Bild
Nästa artikel
”Finns inte el så det räcker – elbilen bäst som andrabil”

”Finns inte el så det räcker – elbilen bäst som andrabil”

Nyheter

Trafikforskaren Maria Bratt Börjesson gjorde flera uttalanden i SVT:s program om elbilar som fått många att reagera. Här förklarar hon sina svar.

SVT fokuserade på omställningen till elbilar i programmet Ekonomibyrån som sändes under tisdagkvällen, med intervjuer av forskare, journalister och experter.

I programmet deltog Maria Bratt Börjesson, som är professor i transportekonomi på VTI. Hon gjorde flera uttalanden som fått många att reagera.

Det första handlar om räckviddsångest. De flesta nya elbilar som lanseras i dag har en räckvidd på mellan 30 och 50 mil, enligt programmets expertpanel. Eftersom majoriteten av de bilresor som görs i dag är kortare än så fungerar den räckvidden bra, men vid långresor uppstår problem, enligt Maria Bratt Börjesson.

– I dag har man oftast en elbil som andrabil. Det stora hoppet blir den dagen vi har bara elbilar i hushållet, och där är vi inte än, säger hon i programmet.

Läs också: Partiledarens debattfel om elbilar fick många att reagera

”Alla måste kunna ladda”

Även om elbilen kanske ses som en typisk andrabil för många är den sedan länge etablerad som förstabil hos andra.

"Konstigt. Jag som trodde att mina fjällresor och sommarresor och vardagsliv med familj fungerar bra med bara en elbil. Jag kanske bara har drömt”, skriver till exempel en elbilsägare i ett diskussionsforum på nätet.

Det här uttalandet baseras på att många hushåll som har en elbil enligt SCB:s statistikdatabas också har tillgång till en annan bil, förklarar Maria Bratt Börjesson. 

”Men om jag haft tid i samtalet hade jag velat lägga till att det också finns en risk att det mest är storstadsbor som kan nyttja elbilen som enda bil i dag”, skriver hon och hänvisar till att Riksrevisionen kritiserat bonus/malus-systemet eftersom en stor del av bonusbilarna hamnar i storstadsområdena.

Hon vill också lägga till att elbilen säkert fungerar som enda bil för vissa hushåll redan i dag, men om omställningen ska kunna bli av fullt ut måste alla kunna ladda även vid exempelvis semester och julledighet.

”Om alla fem miljoner bilar går på el och ska laddas, ofta vid peakar i resandet, kan laddmöjligheterna få svårt att räcka till. Det är en stor omställning”, skriver hon.

Läs också: Stor genomgång: Så lång är räckvidden som bäst och sämst

Maria Bratt Börjesson är forskare på VTI. Johanna Lakso är vd för branschorganisationen Power Circle.
Maria Bratt Börjesson är forskare på VTI. Johanna Lakso är vd för branschorganisationen Power Circle.

Elbrist eller inte?

Ett annat uttalande som Maria Bratt Börjesson gjorde handlade om elbrist. Räcker verkligen strömmen om alla ska köra elbil, undrar programledaren.

– Nej, det finns inte el så det räcker. Det är effektkapaciteten som är problemet. Det spelar ingen roll om vi sätter ut en massa laddstolpar för det finns inte tillräckligt med el, säger hon.

Det gäller att göra skillnad på effektbrist och kapacitetsbrist. Någon utbredd effektbrist är de flesta experter eniga om att det inte finns. Däremot kan det vara problem för strömmen att levereras regionalt och lokalt – det som brukar kallas kapacitetsbrist.

Bilden som målas upp i programmet är förenklad, enligt Power Circle.

”Energibranschen jobbar redan aktivt med att utveckla olika smarta lösningar för att elnätens kapacitet inte ska bli ett hinder i klimatomställningen. Dessutom kan elbilarna i en framtid komma att stabilisera elnäten”, skriver branschorganisationen i ett uttalande som svar på inslaget.

– Genom smart elanvändning och smart laddning kan elanvändningen öka utan att näten behöver förstärkas, säger Johanna Lakso, vd för Power Circle.

Maria Bratt Börjesson svarar att det finns ”flera kapacitetsbrister” att tala om.

”Jag menar att inte tillräcklig effekt kan komma fram för att många ska kunna ladda samtidigt. Speciellt inte om det rör sig om snabbladdning (högre effekt) och dessutom snabbladdning för tung trafik”, skriver hon.

Läs också: Forskarna gör klart: Räcker inte att bara byta till elbil

Oklar laddbilsandel

Maria Bratt Börjesson hävdade också att tio procent av de bilar som säljs i Sverige i dag är laddbara. I själva verket slog andelen laddbara bilar rekord i september och är nu uppe i över 34 procent, enligt siffror från Bil Sweden. Hittills i år ligger siffran på knappt 28 procent.

