Nästa artikel
Forskarna gör klart: Räcker inte att bara byta till elbil
Nyheter

Forskarna gör klart: Räcker inte att bara byta till elbil

Publicerad 5 oktober 2020
Vi måste tänka om hur vi transporterar oss, enligt en ny rapport. Att bara byta till elbil kommer förmodligen inte räcka för att nå klimatmålen.

Det är orealistiskt att enbart elbilar ska räcka för att klimatmålen ska nås. Det hävdar forskare vid universitetet i Toronto, skriver Ny Teknik.

Antalet elbilar på vägarna har vuxit explosionsartat de senaste tio åren. Forskarna har räknat ut hur många elbilar som skulle behövas fram till år 2100 för att hålla den globala temperaturökningen under två grader.

Resultatet blev att omkring 90 procent av bilarna som rullar på vägarna i USA skulle behöva vara elbilar år 2050. I dag är den siffran 0,3 procent.

– Försäljningen ökar visserligen snabbt, men även de mest optimistiska prognoserna tyder på att USA:s fordonsflotta 2050 bara kommer utgöras av 50 procent elbilar, säger Alexandre Milovanoff som är huvudförfattare till rapporten.

– Många tror att en storskalig omställning till elbilar till stor del kommer lösa klmiatproblemen i personbilssektorn. Jag tror det är bättre att se det så här: elbilar är nödvändiga, men inte tillräckliga.

Rapportens slutsats blir att många kommer behöva tänka om sitt transportbehov helt för att klara klimatmålen.

”Det behövs därför ett brett utbud av lagar och regler för att minska bilägandet och bilanvändandet”, skriver forskarna i rapportens sammanfattning.

– Elbilar sänker verkligen utsläppen, men de låter oss inte strunta i att göra vad vi måste göra oavsett. Vi måste lära om vårt beteende, hur städerna är utformade och även vissa aspekter i vår kultur. Alla måste ta ansvar för detta, säger handledaren Heather MacLean vid University of Toronto.

Läs också: Elbil renare än många tror: ”Svårt få myten att försvinna”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-10-05 14:52
hultarn

Är det liknande "forskare" som sades ha skrivit på nån lista om klimatet som spreds för nåt år sen, där bland annat Musse Pigg var med...

#2 • Uppdaterat: 2020-10-05 15:08
Lasse L-on

Jag tror det ligger något i vad han/de säger, om alla ska köra omkring med personbilar med drygt 1/2 ton batterier. Det medför att eldrivna personbilar har ca: dubbla vikten jämfört med personbilar på 70 talet. Det finns bättre lösningar.

#3 • 2020-10-05 15:14
Styggavargen

Många sitter själva i bilarna idag, att göra något mindre som kan kopplas ihop till något större vore kanske nåt?

#4 • 2020-10-05 15:27
Desmoholic

@Styggvargen: Jag tror det har gjorts förut. Kallas visst "tåg".

#5 • 2020-10-05 15:28
Desmoholic

Men visst ligger det något i våra beteende också behöver ändras. Många flänger runt med bilen för att ta sig till kiosken 1km bort. Hört talas om ben eller cykel?

#6 • 2020-10-05 16:23
LeifV

Befolkningstillväxten är problemet, inte bilen...

Det räknas med att vi blir en miljon fler i Sverige inom närmsta 10 åren... -detta kan kompenseras genom att vi helt upphör med 30 miljoner bilar. Det finns ett litet, litet hinder och det är att vi bara har 5 milj bilar. Även om vi helt upphör med all biltrafik så har vi inte på långa vägar kompenserat för befolkningstillväxten, inte i närheten.

När klimatdebatten blivit sansad och seriös, dvs inkluderar befolkningstillväxten och dess lösningar, och inte enbart ett blint bilhat är det dags att börja lyssna. Än så länge kan man med gott samvete bortse från allt klimatsnack i samband med bilen.

#7 • 2020-10-05 16:41
Kodiaq

Många som svär i kyrkan..
Håller tyst med..

#8 • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Jag vet inte hur ”forskarna” har tänk men att minska utsläppen är målet och det är inte bilen som står för hela utsläppen. En så viktigt verktyg (bilen) kan inte bara uteslutas eller förbjudas. Om hela kedjan (från produktionen till användningen och återvinning) är klimatneutral ser jag inget hinder att var och en äger 10 bilar. Egentligen är det produktion av energi och varor som skall ställas om till klimatneutralt och det gäller alla sektorer och inte bara bilen. Då siktar man till det som är mer tillgängligt och möjligt. Annars gäller samma resonemang för allt. Vi kan inte äta, jobba, resa, studera, använda vård, .... skall vi tillbaks till stenåldern eller?

#9 • 2020-10-05 17:47
Carl Trefalt

Alla mänskliga koldioxid räknas in inte bara bilar, utan även industri och samhället i stort.

#a • 2020-10-05 17:59
S-klasse

Som jag skrivit någon gång tidigare, utsläpp av fossila växthusgaser är ett globalt problem och globalt sett utgör transportsektorn (bilar, båtar, bussar, lastbilar, flyg, tåg etc) ca 12-13% av utsläppen av växthusgaser (minns siffrorna från något gammalt Uppdrag Granskning som citerade EU/FN utredningar), att jämföra med t.ex. globala elproduktionen står för ca 25% och cementindustrins 5% av de globala utsläppen av växthusgaser.

Om vi enbart fokuserar på flyg och privatbilar kommer vi att missa klimatmålen med typ 90-95%, behöver nog mer balans i prioriteringen/diskussionen för att nå klimatmålen på riktigt. Hur räknar vi t.ex. de utsläpp av fossila växtuhusgaser från de produkter och tjänster vi importerar?

(Världen konsumerar ca 100 miljoner fat rå-olja per dag, ca. 24 miljoner blir någon form av fordons bränsle. Utöver olja konsumerar vi kol och naturgas i motsvarande omfattning varför siffran 12-13% av växthusgaserna från transportsektorn verkar rimlig)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.