Bild
Nästa artikel
Här är det lättast att ta körkort

Här är det lättast att ta körkort

Nyheter

Andelen som klarar förarprovet för körkort är betydligt större på mindre ort jämfört med större städer, visar statistik från Trafikverket.

Den som kör upp på en mindre ort har större chans att klara uppkörningen. Under 2010 godkändes 76,6 procent av förarproven i Umeå, störst andel i landet. Det visar ny statistik från Trafikverket.

En stor andel förarprov godkändes även i Örnsköldsvik, 74,4 procent, och Skellefteå, 73,7 procent.

Samtidigt tycks enkelriktade gator och mer hetsig trafik ställa till det för körkortsaspiranter som väljer att köra upp i landets storstäder, trots att proven ska vara standardiserade.

I Farsta, söder om Stockholm, kuggades mer än varannan som körde upp under förra året i Farsta. Där klarade 39,9 procent förarprovet.

Färre än 50 procent godkända prov registrerades även i Göteborg, Malmö, Helsingborg, Södertälje, Uppsala och Örebro.

Klicka här för att se hela statistiken, med alla förarprovskontor.

Diskutera: Vad tycker du om skillnaderna i landet?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
gruvis
2011-02-09 17:13

Och vad är det som säger att det är lättast att ta körkort i Norr?
Man kan väl lika gärna säga att aspiranterna är bäst förberedda i Norr eller?
Åtminstone brukar man resonera i liknande banor när det är olika andel godkända på olika skolor i t ex matematik!
(Vad tror ni om bilintresse, förberedelser och motivation hos en inlandsbo i Norrland med behov av bil jämfört med en farsta-bo med tunnelbana eller andra kommunikationsmedel inpå knutarna?)

#2
S-E S
2011-02-09 17:30

Ju intensivare trafik, ju svårare att klara uppkörningen. Vad är det för konstigt med det? Samma skillnad kunde sannolikt noteras mellan de som körde upp i Stockholm på söndag morgon och fredag eftermiddag om nu detta var möjligt?

#3
Antoine
2011-02-09 18:26

S-E S Klogt sagt. Verktyget är otroligt trubbigt. Du kom före mig med kommentaren.

#4
anonyyyyyymast
2011-02-09 19:38

är fel att stockholms elever och andra från stor staden åker ut till landet till exempel bollnäs... för de som sedan ska köra i stockholm har ju missat alla regler osv. som används där. vi som bor här är det sällan som vi ens vill köra i stockholm under sin livstid på grund av svårigheterna i trafiken.

#5
GlesbyOlle
2011-02-09 21:57

Storstadsbor är ju allmänt korkade så int blir man förvånad int.
Kör en sväng i Stockholm och du förstår att även de som har körkort inte borde ha.

#6
2011-02-09 22:05

Jag anser att uppkörning endast skall förekomma i storstäder ex Stockholm,Göteborg,Malmö.Klarar man inte att bli godkänd i en storstad är man inte lämplig som bilförare.Det är vansinne med intensivutbildning
och sedan uppkörning i ex Mora.Du blir inte en säker bilförare på 2-3 veckor.

#7
Qvist
2011-02-10 08:34

Du har nog prickat rätt i din analys "gruvis".

#8
nilwes38
2011-02-10 15:21

Det är svårt att lära sig bilkörning i köer där trafiken nästan bara har krypfart. I Sundbyberg vimlar det av körkortsaspiranter och där finns både korsningar och skyltar av olika slag. Vi bilägare hittar oftast sin frågor i denna stad för sin tidning. Det finns därför en naturlig förklaring till en bra övningskörning, man hittar bäst i sin egen ficka. Att DU som bilförare är den bästa räcker inte då dina medtrafikanter tänker lika.
Att erhålla ett körkort behöver inte betyda att du är en bra bilförare. Det är övning som ger färdighet. De som kör privat får inte samma gedigna utbildning som en körskola ger om inte pappan eller mamman är körskoleutbildare.
Över 50 år bakom ratten är ingen merit då varje dag går i repris.
Men du är bättre rustad.

#9
S-E S
2011-02-11 15:05

Nilwes38, jag kan berätta för dig att för några år sedan uttryckte några av de som står för förarutbildningen hos polisen att de som kör upp privat är betydligt bättre bilförare än de som kör i skola, sannolikt därför att privatisten kör minst 10 gånger så långt och 10 gånger så många timmar under utbildningstiden.

#10
Styv Torsten
2011-02-11 19:40

Först går man i körskola och åker runt efter en konsevativ tolkning av en regelbok.
Sen när man kört upp lär man sig köra bil på riktigt.

Folk som kör så som det står i läroboken blir påkörda bakifrån. Iaf här i Sthlm City. Gissar man får ta seden dit man kommer och anpassa sig. Man kan inte köra som en praktsosse om man kör bil på t ex Rivieran.
Då kastar de flaskor på en.

#11
2011-02-12 18:43

Jag undrar hur de medverkande i Sveriges värsta bilförare har fått sina körkort?
Var de alla inblandade i mutskandalerna bland förarprövare på Trafikverket?

#12
2011-02-14 12:15

Lite märkliga slutsatser här i spalten.
Skulle en Norrlandsbo vara mer motiverad att ta körkort än en från Stockholm? Möjligen. Men generellt? Knappast.