Bild
Nästa artikel
Backspegeln

Jaguar XJ-S blev bättre med tiden – och byggdes i över 20 år

Publicerad 1 november 2020 (uppdaterad 1 november 2020)
Jaguars stora GT lanserades under en dyster period i engelsk bilindustri. Men det blev bättre!

Somliga klassiska bilmodeller har varit otacksamma att ta fram ersättare till. Peugeot 205 till exempel. Eller Jaguar E-Type.

Efter nedläggningen av E-Type 1974 dök Jaguar XJ-S upp i september 1975. Applåder förstås, men lät de inte lite lama? Vad var XJ-S, som de första årsmodellernas namn skrevs, egentligen för bil? En sportbil? Nja, en massiv GT-vagn snarare.

Och hur såg den ut? Jaguar hade i alla tider skämt bort världen med bilar som var omedelbara ”stunners” från första ögonkastet – men den här? XJ-S såg rätt konstig ut, med strålkastare som liknade dem på första årgångarna av Volkswagen 411. Den hade platt, bred kaross med svepande taklinje och ett bakparti som nästan verkade ledset över sitt utseende.

Dessutom lanserades bilen med bensinkolkande V12-motor i en tid då oljekris rådde, bränslepriserna sköt i höjden, den engelska bilindustrin gick på knäna av alla strejker och när ett begrepp som detaljfinish ratades av nästan hela bilindustrin. Till råga på allt fanns det inte en enda träpanel i inredningen.

XJ-S fick onekligen en underlig start, men det tog sig efter ett par år när tekniska förändringar, förbättrad byggnation och allmänt ljusare konjunkturer i världen gjort sitt. I början av 1980-talet låg den lyxiga bilen med sin konservativa stil betydligt mer rätt i opinionen än bara några år tidigare.

XJS, som de senare årsmodellerna heter, kom att tillverkas i inte mindre än 21 år och blev till slut riktigt bra även från kvalitetssynpunkt. Bekväm och imposant hade den alltid varit. Med nya sexcylindriga motorer (som senare kom i sedanmodellerna XJ) sjönk även bränsleförbrukningen till nästan anständiga nivåer och innan XK8 ersatte XJS hade drygt 115 000 exemplar skeppats i väg. 

I dag är XJS inget direkt enkelt klassikerköp men absolut värt en närmare titt med tanke på vilken maffig bil man kan skaffa för rimliga pengar.

Jaguar XJS 4.0 1993

Nypris: 542 200 kr.

Värde idag: 80 000–110 000 kr.

Motor: Sexcylindrig radmotor med dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 3 980 cm3. Max effekt 226 hk DIN vid 4 750 v/min. Max vridmoment 377 Nm vid 3 500 v/min. 

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Manuell femväxlad eller fyrväxlad automatlåda. Golvspak.

Mått: L 476/B 179/H 125 cm.  

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Dubbla triangellänkar fram, individuell upphängning bak. Teleskopstötdämpare fram, dubbla teleskopstötdämpare bak. Krängningshämmare fram.

Styrning: Kuggstång, servo. 

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS, servo.

Fartresurser: Toppfart 223 km/tim. Acc 0–100 km/tim 9,1 s. 

Förbrukning: 1,12 l/mil. 

Livscykeln

1975 Presenteras officiellt.

1977 Tillförlitligheten förbättras något. En ny fast ganska gammal automatlåda från GM introduceras.

1980 XJ-S tas ur produktion under några månader på grund av dålig försäljning, främst i USA. 

1982 Med omarbetad HE-motor och högre utväxling i bakaxeln drar inte XJ-S mer än 1,7 liter per mil. Nya fälgar, nya kofångare. Äntligen får XJ-S träinlägg i inredningen.

1983 XJ-S Cabriolet – med en störtbåge och kraftiga rutramar som grumlade sikten. XJ-S kan fås med sexa på 3,6 liter och 225 hk.

1985 Valnöt ersätter alm i inredningen XJ-S är en långt mycket bättre bil än tio år tidigare.   

1991 Under Fords ägo omarbetas XJ-S i grunden och byter namn till XJS. Nya fälgar, nya strålkastare, omarbetade dörrar utan rutram. Sexan växer till fyra liters volym. Ny instrumentering och eljusterbara säten med minne.

1993 V12-motorn växer i storlek till 6 liter med längre slaglängd. Effekt 308 hk, toppfart 259 km/tim. Ny datoriserad automatlåda från GM.

1996 De sista XJS lämnar fabriken i Browns Lane. Efterföljaren heter XK8.

Kommentarer

#1 • 2020-11-01 13:02
Henrik M

En av de vackraste bilar som tillverkats och en fantastisk GT-vagn, ska dock vara innan faceliften till de svärtade baklysena.
Hade förmånen köra en med den klassiska V12:an på 295 hk, den motorgången var delikat, men den drack såklart som den värsta gourmand.
Var otroligt nära att köpa en för 1 år sen ungefär men fegade ur då just den hade strul med insprutningen, ett ökänt fel på dem som kan vara lätt och billigt att fixa, eller kan ruinera en......

#2 • 2020-11-01 17:00
Desmoholic

Har bara hört V12 på lite avstånd, lät gudomligt.
Är väl egentligen en av de få V12orna som går att lösa för rimliga pengar?

#3 • 2020-11-01 17:15
Henrik M

Nja, du kan lösa en Mercedes 600 eller BMW 750 för vettiga pengar med, men de bilarna är totalt charmlösa om du jämför med en XJS eller XJ12:a, eller Daimler Double Six som med hade samma motor. Däremot är de troligtvis betydligt bättre som bil sett, men precis som kvinnor är det sällan den perfekta som ger dig karaktären som tänder och ger ditt liv innehåll.....

#4 • 2020-11-01 17:31
hultarn

BMW's V12 kan vara ett slukhål, då en del exemplar trilskas med att bli 6-cylindriga då o då.
Jaguars V12 är mekaniskt sett bra, men rörmokeriet som omger motorn har gett många grå hår.
Jag var och högg på en av de tidiga XJ-S, men det blev inget, och tur var väl det. Det var inte säljaren som var ägaren.... Bilen (plus flera andra engelska roliga bilar, TVR, Marcos, Piper, m.fl.) var stulen i England.

#5 • 2020-11-01 22:56
Raphael

Hade den som leksaksbil på 70-talet i mina yngre år. Alltid gillat den formen...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.