Bild
Nästa artikel
"Inför försäljningsskatt på nya bilar"

"Inför försäljningsskatt på nya bilar"

Nyheter

En försäljningsskatt på nya bilar med höga utsläpp ska finansiera fordon med låga utsläpp. Det skriver professor Per Kågeson i en debattartikel.

Fasa ut befrielsen av fordonsskatt för miljöbilar, skrota nedsättningen av förmånsvärdet och inför istället en ny försäljningsskatt på nya bilar.

Det skriver Per Kågeson, professor i miljösystemanalys vid KTH i Stockholm, i en debattartikel i Dagens Nyheter.

Per Kågeson har lämnat en rapport till finansdepartementet där han föreslår att bränsletörstiga fordon ska finansiera en särskild bonus för snålare bilar.

Törstiga bilar får betala
Enligt fransk modell vill han införa ett system med en brytpunkt, inledningsvis på 130 gram koldioxid per kilometer. Den som registrerar en ny bil som släpper ut mer får betala en extra skatt som i sin tur blir en bonus för snålare bilar.

150 kronor per gram koldioxid per kilometer är en motiverad nivå, skriver Per Kågeson. Därtill vil lhan införa ett tidsbegränsat stöd till elbilar och laddhybrider som baserar sig på batterikapacitet.

Diskutera: Vad tycker du om en ny försäljningsskatt på bilar med höga utsläpp?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Nissej
2011-02-01 16:14

Lägg all bilbeskattning på bränslet så kommer de bränslesnåla bilarna snart att ta över. Man slipper också all hantering av bilskatterna genom trafikverket eller vilka det nu är som har hand om´et.

#2
Amt
2011-02-01 16:17

Håller med Nissej. Ett enkelt och "självsanerande" system. Varför krångla till det?

#3
2011-02-01 16:24

"Skatteintelligentian" dit Kågeson hör, slår till igen. Inom viss politisk riktning kan ALLT, utan undantag, lösas med "högre skatter". Ibland räcker inte ens 100%!
Varje krona betald till politiker är en för medborgarna för evigt förlorad krona...

#4
SM811
2011-02-01 16:39

Helt befängd idé. Skall det bli rättvist inför kilometerskatt.
Då betalar man för vad man släpper ut.
Skulle inte vara svårt med dagen elektronik.

#5
Smart !
2011-02-01 17:33

Klart att vi ska rädda världen med våra 0,5 % av hela jordens bilpark !

#6
25% minst
2011-02-01 18:21

Glöm inte momsen på skatten också

#7
FG
2011-02-01 19:02

De kan väl införa det där systemet i USA. Det skulle bli succé!

#8
LONDONBO
2011-02-01 20:30

Svenskarna löser alla problem med sina skatter!!

#9
skattegubben
2011-02-01 20:35

Om man verkligen vill minska co2 utsläppen borde man istället dubblera priset på bensin/diesel - det skulle ju få ge starkare koppling till fordonsval än kilometerskatt, och en starkare koppling till körstil/körsträckor än skatt på nya bilar.

#10
Gustron
2011-02-01 21:10

Det har sagts tidigare i inläggen men förtjänas att sägas igen - Allt går att fixa med hjälp av högre skatter. Varför inte ta in allt rörligt kapital i skatt och tilldela varje medborgare en cykel - co2-problemen i princip lösta!

#11
Jetta
2011-02-01 21:39

All skatt på bränslet skulle ge samma effekt och dessutom eliminera behovet att den byråkrati som krävs för att ta in fordonsskatten.

Å andra sidan kan man förstås tänka sig att hyfsat välbeställda personer (och möjligen också en del tjänstebilsförare?) struntar i förbrukningen och alltså köper onödigt törstiga bilar, som sedan hamnar hos andra och tredje ägare som kör bilen i många tusen mil ytterligare (Det finns många BMW 7-serie och MB S-klass som rullar vidare i många år, i händerna på folk som aldrig någonsin skulle köpa en ny sådan bil). Med en avskräckande hög försäljningsskatt skulle alltså antalet törstiga bilar på våra vägar minska? Tja, det kan kanske fungera.

