Bild
Nästa artikel
Billigaste elbilarna att äga: Här får du mest elbil för pengarna

Billigaste elbilarna att äga: Här får du mest elbil för pengarna

Vi Bilägare granskar

Trots hög prislapp kan nya elbilar vara billiga att äga. Vi har jämfört 42 olika elbilsmodeller – här är de billigaste och dyraste att äga.

Ett av de vanligaste klagomålen på nya elbilar är att de är dyra att köpa. Men det behöver inte alltid innebära att de blir dyra att äga.

Vi Bilägare har tidigare jämfört servicekostnaden för elbilar och ”förbränningsbilar”, och där visade sig att servicepriserna ofta är lägre för elbilen. Dessutom kan andrahandsvärdet vara bättre än många tror för elbilar och det gör stor skillnad för milkostnaden.

För att jämföra den totala ägandekostnaden för nya elbilar tar vi hjälp av sajten Miljöfordon.se, som drivs av Stockholms, Göteborgs och Malmö stad. Sajten har räknat ut den totala ägandekostnaden (TCO, för ”total cost of ownership”) för nästan alla nya elbilar.

I den så kallade TCO-kostnaden ingår bland annat billån för hela beloppet med 4,95 procent ränta, drivmedel och en fast försäkringskostnad på 4 000 kronor per år. Körsträckan är satt till 2 500 mil per år vilket är betydligt mer än snittbilisten.

De allra flesta köpare lånar inte hela beloppet, och förmodligen inte heller till 4,95 procents ränta. Försäkringen kan i vissa fall kosta betydligt mer än 4 000 kronor. Men siffran blir helt jämförbar för alla elbilar och den visar på tydliga skillnader mellan olika elbilsmodeller.

Volkswagen e-Up är en av de billigaste elbilarna att äga.
Volkswagen e-Up är en av de billigaste elbilarna att äga.

Liten bil – liten kostnad

Allra billigast i den här jämförelsen är, kanske inte så överraskande, den lilla elbilstrion med Seat Mii Electric, Skoda Citigo iV och Volkswagen e-Up. Även om det finns vissa skillnader bilarna emellan är samtliga billiga att äga. Seat är allra billigast med en milkostnad på under 30 kronor.

Även Mazdas nykomling MX-30, Hyundai Kona och nya Opel Mokka-e ligger riktigt bra till. Det gör även Mini Cooper SE och Honda e som båda är dyra att köpa men riktigt billiga att äga – faktiskt billigare än Renault Zoe som har lägre inköpspris.

Volkswagen ID 3 kostar knappt 48 kronor milen att köra i sin billigaste version. Det är inte så imponerande: både BMW i3, Kia e-Niro och Hyundai Ioniq är billigare.

Den som funderar på Hyundai Kona med lilla batteriet får betala ytterligare fyra kronor milen för det större batteriet som ger betydligt längre räckvidd. Sportversionen av BMW i3 är fem kronor dyrare per mil än standardmodellen och Nissan Leaf med stora batteriet är åtta kronor dyrare per mil än med lilla batteriet.

Porsche Taycan är dyrast att äga i den här jämförelsen, oavsett version.
Porsche Taycan är dyrast att äga i den här jämförelsen, oavsett version.

Porsche överlägset dyrast

Polestar 2, Tesla Model 3 och Volvo XC40 Recharge kostar alla mellan 62 och 70 kronor milen. Tyvärr är Model 3 Long Range Dual Motor den enda Teslamodellen som har en TCO-kostnad på sajten.

Den som väljer Audi e-tron med det stora batteriet får visserligen längre räckvidd men betalar också åtta kronor mer per mil. Den slankare Sportbackversionen ”straffar sig” med 5–8 kronor per mil beroende på version.

”Minst dyr” bland de stora elsuvarna är BMW iX3 som slinker in under 74 kronor milen tack vare den relativt snåla drivlinan med enbart bakhjulsdrift. Mercedes EQC är något dyrare.

Allra dyrast är tre olika versioner av Porsche Taycan. Den kostar mellan 116 och 198 kronor milen att köra. Det blir en totalkostnad på mellan 870 000 och knappt 1,5 miljoner kronor för tre års ägande.

