Bild
Nästa artikel
Volkswagen ID 3 billigare än diesel-Golf i ny jämförelse

Volkswagen ID 3 billigare än diesel-Golf i ny jämförelse

Nyheter

Elbilen är dyrare att köpa men billigare att äga, visar en ny uträkning. Inte ens med tio procent rabatt på nybilspriset blir förbränningsbilen billigare att äga.

Eftersom elbilar ofta är dyrare att köpa än en lika stor bensin- eller dieselbil är det lockande att välja modellen med förbränningsmotor.

Men så enkelt är det inte. På lite längre sikt är elbilen ofta billigare att äga än en förbränningsbil. Så länge ägaren kan ladda bilen hemma blir bränslekostnaden betydligt lägre, samtidigt som andrahandsvärdet för bilar med förbränningsmotor blir mer osäkert.

Även med Tysklands generösa rabattpaket kostar elbilen Volkswagen ID 3 Pro Performance med stora 58 kWh-batteriet mer att köpa än en bensindriven Volkswagen Golf 1,5 eTSI med mildhybridteknik eller en dieseldriven Golf 2,0 TDI.

Ägandekostnaden på längre sikt blir dock lägre för ID 3, visar en uträkning som tyska bilistorganisationen ADAC gjort. Jämförelsen tar hänsyn till hela ägandet inklusive inköpspris, bränslekostnad, däck, försäkring, skatt, service, underhåll och andrahandsvärde. Ägaren förväntas behålla bilen i fem år och köra 1 500 mil om året.

Jämförelsen är anpassad för den tyska marknaden och inte dirkekt jämförbar med svenska förhållanden, men det är ändå intressant att se skillnaden jämfört med förbränningsbilar och andra elbilar. Det är också värt att notera att elbilens driftkostnad ökar ju mer bilägaren snabbladdar.

Volkswagen ID 3 kostar motsvarande 43 kronor per mil att köra medan milkostnaden för bensin-Golf är 52 kronor och för diesel-Golf 56 kronor.

Inte heller när ADAC räknar in en tioprocentig rabatt på nybilspriset för bensindrivna och dieseldrivna Golf blir ägandekostnaden lägre än för elbilen. Då landar bensinbilen på 48 kronor och dieselbilen på 51 kronor.

Tesla Model 3 Standard Range Plus har en milkostnad på 54 kronor i ADAC:s uträkning. Hyundai Ioniq och Nissan Leaf e+ (med stora batteripaketet på 62 kWh) är billigare, men inte lika billiga som ID 3.

Läs också: Billigaste bilarna att äga: Här är modellerna med lägst milkostnad

Volkswagen ID 3 billigare än diesel-Golf i ny jämförelse

Kommentarer

#1
2020-09-01 15:09

Köpte ny Golf för 160k tror inte denna id3 blir billigare

#2
2020-09-01 15:20

Jämför äppel med äppel Jarl istället för äppel med kameler så ska du nog se det stämmer.

#3
2020-09-01 15:50

Jarl, när köpte du en "ny" Golf för 160 tkr...det låter lite för billigt i mina öron.

#4
2020-09-01 16:18

Jo så lågt kan man komma om man letar och vill ha en billig bil. Köpte själv en Passat kombi 2019 årsmodell, innan facelift, TDi 150, DSG, dragpaket och värmare för 270000kr, helt ny.

Blir klart billigare än en elbil och kommer ca 140 mil på en tank. Tankar dessutom ecopar (följer gällande diesel standard) och får ett Co2 utsläpp som en laddhybrid på ca 57g.

Mikael

#5
2020-09-01 16:20

Det står en massa ID.3 i Södertälje, de syns från tåget.

#6
2020-09-01 16:43

För många är inte kostnaden för en elbil viktigt. Det viktiga är att godhetssignalera.

#7
2020-09-01 17:13

Men då är bensin-Golf smidigare när man kör längre, och man slipper hålla reda på elkabeln.

