Bild
Nästa artikel
Hård kritik mot Teslas Autopilot efter dödsolycka

Hård kritik mot Teslas Autopilot efter dödsolycka

Nyheter

Tesla får hård kritik för hur Autopilotsystemet fungerar i en utredning efter en dödsolycka i Florida.

Tesla får återigen hård kritik från amerikanska NTSB för Autopilotsystemet, som beskylls för att invagga bilförarna i falsk trygghet och locka dem att göra annat än att hålla sig uppmärksamma på trafiken.

Kritiken publiceras i en utredning av en dödsolycka där Teslas Autopilot varit inblandad och som skedde för ett drygt år sedan i Florida. Olyckan skedde i en Model 3.

Olyckan skedde framför allt på grund av att en lastbilsförare som skulle korsa vägen inte uppmärsammade väjningsplikten, eftersom han trodde att Teslaföraren som närmade sig blinkade med strålkastarna för att låta honom köra före. Men olyckan inträffade också på grund av att Teslaföraren, som aktiverat Autopilotsystemet tio sekunder innan kraschen, inte var tillräckligt uppmärksam.

Utredningen som innehåller bilder från bilens kameror visar tydligt hur lastbilsföraren kör ut framför bilen. Men Autopilotsystemet kunde inte upptäcka den här typen av hinder trots att det var helt tydligt för en mänsklig förare. Bilen bromsade alltså inte automatiskt och varnade heller inte föraren med ljud- eller ljussignaler.

Enligt Tesla kan ”komplexa eller underliga former på fordon” försena eller förhindra att autobromssystemet upptäcker dem. NTSB kritiserar Tesla för att låta förarna aktivera systemet på vägar där det inte kan fungera fullt ut, till skillnad från en del andra biltillverkare som bara tillåter användning av de delvis självkörande systemen på vägar de klarar av att hantera.

Tesla har inte kommenterat kritiken.

Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2020-03-20 11:45

Jag kanske är lite partisk då jag själv använder detta system varje dag, men hur kan man lägga skulden på Tesla som otroligt noga påpekar på flera ställen samt varje gång man aktiverar systemet att DU ska hålla koll. Detta i dagens samhälle att egna skulden är helt som bortblåst för dumheter man gör skrämmer mig. Självklart är vi inte där än att vi har system som kan hantera alla situationer, men det har ingen påstått heller. Varken Tesla eller någon annan. Detta är ju såklart ingen annans är bilförarens bristande uppmärksamhet samt lastbilschaufförens felaktiga utkörning som orsakade olyckan, absolut inget annat. Och vilka andra märken har ett semiautonomt system som bara går att aktivera på vägar de kan hantera alla andras dumheter på vilket de verkar påstå i texten? Ja, Tesla kanske behöver vara ännu tydligare än de redan är idag att du själv ska hålla uppsikt när du använder deras semiautonoma farthållare. Men inte fasiken är en sån här olycka Teslas systems fel.....

#2
2020-03-20 12:02

Människor är nog inte redo för dessa nya system... svårigheter när två parter har kontroll samtidigt. Men jag insåg nu under krisen med Corona hur blåsta många människor är, man blir rädd på riktigt... man kan sitta hemma och skratta åt eländet med toa pappers hamstringen... eller även med andra typer av hamstring, först då börjar man förstå hur väldigt många människor är funtade. Jag insåg...kanske måste vi ha något ännu värre än Corona?, så att folk slutar flyga runt jorden, och slutar köra runt i SUV för att snabba på undergången.

#3
2020-03-20 12:17

Stygga: Jag tror trots allt att de flesta kan hantera det, det är inget svårt, jag har kört uppskattningsvis 3-4000 mil med systemet påslaget nu på ett år, det är riktigt jävla bra. Men nej, det är inte idiotsäkert, men ska verkligen allt behöva vara det?

#4
2020-03-20 12:23

Jag håller med dig Henrik, men tyvärr finns det många dumma människor därute som gör de mest idiotiska sakerna, däri ligger själva problemet.

#7
2020-03-20 12:56

En del av den mänskliga rasen är så jäkla dum i skallen så dom borde vara inspärrade på livstid.
Jag fattar inte hur man kan släppa allt bara för att bilen kan hjälpa till lite med bilkörandet. Helt obegripligt enligt mig men det mesta händer dock i USA, kan det förklara en del???

