Bild
Nästa artikel
Billigaste bilarna att äga: Här är modellerna med lägst milkostnad

Billigaste bilarna att äga: Här är modellerna med lägst milkostnad

Vi Bilägare granskar

Du kan spara många tusenlappar på att välja bil smart. Vi har räknat ut milkostnaden för över 100 bilmodeller i fem klasser – här är vinnarna och förlorarna.

Bilen är ofta den näst största utgiften för ett hushåll efter bostaden, och för den som tänker till finns det många tusenlappar att spara på att välja rätt märke, modell och bränsle.

Men det är inte helt enkelt att göra en ekonomisk kalkyl eller bilbudget. Det är enormt många parametrar att ta med och många av dem är dessutom svåra att räkna på själv. Hur stort är värdetappet? Hur långt kör jag per år? Vad händer med fordonsskatten?

Då kan kalkylerna i Vi Bilägares nybilstester vara till stor hjälp. I alla våra nybilstester ingår en uträkning som visar svart på vitt hur mycket bilen kostar att äga per mil. Och eftersom vi använder samma förutsättningar i alla tester blir siffrorna helt jämförbara.

När vi räknar ut milkostnaden ingår bland annat service, bränsle, fordonsskatt och försäkring för en jämförbar snittbilägare.

Nissan Leaf är billigaste elbilen, men konkurrenterna kommer inte långt efter.
Nissan Leaf är billigaste elbilen, men konkurrenterna kommer inte långt efter.

Liten bil – små kostnader

Det är viktigt att komma ihåg att siffran alltså inte nödvändigtvis blir exakt densamma som om du själv köpte och ägde bilen. Du får förmodligen en annan försäkringskostnad än vår snittperson, och kanske kör du mer eller mindre. Men poängen här är att kostnaden är helt jämförbar och du kan enkelt se skillnader mellan olika modeller och storleksklasser.

Den gamla sanningen om att ”liten bil innebär små kostnader” kan vi skriva under på helt och hållet. De fem billigaste bilarna att äga om vi tittar på milkostnaden är småbilar och billigast av dem alla är Toyota Aygo med en milkostnad på bara 23,80 kronor. Men för bara omkring fem kronor mer per mil får du en Seat Ibiza eller Volkswagen Polo som är betydligt bekvämare, modernare och säkrare.

Många bilköpare går nu över till en suv istället för en ”lågbyggd” bil, men det har också sitt pris. Suvar är generellt sett dyrare att äga än motsvarande bil med lägre kaross så frågan är hur mycket suv-designen är värd för dig. Det kan bara du själv avgöra.

Nedan har vi räknat ut milkostnaden för alla våra testade bilar från de senaste åren och delat upp dem per bilklass.

BMW 540d är en av de dyraste bilarna vi testat att äga.
BMW 540d är en av de dyraste bilarna vi testat att äga.

Billigaste elbilarna att äga

Generellt sett ligger elbilar väldigt bra till när det gäller ägandekostnader, särskilt i förhållande till hur dyra de kan vara att köpa. Kia e-Niro överraskar med en bra kostnad trots att den har suv-kaross som annars brukar innebära högre ägandekostnad. De stora elsuvarna är dock riktigt dyra att äga, särskilt Jaguar och Tesla.

Bilmodell Milkostnad
Nissan Leaf Tekna 33,26
Volkswagen e-Golf 34,00
Kia e-Niro 64 kWh 34,71
Hyundai Ioniq Electric Premium Plus 36,10
Kia e-Soul Advance Plus 45,71
Nissan Leaf E+ Tekna 45,83
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 53,18
Mercedes EQC 400 4Matic 55,34
Audi e-tron 55 Quattro 63,54
Jaguar I-Pace EV400 90 kWh AWD 83,58
Tesla Model X Long Range 83,77

Billigaste småbilarna att äga

Här kan du tydligt se skillnaden i milkostnad mellan billigare märken och så kallade ”premiummärken”. Audi kostar 7,71 kronor mer per mil att äga än billigare koncernsyskonet Volkswagen vilket blir över 11 500 kronor mer per år om du kör 1 500 mil per år. Om den är värd merpriset är upp till dig.

Bilmodell Milkostnad
Toyota Aygo 1,0 X-Play 23,80
Volkswagen Up High Up 1,0 75 25,40
Kia Picanto 1,0 T-GDI GT-Line 25,90
Seat Ibiza 1,0 TSI Style 27,51
Volkswagen Polo 1,0 TSI 27,85
Skoda Fabia 1,0 TSI Style 28,68
Audi A1 30 TFSI Proline 35,56

Billigaste Golfklassbilarna att äga

Bland utmanarna i ”lilla mellanklassen” eller Golfklassen ligger hybriddrivna Toyota Corolla bäst till, men Kia och Skoda är inte heller långt efter. BMW 1-serie behöver inte vara så mycket dyrare att äga trots att den är dyrare att köpa. Japanska märken som Subaru, Honda och Honda överraskar med hög milkostnad och det gör även de mer praktiska ”högbyggena” BMW 2-serie och Mercedes B-klass.