#8
2020-09-01 18:07

Vem vill betala pengar för en ID3 som har stått och möglat utomhus i en massa månader i väntan på mjukvara som inte skiter ner sig totalt?
Elbilsbatterier hatar att bli urladdade. Springer någon tekniker runt med laddkabel till alla tusentals producerade bilar som står på en parkering eller?

#9
2020-09-01 19:46

Vissa här är uppenbarligen riktiga elbilshatare - tråkigt.

#10
2020-09-01 20:32

Carl, du går från klarhet till klarhet, men att hålla reda på kabeln har ännu inte varit ett problem kan jag meddela, men den kanske försvinner för dig då och då?

#11
2020-09-01 21:37

Baserat på den upplevda byggkvaliten på interiör och exteriör känns det inte rättvist att jämföra med golf. Snarare nåt enklare som Suzuki eller dacia.

#12
2020-09-01 22:21

Det händer att folk inte håller reda på kabeln till avgasbilens motorvärmare. Det kan bli dyrt och farligt. En elbil vägrar köra med sladden inkopplat. Har man laddbox med fast kabel hemma och laddar på publika ställen med fast kabel är det teknisk omöjligt att tappa bort någon sladd. Carl, du får nog försöka krysta fram ett nytt problem.

#13
2020-09-01 23:35

Dessa jämförelser börjar likna propaganda. Både för- och emot elbilar. Till syvende sist så inser man att jämförelserna ofta innehåller en massa antagande och generaliseringar och att det bästa är att göra en egen kalkyl/prövkörning med just sina egna förutsättningar för att bilda sig en uppfattning.

#14
2020-09-02 08:14

Detta är beställt av VW, ViB kopierar detta rakt av som en nyhet ...
Grundpris 1.5 eTSI DSG är 300000kr, vad blir resultatet om man jämför med 1.0 TSI PF 6 vxl är 237000kr?

#15
2020-09-02 09:26

I det här läget kan man nog "bevisa" vad-som-helst. Jag vill gärna tro att en elbil är väsentligt billigare än en fossil, men det hänger också på att elbilspriserna normaliseras, vilket inte är fallet idag då biltillverkarna vill upprätthålla fossilbilens intäktsmassa i elbilen = elbilar har ännu överpriser (iofs helt naturligt, då vi är i ett tidigt skede av elbilen)

#16
2020-09-02 11:00

#14 Då blir det att jämföra ett rent eldrivet äpple med ett slöare päron som låter, vibrerar, spyr ut avgaser och som man måste använda tre pedaler för att köra.

#17
2020-09-02 13:02

@Elbilisten
Nu får du ge dig. Vibrationer var länge sedan jag upplevde som något störande ( om jag upplevde dem öht) i någon nyare förbränningsbil. Och beträffande tre pedaler så är inte majoriteten av bilar som säljs idag automat ( d.v.s lika många pedaler som i din elbil).

Beträffande ljud från moderna bilar upplever jag som det mest störande ljudet som däcksljud. Det motverkas bäst genom att gå emot trenden med obskyrt breda däck. Hur ser det ut på din Tesla?

Det är just sån här fanatism, vare sig den är för elbil eller föbränningsbil, som gör diskussionerna kring för- och nackdelar så full av myter, rykten och subjektivt tyckande.

#18
2020-09-02 13:07

Vilken slump att en tysk undersökning kommer fram till att VW id3 är billigast att äga precis samtidigt som den ska börja säljas ute hos handlarna, hmmm.....

#19
2020-09-02 13:42

Också värt att notera i testet är att bensingolfen har lägre milkostnad än Teslan. Är det så eller är det kanske bara för att det står VW i fronten på även den?

#20
2020-09-02 14:06

Desmoholic: Du har fel, majoriteten av bilar som säljs är visst automat.

#21
2020-09-02 14:25

Henrik: Det var det jag menade. Missade ett "?" på slutet.

#22
2020-09-02 15:26

Simon, hade du kommenterat ifall en japansk undersökning hade kommit fram till samma slutsats?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.