
2010-11-27 00:22

Dagens Jaguar bilar är absolut mycket bättre på många sätt än gårdagens jaguarer som var behäftade med så mycket fel så hälften hade räckt! Detta trots gemensamma delar från mazda volvo och ford.

#10
Efraim
2010-11-27 01:51

Re: Calle Carlsson
Vänligen utveckla din teori! Vad jag vet´m finns INGEN gemeensam nämnare mellan Jaguar, Volvo, Mazda och Ford. NOLL. Såvida man inte tar med X-type i beräkningen, för det är ju till 99% en Ford.,.... MEN, då hör det ju till saken att X-type klarar sig bättre än Mondeon hos bilprovningen... Calle,´jag väntar på svar!

#11
j a r l
2010-11-27 16:25

Crap cars! Köp en Japs och bli NÖJD.

#12
Tokio
2010-11-27 18:58

Jaguar är en japs Jarl, och man är mycket nöjd

#13
Efraim
2010-11-28 09:54

Nej, Jaguar är ingen japs. Japanerna har inte förmåga att bygga sådana här fina vägvagnar!
Och Jarl, du hade en annan inställning när Toyota/Lexus återkallade på bred front - då sade du att återkallning var ett bevis på kvalitet......

#14
Tokio
2010-11-28 12:18

Ingen bil utan japs-komponenter Efraim.
Ryska undantagna.

#15
Efraim
2010-11-28 13:03

Jag tycker att det är mest tyska och europeiska komponenter...

#16
j a r l
2010-11-28 13:51

Made in India ^^

#17
Efraim
2010-11-28 15:40

Nej Jarl, den är europeisk.

#18
j a r l
2010-11-28 16:03

... ägs av indiska Tata Motors. INDISKT crap.

#19
2010-11-28 16:12

Jaguar tillverkas i England vad jag vet.
Var får ni Indien ifrån?

#20
j a r l
2010-11-28 16:33

... av indiska straffarbetare som tydligen inte orkar dra åt muttrar...

#21
2010-11-28 17:53

Varför käftar ni med den där snorvalpen jarl?
Ignorera honom.

#22
Efraim
2010-11-28 21:40

Sant, den där JARL verkar inte må så bra...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.