Bilmodell Milkostnad
Toyota Corolla 2,0 Hybrid Style 30,43
Kia Ceed 1,0 T-GDI Advance 31,62
Skoda Scala 1,0 TSI 115 Style 31,84
Ford Focus 1,0T Ecoboost 125 Titanium 31,99
Volkswagen Golf 1,5 TSI 130 ACT Evo 32,19
Mazda 3 Skyactiv-G Cosmo 32,46
Ford Focus Active 1,0 Ecoboost 125 33,23
Peugeot 308 SW 1,2 Puretech 130 33,30
Hyundai i30 Kombi 1,4 Turbo 34,30
Kia Ceed 1,4 T-GDI DCT Advanced Plus SW 34,40
BMW 1-serie 116d 34,50
BMW 1-serie 118i Sport 34,54
Hyundai i30 1,4 Turbo Kombi 35,10
Mercedes A-klass A 180 d 35,30
Volkswagen Golf GT 1,5 TSI ACT PF 35,31
Renault Megane ST 1,2 TCe 130 35,90
Renault Megane 1,3 TCe 140 EDC Zen 36,03
Volkswagen Golf Sportsvan 1,5 TSI 36,30
Ford Focus 1,5 Ecoboost 150 ST-Line Kombi 36,60
Kia Ceed SW 1,4 T-GDI 140 DCT GT-Line 37,30
Subaru Impreza 2,0i Active 37,33
Mazda 3 Skyactiv-X Cosmo 37,38
Mercedes A-klass A 200 SE Edition 37,72
Honda Civic 1,6 i-DTEC Executive Premium 38,00
Toyota Corolla Touring Sports 2,0 38,70
BMW 2-serie 218d xDrive Active Tourer 41,90
Mercedes B-klass B 220 d SE Edition 42,90

Billigaste mellanklassbilarna att äga

I den här klassen trängs en mängd olika bilmodeller i väldigt olika storlekar, så det är inte helt enkelt att jämföra rakt av. Skoda är billigast trots upphöjd så kallad ”Scout”-kaross och fyrhjulsdrift, men hybriddrivna Toyota Camry är inte långt efter. Då får du dock klara dig med sedankaross. Laddhybridversionen av Volvo V60 är hela 18 kronor dyrare per mil att köra än dieselversionen.

Bilmodell Milkostnad
Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 4x4 38,80
Toyota Camry 2,5 VVT-i Hybrid Executive 40,70
Volvo V60 D4 Momentum 41,70
Citroën Berlingo Multispace 1,2 Puretech 110 Shine XTR 41,70
Volkswagen Passat Alltrack 2,0 TDI 190 4Motion 44,00
Opel Insignia Country Tourer 2,0 CDTI 44,20
Volkswagen Passat TDI 190 4Motion Sportscombi 44,40
Volvo V60 D4 AWD Momentum 46,55
Audi A4 Allroad 2,0 TDI Quattro 46,56
Audi A4 Allroad 2,0 TDI Quattro 46,70
Skoda Superb iV Combi 46,80
Volkswagen Passat TDI 190 4Motion GT Executive Business Sportscombi 46,87
Kia Optima SW Plug-in Hybrid 47,60
Ford S-Max 2,0 TDCi 180 AWD MPS ST-Line Business 48,80
Audi A6 40 TDI Proline S-tronic Avant 48,90
Volvo V60 Cross Country D4 AWD 49,00
Skoda Superb TDI 190 4X4 L&K Combi 49,20
Renault Espace 1,6 dCi EDC Zen 4Control 49,30
Volkswagen Passat GTE Sportscombi 49,70
Volkswagen Passat GTE Sportscombi 49,70
BMW 3-serie 320d xDrive Touring Sport 49,87
Volvo S60 T5 R-Design 50,64
Audi A4 2,0 TDI 190 Avant 51,20
Ford Mondeo Hybrid Kombi Titanium 51,60
Jaguar XF 2,0D 180 Sportbrake 51,70
BMW 3-serie 330i M Sport 51,77
Mercedes E-klass E 220 d Kombi 52,60
Volvo S90 D5 AWD Inscription 55,30
Audi A6 50 TDI Quattro Proline Sport 59,30
Volvo V60 T6 Twin Engine 59,70
BMW 5-serie 540d xDrive 64,70

Billigaste suvarna att äga

Även i den här klassen trängs bilmodeller i en mängd olika storlekar – tänk på det när du jämför. Dacia och Citroën ligger bäst till medan Lexus UX är ett typiskt exempel på att även små bilar kan vara svindyra att äga. Milkostnaden är densamma som för betydligt rymligare Volvo XC60 med stark bensinmotor. Hyundai överraskar med en milkostnad som är ännu högre än så. Alfa Romeo är dyrast och faller på dåligt andrahandsvärde, men den bjuder också på mycket körglädje för pengarna.

