Bild
Nästa artikel
Forskarna gör klart: Räcker inte att bara byta till elbil

Forskarna gör klart: Räcker inte att bara byta till elbil

Nyheter

Vi måste tänka om hur vi transporterar oss, enligt en ny rapport. Att bara byta till elbil kommer förmodligen inte räcka för att nå klimatmålen.

Det är orealistiskt att enbart elbilar ska räcka för att klimatmålen ska nås. Det hävdar forskare vid universitetet i Toronto, skriver Ny Teknik.

Antalet elbilar på vägarna har vuxit explosionsartat de senaste tio åren. Forskarna har räknat ut hur många elbilar som skulle behövas fram till år 2100 för att hålla den globala temperaturökningen under två grader.

Resultatet blev att omkring 90 procent av bilarna som rullar på vägarna i USA skulle behöva vara elbilar år 2050. I dag är den siffran 0,3 procent.

– Försäljningen ökar visserligen snabbt, men även de mest optimistiska prognoserna tyder på att USA:s fordonsflotta 2050 bara kommer utgöras av 50 procent elbilar, säger Alexandre Milovanoff som är huvudförfattare till rapporten.

– Många tror att en storskalig omställning till elbilar till stor del kommer lösa klmiatproblemen i personbilssektorn. Jag tror det är bättre att se det så här: elbilar är nödvändiga, men inte tillräckliga.

Rapportens slutsats blir att många kommer behöva tänka om sitt transportbehov helt för att klara klimatmålen.

”Det behövs därför ett brett utbud av lagar och regler för att minska bilägandet och bilanvändandet”, skriver forskarna i rapportens sammanfattning.

– Elbilar sänker verkligen utsläppen, men de låter oss inte strunta i att göra vad vi måste göra oavsett. Vi måste lära om vårt beteende, hur städerna är utformade och även vissa aspekter i vår kultur. Alla måste ta ansvar för detta, säger handledaren Heather MacLean vid University of Toronto.

Läs också: Elbil renare än många tror: ”Svårt få myten att försvinna”

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-10-05 14:52

Är det liknande "forskare" som sades ha skrivit på nån lista om klimatet som spreds för nåt år sen, där bland annat Musse Pigg var med...

#2
2020-10-05 15:08

Jag tror det ligger något i vad han/de säger, om alla ska köra omkring med personbilar med drygt 1/2 ton batterier. Det medför att eldrivna personbilar har ca: dubbla vikten jämfört med personbilar på 70 talet. Det finns bättre lösningar.

#3
2020-10-05 15:14

Många sitter själva i bilarna idag, att göra något mindre som kan kopplas ihop till något större vore kanske nåt?

#4
2020-10-05 15:27

@Styggvargen: Jag tror det har gjorts förut. Kallas visst "tåg".

#5
2020-10-05 15:28

Men visst ligger det något i våra beteende också behöver ändras. Många flänger runt med bilen för att ta sig till kiosken 1km bort. Hört talas om ben eller cykel?

#6
2020-10-05 16:23

Befolkningstillväxten är problemet, inte bilen...

Det räknas med att vi blir en miljon fler i Sverige inom närmsta 10 åren... -detta kan kompenseras genom att vi helt upphör med 30 miljoner bilar. Det finns ett litet, litet hinder och det är att vi bara har 5 milj bilar. Även om vi helt upphör med all biltrafik så har vi inte på långa vägar kompenserat för befolkningstillväxten, inte i närheten.

När klimatdebatten blivit sansad och seriös, dvs inkluderar befolkningstillväxten och dess lösningar, och inte enbart ett blint bilhat är det dags att börja lyssna. Än så länge kan man med gott samvete bortse från allt klimatsnack i samband med bilen.

#7
2020-10-05 16:28

Men duh. Grattis.
Befolkningen steg från 1,5 miljarder i början på 1900-talet till ~8 miljarder 100 år senare.
Levnadsstandardarden är väl 10 gånger högre. Minst.

Gissa vad som är problemet?
"Men vi räddar planeten om vi köper fler elbilar!"

#8
2020-10-05 16:33

LeifV: Precis min åsikt. Miljömupparna med 17 ungar och lever som Amish. "Vi är miljövänner.".
Barnlösa storstadsninjan kör sin Porsche bäst han vill. Gissa vem som är "miljövännen" egentligen?

