Bild
Nästa artikel
EU kan skärpa körkortskrav

EU kan skärpa körkortskrav

Nyheter

Synundersökning vart tionde år och obligatoriska läkarundersökningar. Det kan bli ett måste om du vill behålla körkortet.

Snart kan du bli tvungen att testa din syn vart tionde år – om du vill behålla körkortet vill säga. Enligt Sveriges Radios Ekot är det en av de åtgärder som EU-parlamentet vill genomföra för att öka trafiksäkerheten. Dessutom vill man att förare över 65 år ska tvingas till synundersökning vart femte år samt genomgå läkarundersökningar för att säkerställa att de ”fysiskt och mentalt klarar av att köra bil”.

EU har enligt Ekot inte nått målen för minskning av dödsolyckor och EU-parlamentet kräver nu att en bättring sker. Transportutskottet vill att antalet dödsfall i den europeiska trafiken, som var 35 000 under 2009, halveras samtidigt som antalet döda barn minskar med 60 procent.

Ekot rapporterar också att EU-parlamentet vill förbättra körkortsutbildningen. Innan något av förslagen går igenom måste dock ett antal instanser, bland annat medlemsländerna, ta ställning till det. Totalt beräknas trafikolyckor kosta EU:s medlemsländer motsvarande 1 200 miljarder kronor om året.

Diskutera: Vad tycker du om EU-parlamentets förslag?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-09-29 16:00

Det är högst märkligt att inte ens ett syntest krävs för att förnya körkortet.
Bara för att man såg bra när man var 18, betyder ju inte det per automatik att man ser bra resten av livet...

#2
2011-09-29 21:02

Ja syntest när man ska förnya kortet låter vettigt liksom att pensionärer ska kolla sig tätare fast 5år kanske inte räcker då det kan gå ganska snabbt utför vad gäller hörsel, syn och reaktioner när man blir äldre.

#3
2011-09-29 21:06

Lätt att säga när ens egen syn är helskarp men tänk om du kört i 30-40 år och plötsligt inte får köra mera? Därför har vi det som det är i dag och inte är jag emot det fastän riskerna i trafiken kan bli något större.

#4
2011-09-29 21:51

I Sverige behövs ju iaf inte detta. "ingen" dör ju i trafiken redan nu.

#5
2011-09-30 07:56

Många halvblinda saknar ju insikt om hur dåligt de ser, det kan ju räcka med att köpa nya glasögon för att klara testet. Bara för att du såg som en hök för 30-40 år sedan är det inte säkert att du klarar av att köra bil idag. Det är ingen mänsklig rättighet att ha körkort!!

#6
2011-09-30 08:49

När en tant ca 70år gammal kör ut rakt framför en och totalt ignorerar väjningsplikt kan man bara konstatera att det är dags att införa kontroller.
Jag lyckades undvika kollision tack vare ABS och mycket övning på min motorcykel, annars hade jag blivit där.
Men nu när "köttberget" närmar sig 70 så kommer det finnas fler bilburna, halvblinda pensionärer än någonsin.

#7
2011-09-30 11:10

Det här har förvånat mig i många år.
Man har en obligatorisk årlig kontroll för alla bilar efter fem år, men det är sällan bilarna som orsakar olyckor, det står förarna för och dessa finns det ingen koll på.
Varför?
På SBPs samtliga kontrollstationer finns möjlighet till en enkel synkontroll, men hur många utnyttjar den?
När det finns de som besöker bilprovningen utan att först undersöka varken belysning eller torkare innan, visar man ju ett ointresse som väl också gäller den egna körförmågan.
I USA är det i vissa stater obligatorisk körkortskontroll med några års mellanrum, även om man många gånger låter väldigt gamla ha kvar både körkort och bil om de lovar att köra försiktigt.
De skulle ju inte kunna ta sig någonstans annars, det går ju inte att förflytta sig till fots, i många städer finns det ju inga trottoarer!

#8
2011-09-30 12:54

Det är INTE enbart äldre förare som orsaker olyckor eller hur?Titta på åldersfördelningen! Sedan kan man tycker att yngre förare är också blinda....fartblinda!

#9
2011-09-30 14:58

Så bara för att även andra än rattfyllon orsakar olyckor, så behövs inga nykterhetskontroller?

#10
2011-09-30 16:38

Jag ar just nu pa semester pa Kreta. Jag undrar ar det nagan av dessa greker som tagit korkort!fragetecken. Vilka idioter till att kora bil! Alltid ca 2meter bakom. Att det skulle hjalpa med synundersokning och lakarkontroll tvivlar jag pa. Liksom att hava i massa pengar i detta svartahal. Men det ar varmt och gott iallafall,men se bil kan de inte kora pa ett sakert satt.

#11
2011-10-03 09:12

Läkare har idag skyldigheten att anmäla personer som de inte anser bör ha kvar körkortet. Tyvärr klarar inte läkarkåren av den delen i sin arbetsbeskrivning. Den här reformen kan då enkelt bekostas genom att läkarna fråntas sin anmälningsskyldighet och ca 1000kr i månaden då deras ansvar minskar i samband med detta.

#12
2011-10-03 13:04

och ändå kan åldringar med kärlkramp, Parkinsons och starr fortsätta köra bil fast de knappt kan lyfta fötterna från golvet...

#13
Gunnar Gustafsson
2011-10-03 21:02

Bra. Gamlingar är en fara om man får tänka på vilka misstag de kan göra för att slippa krocka med dem. Tur att jag aldrig pratar ens i handsfree så jag kan koncentrera mig på detta.

Idag var frugan och jag på Maxi. Ingen fara på vägen idag dock. De hade billigt tvättmedel så vi åkte idag för att inte riskera att det är slut på torsdag.

MVH
Gunnar Gustafsson

#14
2011-10-04 01:45

Det är nog till 90% bara äldre som lyckas med konststycket att köra åt fel håll på motorvägen. Läser om sånt flera gånger per år.

Resterande 10% är polska alkolister i långtradare.

#15
2011-10-04 08:03

Roger, din analys stämmer nog rätt bra... inte bara motorväg utan även rondeller drabbas ibland av dessa "vänstertrafikanter"...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.