Bild
Nästa artikel
Partiledarens debattfel om elbilar fick många att reagera

Partiledarens debattfel om elbilar fick många att reagera

Nyheter

Elbilar kostar minst en miljon kronor att köpa, hävdade KD-ledaren.

Under söndagkvällens debatt mellan partiledarna i SVT:s Agenda gjorde Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch två uttalanden som fick många att reagera.

Båda två tolkades som att elbilar kostar från en miljon kronor och uppåt.

– Ska den breda medelklassen och småbarnsfamiljer som bor på landsbygden ha möjlighet att delta i omställningen kan man inte ha ett bonus/malus-system som i praktiken bara riktar sig till de som har den goda ekonomin att de kan köpa en elbil som kostar en miljon och uppåt, sa hon.

Läs också: Bästa elbilen för 150 000 – här får du mest för pengarna

Det uttalandet fick bland andra miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) och Mattias Goldmann, tidigare på organisationen Gröna Bilister, att reagera.

– Omställningen från fossilt till förnybart går mycket snabbare om man inte har våldsamt överdrivna uppfattningar om hur mycket en elbil kostar, säger Mattias Goldmann till Aftonbladet, och fortsätter:

– Jag tycker det är värdefullt att förstå hur fel ledande politiker kan ha när det gäller omställningen från fossilt till eldrift. Det visar att vi har en lång resa kvar.

De billigaste elbilarna som säljs i Sverige är ”syskontrion” Volkswagen e-Up, Seat Mii Electric och Skoda Citigo-e som kostar mellan 265 000 och 274 000 kronor. De är dock på väg att fasas ut.


Även Mazda, Renault och Volkswagen har elbilar för under 350 000 kronor och det finns också flera modeller att välja på som begagnade.

Många elbilar är fortfarande dyrare att köpa än motsvarande bil med förbränningsmotor, men skillnaden minskar för varje år och ägandekostnaden över tid är ofta lägre för elbilen trots det högre inköpspriset.

Foto Ebba Busch: Frankie Fouganthin/Creative Commons

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-10-12 10:27

Det är ingen brist på okunniga politiker får man väl säga.

#2
2020-10-12 10:35

Fast Ebba är inte helt uppe i det blå med sitt uttalande då hon hänvisade till folk boendes på landsbygden. Ska du som boende där ha en elbil som enda bil så bör den klara 40 mil i verkligheten och gärna också ha möjlighet till dragkrok med vettig dragvikt (och utan att förbrukningen skenar). Då finns det inte så många alternativ just nu/idag till rimliga pengar jämfört med en motsvarande fossilbil.

#3
2020-10-12 10:56

Priserna som anges i artikeln är före avdragen elbilsrabatt om 60 000 kr.
Dissidenten: Det finns flera elbilar runt 350 000 - 400 000 kr (före elbilsrabatten om 60 000 kr) som klarar 30 - 40 mil idag. Dvs betydligt lägre priser än Ebbas påstående.
Bor man på landsbygden så har man i de flesta fall tillgång till eluttag utomhus där man laddar sin bil hemma på natten. Jag bor på landsbygden, inte ens jag pendlar 30 - 40 mil om dagen mellan hemmet och jobbet.
Det finns ett välutbyggt nät av snabbladdare, kanske inte riktigt i övre Norrland men i Södra- till Mellansverige så är tillgången på publika laddare tämligen god, de behövs framförallt vid längre körningar. För boende på landsbygden så klarar de flesta sitt vardagsbehov genom laddare hemma.

#4
2020-10-12 11:07

Det finns även elbilar ute på begagnatmarknaden, för de som inte har råd med en ny. Nu går ju teknikutvecklingen snabbt och begagnade elbilar har absolut kortare räckvidd än de nyaste modellerna, och de är inte så billiga heller eftersom efterfrågan är högre än tillgången så de har höga andrahandsvärden nu - men de finns iaf som ett billigare alternativ jämfört med att köpa en ny.

#5
2020-10-12 11:35

Raphael: hur många finns det med vettig dragvikt. Eller ens möjlighet till dragkrok?

#6
2020-10-12 11:42

Jag lyssnade visserligen inte på allt hon sa, men jag uppfattade det som att "folk på landsbygden inte har råd med elbilar som kostar en miljon". Att de kostar minst en miljon uppfattade inte jag.