#9
2020-10-05 16:41

Många som svär i kyrkan..
Håller tyst med..

#10
2020-10-05 17:07

Jag vet inte hur ”forskarna” har tänk men att minska utsläppen är målet och det är inte bilen som står för hela utsläppen. En så viktigt verktyg (bilen) kan inte bara uteslutas eller förbjudas. Om hela kedjan (från produktionen till användningen och återvinning) är klimatneutral ser jag inget hinder att var och en äger 10 bilar. Egentligen är det produktion av energi och varor som skall ställas om till klimatneutralt och det gäller alla sektorer och inte bara bilen. Då siktar man till det som är mer tillgängligt och möjligt. Annars gäller samma resonemang för allt. Vi kan inte äta, jobba, resa, studera, använda vård, .... skall vi tillbaks till stenåldern eller?

#11
2020-10-05 17:47

Alla mänskliga koldioxid räknas in inte bara bilar, utan även industri och samhället i stort.

#12
2020-10-05 17:59

Som jag skrivit någon gång tidigare, utsläpp av fossila växthusgaser är ett globalt problem och globalt sett utgör transportsektorn (bilar, båtar, bussar, lastbilar, flyg, tåg etc) ca 12-13% av utsläppen av växthusgaser (minns siffrorna från något gammalt Uppdrag Granskning som citerade EU/FN utredningar), att jämföra med t.ex. globala elproduktionen står för ca 25% och cementindustrins 5% av de globala utsläppen av växthusgaser.

Om vi enbart fokuserar på flyg och privatbilar kommer vi att missa klimatmålen med typ 90-95%, behöver nog mer balans i prioriteringen/diskussionen för att nå klimatmålen på riktigt. Hur räknar vi t.ex. de utsläpp av fossila växtuhusgaser från de produkter och tjänster vi importerar?

(Världen konsumerar ca 100 miljoner fat rå-olja per dag, ca. 24 miljoner blir någon form av fordons bränsle. Utöver olja konsumerar vi kol och naturgas i motsvarande omfattning varför siffran 12-13% av växthusgaserna från transportsektorn verkar rimlig)

#13
2020-10-05 18:40

S-Klasse, ”bara 12-13%”...
Hur stora utsläpp behöver det vara innan vi behöver bry oss? 15%? 20%?
Vi kan ju bryta ner transportutsläppen i bilar, lastbilar, båtar, bussar, flyg osv och då blir det ju jättelite, mellan 1-5% vilket då nästan inte är något alls att bry sig om.
Om vi dessutom bryter ner bilarna i märken så blir utsläppen nästan noll...

Vi behöver sluta elda!

#14
2020-10-05 18:44

Slutar vi elda stannar ekonomin..enkelt!
Bara att välja.
Sen säger dom att det går visst med nya motorer och öka ekonomin.
Nej det går inte på samma sätt...tyvärr

#15
2020-10-05 19:14

Det kommer inte hända, antalet bilar kommer fortsätta öka så länge folk har ett val. Man har alltid sagt att vi ska ta bussen för miljön etc. I takt med att folk får högre levnadsstandard så blir man mer bekväm och tar istället bilen. Det är lönnlöst att tro eller tycka att bilismen ska minska undantaget de största städerna, det är bättre att fokusera på att få ned utsläppen. Det kan ske genom stenhårda satsningar på elbilar, högt bränslepris och höga skatter på tunga fossilbilar med höga utsläpp.

USA skulle utan problem kunna halvera sina utsläpp genom att höja bensinpriset till europeisk nivå och samtidigt gå över till mindre bilar.

#16
2020-10-05 19:43

Globalt står transporter för 1/7 av utsläppen eller 15% av utsläppen, i Sverige är den siffran 1/3 då vi har större bilar och delvis längre avstånd. Konsumtionen måste minska drastiskt, alla måste hushålla med resurserna. Varför bygga en stor SUV när man kanske kan tillverka två mindre bilar med samma mängd energi och resurser? Det finns massor att göra, problemet är att ingen gör något...och om det görs något är det mest "trixande" med siffror.

#17
2020-10-05 19:48

LeifV: Bra där. Problemen med befolkningstillväxten är i en klass för sej. Effekterna av mänsklighetens enorma konsumtion och vår ekonomiska politik som helt bygger på att vi blir fler och ständigt ökar vår konsumtion omöjliggör avgörande miljöförbättringar. Om t.ex. alla bilar i Europa står stilla permanent så skulle jordens medeltemperatur ändå fortsätta öka i samma takt.

