Bild
Nästa artikel
Billigaste elbilarna att äga: Här får du mest elbil för pengarna

Billigaste elbilarna att äga: Här får du mest elbil för pengarna

Vi Bilägare granskar

Trots hög prislapp kan nya elbilar vara billiga att äga. Vi har jämfört 36 olika elbilsmodeller – här är de billigaste och dyraste att äga.

Ett av de vanligaste klagomålen på nya elbilar är att de är dyra att köpa. Men det behöver inte alltid innebära att de blir dyra att äga.

Vi Bilägare har tidigare jämfört servicekostnaden för elbilar och ”förbränningsbilar”, och där visade sig att servicepriserna ofta är lägre för elbilen. Dessutom kan andrahandsvärdet vara bättre än många tror för elbilar och det gör stor skillnad för milkostnaden.

För att jämföra den totala ägandekostnaden för nya elbilar tar vi hjälp av sajten Miljöfordon.se, som drivs av Stockholms, Göteborgs och Malmö stad. Sajten har räknat ut den totala ägandekostnaden (TCO, för ”total cost of ownership”) för nästan alla nya elbilar.

I den så kallade TCO-kostnaden ingår bland annat billån för hela beloppet med 4,95 procent ränta, drivmedel och en fast försäkringskostnad på 4 000 kronor per år. Körsträckan är satt till 2 500 mil per år vilket är betydligt mer än snittbilisten.

De allra flesta köpare lånar inte hela beloppet, och förmodligen inte heller till 4,95 procents ränta. Försäkringen kan i vissa fall kosta betydligt mer än 4 000 kronor. Men siffran blir helt jämförbar för alla elbilar och den visar på tydliga skillnader mellan olika elbilsmodeller.

Volkswagen e-Up är en av de billigaste elbilarna att äga.
Volkswagen e-Up är en av de billigaste elbilarna att äga.

Liten bil – liten kostnad

Allra billigast i den här jämförelsen är, kanske inte så överraskande, den lilla elbilstrion med Seat Mii Electric, Skoda Citigo iV och Volkswagen e-Up. Även om det finns vissa skillnader bilarna emellan är samtliga billiga att äga. Seat är allra billigast med en milkostnad på under 30 kronor.

Även Hyundai Kona och Kia e-Soul ligger bra till, och det gör även Mini Cooper SE och Honda e. De två sistnämnda är dyra att köpa men alltså ändå ganska billiga att äga. Köparna får dock hålla tillgodo med ganska kort räckvidd.

Volkswagen ID 3 har bara fått en så kallad TCO-kostnad för lanseringsversionen 1st Tour, och den är ganska dyr att äga – till och med dyrare än BMW i3. Billigare versioner följer senare.

Porsche Taycan är dyrast att äga i den här jämförelsen, oavsett version.
Porsche Taycan är dyrast att äga i den här jämförelsen, oavsett version.

Porsche överlägset dyrast

Polestar 2, Tesla Model 3 och Volvo XC40 Recharge ligger alla på ungefär samma milkostnad. Tyvärr är Model 3 Long Range Dual Motor den enda Teslamodellen som har en TCO-kostnad på sajten.

Längre ned i listan hittar vi ett antal elsuvar från Mercedes, Audi och Jaguar. Det är kanske ingen överraskning att dessa är dyra att äga. Den som väljer Audi e-tron med det stora batteriet får visserligen längre räckvidd men betalar också sex kronor mer per mil. ”Minst dyr” bland de stora elsuvarna är Mercedes EQC.

Allra dyrast är tre olika versioner av Porsche Taycan. Den kostar mellan 116 och 198 kronor milen att köra. Det blir en totalkostnad på mellan 870 000 och knappt 1,5 miljoner kronor för tre års ägande.

Läs också: Servicekostnad för elbil och förbränningsbil: Så stor är skillnaden


Milkostnad för elbilar

Bilmodell Kostnad 3 år Per mil
Seat Mii Electric 224 300 29,91
Skoda Citigo iV 225 200 30,03
Volkswagen e-Up 241 000 32,13
Hyundai Kona Electric 39 kWh 276 800 36,91
Mini Cooper SE 283 400 37,79
Honda e 297 000 39,60
Kia e-Soul 39 kWh 298 500 39,80
Hyundai Kona Electric 64 kWh 306 000 40,80
Hyundai Ioniq Electric 309 500 41,27
Renault Zoe 52 kWh 309 600 41,28
Volkswagen e-Golf 314 200 41,89
Nissan Leaf 40 kWh 315 500 42,07
Opel Corsa-e 318 200 42,43
Peugeot e-208 324 200 43,23
Peugeot e-2008 336 900 44,92
DS 3 Crossback E-Tense 337 200 44,96
Nissan e-NV200 341 000 45,47
Kia e-Soul 64 kWh 344 700 45,96
BMW i3 347 600 46,35
Kia e-Niro 350 500 46,73
Nissan Leaf 62 kWh 360 700 48,09
BMW i3s  385 200 51,36
Volkswagen ID 3 Tour 405 400 54,05
Volvo XC40 P8 AWD Recharge 474 800 63,31
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 484 200 64,56
Polestar 2 500 000 66,67
Mercedes EQC 587 400 78,32
Audi e-tron 50 Quattro 593 300 79,11
Audi e-tron Sportback 50 Quattro 634 100 84,55
Mercedes EQV 641 800 85,57
Audi e-tron 55 Quattro 643 400 85,79
Audi e-tron Sportback 55 Quattro 697 600 93,01
Jaguar I-Pace 749 800 99,97
Porsche Taycan 4S 867 400 115,65
Porsche Taycan Turbo 1 196 700 159,56
Porsche Taycan Turbo S 1 483 100 197,75

Kostnaderna anges i kronor och är uträknade av sajten miljofordon.se. I ägandekostnaden ingår billån för hela beloppet med 4,95 procent ränta, drivmedel, service och en fast försäkringskostnad på 4 000 kronor per år. Körsträckan är satt till 2 500 mil per år.

Taggar: Nyheter

Ett av de vanligaste klagomålen på nya elbilar är att de är dyra att köpa. Men det behöver inte alltid innebära att de blir dyra att äga.

Vi Bilägare har tidigare jämfört servicekostnaden för elbilar och ”förbränningsbilar”, och där visade sig att servicepriserna ofta är lägre för elbilen. Dessutom kan andrahandsvärdet vara bättre än många tror för elbilar och det gör stor skillnad för milkostnaden.

För att jämföra den totala ägandekostnaden för nya elbilar tar vi hjälp av sajten Miljöfordon.se, som drivs av Stoc

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-09-01 17:10

Tesla var dyr i drift.

#2
2020-09-02 09:35

Med en stor SUV eller något tungt som Polestar får man nog räkna med 40% högre elkostnader... sedan värdeminskning mm blir högre på dyrare modeller. Försäkringen vet jag inte mycket om, men fler hästkrafter och dyrare modell drar antagligen upp priset även för detta. Sedan får vi se med de modeller som enbart har bakhjulsdrift och många hästkrafter, om några år borde det visa sig om dessa råkar ut för mer olyckor på vintern pga sämre vägegenskaper mm.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.