
Det är tio år sedan Volkswagens stora dieselskandal avslöjades. Men trots att det alltså gått ett decennium är frågan om dieselbilarnas utsläpp knappast avgjord.
På måndagen fick fem biltillverkare – Ford, Citroën/Peugeot, Mercedes, Nissan och Renault – försvara sig i en stor rättegång som inleddes i Storbritanniens högsta domstol, skriver Auto Express.
Biltillverkarna åtalas för att ha manipulerat utsläppssiffrorna i 1,6 miljoner bilar genom att installera ”fuskboxar” som till exempel kan sänka motorns effekt när bilen utsläppstestas.
En av advokatfirmorna som deltar i rättegången tar fortfarande emot anmälningar från ägare av Volvobilar som vill stämma tillverkaren i en grupptalan. Där kan även Vauxhall/Opel, Volkswagen/Porsche, Jaguar/Land Rover, BMW, Fiat/Chrysler, Suzuki och Hyundai/Kia ingå.
”Fuskboxarna kan till exempel kan sänka motorns effekt när bilen utsläppstestas”

Olagligt eller inte?
Biltillverkarna nekar till anklagelserna. Någon dom väntas inte kunna delas ut förrän hösten 2026, men det är också möjligt att tillverkarna ingår en förlikning och då kan processen gå snabbare.
Rättegången sätter återigen ljuset på det som kallas för bilarnas ”temperaturfönster” – en åtgärd som tillverkarna kan ta till i exempelvis kallt väder för att skydda motorns komponenter.
Åklagare har tidigare hävdat att det kan vara olagligt att använda dessa temperaturfönster, men biltillverkarna har försvarat sig med att bilarna alltid uppfyllde lagkraven när de typgodkändes.
Volkswagen har tidigare gått med på en förlikning i Storbritannien värd 2,4 miljarder kronor.