#8
2020-03-20 13:06

@Nanne
Ja, tyvärr sådan är människan. Det är tyvärr oerhört sällan förare videofilmas under färd, men en gång har det skett och det var när Uber skulle testa ut sitt självkörande system. Trots att föraren var betald för att övervaka så började hon efter ett tag att streama video på mobilen istället: Och en dödsolycka var ett faktum. Hade fler förare, med bilar som har saker som börjar med "auto" i sig, filmats - så hade vi garanterat sett fler exempel på hur den falska tryggheten frammanar diverse beteenden, som annars inte förekommit.

.

#9
2020-03-20 13:41

Å andra sidan har vi då Volvo som återkallar 700.000 bilar p.g.a. ett Autobromssystem som visat sig inte fungera.

Trots detta inga inrapporterade olyckor med dessa bilar fast då att folk tydligen litar blint på allt som det står AUTO på.

Hur förklarar man detta då månne...?

#10
2020-03-20 15:29

Volvos autobromssystem är å andra sidan inte ett system man aktiverar under körning för att sedan "släppa garden" utan det är en extra säkerhet som finns inbyggd i bilen och som ska göra att den bromsar om föraren av någon anledning inte gör det.

Det har också visat sig - som Klarsynt också berättar om ovan - att system som i någon mån låter människan "slappna av" men samtidigt kräver att man är alert och beredd att ta över om det behövs passar oss dåligt. Även om man inte börjar streama video på sin telefon vill man ändå gärna fokusera sin uppmärksamhet på något, och om man då inte behöver koncentrera sig på trafiken eftersom bilen ändå "kör själv" kan det bli så att man istället fokuserar på musik eller talbok, ett samtal med en medpassagerare eller något annat, vilket fördröjer reaktionstiden när något allvarligt verkligen händer.

#11
2020-03-20 15:54

StefL

Nu är det ju faktiskt så att Volvos AUTO-system fallerat och enligt vissa skribenters teorier skulle många ha kört ihjäl sig pga det.

Nu hände inte det.

Kan det då faktiskt vara så, hemska tanke, att folk inte är riktigt så urbota korkade att de blint litar på allt som det står AUTO på...?

Så kan det nog vara.

Eller kan det faktiskt vara så, hemska tanke, att vissa skribenter i tråd efter tråd, är så naiva att de tror på sina egna hemsnickrade teorier även när bevis för motsatsen finns...?

Så kan det nog vara...

#12
2020-03-20 16:04

Jag har inga ursäkter för det där. Hur fan kan systemet missa en icke blank helt fyrkantig trailer som breddar _hela_ vägen?
Det är lixom inte något att gissa på ens. Det är något i vägen, överallt. Patetiskt.

#13
2020-03-20 16:13

Milky: Så du anser inte att personen som körde borde uppmärksammat det? Att det är där det stora felet ligger? Systemet är ett hjälpmedel.....inget annat.....

#14
2020-03-20 16:28

Styggavargen.

Så du är helt felfri själv menar du.....jahapp.

#15
2020-03-20 17:10

Då slår jag Tesla på käften igen, då! "Enligt Tesla kan komplexa eller underliga former på fordon försena eller förhindra att autobromssystemet upptäcker dem." Jo det klart, en långtradare är ju "underlig" i formen och omöjlig att upptäcka … Och som vanligt struntar Tesla i att kommentera. Om en flygplanstillverkare hade gjort så, hade NTSB dragit in dess trafiktillstånd omedelbart. Tesla börjar bli mer än irriterande! Varför stöder folk skiten?

#16
2020-03-20 17:11

Kanske skulle föraren tvingas göra ett litet IQ-test innan man får lov att använda autopiloten? Dvs att man har förmåga att förstå och följa enkla instruktioner innan man får lov att använda autopiloten...

#18
2020-03-20 17:16

Otroligt att vi fortfarande för en diskussion angående detta ämne.. Så länge vi försöker mixa autonomi och manuellt framförda fordon på samma vägar, är det en utopi att få allt att fungera. Alla förare av manuellt framförda fordon klarar inte det autonoma ”tänket” i praktiken och omvänt.. Det måste vara antingen eller - både och kommer aldrig att funka...

