Bild
Nästa artikel
Nyheter

Snart premiär för ny eldriven Jaguar och Range Rover

Publicerad 18 september 2020 (uppdaterad 18 september 2020)
Båda modellerna har blivit försenade, avslöjar ekonomichefen.

När utsläppskraven för nya bilar skärps ligger Jaguar- och Land Rover-koncernen inte särskilt bra till. En stor del av försäljningen består fortfarande av stora suvar med förbränningsmotor, även om elbilen Jaguar I-Pace och flera nya laddhybrider lättar upp utsläppssiffrorna.

Men det behövs mer än så, och därför har Jaguar planer på en helt eldriven ersättare till lyxlimousinen XJ. Dessutom planerar Land Rover en helt eldriven version av lyxiga Range Rover.

Båda två har dock försenats på grund av coronapandemin, ett dystert besked för koncernen som snabbt behöver nya modeller med låga utsläppssiffror.

Enligt ekonomichefen Adrian Mardell ska nästa generation Jaguar XJ och den nya eldrivna Range Rover-modellen visas upp i oktober och november istället för augusti och september.

Läs också: Land Rover satsar på ny laddhybrid med vätgasdrift

De båda modellerna bygger på samma plattform och delar en hel del teknik under skalet. Range Rovern blir lägre än dagens Range Rover Velar och får en något annorlunda design för att sänka luftmotståndet, vilket är särskilt viktigt i en elbil eftersom det resulterar i längre räckvidd och lägre förbrukning.

Fotnot: Bilden visar dagens Range Rover Velar, inte den nya eldrivna modellen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-18 16:45
Carl Trefalt

De måste elektrifiera bilarna för inte få miljardböter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.