Bild
Nästa artikel
Test av räckvidd i elbilar: Så lång är räckvidden som bäst och sämst

Test av räckvidd i elbilar: Så lång är räckvidden som bäst och sämst

Reportage

Kallt väder påverkar batteriet mer än sommarvärme, visar en ny genomgång som också avslöjar elbilarnas favorittemperatur.

Det är ingen hemlighet att elbilarnas batterier är känsliga för låga och höga temperaturer, som kan påverka räckvidden kraftigt. Men med hjälp av mjukvara och smart teknik kan de flesta nya elbilar hantera temperaturväxlingar bra, genom att värma upp eller kyla ned batteriet efter behov.

Företaget Geotab har tittat närmare på data från 4 200 uppkopplade elbilar som kört 5,2 miljoner resor för att ta fram trender och siffror på hur mycket batterierna påverkas av temperaturen.

Läs också: Så mycket drar elbilarna på vintern: Tesla och Mercedes i botten

Resultatet är ett nytt interaktivt verktyg där det går att få fram ”räckviddsspannet” för 102 olika modellkombinationer – alltså hur lång räckvidden är under sämsta och bästa tänkbara förhållanden.

Det visar sig att nästan alla elbilar följer samma räckviddskurva i förhållande till temperaturen. Både varmt och kallt väder påverkar räckvidden men låga temperaturer påverkar räckvidden mer än höga.

Allra längst räckvidd får elbilarna i en yttertemperatur på 21,5 grader. Då kan elbilarna i snitt köras 115 procent av sin officiella räckvidd – alltså längre än i körcykeln. Vid 15 minusgrader kan elbilarna i den här jämförelsen köras 54 procent av uppgiven räckvidd.

Läs också: Elbilstestet avslöjar: Så lång blir räckvidden på vintern

Siffrorna tar inte hänsyn till att batterierna tappar kapacitet över tid. Om du använder Geotabs verktyg finns möjlighet att räkna med ett kapacitetstapp på 2,3 procent per år vilket är snittsiffran för alla elbilar enligt siffror från Geotab, men siffran skiljer sig åt mellan olika märken och modeller. Elbilar som är äldre har alltså tappat mer kapacitet än nya.

Taggar: Reportage

Det är ingen hemlighet att elbilarnas batterier är känsliga för låga och höga temperaturer, som kan påverka räckvidden kraftigt. Men med hjälp av mjukvara och smart teknik kan de flesta nya elbilar hantera temperaturväxlingar bra, genom att värma upp eller kyla ned batteriet efter behov.

Företaget Geotab har tittat närmare på data från 4 200 uppkopplade elbilar som kört 5,2 miljoner resor för att ta fram trender och siffror på hur mycket batterierna påverkas av temperaturen.

Läs också: Så mycket drar elbilarna på vintern: Tesla och Mercedes i botten

Resultatet är ett nytt interaktivt verktyg där det går att få fram ”räckviddsspannet” för 102 olika modellkombinationer – alltså hur lång räckvidden är under sämsta och bästa tänkbara förhållanden.

Det visar sig att nästan alla elbilar följer samma räckviddskurva i förhållande till temperaturen. Både varmt och kallt väder påverkar räck

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-07-06 18:30

Tesla är inte med.

#2
2020-07-14 11:15

Carl: Jo, bläddra med pilen så hittas de.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.