Läs också: Servicekostnad för elbil och förbränningsbil: Så stor är skillnaden


Milkostnad för elbilar

Bilmodell Milkostnad
Seat Mii 29,91
Skoda Citigo-e iV 30,03
Volkswagen e-Up 32,13
Mazda MX-30 37,57
Mini Cooper SE 37,79
Hyundai Kona 39 kWh 38,08
Opel Mokka-e 38,75
Honda e 39,60
Renault Zoe 108 hk (inkl batteri) 39,65
Kia e-Soul 39 kWh 39,80
Hyundai Ioniq Electric 41,27
Hyundai Kona 64 kWh 42,04
Nissan Leaf 40 kWh 42,07
Renault Zoe 135 hk (inkl batteriköp) 43,92
Kia e-Soul 64 kWh 43,97
DS 3 Crossback E-Tense 44,96
Peugeot e-208 45,00
Nissan e-NV200 45,47
BMW i3 46,35
Peugeot e-2008 46,59
Kia e-Niro 46,73
Volkswagen ID 3 47,93
Nissan Leaf e+ 62 kWh 50,11
BMW i3s 51,36
Volkswagen e-Caddy Maxi 55,89
Volvo XC40 P8 Recharge 62,45
Tesla Model 3 Long Range 64,56
Polestar 2 69,79
Jaguar I-Pace EV320 73,80
BMW iX3 73,97
Mercedes EQC 400 78,32
Audi e-tron 50 79,11
Audi e-tron 50 Sportback 84,55
Mercedes EQV 300 85,57
Audi e-tron 55 86,84
Audi e-tron 55 Sportback 93,92
Audi e-tron S 104,79
Audi e-tron Sportback S 113,40
Porsche Taycan 4S 115,91
Porsche Taycan 4S Plus 116,64
Porsche Taycan Turbo 159,56
Porsche Taycan Turbo S 197,75

Kostnaderna anges i kronor och är uträknade av sajten miljofordon.se. I ägandekostnaden ingår billån för hela beloppet med 4,95 procent ränta, drivmedel, service och en fast försäkringskostnad på 4 000 kronor per år.

Taggar: Nyheter

Ett av de vanligaste klagomålen på nya elbilar är att de är dyra att köpa. Men det behöver inte alltid innebära att de blir dyra att äga.

Vi Bilägare har tidigare jämfört servicekostnaden för elbilar och ”förbränningsbilar”, och där visade sig att servicepriserna ofta är lägre för elbilen. Dessutom kan andrahandsvärdet vara bättre än många tror för elbilar och det gör stor skillnad för milkostnaden.

För att jämföra den totala ägandekostnaden för nya elbilar tar vi hjälp av sajten Miljöfordon.se, som drivs av Stoc

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-09-01 17:10

Tesla var dyr i drift.

#2
2020-09-02 09:35

Med en stor SUV eller något tungt som Polestar får man nog räkna med 40% högre elkostnader... sedan värdeminskning mm blir högre på dyrare modeller. Försäkringen vet jag inte mycket om, men fler hästkrafter och dyrare modell drar antagligen upp priset även för detta. Sedan får vi se med de modeller som enbart har bakhjulsdrift och många hästkrafter, om några år borde det visa sig om dessa råkar ut för mer olyckor på vintern pga sämre vägegenskaper mm.

#3
2021-01-14 18:48

Kul att få min egen kalkyl bekräftad. Min Mini är både rolig OCH billig ;)

#4
2021-01-15 08:55

Kör ID3 för 25:- milen i två år...
(Mini Cooper är för tjejer)

#5
2021-01-15 13:00

ID3 är för lättlurade, om vi nu ska vara på Jalles nivå...

#6
2021-01-15 15:47

@Jarl; ligger det inte i ropet att bejaka vår kvinnliga sida? ;) och ska vi vara på det sättet kör jag min Mini för 21-23kr milen om kalkylen stämmer...

#7
2021-01-15 15:55

Trilling minibilarna från VW-koncernen billigast. Tesla relativt dyr per mil.

#8
2021-01-18 18:38

Milkostnaden är väl hur man, och vill, räkna.
Min Tesla M3, räknad på 200 mil/år till exempel:
Jag har bilen fullförsäkrad, inklusive vägavgift (vägskatt) som ingår Norge , 8000:-, 4:-/mil
EU-kontroll (besiktning), ca. 500:-/år, 0,25:-/mil
"Bränsleförbukning", 1:-/kWh, ≈2:-/mil
(Med laddning bara på superladdare, 2:-/kWh ≈ 3:-/mil
Fast service. 0 :-/mil
Däck o.s.v. 8000:-/år, 4:-/mil
Totalt 10:-/mil (med alltid bara superladdning 11:-/mil)
Värdeminskning?. Tja, jag köpte min bil kontakt och räknar inte med det. Men om jag räknar med att jag, som vanligt, kör bilen i 10 år och räknar restvärdet till 0:- så ökar milkostnaden med 20:-
Fortfarande ganska långt ifrån ViB:s beräkning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.