Bild
Nästa artikel

Här är Saaben som går 20 mil på el

Nyheter

Nu har Saab 9-3 blivit med eldrift. Bilen ska kunna köras ungefär 20 mil på el, men fortfarande återstår många frågetecken innan försäljningen kan dra igång.

Läget är ansträngt för biltillverkaren Nevs i Trollhättan. Produktionen ligger nere, kassakistan gapar tom och skulder på tiotals miljoner kronor står staplade på hög.
 
I det läget väljer Nevs att presentera en prototyp av den eldrivna varianten av Saab 9-3. Modellen är baserad på den över tio år gamla 9-3, men drivlinan är ny och chassit har anpassats så att batteriet ska få plats under golvet.
 
Under huven sitter en elmotor som ger 140 hästkrafter (100 kW) och räckvidden enligt den europeiska körcykeln för elbilar är 20 mil. Med hushållsel och ett vanligt vägguttag tar det ungefär tio timmar att tanka batteriet från tomt till fullt.
 
Än så länge har Nevs tillverkat fyra prototyper
och fler blir det inte innan företagets besvärliga ekonomiska situation kommit till en lösning. Hur mycket elbilen kommer att kosta, om den över huvud taget börjar säljas, är också oklart.
 
Läs mer om den eldrivna Saaben i nästa nummer av Vi Bilägare.
 
Diskutera: Vad tycker du om Nevs elbil?
 

Kommentarer

#1
2014-08-20 15:59

Jag vill verkligen att detta bolag ska lyckas, hade varit kul om Sverige och Trollhättan blev något som människor i andra länder såg som lite annourlunda och coolt.
Nevs skulle åka på studiebesök till Tesla och fråga snällt om dom inte kunde få ta hand om tillverkningen av en "normalsvensson" variant av Teslas elbilar.
Önsketänkande visst....men det hade varit kul.

#2
2014-08-20 16:53

Släpp ut den för 320 000 SEK snabbt som fan i Sverige så tror jag att det tar fart.
NEVS har dessutom underskattat Svenska marknaden som valde Kina framför Sverige, att få en "folkhemsbil" i Sverige är nog viktigt också i beaktande att det skulle öppna ögonen hos Tyska och Nordiska köpare. Volvo anses fortfarande vara en intressant bil för trötta volkswaken-köpare.

#3
2014-08-20 19:27

Eukörcykeln är en riktigt kass metod. Kommer man 15 mil får man vara Extremt glad

#4
2014-08-20 20:19

Varför blev Nevs utvald som köpare av Saab? Borde blivit något av bolagen som redan investerat i bolaget under Müller-tiden.

#5
2014-08-20 21:12

Jag tycker att den är väldigt intressant och kommer den i Sportcombi modell kommer den definitivt att ta många marknadsandelar!

#6
2014-08-20 21:15

Suck, hur många elbilstillverkare har man läst om som uppger att deras bilar klarar 20 mil?
Och hur långt går de i praktiken? Havsfidran har nog rätt i sitt tvivel.
Men det spelar ju ingen roll, vi vet ju inte om det kommer att tillverkas fler än de här fyra. Men gör man det hoppas jag att man byter ut rostlocket över elkontakten som tidigare utgjorde skydd över tanklocket sedan början av 1980-talet.

#7
2014-08-20 23:06

Elon Musk har ju släppt Teslas patent fria, så om man lyckas hitta finansiärer som gör EV-Saaben kompatibel med Teslas superladdare, så kan Nevs elbilsdrömmar ha en chans, annars är det nog tyvärr kört.

#8
2014-08-21 00:36

Den gick tydligen inte ens att köra när de visade upp den, låter väl så där...

#9
2014-08-21 10:43

Alla bilfabrikanter ljuger om förbrukningen. Oavsett drivmetod. Många uppger 15 mil / laddning när en normalbilist med snålkörning kan komma sig 10 mil. Det betyder alltså att man i Saaben kanske kommer sig uppåt 13 mil

#10
2014-08-21 13:07

Men en fördel har den här Saaben, den har trots sin ålder avsevärt mer likhet med en bil än andra tivolibilar ( jag nämner inte Tesla, eftersom det är en helt annan klass), och man får väl se det som ett seriöst försök att få drivlinan utprovad innan det är dags för en ny modell. Det gäller ju "bara"att få fram kulor till produktion!

