
Billigaste elbilarna att äga: Här får du mest elbil för pengarna
Trots hög prislapp kan nya elbilar vara billiga att äga. Vi har jämfört 42 olika elbilsmodeller – här är de billigaste och dyraste att äga.
Ett av de vanligaste klagomålen på nya elbilar är att de är dyra att köpa. Men det behöver inte alltid innebära att de blir dyra att äga.
Vi Bilägare har tidigare jämfört servicekostnaden för elbilar och ”förbränningsbilar”, och där visade sig att servicepriserna ofta är lägre för elbilen. Dessutom kan andrahandsvärdet vara bättre än många tror för elbilar och det gör stor skillnad för milkostnaden.
För att jämföra den totala ägandekostnaden för nya elbilar tar vi hjälp av sajten Miljöfordon.se, som drivs av Stockholms, Göteborgs och Malmö stad. Sajten har räknat ut den totala ägandekostnaden (TCO, för ”total cost of ownership”) för nästan alla nya elbilar.
I den så kallade TCO-kostnaden ingår bland annat billån för hela beloppet med 4,95 procent ränta, drivmedel och en fast försäkringskostnad på 4 000 kronor per år. Körsträckan är satt till 2 500 mil per år vilket är betydligt mer än snittbilisten.
De allra flesta köpare lånar inte hela beloppet, och förmodligen inte heller till 4,95 procents ränta. Försäkringen kan i vissa fall kosta betydligt mer än 4 000 kronor. Men siffran blir helt jämförbar för alla elbilar och den visar på tydliga skillnader mellan olika elbilsmodeller.

Liten bil – liten kostnad
Allra billigast i den här jämförelsen är, kanske inte så överraskande, den lilla elbilstrion med Seat Mii Electric, Skoda Citigo iV och Volkswagen e-Up. Även om det finns vissa skillnader bilarna emellan är samtliga billiga att äga. Seat är allra billigast med en milkostnad på under 30 kronor.
Även Mazdas nykomling MX-30, Hyundai Kona och nya Opel Mokka-e ligger riktigt bra till. Det gör även Mini Cooper SE och Honda e som båda är dyra att köpa men riktigt billiga att äga – faktiskt billigare än Renault Zoe som har lägre inköpspris.
Volkswagen ID 3 kostar knappt 48 kronor milen att köra i sin billigaste version. Det är inte så imponerande: både BMW i3, Kia e-Niro och Hyundai Ioniq är billigare.
Den som funderar på Hyundai Kona med lilla batteriet får betala ytterligare fyra kronor milen för det större batteriet som ger betydligt längre räckvidd. Sportversionen av BMW i3 är fem kronor dyrare per mil än standardmodellen och Nissan Leaf med stora batteriet är åtta kronor dyrare per mil än med lilla batteriet.

Porsche överlägset dyrast
Polestar 2, Tesla Model 3 och Volvo XC40 Recharge kostar alla mellan 62 och 70 kronor milen. Tyvärr är Model 3 Long Range Dual Motor den enda Teslamodellen som har en TCO-kostnad på sajten.
Den som väljer Audi e-tron med det stora batteriet får visserligen längre räckvidd men betalar också åtta kronor mer per mil. Den slankare Sportbackversionen ”straffar sig” med 5–8 kronor per mil beroende på version.
”Minst dyr” bland de stora elsuvarna är BMW iX3 som slinker in under 74 kronor milen tack vare den relativt snåla drivlinan med enbart bakhjulsdrift. Mercedes EQC är något dyrare.
Allra dyrast är tre olika versioner av Porsche Taycan. Den kostar mellan 116 och 198 kronor milen att köra. Det blir en totalkostnad på mellan 870 000 och knappt 1,5 miljoner kronor för tre års ägande.