#18
2020-10-05 21:07

Går inte att säga till folk att det här med att "skaffa barn" = miljöbov.
Då ser alla rött. Vägrar inse sanningen.
Men det är klart, fortsätt tro på att FLER produkter och FLER människor gör situationen bättre...
Personligen tycker jag att fler än två barn borde vara straffskatt, oavsett hur många mindre bra hälfter man har.
Varför ska det vara gratis att yngla av sig bäst man vill?

Ska de skatta något kan de väl skatta förökandet?

#19
2020-10-05 21:08

Ofta när det talas bilanvändning så dyker kommentaren upp att det minsann inte finns så mycket kollektivtrafik på landet. Det är förvisso sant men min tolkning av artikeln är att vi inte har råd (miljömässigt) att bo så glest. PS. befolkningstillväxten har stannat, se gärna TED-talk med Hans Rosling

#20
2020-10-06 02:41

Ska hela världen köra suv på minst 2 ton, skapas det givetvis en hel del miljö- och klimatproblem även om de råkar vara eldrivna.

Ett minst lika stort hot mot världen som överbefolkning, är minoritetens överkonsumtion av resurser i främst de rikare länderna, alltså bl a vi i Sverige.

#21
2020-10-06 06:58

I Forskarna värld ...

#22
2020-10-06 09:06

Salifast: Befolkningstillväxten har INTE avstannat. Tvärtom pekar alla seriösa prognoser på att "raiset" globalt bara fortsätter. Detta är det i särklass största problemet. Hade vi i Sverige inte haft den stora invandringen så hade inte befolkningsökningen här fortsatt i alla fall i det korta perspektivet. Svenska kvinnor föder i genomsnitt 1.7 barn har jag läst. Så länge den moderna världen inte insett på allvar att vi måste överge marknadsekonomin, som gett oss så mycket prylar=konsumtion, så fortsätter problemen att öka. Vi MÅSTE hitta ett annat system, och få detta accepterat av befolkningen samtidigt som vi behöver sterilisera kvinnor/män efter ca 1-2 barn i de tätbefolkade länderna. Befolkningsmängden behöver minska drastiskt. Det är den bistra sanningen. Samtidigt med dessa gigantiska problem så sitter vi och argumenterar om en bil får vara mer än 1.55m hög.

#23
2020-10-06 10:01

S-klass

Det är rätt sjukt hur stort fokus det är på privatbilismen när den står för en så liten del av utsläppen. Varför är det så? Varför finns inte samma fokus på resterande 80-90% av utsläppen?

#25
2020-10-06 12:41

Axa: Att tillväxttakten i % minskar innebär inte att vi blir färre. Problemen är gigantiska i stora delar av världen och dessa myller av människor drömmer om att uppnå samma s.k. levnadsstandard som vi har. Att den rika världens enorma konsumtion skapar otroliga problem är inte lätt för dem att inse när inte ens vi i den upplysta välden vill ta till oss fakta.

#26
2020-10-06 12:47

Exakt. Ta t.ex. Nigeria som troligen fördubblat sin befolkning fram till 2050. Alla dessa ska ha mat, bostad, skola vård, kläder, vatten avlopp. Är inte svårt att inse att det är ett mycket större miljöproblem än plastkassar i Sverige.
I många länder i Afrika ligger snittet födda barn runt 6/mamma, Afrika kommer orsaka en enorm miljöbelastning!
Men, här ska vi ha skatt på sugrör...

#27
2020-10-06 12:51

Skoindustrin står för nästan lika stor miljöbelastning som flyget. Ska vi gå barfota?
Och vad hjälper co2-skatt här, när en halv miljard indier ska köpa ny bostad/bil/kylskåp/TV/whatever...?

#28
2020-10-06 13:56

"Det behövs därför ett brett utbud av lagar och regler för att minska bilägandet och bilanvändandet”, skriver forskarna i rapportens sammanfattning."

Undrar hur man tänkt göra detta? Förbjuda privatägda bilar som i Kina förut, så bara Stefan Löfven och polisen får åka bil? Tänker de förbjuda kryssningsfartyg också, som släpper ut enorma mängder CO2 och NOx?