#19
2020-03-20 18:07

Det juridiska läget är sådant att föraren under alla omständigheter alltid ansvarar för sitt fordons framförande. Om det sedan handlar om att använda ett självkörande system på fel sätt, att köra med sommardäck i decemberhalkan, att köra med 1,3 promille bakom ratten eller att vara så trött att ögonen går i kors är ointressant. Sitter man bakom ratten har man alltid ansvaret. Så varför då tillåta "självkörande" system som garanterat kommer att locka fram rena hjärnblödningar hos folk? Och om vi skulle använda IQ-test (som någon nämnde) för att skilja agnarna från vetet gällande alla aspekter i bilkörandet, skulle det bli kvar bara just agnar ...

#20
2020-03-20 19:05

Ja usch, skydd för konsumenter vill vi inte ha i Sverige. Vi köper allt med mössan i handen.

#21
2020-03-20 19:14

Jag tycker man ska skilja på säkerhetssystemet och föraransvar. I det här fallet har båda uppenbarligen inte funkat.

Jag håller med övriga, hur kan säkerhetssystemet misslycka med att identifiera ett jätteobjekt mitt i vägen?
Hur fan kan föraren helt släppa vettet?

#22
2020-03-20 19:16

Det finns väl en standard numera för klassning av självkörande fordon samt var ansvaret ligger vid olycka utifrån klassning.

#23
2020-03-20 19:47

Varför inte bara ta bort autopilot funktionen, så kanske alla förare fattar att dom inte kan sova och köra samtidigt. Verkar ju helt korkat med ett sånt här system.

#24
2020-03-21 07:46

Teslas Fel?

Hm, om man studerar fenomenet Tesla ur psykologisk synvinkel, är det uppenbart att de första köparna ända fram till dagens datum, i huvudsak varit lågande entusiaster som ser ut att vara mer entusiastiska än de mest hängivna Porsche och BMW entusiaster man stött på, och de har haft som favoritnöje att skryta om sin bil på alla fantasifulla sätt.

De påminner i hög gard om amerikanska frikyrkopastorer som inför 30 000 deltagare driver ut onda andar och får lama att gå.

Vems felet är?
Ja en del beror förmodligen på Teslas och Elon Musks retorik och utstuderade agerande som underblåser extasen och mässandet hos entusiasterna som genom detta ser sig som guds utsända präster som går på vatten och ska frälsa resten av världen.

Men man får nog huvudsakligen tillskriva den överdrivna tilltron till den magiska Teslan ett typiskt mänskligt beteende som man sett liknande fenomen av över hela världen i många tusen år inom olika religioner.

Människor har helt enkelt ett behov av att dyrka någonting, och ibland lyckas någon lansera ett nytt PR koncept som genom sin nyhet får en oerhörd dragningskraft, likheter med kristendomens framfart och framgång i romerska riket är tydliga.

#25
2020-03-20 21:03

N-iklas

Håller med om det du skriver, med tillägget att du i ditt inlägg lika gärna kan byta ut Tesla mot Toyota, Opel, Volkswagen etc, etc, etc...

Vi märkesentusiaster är alla lika goda kålsupare...

#26
2020-03-20 21:24

Har dom inte underkörningsskydd på amerikanska lastbilar?, dåligt....

#27
2020-03-20 22:12

Nej, vad jag vet är det fortfarande inte lag på underkörningsskydd i alla delstater i USA. I Sverige har det varit lag sedan år 1989, om jag inte minns fel.

#28
2020-03-20 23:26

Nja... inte riktigt, sådana entusiaster är i minoritet för de flesta bilmärken, i Teslas fall är de tvärt om i dominerande majoritet, fast just nu ser fler "normala" bilköpare ut att tillkomma till Tesla när elbilen blir mer normal och inte längre lika mycket är en "penisförlängare" för James Bond wannabes.

Och det är skillnad mellan att säga något positivt om en bil, speciellt om det kan backas upp med fakta, och att tro sig vara en präst i en kyrka.
Det är inte svart eller vitt, allt eller inget, utan nyansen, graden, som är skillnaden.

#29
2020-03-20 23:47

Oavsett bilmärke, är det inte märkligt att denna typ av funktion, som kan skapa denna typ av olycka får finnas. Detta med tanke på den ogenomträngliga djungel av regelverk som biltillverkare måste anpassa sig till, när det gäller bl,a krockskydd. Att bilen skall klara olyckor utav olika typer, från sidan, fronten m.m. Skall finnas krockgardiner över allt i bilen, varningssystem av diverse art när bilen framförs på vanlig väg.
Sedan släpper man till en funktion av typen självkörning, som knappt kan se skillnad på cykel eller lastbil med gigantisk släp. Det är för mig en gåta.