#7
2020-10-12 11:42

Bara för att förtydliga så kan en elbil var ett bra alternativ för de på landsbygden men främst då har behöver två bilar i familjen. Att ha endast en elbil som ska klara av det mesta kostar mycket pengar

#8
2020-10-12 11:48

Men EB’s uttalande ligger i linje med Bettans också, satt vanligt folk på landsbygden år betala för miljonärernas elbilar... i frågan om fordonsskatt och bonus/malus i en vinkling om att alla får höjd fordonsskatt med det nya förslaget...
Ibland undrar jag om politiker är okunniga eller om de pratar till en okunnig massa som bara skall svälja allt med hull och hår från ”sin” politiker?

#9
1
2020-10-12 12:06

KD är ju lika lite verklighetsförankrade som SD i allt väsentligt, det är bara att blunda med öronen så de inte trillar av.

#10
2020-10-12 12:04

Helt rätt Robban "vanligt folk" på landsbygden drabbas ju inte av bonus malus. Bonus malus gäller ju bara de första åren. Väldigt få människor på landsbygden med låg till normal lön köper en fabriksny bil.

#11
2020-10-12 12:30

Det som var mest förvånande var inte att hon sa "en miljon och uppåt". Det mest förvånande var att ingen av de andra sju partiledarna rättade henne. Hade ju räckt att en av dem sagt att det gick att köpa en ny elbil idag från 350000 före miljöbilsavdraget så hade frågan varit ur världen.

Det som borde kommit upp mer till ytan är elbristen på vissa platser vid vissa tillfällen. Man kan inte säga att man har ett överskott totalt när den elen inte går att frakta från Norrland till Skåne. De har inget bra svar hur man ska få balans i elnäten.

Överlag en bra debatt utan den sandlådenivå med påhopp och mobbning av oliktänkande som präglat de senaste årens debatter.

#12
2020-10-12 12:52

Jag bor som sagt på landsbygden, det är en myt att dragkrok är obligatoriskt bara för att man bor utanför tätbebyggda områden. Jag har 8 grannar/familjer nära mig. Alla har bil, men bara 2 har dragkrok. När jag kör omkring här så är det vanligare med bilar utan dragkrok än med.

De flesta köper bil idag med finansiering. Både begagnade och nya elbilar är tillgängliga.

Varför Ebba pratar om elbilar för en miljon är obegripligt då det finns flera elbilar som ligger på 350 - 400 tkr utan avdragen elbilspremie och som fungerar utmärkt på landsbygden.
Genom att allt fler köper nya elbilar så ökar det även utbudet på begagnatmarknaden. Redan tidigare elbilsägare byter in sig till nytt, och de nya elbilar som säljs idag kommer inom några år vars ute till försäljning på begagnatmarknaden.

Bakåtsträvare som Ebba kommer att förlora. Elbilen är här och kommer allt mer ta över marknaden. Ebbs kan inte stoppa utvecklingen.

#13
2020-10-12 12:57

Raphael: Jag är ganska okunnig vad gäller hybrid- och rena elbilar. Du skriver att de flesta på landsbygden har utvändigt eluttag och det stämmer säkert men sen skriver du längre fram att de flesta på landsbygden klarar sitt behov genom laddare hemma. Kan man ladda såväl mildhybrid som laddhybrid som ren elbil i vanligt 220 voltsuttag med 16 amperes säkring under natten eller måste man ha särskild laddare. Att det i det första fallet kan ta längre tid är sin sak men vem kan reda ut detta en gång för alla.

#14
2020-10-12 13:30

glimma-48, detta kanske inte riktigt är ämnet i tråden, men kort svar här. Ja, du kan ladda din plug-in hybrid/elbil i ett vanligt 230v 16A uttag, om du ställer ner strömstyrkan till 5-6A torde riskerna för överhettning vara mycket små. Men då går det förstås ganska långsamt, men ändå troligen fullt tillräckligt för de flestas körbehov.

Men har du en elbil som nyttjas frekvent skulle jag investera i antingen ett kraftigare uttag eller en sk. laddbox. Både för möjligheten att ladda snabbare och för att minska risken för brand.

#15
2020-10-12 13:55

En dålig bilägare har alltid dragkrok, en bra bil har det inte.