#29
2020-10-06 14:36

Det är så "kul" att läsa alla bittra gubbar här som hela tiden ser att problemet alltid ligger någon annan stans, inte här eller hos mig...
Dessutom finns ingen nyansering längre, men det är ett generellt samhällsproblem att det är allt eller inget. Om inte alla får köra bensinSUV så blir det ju tillbaka till häst och vagn
Att det föds 6 barn per kvinna i Afrika gör alltså att vi inte skall ta bort sugrör i plast?
Att allt fokuseras på bilismen, inget på andra sektorer... kanske är dags att sätta sig in i frågorna istället för att läsa rubriker på bilforum?
Medge att det är ett sjukt beteende att ta en två ton tung och 5 meter lång klump på hjul för att flytta en 100kg tung person 5 kilometer? Hälften av alla bilresor är kortare än 5 kilometer, något som tar en kvart på cykeln...

#30
2020-10-06 15:17

Välkommen att cykla här i vinter..
Vilka floskler..
Tycker det är underbart att även svenskar äntligen börjar på vakna och inte bara sväljer allt rakt ..

Bittra gubbar..människor med livserfarenhet skulle jag säga.
Blir en vardag för dessa unga klimatnördar också en dag.
Kan slå vad om att flertalet blir "bittra" gubbar och gummor en vacker dag..

#31
2020-10-06 16:01

Det är bilen som man vill åt i slutändan, oavsett vad den drivs av. I dessa coronatider så framstår bilen som ännu mer överlägsen än tidigare. Bilen ger mer fritid, arbetstillfällen och skänker glädje till människor. Det stora problemet för miljön är att vi är för många på vår planet och värre blir det.

#32
2020-10-06 17:44

Glimma
Det stämmer att vi blir fler men vi blir inte lika fort fler som för två decennier sedan. Prognosen är att takten kommer minska ytterligare i framtiden.

Jag håller med dig till viss del. Visst utvecklingsländerna vill ha bättre levnadsstandard men frågan är om vi i rika väst kommer tillåta det. Redan nu sätts det ju käppar i hjulet på många olika sätt. Inte för miljöns skull utan för pengarna.

#33
2020-10-06 17:45

Kodiaq kanske skulle börja använda sig av eftertanke...

#34
2020-10-06 17:56

Robban: Varför är man en bitter gubbe när man ifrågasätter att någon vill ta ifrån en friheten att välja transportmedel? Jag är liberal och jag sätter mig emot alla inskränkningar i den personliga friheten. Vare sig det gäller val av transportmedel, var jag ska bo eller vad jag ska tycka. Om det gör mig till en bitter gubbe så so be it.

#35
2020-10-06 18:05

Det är ju så att håller man inte med i sten allt klimatnördande så är man emot.
Ungefär som när man är emot för mycket invandring då är man rasist, typiskt svenskt , total tunnelseende.
Men då kan man ju ägna sig åt eftertanke så ordnar det till sig..

#36
2020-10-06 18:06

Skogsägare, för att ditt liberala sätt att leva på är ett sätt som inte planeten klarar av.
Vi behöver minska våra utsläpp och vi behöver minska utdöendet av arter för att vi inte skall hamna i ett läge där vi fullt ut går in i nästa massutrotning.
Om din personliga frihet är viktigare än att vi får en planet som går att leva på så får det stå för dig.

#37
2020-10-06 18:07

Kodiak, du vet väl om att efterklokhet är världens mest exakta vetenskap...

#38
2020-10-06 18:14

Robban
Hur ska det gå till att få alla i hela världen dra åt samma håll när inte ens man kan enas inom ett land.
Om jag ägnar en eftertanke till det kommer jag på det då..?
Efterklokhet och tanke ser jag väl inte som samma sak riktigt.

#39
2020-10-06 18:17

Kodiak, någon måste börja, att fortsätta med waiting-Game som allt för många håller på med idag tar oss inte framåt. Förhoppningsvis röstar EU igenom 65% utsläppsminskning i kväll och då är det en ganska stor kraft som tar stora steg åt rätt håll

#40
2020-10-06 18:28

Men man kan ju välja att minska utsläppen med att ersätta befintlig teknik med något bättre, t.ex. elbilar, istället för att inskränka folks frihet. Helt ärligt så tror jag att det är betydligt värre för mänskligheten med totalitära lösningar som inskränker folks frihet än att använda innovation och teknik för att lösa utsläppsproblematiken. Att vi ens har en elbilsrevolution beror ju på en entreprenör som genom innovation och ingenjörskonst visat att det går att åka utsläppsfritt utan problem. Vi har inte fått fram elbilar genom statliga regleringar.

