Bild
Nästa artikel
Fogden mäter ut Saabs nya pengar

Fogden mäter ut Saabs nya pengar

Nyheter

De 620 miljoner som Saab hoppas betala löner med riskerar att bli betydligt mindre efter att kronofogden gjort sin utmätning.

Om Saab får in de 620 miljoner i lån från Youngman som Vi Bilägare rapporterade om igår kommer kronofogden att mäta ut de pengarna eller den del av pengarna som behövs för att betala av skulderna som utmäts.

– Kommer det in pengar till ett företag som vi gör en utmätning mot så utmäter vi de pengarna. Så länge ärenden finns på vårt bord så söker vi kontinuerligt efter pengar, då det finns en fordringsägare bakom som vill ha betalt, säger Åke Lundholm, pressansvarig på Kronofogdemyndigheten, till Vi Bilägare.

De 620 miljoner kronor som enligt Saab ska räcka till lönerna för augusti och september riskerar alltså att minska dramatiskt innan de ens hinner användas.

Konkursförhandling om två veckor
Kronofogden jobbar enligt tidigare uppgifter för att få fram pengar till ett 30-tal fordringar mot Saab på totalt 45 miljoner kronor. Samtidigt har underleverantören IAC begärt utmätning på sin 32 miljoner kronor stora fordran.

Enligt lokaltidningen i Trollhättan, TTELA, räknar Vänersborgs tingsrätt med att förhandlingarna som rör fackförbundens konkurskrav äger rum om två veckor.

TTELA skriver också att regeringen skickat den svenske ambassadören i Kina att träffa kinesiska myndigheter i ett försök att påskynda processen att ge Youngman och Pang Da klartecken för sina investeringar i Saab.

Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-09-13 19:17

Folk får säga vad de vill om hela den här soppan, för det är en soppa, men jag önskar att Saab får fortsätta. De gör bra bilar och de gör bilar som sticker ut ur mängden.

#2
2011-09-13 19:53

Pengarna från Youngman är väl vilkorade med att hovrätten först måste medge Saab rekonstruktion? Får Saab rekonstruktion kan man betala lönerna med dessa, då drar facken tillbaka sina konkursansökningar och Saab kan fortsätta komma överens med underleverantörerna.
Själv gillar jag bilar och vill inte att någon biltillverkare går i konkurs, inte ens Kia eller Ssang Young. Definitivt inte Saab.

#3
2011-09-13 21:49

Det är bara det att inte ens dessa pengar räcker för fortsatt produktion. Dessutom kommer underleverantörerna att kräva betalning i förskott innan man överhuvudtaget tillverkar några delar.
Man gick ju med på att skriva ner sina fordringar förra gången. Jag tror inte att de är lika samarbetsvilliga den här gången, dessutom har några leverantörer redan gått i kk.

#4
2011-09-13 21:59

Dessa pengar är till för att finansiera rekonstruktions-tiden, betalningen för fortsatta leveranser ingår i förhandlingarna med avbetalningarna, de flesta underleverantörerna har redan godkännt villkoren. I första rekonstruktionsansökan angav Saab att ackordsuppgörelse ej var aktuell, men i överklagan kan man ha ändrat detta till viss ackordsuppgörelse för att blidka domstolen.

#5
2011-09-13 22:30

Saab har ingen framtid som biltillverkare.Varumärket är svagt.Återförsäljare och kunder har tappat förtroendet.Saab kan inte sälja tillräckligt många bilar för att bli lönsamt i den allt tuffare konkurrensen.
Kan inte all kompetens som finns/fanns?användas till att utveckla och tillverka något annat?Är de duktiga medarbetarna kvar på Saab eller har de lämnat det sjunkande skeppet?

#6
2011-09-13 22:57

Hovrätten i Göteborg har avgörandet i sin hand.
Verkar vara mest logiskt med en rekonstruktion men man vet inte hur domstolen resonerar och bestämmer .Inte säkert att det blir ett bra beslut se på Thomas Qvick mm.Det kan bli hipp som happ med andra ord.
Tycker själv att det är positivt med 2 svenska ?? bilmärken.Att det beräknas säljas ca 40 000 bilar per år i kina verkar bra.sSaab har väl sålt bra i sverige jämt men utomlands har det väl varit sådär med försäljningen.

#7
2011-09-13 23:16

---> Stefan, ingenjörerna jobbar och har jobbat för fullt med nästa 9-3 och som vi just fick reda på i rekonstruktionsansökan; en egen EREV-bil!

F.ö. är det väl ingen som har frågat Pang Da, Youngman och Antonov om de vill finansiera något annat än bilar i Trollhättan. Tror att det blir svårt att få loss de där miljarderna till ev. vindkraftsprojekt.

#9
2011-09-14 08:15

Såå? Kina-sponsrad vindkraftsverks-tillverkning i Trollhättan, är det ditt framtidstips?

#11
2011-09-14 08:26

Industrier ska vi ju inte ha i Sverige. Bättre att satsa på städhjälp och takläggning.

#13
2011-09-14 08:35

Rubriken är naturligtvis helt fel. Det är inte Saabs pengar eftersom företaget har stora skulder till höger och vänster som det inte kunnat betala.
Pengarna tillhör fordringsägarna och Kronofogden gör bara sitt jobb.