#30
2020-03-21 08:14

Jag har en bra bit över 13000 flygtimmar i allt från Piper Cub till Boeing 737 i loggboken. Därmed har jag, förutom i Cub och andra små flygplan, tillbringat många timmar på autopilot. En autopilot är till för att avlasta piloter så att de kan utföra andra arbetsuppgifter. Ett alldeles utmärkt system i flygplanet alltså. Men man är alltid uppmärksam eftersom ett autopilotsystem har sina brister. Igen inget problem i ett flygplan där man har lång tid på sig att överta kontrollen om autopilotsystemet av någon anledning fallerar. Så inte i en bil där det handlar om bråkdelar av sekunder i en kritisk situation. Därför använder jag aldrig det självkörande systemet i min Tesla annat än för att möjligen demonstrera det för en intresserad passagerare. I det relaterade fallet var det dessutom autobromssystemet som inte i tid upptäckte den utkörande lastbilen. Antagligen hade olyckan skett även med en helt alert förare i en bil helt utan assistanssystem.

#31
2020-03-21 09:20

Ja ,Boxer du kom med det bästa och mest sansade inlägget,det är naturligtvis föraren som ansvarig ingen annan,det är för många som som tror att man kan flyga fram på vägarna

#32
2020-03-21 09:53

Och här har vi det stora problemet som kommer när vi har mest självkörande bilar.Vems är ansvaret vid en olycka?

#33
2020-03-21 09:58

Risken med Tesla är nog lite högre än för andra märken (hittills i alla fall) för där finns ett tillval som heter "Total självkörningsförmåga" och har man lagt till det dyrbara tillvalet så är nog risken uppenbar att man på nåt sätt vill ha valuta för sina pengar.

#34
2020-03-21 10:13

Pi: Dock står det klart och tydligt att det är hårdvara för total självkörningsförmåga och att nya funktioner kommer till efter hand som de utvecklas och godkänns på olika marknader. Bara under det år jag haft min Tesla har det tillkommit flera funktionet och för varje mjukvaruuppdatering OTA så har den blivit vassare i sin semiautonoma körning.
Så såvida man inte är helt korkad, vilken naturliga utvalet visar att en del är, så är det väldigt uppenbart i de anvisningar och information man får både vid köp och i bilen vid användande att det är ett hjälpmedel där DU har ansvaret. Sen utan tvekan, av de semiautonoma system jag kört så är Tesla längst fram.

#35
2020-03-21 10:15

Lite intressant med att det lyfts allt sådant här när nåt blir fel, men ingen lyfter nåt av alla de tillfällen som finns drösvis av på Youtube från dashcam där Teslan räddat föraren som inte haft en chans att reagera själv lika kvickt och bra.....

#36
2020-03-21 13:32

Absolut att säkerhetssystemen räddar flera än dom fäller, Henrik. Men lite kan man nog ändå ifrågasätta att Tesla säljer detta mjukvarumässiga tillval för 66.000 kr när man i praktiken inte säljer och inte får använda en helt "självkörande" bil. Det kanske vore bättre att avvakta med att sälja denna option trots allt.

#37
2020-03-21 17:18

Halshuggning på vägen?!

#38
2020-03-21 17:40

Samma sak gäller väl alla bilar som har nån slags självkörande funktion: det är föraren som är ansvarig. Inget att diskutera.Har nåt svagt minne av att läst att MB säger att man alltid ska hålla i ratten, även vid självkörning.
Men, i ett land där det påtalas att man inte får torka hunden i mikron är ju allt möjligt att stämma förstås...

#39
2020-03-23 07:08

Gratis cab, snyggt! Rimligt att det blev en dödsolycka i det läget, ingen annan bil hade räddat dig. Du som förare är 100 % ansvarig och får själv tänka till, punkt. Att NTSB kritiserar låter väldigt enkelt, men välkommen till 2020.

#40
2020-03-23 11:05

Angående Teslas system så tycker inte jag att systemet i sig är dåligt, det är marknadsföringen med termer som "Autopilot" och "Full Self Driving" som är katastrof. Detta eftersom det får folk att tror att systemet kan mycket mer än vad det kan eller iaf får göra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.