#41
2020-10-06 18:29

Ja va bra..att vi svenskar är med och börjar.
Urholka köpkraften är vi världsmästare på..

#42
2020-10-06 21:25

Tycker denna artikel är mycket intressant:

https://snsse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2020/02/konjunkturradets-rap...

Citat:

”överväg att avskaffa eller omformulera
målet för transportsektorn
När det gäller det svenska målet för transportsektorn finns både positiva värden och kostnader. Mycket talar dock för att det är högst osäkert om någon vidare klimatnytta genereras av att målet nås. Via effekter på världsmarknaden för olja leder en mindre användning av olja i Sverige till ökad användning i andra länder. För att driva den tekniska utvecklingen på transportsektorn är den svenska marknaden dessutom alldeles för liten. Om målet nås genom en elektrifiering i Sverige innan elkraften i länder som Tyskland och Polen hunnit bli betydligt mindre fossilintensiv riskerar den att leda till ökade utsläpp i andra länder. Om den i stället sker genom användning av biobränslen är också klimatnyttan osäker, särskilt om Sverige fortsätter importera stora mängder biobränsle.”

”Den svenska klimatpolitikens koppling till de globala utsläppen måste bli tydligare. Den svenska klimatpolitikens bör därför kom- pletteras med klargörandet att de svenska klimatmålen är interme- diära och syftar till att bidra till att världen blir klimatneutral. I den mån en konflikt mellan målen för svenska utsläpp och den globala klimatnyttan identifieras är det den senare som ska prioriteras.”

#43
2020-10-06 21:26

Eller så är man korkad och håller fast vid gammaldags glödlampor, tvättmaskiner som drar 409 kW i timmen, fortsätter värma huset med vedpanna, konsumerar skitsaker för att dämpa existentiell ångest, kör sin gammelVolvo utan katalysator, struntar i sopsortering, etc och sitter framför tjockTvn på kvällarna med ful-öl, cigg och gnäller över att världen går åt pipan.

#44
2020-10-06 21:40

Världen går inte åt pipan !

#45
2020-10-06 21:51

Jag kanske är helt ute och cycklar, men för mig känns det som att andemeningen med Axas inlägg är att eftersom folk är så urbota dumma och fattar fel beslut så måste vi bestämma åt dem. Precis den människosynen som jag har enormt svårt för, men jag kanske missuppfattade.

#46
2020-10-06 21:59

Blir lätt så i sekter.
Du skall icke hava andra gudar jämte mig.

#47
2020-10-06 22:13

Skoda
Inte riktigt. Visst finns det en hel saker som man behöver lagstifta kring därför att människan är urbota dum, eller snarare egoistisk, men här menade jag snarare det korkade i att hålla stenhårt fast vid gamla synsätt och gnälla på att världen och tillvaron förändras snabbare än man klarar av och önskar.

#48
2020-10-06 22:16

Vad vi behöver för klimatet är kraftigt utbyggd kärnkraft. Det vet alla men åsiktskorridoren tillåter inte att man pratar om det. Synd. För klimatet

#49
2020-10-06 23:07

Själv har jag inga problem med ny teknik och om det kommer en bättre lösning som är lika flexibel och bekväm som en privatägd bil så kommer jag definitivt anamma den, men hittills har det inte kommit någon. För mig får gärna bilen gå på el, och till och med köra sig själv, så länge som jag kan åka dit jag vill, när jag vill och med vem jag vill. Frihetsaspekten är det viktigaste för mig inte drivmedlet.

#50
2020-10-07 01:42

HT, det är väl inga konstigheter med kärnkraft, bara du kan hitta finansiering av det så...
Titta på de senaste byggena med Englands senaste eller Finlands snart klara, kostnaderna har skenat helt galet vilket gör att marknaden måste hantera ett högt pris. Hur går det då på en avreglerad marknad som också innehåller en växande andel vindkraft som sabbar elpriset...
Visst, nästa generation kärnkraft, när kan den finnas färdig kommersiellt för fullskala?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.