Hon uppger att hon utgått från myndigheten Trafikanalys siffror för 2019.

”Bilmarknaden uppför sig ju lite annorlunda för tillfället och corona har ju skakat om en hel del. Jag vet inte hur det påverkar andelen. Men i ett så kort program och när man inte styr samtalet hinner man inte få med alla om och men.”

Läs också: Billigaste elbilarna att äga – siffror för 36 modeller

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-10-30 07:47

Elbilsmyterna haglar från en "expert" som säkert aldrig kört elbil själv.
Elbil på landet är klockrent. Dom flesta bor i egen hushåll och har tillgång till el för att ladda bilen. Det är ju värre med den saken inne i stadskärnorna. Maria Bratt Börjesson tänker ju helt galet. Det är som att hon anstränger sig för att få saker om bakfoten.
Tror hon att det måste stå snabbladdare ute vid åkerkanterna och i skogsbrynen för att det ska funka med elbil på landet?

#2
2020-10-30 08:09

Det är väl ingen längre som ifrågasätter att det kommer behövas reservkraftverk i framtiden. Olja och gas ingår i framtidens energimix. Smart laddning ska lösa detta tydligen, betyder det att du inte får ladda bilen när du själv vill? Malus bör läggas på elbilar och pengarna gå till utbyggnad av transmission, varför ska stackars husägare behöva betala för att subventionerade elbilar ska kunna laddas?

#3
2020-10-30 08:53

Stackars husägare subventioneras idag genom att hemmaladdning subventioneras. AC-laddare för hemmabruk får alltså ett bidrag från staten som täcker en del av inköps- och installationskostnaden för hemmaladdning. Elbilar fungerar fint på landsbygden.

#4
2020-10-30 09:09

Som redan nämnts och som jag själv påpekat under flera år så borde elbilen passa utmärkt på landsbygden där "alla" har tillgång till laddmöjlighet. Och där de vanliga "mackarna" blir allt ovanligare vilket är ytterligare ett argument för elbilar på landsbygden.

#5
2020-10-30 09:12

Styrbjörn
Jag vet inte riktigt hur du menar att vi som husägare subventionerar elbilars laddning, menar du genom skatten? Ja, det är en hel del som vi ”subventionerar” åt andra genom skatt...

För övrigt är ”expertens” uttalande lika korkat som när en minister sa att internet är en fluga.

#6
2020-10-30 11:52

Elbil som andrabil, hur tänker man då? Andrabilen tar man de få gånger man kör långa sträckor. Elbilen används till allt annat.

#7
2020-10-30 11:56

Precis, @Gunnar Lindberg, elbilen är ju den uppenbara förstabilen. Vår familj använder den vi säkert 90% av tillfällena.
Behovet av fossilbilen är så lågt att nu ska den säljas.

#8
2020-10-30 13:26

Som vanligt väljer vissa att inteckna problem som ligger långt fram i tiden, när 5 miljoner bilar skall laddas... ja det ligger 15 år bort i tiden.
Vi har områden där vi har effektbegränsningar beroende på att nätleverantörerna inte kan garantera effekt på topplasttimme, detta kommer att avhjälpas med batterilager för kortare balansering och vätgas för längre balansering utöver generell nätutbyggnad.
Vi kommer säkerligen även i framtiden behöva ha vissa stödkraftanläggningar som kommer behöva gå några timmar per år.
Vi får dock ha i huvudet att det inte är 100% elbilar som är utmaningen för Sveriges elförsörjning utan övergången till mer elektrifiering inom industri och datahallar, en inte allt för stor datahallar i Stockholm drar lika mycket ström som hela Täby kommun... tänk på det när ni sitter här och slösurfar och gnäller på att vi inte har ström... vilket vi har...

#9
2020-10-30 14:11

Effektbrist kommer sannolikt att inte inträffa med styrmedel som gör att man väljer att i de flesta fallen ladda när strömmen är som billigast. Om sedan elbolagen erbjuder ännu billigare ström för de som är beredda på att sälja tillbaka en liten del av strömmen i batteriet kommer nog rätt många att välja det alternativet, det gäller bara att prisskillnaderna blir stora nog.

#10
2020-10-30 15:29

Det här med förstabil och andrabil är lite roligt. Elbilen har lägst milkostnad och blir naturligt den man tar i första hand. Vilken bil är andrabil om hushållet har två elbilar?

