Bild
Nästa artikel
Högtryck för elbilar: Nu får Volkswagen e-Golf leva vidare

Högtryck för elbilar: Nu får Volkswagen e-Golf leva vidare

Nyheter

Volkswagen ska fortsätta bygga gamla e-Golf, och BMW skruvar upp tillverkningstakten för elbilen i3.

För att få igång ekonomin efter coronakrisen har flera länder infört kraftiga subventioner på elbilar och laddhybrider. I Tyskland kan bilköparna nu få upp till 90 000 kronor i rabatt och därmed blir många elbilar lika dyra att köpa som motsvarande bensinbil.

Rabatterna verkar ha fungerat. Från både BMW och Volkswagen kommer nu rapporter om att efterfrågan på nya elbilar är hög, skriver Automobilwoche.

Därför utökar BMW nu produktionen av elbilen i3 i fabriken i Leipzig. Det kan göras eftersom BMW lagt ned tillverkningen av sporthybriden i8. BMW slopar en veckas semester i fabriken och kan därmed bygga ytterligare 600 exemplar. Dessutom införs längre skift och kortare raster för att öka antalet bilar som byggs per dag från 114 till 130.

Dessutom väljer Volkswagen att fortsätta bygga utgående modellen e-Golf ända fram till jul i fabriken i Dresden. Tanken var annars att lägga ned e-Golf och ersätta den med nya ID 3

Volkswagen bygger nu 74 exemplar av e-Golf per dag och den siffran ska ökas till 80. Men efter jul måste tillverkningen läggas ned. Fabriken i Dresden ska vara stängd i tre veckor för att kunna bygga ID 3.

Läs också: Så billiga blir elbilarna med Tysklands nya rabattpaket

Kommentarer

#1
2020-08-27 07:45

Varför är inte nya Golf elbil? id bilarna känns ju som leksaker

#3
2020-08-27 08:12

Jarl, Golf är väl rätt utdaterad vid det här laget och har rätt kort räckvidd. Det håller inte i dagens läge när en "billigare" elbil förväntas gå 30-40 mil på en laddning.

#4
2020-08-27 08:16

Ännu en vink om att när elbilarna närmar sig priset för fossilbilar så köper fler och fler elbil.
När elbilar från start når prisparitet med fossilbilar så kommer kurvan peka ännu brantare uppåt.
Enligt batteri- och fordonstillverkare kommer detta ske 2023-2024 ca. 2025 och därefter är det game over för ICE.

Värt att notera också är att peak ICE-sales var redan 2018. Då såldes alltså fler fossilbilar än någonsin, men det har därefter gått neråt.
https://www.motor1.com/news/299727/experts-ice-sales-peaked-2018/

#5
2020-08-27 09:05

Bejje #3
Golfen är väl ändå inte utdaterad. En trevlig väl fungerande bil med eldrift.
För sitt syfte fungerar den ypperligt.
Däremot tror jag att många i sin enfald/rädsla tror att dom minst behöver 40 mils räckvidd eller använder det som ett argument mot att våga ta steget.
Batterier är dyra och tunga så varför köpa på sig betydligt mer än man behöver?
Jag skulle inte bli förvånad om VW i november meddelar att produktionen av e-Golf fortsätter.
Det har blivit någon form av hysteri i att elbilarna skall se konstiga ut och måste kunna köras ofantliga sträckor.

#6
2020-08-27 09:53

Guran, plattformen som e-Golf bygger på är egentligen inte anpassad för eldrift, men det är lite märkligt i mina öron om man inte kunde släppt en ny version av e-Golf eftersom det är en traditionell och relativt energisnål modell med hyfsat praktiska egenskaper. Om de släpper en ny generation e-Golf, så hade jag gjort två saker för att locka fler kunder, höja bilen lite ... till ca 1,5 meter och sedan gjort den lite större i bagaget. Jag hade sett över också så att bakänden in slutar för mycket så att även vuxna kan sitta i baksätet.

#7
2020-08-27 10:57

Vargen - din beskrivning (frånsett eldriften) stämmer rätt väl med Golf SV som fanns tidigare - nu när Generation 8 av Golf introducerades så försvann det modellalternativet.

#8
2020-08-27 12:36

Varven, det ser ut som om VW inte behöver locka fler kunder.
eGolfen säljer fortsatt väldigt bra så jag tror dom kommer mjölka ut maximalt ur den modellen, oavsett att den inte är konstruerad för eldrift så klarar den det helt ok.
Den bil du önskar är väl en eldriven T-Roc, så den finns redan fast utan eldrift.

#9
2020-08-27 12:53

Fortsätta med e-golfen? Räknar VW med fortsatta bekymmer med ID.3:an och vill försäkra sig?

#10
2020-08-27 18:01

e-Golfen har mycket bättre inne utrymme och bagageutrymme än ID. 3. Men Skodas syster elbil Enyaq till ID .3., verkar vara större.

#11
2020-08-27 18:36

Anledningen till fortsatt produktion av e-Golf är den fortsatt höga efterfrågan. Fabriken i Zwickau som bygger ID.3 har nu även börjat bygga ID.4 så där har de händerna fulla.
ID.4 har världspremiär i slutet av september.
Till dess får vi nöja oss med Skoda Enyaq som har premiär 1 september. Kl 19.
Enyaq har 4500 förbokningar i Sverige redan.

#12
2020-08-27 18:58

Eftersom efterfrågan är hög på elbilar och VW inte får igång leveranserna på ID.3 så är det ett ganska lätt val att trycka ut ett antal e-Golfar till medan modellen ändå finns.
Och som sagt, den som inte ständigt skall köra 50 mil i sträck på vintern utan hålla sig med max 10-15 mil som normal dagskörning passar e-Golfen perfekt. Bekväm, tyst och fungerar i övrigt som vilken Golf som helst.
Dessutom behöver VW alla lågutsläppande fordon de kan för att späda ner sina utsläpp, nu när ID.3 är försenad

#13
2020-08-27 19:12

EnannanRobban.
” Bekväm, tyst och fungerar i övrigt som vilken Golf som helst.”
Men utan dragkrok som många vill ha.

#14
2020-08-28 09:14

Detta jävla tjat om dragkrok...

#15
2020-08-28 09:42

Alla vill ha dragkrok, en elbil behöver en batterikapacitet på minst 200kWh för acceptabel räckvidd med tung släpvagn. Ren elbil med batteri kommer aldrig bli ett realistiskt alternativ som dragbil. Även batterier har sina begränsningar precis som effektiviteten i en förbränningsmotor.

#16
2020-08-28 10:29

Haha...skippa dragkroken, hyr stuga istället eller slå upp ett tält på campingplatsen. Behöver du köra skräp? Ja kanske man kan samordna detta med sina grannar...någon har väl dragkrok på sin bil? Själv har jag köpt en sådan där "bag" på sysav som man kan ha i bagaget så att man slipper skita ned bilen invändigt.

#17
2020-08-28 10:30

Du kan också skaffa en husbil, betala hur mycket som helt i skatt om man nu känner för det?

#18
2020-08-28 11:21

Sen blir det ID. Buzz , el volkswagen buss med 60 mils räckvidd.

#19
2020-08-29 10:10

Styrbjörn, nej ALLA vill eller ens behöver dragkrok, men om man nu måste ha det så välj en bil som har det - problemet löst

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.