#14
lillstefan
2011-09-14 08:52

amoC: Vad menar du med att vi inte ska ha industrier i Sverige? Består Sveriges industri bara av SAAB eller är de trots alllt en ganska liten del av industrin?

#15
2011-09-14 09:07

Det var en ironisk anspelning på regeringens hållning att industrier är förlegat, tjänstesamhället är tydligen det nya svarta. Hur vi ska kunna leva av att putsa varandras skor har jag dock inte förstått. Här kanske AL kan vara mig behjälplig.

#17
2011-09-14 13:18

Ja eller att vår största, delvis statliga, svenska elkraftleverantör producerar en stor del av sin energi med hjälp av tysk brunkol.

#19
2011-09-14 13:34

Vissa valde att köpa digitala räknemaskiner från Japan i stället för att stödja Facit i Sverige!
Ibland dör en industri och ersätts av något annat.

#21
2011-09-14 13:43

Jag köper svenskt i så stor utsträckning jag har har möjlighet. På min tvättmaskin står det "Tillverkad i Sverige". Den var ganska dyr, säkerligen finns det både bättre och billigare. Det är väl en väldigt omodern inställning, men om jag kan bidra till att Cylindafabriken inte flyttar, så vill jag gärna göra det. Och ja, jag vet att den inte är svenskägd. Det bryr jag mig inte om.

#23
2011-09-14 13:53

Håller med om det, simon_d. Men det finns ju andra mervärden. Jag köper t.ex. även KRAV-märkt, eftersom jag är rädd om djuren. Därmed inte sagt att det smakar bättre, ibland kanske t.o.m. sämre. Men jag tycker ändå det är vart merkostnaden. Kanske kunde fått högre "verklig kvalitet" från Brasilien, men det bryr jag mig inte om.

#25
2011-09-14 16:30

Kan upplysa dej om simon_d, att produktionen i Höganäs är finito sedan något år. Den återfinns i Thailand!
Hur det ligger till med Kosta Boda vet jag inte ... men det är väl Ittala som äger det också så om en flytt inte redan gjorts, så kommer den garanterat.
.
Man (jag i varje fall) vill gärna köpa Svenskt kött ... men finner det meningslöst när etiketten säjer "Svenskt ursprung".

#26
2011-09-14 20:47

Från Wikipedia
"Orrefors Kosta Boda AB är en småländsk glasbrukskoncern med produktion på Kosta glasbruk, Åfors glasbruk, Orrefors glasbruk samt Sea glasbruk i Kosta. Alla glasbruk är belägna i Glasriket i Småland. Bruken har en lång historia men är idag moderna, ISO-certifierade arbetsplatser för cirka 350 personer. Koncernen ingår sedan 2005 i New Wave Group AB."

Hoppas att det fortsätter vara svenskt också.

#28
2011-09-14 21:39

Japp Rustan Werling, jag blandade Boda Nova med Kosta Boda ..
Men lik förtvivlat springer det folk till Höganäs keramiks fabriksförsäljning och köper billigt keramik till vansinniga priser .... :o)

#29
2011-09-14 21:42

Nu har ju Jes och Leifer sett till att glida oerhört långt från ämnet, men jag kan bara hålla med om närproducerat, ekologiskt kött. Vi köper allt vårt kött från ett ställe som heter Grön Ko (www.gronko.se) och skillnaden mot fabriksköttet på ICA är förbluffande. Köttfärssåsen smakar kött och det finns inget som slår en kalops med deras kött och härliga ekologiska morötter. Det är värt varenda krona!

#30
2011-09-14 22:03

löner skatt lån går väl pengarna till först vid en konkurs .det som blir över får väl underleverantörerna dela.Höll på glömma en sak konkursförvaltarna mm ska väl ha x antal miljoner i lön också.

#31
2011-09-14 22:06

Löner kommer nog inte först då dessa täcks av den statliga lönegarantin. Jag har för mig att det är skatter och banker som står först i kön.

#32
2011-09-15 13:40

Tack för den Rustan :o)
Min inblandning i off-topic är försumbar .. men det är synnerligen svårt att hålla sej till ämnat när varannan artikel ställer frågan; Hur ser du på Saabs framtid?
Klart som attan att vi förr eller senare måste komma in på ekologi, världspolitik och exempelvis tvättmaskiner :o)

#33
2011-09-15 16:24

Jes: glöm inte "definition av ordet premium" också;-)

#35
2011-09-16 11:10

Leifer, ja det kan jag väl hålla med om;-)

#36
2011-09-16 17:41

På Coop där jag bor kan man köpa "naturkött" .. vilket då är oxkött från djur som inte behövt stå inomhus halva året .. och det kommer från Brasilien .. Det är naturligtvis helt uppåt väggarna att flytta mat så långt, eller som min fru sa, finns det inte kossor i Sverige?
Men faktum är ... köttet är bra. Det är mört och smakar kött, trots detta är det inte dyrare än Svenskt, det är faktiskt billigare än det sämsta vi kan hitta här hemma ...och bättre än det dyraste .. Så hur ska man förhålla sej här?
:o)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.