Bild
Nästa artikel
Nyheter

Här är Saaben som går 20 mil på el

Publicerad 20 augusti 2014 (uppdaterad 20 augusti 2014)
Nu har Saab 9-3 blivit med eldrift. Bilen ska kunna köras ungefär 20 mil på el, men fortfarande återstår många frågetecken innan försäljningen kan dra igång.

Läget är ansträngt för biltillverkaren Nevs i Trollhättan. Produktionen ligger nere, kassakistan gapar tom och skulder på tiotals miljoner kronor står staplade på hög.
 
I det läget väljer Nevs att presentera en prototyp av den eldrivna varianten av Saab 9-3. Modellen är baserad på den över tio år gamla 9-3, men drivlinan är ny och chassit har anpassats så att batteriet ska få plats under golvet.
 
Under huven sitter en elmotor som ger 140 hästkrafter (100 kW) och räckvidden enligt den europeiska körcykeln för elbilar är 20 mil. Med hushållsel och ett vanligt vägguttag tar det ungefär tio timmar att tanka batteriet från tomt till fullt.
 
Än så länge har Nevs tillverkat fyra prototyper
och fler blir det inte innan företagets besvärliga ekonomiska situation kommit till en lösning. Hur mycket elbilen kommer att kosta, om den över huvud taget börjar säljas, är också oklart.
 
Läs mer om den eldrivna Saaben i nästa nummer av Vi Bilägare.
 
Diskutera: Vad tycker du om Nevs elbil?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2014-08-20 15:59
Reverend Benny

Jag vill verkligen att detta bolag ska lyckas, hade varit kul om Sverige och Trollhättan blev något som människor i andra länder såg som lite annourlunda och coolt.
Nevs skulle åka på studiebesök till Tesla och fråga snällt om dom inte kunde få ta hand om tillverkningen av en "normalsvensson" variant av Teslas elbilar.
Önsketänkande visst....men det hade varit kul.

#2 • 2014-08-20 16:53
glamoureus

Släpp ut den för 320 000 SEK snabbt som fan i Sverige så tror jag att det tar fart.
NEVS har dessutom underskattat Svenska marknaden som valde Kina framför Sverige, att få en "folkhemsbil" i Sverige är nog viktigt också i beaktande att det skulle öppna ögonen hos Tyska och Nordiska köpare. Volvo anses fortfarande vara en intressant bil för trötta volkswaken-köpare.

#3 • Uppdaterat: 2014-08-20 19:27
Havsfidran

Eukörcykeln är en riktigt kass metod. Kommer man 15 mil får man vara Extremt glad

#4 • 2014-08-20 21:15
saabnisse

Suck, hur många elbilstillverkare har man läst om som uppger att deras bilar klarar 20 mil?
Och hur långt går de i praktiken? Havsfidran har nog rätt i sitt tvivel.
Men det spelar ju ingen roll, vi vet ju inte om det kommer att tillverkas fler än de här fyra. Men gör man det hoppas jag att man byter ut rostlocket över elkontakten som tidigare utgjorde skydd över tanklocket sedan början av 1980-talet.

#5 • 2014-08-20 23:06
Tobo

Elon Musk har ju släppt Teslas patent fria, så om man lyckas hitta finansiärer som gör EV-Saaben kompatibel med Teslas superladdare, så kan Nevs elbilsdrömmar ha en chans, annars är det nog tyvärr kört.

#6 • 2014-08-21 00:36
Simon no1

Den gick tydligen inte ens att köra när de visade upp den, låter väl så där...

#7 • 2014-08-21 10:43
1storstark

Alla bilfabrikanter ljuger om förbrukningen. Oavsett drivmetod. Många uppger 15 mil / laddning när en normalbilist med snålkörning kan komma sig 10 mil. Det betyder alltså att man i Saaben kanske kommer sig uppåt 13 mil

#8 • 2014-08-21 13:07
saabnisse

Men en fördel har den här Saaben, den har trots sin ålder avsevärt mer likhet med en bil än andra tivolibilar ( jag nämner inte Tesla, eftersom det är en helt annan klass), och man får väl se det som ett seriöst försök att få drivlinan utprovad innan det är dags för en ny modell. Det gäller ju "bara"att få fram kulor till produktion!

#9 • 2014-08-21 13:17
Pi

saabnisse - du skall nog inte heller räkna in e-Up och e-Golf till avdelning Tivolibilar. Och egentligen inte heller Opel Ampera för även den har ju ett hyfsat normalt utseende.

#a • Uppdaterat: 2014-08-21 15:30
saabnisse

Jo där har du nog rätt. Jag har inte provat Ampera, men jämfört med de andra två är den här avsevärt mer komfortabel. Om den är bättre är det ju ingen som vet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.