Nästa artikel
Hård kritik mot Teslas Autopilot efter dödsolycka
Nyheter

Hård kritik mot Teslas Autopilot efter dödsolycka

Publicerad 20 mars 2020
Tesla får hård kritik för hur Autopilotsystemet fungerar i en utredning efter en dödsolycka i Florida.

Tesla får återigen hård kritik från amerikanska NTSB för Autopilotsystemet, som beskylls för att invagga bilförarna i falsk trygghet och locka dem att göra annat än att hålla sig uppmärksamma på trafiken.

Kritiken publiceras i en utredning av en dödsolycka där Teslas Autopilot varit inblandad och som skedde för ett drygt år sedan i Florida. Olyckan skedde i en Model 3.

Olyckan skedde framför allt på grund av att en lastbilsförare som skulle korsa vägen inte uppmärsammade väjningsplikten, eftersom han trodde att Teslaföraren som närmade sig blinkade med strålkastarna för att låta honom köra före. Men olyckan inträffade också på grund av att Teslaföraren, som aktiverat Autopilotsystemet tio sekunder innan kraschen, inte var tillräckligt uppmärksam.

Utredningen som innehåller bilder från bilens kameror visar tydligt hur lastbilsföraren kör ut framför bilen. Men Autopilotsystemet kunde inte upptäcka den här typen av hinder trots att det var helt tydligt för en mänsklig förare. Bilen bromsade alltså inte automatiskt och varnade heller inte föraren med ljud- eller ljussignaler.

Enligt Tesla kan ”komplexa eller underliga former på fordon” försena eller förhindra att autobromssystemet upptäcker dem. NTSB kritiserar Tesla för att låta förarna aktivera systemet på vägar där det inte kan fungera fullt ut, till skillnad från en del andra biltillverkare som bara tillåter användning av de delvis självkörande systemen på vägar de klarar av att hantera.

Tesla har inte kommenterat kritiken.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-03-20 11:45
Henrik M

Jag kanske är lite partisk då jag själv använder detta system varje dag, men hur kan man lägga skulden på Tesla som otroligt noga påpekar på flera ställen samt varje gång man aktiverar systemet att DU ska hålla koll. Detta i dagens samhälle att egna skulden är helt som bortblåst för dumheter man gör skrämmer mig. Självklart är vi inte där än att vi har system som kan hantera alla situationer, men det har ingen påstått heller. Varken Tesla eller någon annan. Detta är ju såklart ingen annans är bilförarens bristande uppmärksamhet samt lastbilschaufförens felaktiga utkörning som orsakade olyckan, absolut inget annat. Och vilka andra märken har ett semiautonomt system som bara går att aktivera på vägar de kan hantera alla andras dumheter på vilket de verkar påstå i texten? Ja, Tesla kanske behöver vara ännu tydligare än de redan är idag att du själv ska hålla uppsikt när du använder deras semiautonoma farthållare. Men inte fasiken är en sån här olycka Teslas systems fel.....

#2 • 2020-03-20 12:02
Styggavargen

Människor är nog inte redo för dessa nya system... svårigheter när två parter har kontroll samtidigt. Men jag insåg nu under krisen med Corona hur blåsta många människor är, man blir rädd på riktigt... man kan sitta hemma och skratta åt eländet med toa pappers hamstringen... eller även med andra typer av hamstring, först då börjar man förstå hur väldigt många människor är funtade. Jag insåg...kanske måste vi ha något ännu värre än Corona?, så att folk slutar flyga runt jorden, och slutar köra runt i SUV för att snabba på undergången.

#3 • 2020-03-20 12:17
Henrik M

Stygga: Jag tror trots allt att de flesta kan hantera det, det är inget svårt, jag har kört uppskattningsvis 3-4000 mil med systemet påslaget nu på ett år, det är riktigt jävla bra. Men nej, det är inte idiotsäkert, men ska verkligen allt behöva vara det?

#4 • 2020-03-20 12:23
Styggavargen

Jag håller med dig Henrik, men tyvärr finns det många dumma människor därute som gör de mest idiotiska sakerna, däri ligger själva problemet.

#5 • 2020-03-20 12:56
Nanne

En del av den mänskliga rasen är så jäkla dum i skallen så dom borde vara inspärrade på livstid.
Jag fattar inte hur man kan släppa allt bara för att bilen kan hjälpa till lite med bilkörandet. Helt obegripligt enligt mig men det mesta händer dock i USA, kan det förklara en del???

#6 • 2020-03-20 13:06
Klarsynt

@Nanne
Ja, tyvärr sådan är människan. Det är tyvärr oerhört sällan förare videofilmas under färd, men en gång har det skett och det var när Uber skulle testa ut sitt självkörande system. Trots att föraren var betald för att övervaka så började hon efter ett tag att streama video på mobilen istället: Och en dödsolycka var ett faktum. Hade fler förare, med bilar som har saker som börjar med "auto" i sig, filmats - så hade vi garanterat sett fler exempel på hur den falska tryggheten frammanar diverse beteenden, som annars inte förekommit.

.

#7 • 2020-03-20 13:41
Prestigelös

Å andra sidan har vi då Volvo som återkallar 700.000 bilar p.g.a. ett Autobromssystem som visat sig inte fungera.

Trots detta inga inrapporterade olyckor med dessa bilar fast då att folk tydligen litar blint på allt som det står AUTO på.

Hur förklarar man detta då månne...?

#8 • 2020-03-20 15:29
StefL

Volvos autobromssystem är å andra sidan inte ett system man aktiverar under körning för att sedan "släppa garden" utan det är en extra säkerhet som finns inbyggd i bilen och som ska göra att den bromsar om föraren av någon anledning inte gör det.

Det har också visat sig - som Klarsynt också berättar om ovan - att system som i någon mån låter människan "slappna av" men samtidigt kräver att man är alert och beredd att ta över om det behövs passar oss dåligt. Även om man inte börjar streama video på sin telefon vill man ändå gärna fokusera sin uppmärksamhet på något, och om man då inte behöver koncentrera sig på trafiken eftersom bilen ändå "kör själv" kan det bli så att man istället fokuserar på musik eller talbok, ett samtal med en medpassagerare eller något annat, vilket fördröjer reaktionstiden när något allvarligt verkligen händer.

#9 • 2020-03-20 15:54
Prestigelös

StefL

Nu är det ju faktiskt så att Volvos AUTO-system fallerat och enligt vissa skribenters teorier skulle många ha kört ihjäl sig pga det.

Nu hände inte det.

Kan det då faktiskt vara så, hemska tanke, att folk inte är riktigt så urbota korkade att de blint litar på allt som det står AUTO på...?

Så kan det nog vara.

Eller kan det faktiskt vara så, hemska tanke, att vissa skribenter i tråd efter tråd, är så naiva att de tror på sina egna hemsnickrade teorier även när bevis för motsatsen finns...?

Så kan det nog vara...

#a • 2020-03-20 16:13
Henrik M

Milky: Så du anser inte att personen som körde borde uppmärksammat det? Att det är där det stora felet ligger? Systemet är ett hjälpmedel.....inget annat.....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.