Nästa artikel
Modellen som räddade Jaguar från kollaps
Backspegeln

Modellen som räddade Jaguar från kollaps

Publicerad 2024-04-14 06:30
Är den världens vackraste sedanmodell? XJ6 var i alla fall räddaren för ett svårt nedgånget Jaguar.

Vilken sällsynt vacker och harmonisk bil är inte Jaguar XJ6 i sin första generation? Aldrig har väl en ny modell heller kommit som en så räddande ängel för sitt märke som XJ6 gjorde vid debuten i London den 26 september 1968.

Under första delen av 1960-talet var Jaguars produktion och program minst sagt ”a mess”. Man byggde fem modeller (E-Type, Mark II, S-Type, Daimler SP250 och Mark X) men totalt bara drygt 20 000 exemplar per år. Lönsamheten var skral, rationaliseringsgraden av produktionsdetaljer och tillverkning minimal, kvaliteten på bilarna långt från broschyrernas glans.

XJ6 sopade med sin design, sin konstruktion och sitt löfte om modernitet undan mossigheten från Jaguar. Framför allt lanserades bilen till ett pris som varken Mercedes-Benz 280 SE eller BMW 2800 kunde matcha. Jaguar med stora 4,2-motorn kostade 2 398 pund, Mercedes 3 324 pund och BMW 3 245.

Interiören är inte så överdådig som man kan tro, träpanel finns men den är inte av det ädlaste slaget. Men det är sextiotalssnyggt med många mätare och strömbrytare. De flesta bilarna har läderklädsel.

Motortidningarna överträffade varandra i superlativer om komforten, köregenskaperna och elegansen, köparkön växte allt längre – och den brittiska bilindustrin drabbades som alltid de här åren av den ena strejken efter den andra.

Det ledde bland annat till att vissa kunder fick sin nya Jaguar med skäligen enkel ”taggtrådsgrill” och igenlagda ventilationsgaller fram i väntan på att de riktiga grejerna skulle dyka upp från underleverantören…

Succén var ändå pyramidal för det hårt ansträngda Jaguar, produktionen ökade snabbt och man fick för första gången i märkets historia införa tvåskift för att möta efterfrågan.

Med lite god vilja kan man säga att XJ6 (i V12-version Serie III) levde ända in på 1990-talet. I dag är det en tilltalande hobbybil som är ganska enkel att äga och underhålla, förutsatt att man hittat rätt och förhoppningsvis rimligt rostfritt exemplar. Den klassiska XK-motorn brukar vara slitstark men kräver oljebyte var 500:e mil– och det går åt åtta liter varje gång.

Läs också: Jaguars underliga GT-modell blev bara bättre med tiden

Jaguar XJ6 4,2 1973

Nypris: 50 510 kr.

Motor: Rak sexcylindrig motor med dubbla överliggande kamaxlar, två ventiler per cylinder. Dubbla SU HD8 förgasare. Vattenkylning. Volym 4 235 cm3. Max effekt 170 hk DIN vid 4 500 v/min. Max vridmoment 384 Nm vid 3 750 v/min.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Treväxlad automatlåda, golvspak.

Mått: L 485/B 177/H 137 cm. Tjänstevikt 1 770 kg.

Fjädring/hjulställ: Dubbla triangellänkar fram, bak fyrledad axel, skruvfjädrar fram och bak. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram och bak.

Styrning: Kuggstång, servo.

Bromsar: Tvåkrets, skivor fram och bak.

Fartresurser: Toppfart 200 km/tim. Acc. 0 – 100 km/tim 11,2 s.

Förbrukning: 1,54 l/mil.

Livscykeln

1968 Jaguar XJ6 2,8 och 4,2 presenteras på London Motor Show.

1969 Tvillingen Daimler Sovereign kommer. Mer lyx. Mer ljudisolering. I Vanden Plas-utförande bättre lackering och vinyltak.

1972 Premiär för V12. Helaluminium och bara 40 kg tyngre än den raka sexan. Fyra Strombergförgasare, obligatorisk automatlåda och en bränsleförbrukning på omkring 2,5 liter per mil.

1973 Minsta motorn på 2,8 liter försvinner.

1974 Serie II med högre stötfångare och bredare krom i grillen.

1974 Premiär för XJ6 i coupéutförande. Trots ihärdiga försök får man aldrig riktigt till dörr- och fönstertätningar.

1975 3,4-litersversionen. Tygklädsel och 163 hk.

1975 V12 får bränsleinsprutning och något lägre förbrukning.

1977 I november läggs Coupétillverkningen ner efter att 6 505 st XJ6 och 1 873 st XJ12 byggts.

1979 Serie III presenteras – för första gången anlitas en utomstående designer, Pininfarina. Kvaliteten blev långt bättre, men först från 1982 års modell. De sista XJ6 tillverkades i maj 1987. XJ12 hängde med till 1992.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 2024-04-14 22:00 Och Automatlådan är samma…
  • 2024-04-14 13:27 Ja, runda strålkastare! Så…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.