
Tidigare i somras hamnade Volvo i bråk om olagliga utsläpp med KBA, den tyska motsvarigheten till Transportstyreksen.
Konflikten gäller 1 700 tyska exemplar av första generationen Volvo XC60 med framhjulsdrift och en 2,0-liters dieselmotor på 163 hk. Enligt KBA har bilen olagligt höga utsläpp tack vare ett så kallat ”temperaturfönster”, som ska skydda motorn i kallt väder genom att minska avgasreningen.
KBA krävde att Volvo åtgärdade felet ”omedelbart” och kontaktade ägarna inom två månader. Den perioden är nu över, men Volvo har motsatt sig beslutet och någon återkallelse har därför inte gjorts.
– Tillverkaren har överklagat det här beslutet och den omedelbara verkställigheten av beslutet har därför avbrutits, säger Stephan Immen, presstalesperson på KBA, till Vi Bilägare.

KBA inväntar nu besked från Förvaltningsdomstolen som ännu inte kommit, och Volvo vill inte kommentera processen innan den är avklarad.
– Vi för fortfarande diskussioner med KBA och tyska myndigheter. Eftersom detta fortfarande pågår kan vi inte kommentera ytterligare det i detta skede, säger Magnus Holst, presschef för Volvo Car Sverige.
Volvo har tidigare kritiserat att KBA försöker använda en relativt ny och hårdare lagtolkning retroaktivt på äldre bilar som uppfyllde lagar och regler när de var nya.
– Den teknik vi använder för avgasrening är branschstandard och välkänd för berörda myndigheter, har Magnus Holst tidigare sagt till Vi Bilägare.