#11
2020-10-30 15:38

I staden är problem med avgaser och buller störst. I glesbygd har många egna tak att sätta solceller på och man behöver låg drivmedelskostnad. Elbilen är bästa valet för de som bor mitt i storstan eller skogen.

#12
2020-10-30 15:44

För min del löser elbilen nära 100% av transportbehovet. Det är ingen kompromiss direkt att köra elbil idag.

För övrigt håller jag helt med Robban och Lasse ovan, det finns lösningar att ta till för att undvika effektbrist, både lokalt (energilager, tariffer, styrning) och regionalt (effektmarknader).

#13
2020-10-30 16:44

Varför la vi ned en massa kärnkraftverk, som mest ligger i södra Sverige. Och det är i södra delen av Sverige det kan få elbrist!

#14
2020-10-30 16:51

Ja, det vet väl alla (politiker) att man ska lägga ner kärnkraftverk och köpa elbilar - då löser allt sig, med lite bonus...

#15
2020-10-30 17:08

Varför är det "kontroversiellt" så snart någon har avvikande mening

#16
2020-10-30 17:20

Kärnkraften avvecklas för att den inte är lönsam. Ingen konsument vill i praktiken betala för vad "nyproducerad" kärnkraftel kostar per kWh.

#17
2020-10-30 17:24

"internet är en fluga" är en skröna, ministern sa aldrig detta utan det är en rubriksättare i SvD som "uppfann" uttrycket

#18
2020-10-30 17:37

Kärnkraftens el behövs, till bl.a. elbilar.

#19
2020-10-30 17:42

Så vitt jag vet så kommer vi att fortsatt ha 6 KKV från 2021 (nu har vi 7...) och de har ingen annan plan än att gå till typ 2040
Dessutom kommer vi ju få drygt en reaktor av Forsmark så fort (hmmm, sakta...) som Finland är klar med OLK3 som sedan länge kommer att bli klart om tio månader... vi pumpar konstant 1200MW på ledningen över Östersjön...

#20
2020-10-30 17:40

Kapacitetsbrist? Alla laddar väl inte samtidigt och kanske bara lite åt gången.
Då kan det väl knappas bli kapacitetsbrist.
Jag har laddhybrid (ingen räckviddsångest) och laddar så lite att det inte märks på elräkningen!
Finner det också väldigt bekvämt då jag laddar hemma i stället för att åka och tanka!
Hur mycket går det åt? Kör jag fram och tillbaka till vårt närmaste centrum, totalt 8 km, så har det gått åt ca
1 kwh (Jag kör 60 km på mitt 8,9 kwh stora batteri)

#21
2020-10-30 17:46

Carl, går det inte att köra elbilar på annan el?
Det vi behöver är havsbaserad vindkraft runt våra storstäder istället för att bygga den i Norrland och sedan ”frakta den” med förluster och svårigheter med balans i nätet.
El skall vara närproducerad!

#22
2020-10-30 22:14

"Professor" på VTI som är så uselt insatt? Helt otroligt, inte konstigt att folk tappar förtroendet för "experter" som i det här fallet har totalt noll koll.

#23
2020-10-31 07:45

Men blir intressant att se hur man löser laddningsproblemet när 1000-tals elbilar ska laddas samtidigt 25-30 mil från Stockholm under sportlovsveckan.

#24
2020-10-31 10:47

Jo, men det är brist på el ibland, i södra Sverige.

#25
2020-10-31 14:04

Det är inte brist på el i södra Sverige, det är brist på effekt - vilket inte är samma sak och detta blandas tyvärr ofta ihop i debatten.

#26
2020-10-31 16:57

Men skulle inte ha skadat om kärnkraften, som togs bort var kvar. Som Barsebäck, lägga ned ett kärnkraftverk för att danskarna ville det.

#27
2020-10-31 17:39

Stigadam
Nej, men om du tar reda på vad ministern sa så är andemeningen densamma.

#28
2020-11-02 09:43

Jag har haft 2 bilar ett tag, för att vi jobbade båda utan bra möjligheter till kollektivtrafik mm. Men när Corona bröt ut blev den ena bilen stående mycket, viket inte är så bra. Jag sålde den nyaste av våra bilar för att få tillbaka så mycket pengar som möjligt. Personligen tror jag fler kommer att hyra en bil om de måste detta, varför ha 2 bilar om man endast kör 99% med enbart elbilen? Jag kommer försöka ha EN elbil... de andra situationerna som kanske händer 1-2 gånger per år kommer jag lösa på annat sätt än kanske en bil, alternativt hyra en fossilbil.

#29
2020-11-08 23:00

Skönt att sse att de flesta i tråden verkar ha en mer realistisk syn på elbilar än "experten".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.