Bilmodell Milkostnad
Dacia Duster 1,2 TCe 125 4X4 Prestige 28,20
Citroën C4 Cactus Puretech 110 31,25
Volkswagen T-Roc 1,0 TSI 115 31,33
Hyundai Kona 1,0T 120 31,34
Skoda Karoq 1,0 TSI Style 31,73
Toyota RAV4 Hybrid FWD 32,81
Opel Grandland X 1,2 Ecotec Enjoy 32,90
Volkswagen T-Cross TSI 115 DSG 33,20
Skoda Kamiq TSI 115 DSG 33,60
Nissan Qashqai 1,2 DIG-T Tekna 34,40
Ford Ecosport 1,0T Ecoboost 140 34,58
Renault Captur TCe 130 EDC 36,10
Kia Xceed 1,4 T-GDI Advance Plus 36,59
Volkswagen T-Roc 2,0 TSI 190 DSG 4Motion GT 38,10
Mitsubishi Eclipse Cross 1,5T Komfort 39,17
Citroën C5 Aircross 1,6T 39,70
Volvo XC40 T3 Momentum 40,37
Mazda CX-30 Skyactiv-X AWD Cosmo 41,03
Volkswagen T-Roc TSI 190 4Motion 41,16
Subaru XV 2,0i Summit 41,30
Hyundai Kona Electric Premium 64 kWh 41,84
Volvo XC40 D4 AWD Momentum Intro Edition 42,19
Jeep Compass 2,0 Multijet Limited 42,20
Volkswagen Tiguan Allspace 2,0 TDI 190 4Motion DSG GT 43,20
Honda CR-V Hybrid AWD 44,17
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 240 GTS 44,70
BMW X2 xDrive20d 45,40
Skoda Kodiaq 2,0 TSI 190 DSG Sportline 46,08
Audi Q3 40 TDI Quattro 48,10
Honda CR-V 1,5T AWD Lifestyle 48,16
Kia Sportage 2,0 CDTi MHEV GT-Line 48,30
Seat Tarraco 2,0 TDI 190 DSG Xcellence 49,78
Mitsubishi Outlander PHEV 50,20
Ford Kuga ST-Line 2,0 TDCi AWD 52,18
Lexus UX UX 250 h F Sport S 54,75
Volvo XC60 T5 AWD 55,10
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi Premium 59,40
BMW X3 xDrive30i 62,70
Alfa Romeo Stelvio Q4 63,00
Taggar: Nyheter

Bilen är ofta den näst största utgiften för ett hushåll efter bostaden, och för den som tänker till finns det många tusenlappar att spara på att välja rätt märke, modell och bränsle.

Men det är inte helt enkelt att göra en ekonomisk kalkyl eller bilbudget. Det är enormt många parametrar att ta med och många av dem är dessutom svåra att räkna på själv. Hur stort är värdetappet? Hur långt kör jag per år? Vad händer med fordonsskatten?

Då kan kalkylerna i Vi Bilägares nybilstester vara till stor hjälp. I alla våra nybilstester ingår en uträkning som visar svart på vitt hur mycket bilen kostar att äga per mil. Och eftersom vi a

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-03-24 11:45

Intressant!

#2
2020-03-24 13:12

I klassen småbilar har man med VW UP och Polo och skriver att för bara lite mer pengar än Aygo får man en Polo, men var är Yaris? den tog man inte med, visserligen är det en ny på gång men man kunde väl ändå ha räknat?

#3
2020-03-24 18:42

Småbilar billiga.

#4
2020-07-30 20:40

Jag har en Kia Ceed Gt line som jag köpte i Februari -2020 som rullat 200 mil och på grund av personliga skäl måste byta till en billigare bil tillfälligt tills jag löst problemet. Jag köpte bilen ny på Landrins bil i Lund helt ny och köpte till vinterhjul på alu fälg, avtagbar dragkrok, lackskyddsbehandling och lastgaller och till min förvåning har bilen kostat 306 kr per mil som jag kört. Här kan vi börja prata om värdeminskning. Landrins bil erbjöd mig 195,000 kr i inbyte och bilen kostade totalt 256.500 kr Bilen är i totalt nyskick och har alltid stått i mitt garage.

#5
2020-07-30 21:32

Volkswagen och Skoda ligger bra till.

#7
2020-08-02 18:45

Kiat, det var snålt om bilen är i nyskick dvs inga lackslador etc så har de inga stora kostnader för att sälja den, en tvätt och polering och städning. De borde kunna sälja den för 225000kr och ge dig 10000kr till under förutsättning att du köpte bilen till rätt pris, att det inte har blivit lägre pris pga kampanj etc. Kolla med andra återförsäljare, det kan löna sig att åka en bit eller sälj bilen privat om du orkar.

#8
2020-08-04 18:11

Bilen är i nyskick. Det roliga är att nybilspriset gått upp och Landrins Bil i Lund har varken en ny eller begagnad hemma till salu. Både Volvo och Kia i Hörby bjöd bättre så jag får se hur jag gör.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.