#16
2020-10-12 14:11

Fast visa mig en elbil för 270-400tsek som 5 personer kan åka bekvämt i och som får ta 50-100kg packning på det.

Att tro att det går att knöla in 5 pers bekvämt i en Zoe är att ha lura sig själv. Speciellt om man vill ha lite packning. Det är väl Tesla M3 som gäller för 550–600tsek, dock med löjligt låg lastvikt.

Däremot finns det utmärkta varianter på 2:a bil för 270-400tsek.

Det kilar jag på.

#17
2020-10-12 14:17

Ska man ha en rejäl elektrisk familjebil som duger till mer än lite stadskörning, så börjar det väl närma sig sjusiffrigt i alla fall. Knappast något som vanligt folk på landsbygden har råd med, även om det ligger några 100k under millen.

#18
2020-10-12 14:42

Peugeot e-2008 tar 5 personer bekvämt och med packning. Det är en liten SUV med bra insteg, komfort och rymlighet. Den kostar 399 900 kr listpris, men flera handlare säljer den för 389 900 kr. Det blir 329 900 kr med avdragen elbilspremie. Om man föredrar privatleasing istället så ligger den på från 4 300 kr i månaden. Rätt mycket under 1 miljon kr.

Kan laddas över natten i vanliga eluttag. Vill man ha snabbare laddning så investerar man i en laddbox hemma och där finns ju ett bidrag från staten för den installationen.

VW ID3, Hyundai Kona, Kia Niro m fl är andra alternativ i prisklassen och i den mindre mellanklassen.

#19
2020-10-12 14:48

Saabium, vad sägs om e-Niro, kommande ID.4 och Enyaq? Då snackar vi runt halva millen, ganska långt från sjusiffrigt väl?
Men det är klart, den kan inte körs i 150km/h i snöstorm i -40 med 2 ton skotersläp i minst 50 mil så nej det finns inga elbilar...
Vad blir skillnaden mot att köpa en ny XC60 som folk tydligen har råd med?

#20
2020-10-12 15:22

Hon har ju rätt i själva budskapet. Även om det inte är exakt 1 mille så måste man ha väldigt bra ekonomi för att köpa en rejäl elbil. Visst man kan komma undan med att köpa en liten micro bil men om man bor på landet och kör mkt så behöver man en lite mer rejäl bil och sån elbil kostar mkt pengar.

#21
2020-10-12 15:19

N-iklas: Förklara dej!! Jag bor på landsbygden och har släp för bl.a. transport till tippen, båttrailer för att jag ska komma ut på sjön/havet och husvagn för att komma hemifrån på några minisemestrar under sommarhalvåren. Jag är pensionär sedan 2013 och har haft nytta av dragkrok sedan mitten på 70-talet då jag köpte min första husvagn. På vilket sätt är jag en dålig bilägare? I min värld är en dålig bilägare någon som bor i stan och egentligen inte har nytta av bilen utan lika gärna kunde åka buss/tunnelbana eller möjligen hyra bil vid enstaka tillfällen. En dålig bilägare kan naturligtvis också vara någon som inte sköter bilen utan bara kör till den brakar ihop, men vad har det med dragkrok att göra? Dragkroken är enligt mej en av de absolut bästa uppfinningarna i bilvärlden som miljontals bilägare har nytta av eller rent av inte klarar sej utan.

#22
2020-10-12 16:21

Ebba Bosch har delvis rätt, de mindre bilarna är billigare. Men Tesla, Volvo, BWM, Audi m.fl. kostar nära 1 miljon kronor.

#23
2020-10-12 18:55

Hon har inte koll helt enkelt.

#24
2020-10-12 22:39

Marauder, varför kan man inte köra Zoe eller Ionic om man bor på landet, förstår inte det
Det finns folk som bor på landet som kör Clio eller Ceed och det verkar ju fungera.

#25
2020-10-13 08:40

En mille är väl överdrivet med dagens mått. Så off var hon ju.
Men en halv mille kostar ju en vettig elbil som inte är en total skokartong förvisso...
Så i slutändan är det ju samma lika.
Medelsvensson lägger inte en halv miljon på en bil. Eller en miljon.
Klart det finns gott om folk som har råd. Men de flesta vill inte lägga så mycket pengar.
Och begagnade elbilar till vettiga priser finns det inte så många av.