#12
2011-02-02 09:06

Det spelar ingen roll hur staten verkar vända och vrida på skatterna,..de kommer alltid att se till att skattetrycket bibehålls.
Fordonsskatten har aldrig varit korrekt bestämd och man undrar ofta över hur f.. det är möjligt att vara så korkade.
Årets "rättvisare" korrigering utav fordonsskatten är inget undantag utan stavas BULLSHIT det med!
Ni kan vara helt övertygade om att den dagen som våra bilar snittar 0.5 l/m så kostar bränslet det dubbla!
Precis som med elen o.s.v !!!

#13
jojo Mazda6 2008 auto
2011-02-02 09:10

Till Skattegubben, kanon och på köpet "får" vi mer uppbrutna tanklock och bensin o dieselstölder vilket höjer försäkringen!

#14
Ove Johansson
2011-02-02 09:58

Skulle vara intressant att se hur Mistro vill att ett rättvist skattesystem ska se ut.

#15
S-E S
2011-02-02 10:53

Ove Johansson, ett obefintligt skattesystem, i alla fall när det gäller fordonssidan vore inte så dumt. Dessutom är det rättvist!

#16
Sonettracer
2011-02-02 12:00

Per Kågeson liksom Karin Svensson-Smith (som saknar körkort och bl a vill förbjuda dubbdäck) var båda tidigare aktiva inom VPK (kommunisterna). De har helt andra avsikter när det gäller bilar i allmänhet än de som är inne och kommenterar på ett sådant här forum.

Det känns helt enkelt inte meningsfullt att ens debattera med dem. De vill bara jävlas och försvåra för oss andra som är beroende av bilen för vår försörjning. Själva kan de ju fortsätta att cykla eller åka taxi i innerstan i Sthlm och leva i sin fantasivärld.

#17
gunnar44
2011-02-02 13:33

Det är rena flumverkstan hos dessa förespråkare av högre bränslepriser. Tänk bara på det faktum att minst hälften av sveriges befolkning Inte har tillgång till allmänna kommunikationsmedel, eller har endast begränsad möjlighet därtill. Landsortsborna har till följd av denna skattepolitik äldre bilar än stadsborna, enligt vissa tidningsartiklar. Antalet gamla bilar, 20 år och äldre, i trafik är högst i Norrlands inland t.ex.
Skatterna tar med andra ord död på viljan att köpa nyare och miljövänligare bilar.

#18
#1 Tysken
2011-02-02 14:34

I brist på annat så är "Höj skatten" kommunisternas bästa vapen för att själva skapa sig en förmögenhet, eftersom merparten av dessa arbetar med statliga utredningar eller på högskolorna, avundsjuka på de som lyckats ger i uttryck att skatta ihjäl folket för att dölja sin egen oförmåga

#19
D-link
2011-02-02 15:46

Bra med 'straffskatt' för ga skitiga bilar. problemet är sen att moroten att byta till en ny ren bil är för liten. Förmåner t ex bör därför vara kvar - 70 % av nybilsförsäljningen i Sthlm är företagsleasing. Därmed är det jätteviktigt att dessa personer som väljer dessa leasingbilar styrs mot att välja rena fordon - bilarna blir ju sen beg efter ca 3 år o lever vidare i kanske 15 år till!