#11
2014-08-21 13:17

saabnisse - du skall nog inte heller räkna in e-Up och e-Golf till avdelning Tivolibilar. Och egentligen inte heller Opel Ampera för även den har ju ett hyfsat normalt utseende.

#12
2014-08-21 15:30

Jo där har du nog rätt. Jag har inte provat Ampera, men jämfört med de andra två är den här avsevärt mer komfortabel. Om den är bättre är det ju ingen som vet.

#13
2014-08-21 19:52

Problemet komfortmässigt med 9-3 är ju att den är ovanligt trång - inte minst i baksätet - så jag skulle absolut föredra e-Golf de bilarna emellan. 9-3 är relativt stor utanpå men i motsats till den berömda damskon trång inuti.

#14
2014-08-21 20:29

Jag har inte provat e-Golf, men jag gillar den vanliga och jag håller med om att den är rymlig, men Saaben har definitivt bekvämare stolar och är mer komfortabel. Men nu menar jag originalsaaben, hur Nevssaaben är har jag naturligtvis ingen aning om.

#15
2014-08-21 23:25

Låter bra, men jag kommer ju bara halvvägs till min kund!
Mjae, det får nog fortsätta bli bensin/diesel för mig ett tag till...

#16
2014-08-22 02:03

Jaha ännu en i mängden elbilar som går ca 20 mil. Jag tror att en bil ska gå 30-35 mil eller mer om något större antal människor ska köpa den, mig själv inräknad. Jag har läst att Tesla sålt 50% S85s, (50mil) 35% P85s, and 15% 60s (35 mil) och någon enstaka% var 40kWh (25mil) modellen som kostade ungefär som Saaben och gick ungefär lika långt. Då 40kWh modellen fick så få beställningar fick den läggas ned. http://techcrunch.com/2013/04/01/tesla-kills-the-entry-level-40-kwh-mode... 60 och 85 och P85 modellerna är som bekant mycket dyrare. Kan NEVS Saab dra någon slutsats av detta? Jo, kanske, att om man sätter i ett större batteri så är folk beredda att betala mycket stora pengar för en bil och man säljer fler än vad man hinner tillverka, utan att ens göra någon reklam. Om man sätter i ett batteri som räcker 20 mil så är nästan ingen människa beredd att köpa bilen över huvud taget. Skulle vara intressant att höra vad övriga här tror om detta.

#17
2014-08-22 06:41

De elbilar som har 40-50 mils räckvidd kostar fantasisummor för de flesta. Är det bara batteripriset som skiljer eller har man stoppat i en massa guldpläterade askkoppar, mugghållare mm.

#18
2014-08-22 15:32

@1stor.. nej det var samma bil med olika batteristorlekar. Jag minns när jag beställde min Model S att jag läste specen för alla fyra. Den som gick 25 mil skulle jag aldrig drömma om ens om jag fick den gratis eftersom den inte skulle gå att använda på lite längre resor på helger och liknande. De som gick 35 och 50 mil kändes helt okej, efter 50 mil är man ändå redo för ett litet brejk. Jag upplever att de flesta tänker ungefär så att en bil under 30-35 mil går inte att använda praktiskt. Att de traditionella biltillverkarna inte sätter i stora batterier förstår man eftersom de hellre säljer fossilbilar. Ett tydligt exempel just nu Mercedes B-klass electric. Mercedes köper batteriet från Tesla, men nedkapat till mindre än halva kapaciteten. De hade kunnat köpa hela, men då hade man riskerat att ta marknadsandelar från bensinversionen av B-klass och det kan förstås inte tillåtas internt... Men NEVS som bara ska göra elbilar borde fundera på detta om de vill sälja i några meningsfulla volymer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.