#26
2020-10-13 09:58

Det är lustigt att ett par fakta så gott som aldrig tas upp i diskussion runt elbilar och det är att de flesta människor i Sverige inte har någonstans att ladda bilen. De flesta människor bor faktiskt i hyres- eller bostadsrätter och av dessa så är det fåtal som ens har egen parkering utan parkerar efter gatan. Många som bor i hyresrätter är inte heller så förmögna att dom ens har råd med 350-500 tusen för en bil utan får nöja sig med ett begagnat fordon. I slutändan blir detta att elbilar som det ser ut idag är en ren klassfråga där de förmögna som bor i eget hus med pool och flaggstång kör runt i sina Teslor och sen tittar ner på dom som sitter i en 10 år gammal Golf eller Skoda Fabia.

Elbilar är idag ett rent politiskt spel där sittande regering inte gör ett dugg för att förbättra i samhället utan bara kväker ur sig obalanserade ord från MP, och S bara är ute efter makt, som dom alltid varit. Till syvendes och sist så har vi också det faktum att även om varenda bil i Sverige var fossilfri och till och med kunde tillverkas klimatsmart så har vi 100-tusentals gamla lastbilar och bussar som spyr ut skit i allt från våra grannländer i öst bort till Kina och Indien och sen hela sydamerikanska kontinenten.

Vill bara avsluta med att jag absolut inte har någonting emot elbilar och skulle gärna själv ha en om det vore möjligt, men tyvärr så har jag ingenstans att ladda och har ett jobb där jag är beroende av bil så då får det bli en vanlig gammal klassisk bensinare.

#27
2020-10-13 12:31

@Raphael 2008 rymmer inte fem personer bekvämt. Jag vet jag har testat. Visserligen är jag 1,93cm lång och jag skulle inte vilja sitta bakom mig längre än någon mil på sin höjd. Sedan har vi max lastvikt för bilen som är 365kg, d.v.s. att om man är fem personer i bilen så får de max väga 73kg och inte ha någon packning.

#28
2020-10-13 12:34

@Raphael Just det är med låg lastvikt går ju igen även i t.ex. KIA e-Niro. Max lastvikt 343kg.

#29
2020-10-13 15:12

gnavelsår, man kan se glaset som halvfullt eller halvtomt...
Om de 40-50% som har eller enkelt kan ordna laddning hemma eller på jobbet går över till elbil så kommer också omställningen snabbt.
Klart att det finns många som inte har laddplats idag likväl som att det är många som inte har råd idag, men infran byggs ut snabbt, både på egna platser men också publika laddplatser.
Med en elbil med skaplig räckvidd så klarar man av att ladda den på stan, såvida man inte kör långa sträckor varje dag.

#30
2020-10-13 18:32

N-iklas med flera ovan:
I min värld är en bil utan dragkrok bara en halv bil.
:-)

#31
2020-10-13 18:38

Nytillverkade bilar har i alla tider köps av de hushåll som har bäst ekonomi. Efter ett tag kommer bilarna ut på begagnatmarknaden. Det har inget med drivmedlet att göra.

Det finns ingen anledning att bygga fler avgasbilar bara för att det finns fler källor till luftföroreningar.

Parkerar man på kommunal väg eller parkeringsplats är det kommunen man kontakter för att få dem att fixa laddstolpar. Vanligen väljer en kommun då att upplåta plats för exempelvis Bee, Eon, Vattenfall eller Fortum att sätta upp publika laddplatser. En hyresvärd kan se det som en extra inkomstkälla att fixa laddplatser att hyra ut. Samma med en BRF som kan höja värdet på lägenheterna även för de som inte har bil. Vi som är tidiga i omställningen får kanske ta det där telefonsamtalet, mailet eller skriva det där förslaget till nästa stämma i BRFen. Det gick att fixa gatubelysning, koppartrådar till fasta telefoner, fjärrvärme, kabel-TV, fiber för internet mm. Även laddstolpar eller laddboxar på en vägg fixar sig om vi vill. Stockholm Parkering tog 500 kr extra per månad senast jag kollade. För vissa kan det funka att ladda på jobbet, pendelparkeringen, snabbladdaren och köpcentret när bilen ändå bara står där.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.