Läs också: Servicekostnad för elbil och förbränningsbil: Så stor är skillnaden
Milkostnad för elbilar
Bilmodell | Milkostnad |
Seat Mii | 29,91 |
Skoda Citigo-e iV | 30,03 |
Volkswagen e-Up | 32,13 |
Mazda MX-30 | 37,57 |
Mini Cooper SE | 37,79 |
Hyundai Kona 39 kWh | 38,08 |
Opel Mokka-e | 38,75 |
Honda e | 39,60 |
Renault Zoe 108 hk (inkl batteri) | 39,65 |
Kia e-Soul 39 kWh | 39,80 |
Hyundai Ioniq Electric | 41,27 |
Hyundai Kona 64 kWh | 42,04 |
Nissan Leaf 40 kWh | 42,07 |
Renault Zoe 135 hk (inkl batteriköp) | 43,92 |
Kia e-Soul 64 kWh | 43,97 |
DS 3 Crossback E-Tense | 44,96 |
Peugeot e-208 | 45,00 |
Nissan e-NV200 | 45,47 |
BMW i3 | 46,35 |
Peugeot e-2008 | 46,59 |
Kia e-Niro | 46,73 |
Volkswagen ID 3 | 47,93 |
Nissan Leaf e+ 62 kWh | 50,11 |
BMW i3s | 51,36 |
Volkswagen e-Caddy Maxi | 55,89 |
Volvo XC40 P8 Recharge | 62,45 |
Tesla Model 3 Long Range | 64,56 |
Polestar 2 | 69,79 |
Jaguar I-Pace EV320 | 73,80 |
BMW iX3 | 73,97 |
Mercedes EQC 400 | 78,32 |
Audi e-tron 50 | 79,11 |
Audi e-tron 50 Sportback | 84,55 |
Mercedes EQV 300 | 85,57 |
Audi e-tron 55 | 86,84 |
Audi e-tron 55 Sportback | 93,92 |
Audi e-tron S | 104,79 |
Audi e-tron Sportback S | 113,40 |
Porsche Taycan 4S | 115,91 |
Porsche Taycan 4S Plus | 116,64 |
Porsche Taycan Turbo | 159,56 |
Porsche Taycan Turbo S | 197,75 |
Kostnaderna anges i kronor och är uträknade av sajten miljofordon.se. I ägandekostnaden ingår billån för hela beloppet med 4,95 procent ränta, drivmedel, service och en fast försäkringskostnad på 4 000 kronor per år.
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
Kommentarer
Tesla var dyr i drift.
Med en stor SUV eller något tungt som Polestar får man nog räkna med 40% högre elkostnader... sedan värdeminskning mm blir högre på dyrare modeller. Försäkringen vet jag inte mycket om, men fler hästkrafter och dyrare modell drar antagligen upp priset även för detta. Sedan får vi se med de modeller som enbart har bakhjulsdrift och många hästkrafter, om några år borde det visa sig om dessa råkar ut för mer olyckor på vintern pga sämre vägegenskaper mm.
Kul att få min egen kalkyl bekräftad. Min Mini är både rolig OCH billig ;)
Kör ID3 för 25:- milen i två år...
(Mini Cooper är för tjejer)
ID3 är för lättlurade, om vi nu ska vara på Jalles nivå...
@Jarl; ligger det inte i ropet att bejaka vår kvinnliga sida? ;) och ska vi vara på det sättet kör jag min Mini för 21-23kr milen om kalkylen stämmer...
Trilling minibilarna från VW-koncernen billigast. Tesla relativt dyr per mil.
Milkostnaden är väl hur man, och vill, räkna.
Min Tesla M3, räknad på 200 mil/år till exempel:
Jag har bilen fullförsäkrad, inklusive vägavgift (vägskatt) som ingår Norge , 8000:-, 4:-/mil
EU-kontroll (besiktning), ca. 500:-/år, 0,25:-/mil
"Bränsleförbukning", 1:-/kWh, ≈2:-/mil
(Med laddning bara på superladdare, 2:-/kWh ≈ 3:-/mil
Fast service. 0 :-/mil
Däck o.s.v. 8000:-/år, 4:-/mil
Totalt 10:-/mil (med alltid bara superladdning 11:-/mil)
Värdeminskning?. Tja, jag köpte min bil kontakt och räknar inte med det. Men om jag räknar med att jag, som vanligt, kör bilen i 10 år och räknar restvärdet till 0:- så ökar milkostnaden med 20:-
Fortfarande ganska långt ifrån ViB:s beräkning.