#20
Bilköparen
2011-02-02 20:05

Vilken bil släpper ut mest co2? En liten 100 grams miljöbil som körs 6000 mil /år eller ex en SUV eller pickup som släpper ut 300 gram och körs 1500 mil /år.. (Miljöbilen släpper ut ca 25% mer) Det är helt tokigt att "straffskatta" bort stora bilar då det faktiskt finns dom som har behov av dessa och ofta körs dom kortare sträckor pga förbrukningen. Man får då en mera rättvis effekt med ett beskattat bränsle som dessutom redan har en miljödel. Fordonsskatten anser jag personligen ska som förr även vara viktabaserad och fordonsskatten ska gå till vägunderhåll, inte till att köpa utsläppsrätter. Se bara hur man förr har skattat ihjäl dieslarna pga dess låga förbrukning, men nu börjar dom gå åt rätt håll i skattekostnad... Och sen ska man ju givetvis beskatta lätta lastbilar likvärdigt med personbilar för att slippa myglet med lastbilsreggade personbilar som har baksätet kvar... Nä, lägg det på bränslet som sagt...

#21
Ove Johansson
2011-02-02 21:53

Om vi nu inte ska betala någon skatt, vem ska betala för vägarna? Underhåll (som trots allt sker) och nybyggen?

#22
2011-02-03 08:31

Ove Johansson
2011-02-02, 21:53
gör dig inte dummare än nödvändigt. Är det någon som hävdar att vi "inte ska betala någon skatt"?
Frågan är väl mera hur högt skattetrycket egentligen ska vara och framför allt HUR våra "kompetenta" politiker använder skattemedlen..
Alltför många tror att vi i snitt betalar knappt 30% i skatt, den verkliga nivån ligger på bortåt 60%! En hel del beroende på våra livsvanor, de som kör mycket bil ligger sannolikt i övre segmentet..

#23
Sweeny
2011-02-03 10:50

Finns det fortfarande de som på allvar tror att trafikskatten går tillbaka till vägunderhåll?? Suck...

#24
JJD
2011-02-03 18:56

All skatt ska självklart ligga på bränslet sen är det upp till en själv!

#25
Ove Johansson
2011-02-04 14:17

Tack för de värmande orden, då finns det hopp för min intelligens! :-) Måste bara får fråga, då det är så många som klagar på fel och brister, verkliga eller upplevda MEN aldrig har något svar på frågan HUR de tycker att det ska se ut egentligen! Om man påpekar att nåt är fel, då borde man ju också kunna tala om hur det ska se ut när det är rätt!

#26
Clayshooter
2011-02-04 15:15

Vår nuvarande regering har, trots löften om motsatsen, höjt beskattningen på drivmedel. Det räcker så. Om vi hade fått ett regeringsskifte vid valet så kunde vi stängt ner hela landsbygden. Men vänsterns vansinnesskatter så hade ingen över huvud taget haft råd att bo utanför städerna. Intressant att läsa den politiska bakgrunden hos hr Kågesson... Ni ska tänka er en så som "sakkunnig" hos en vänsterregering... Sen har man material för mardrömmar för hela svenska folket.

#27
Rådlös
2011-02-04 15:24

Jag letar efter en bil med HÖG SÄKERHET som är miljöklassad.
Men det finns inga!!!! Bara med supertrötta motorer. Och det är absolut inte en säker bil!
Ps: Bilköparens uttal här är helt korrekt!
Per Kågeson uttalande var detta sekel det dummaste man har läst hittills. Och skall vara professor? Tydligen läst sig den titeln Hobbyförlaget eller Ellos

#28
MR X
2011-02-06 22:33

Nja Rådlös! Det beror på vad du menar med trötta motorer? Bmw:s 320 d låg ju ett tag på 163 hästar tror de har höjt effekten? Någon som kan bekräfta om de gjort det? Saab har ju en tdi på 180 hästar. Audi har ju en på 143 hästar (har jag för mig). Själv har jag köpt mig en countryman Tdi med i detta här fallet blygsam effekt 112 hk. Men bilen är riktigt kul att köra ändå. :-) Och jag tror att snart kommer flera märken att erbjuda kul miljöbilar med pulver under huven. Så du kommer säkerligen ha ett brett utbud att välja mellan?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.