Bild
Nästa artikel
E20 är Sveriges farligaste väg

E20 är Sveriges farligaste väg

Nyheter

Här är listan över landets farligaste vägar. E20 genom Västra Götaland är den mest olycksdrabbade sträckan, enligt Trafikverkets experter.

Statliga Svevia, som bygger Sveriges vägar, har kartlagt de 55 farligaste vägarna i landet med hjälp av underlag från Trafikverkets säkerhetsexperter.

Sträckorna som pekas ut har en sak gemensamt – de är inte mötesfria. Den farligaste vägen är E20 i Västra Götaland, en tungt belastad transportled mellan Västkusten och Stockholm.

Vägens sträckning mellan Alingsås och Örebro är den mest olycksdrabbade. Under de senaste sex åren har 14 personer omkommit och 50 skadats svårt. De flesta av vägarna på listan finns just i Västra Götaland, följt av Stockholm, Skåne och Värmland.

Erik Lundman, chef för affärsutveckling på Svevia, menar att många liv skulle räddas om vägarna mötesseparerades.

– Sett under en tioårsperiod skulle uppemot tusen människor slippa skadas eller dö om dessa 55 farliga vägar gjordes mötesfria, säger han.


Diskutera: Vad tycker du om listan?

Här är Sveriges 55 farligaste vägar:

Skåne:
Väg 108: V17–Röstånga
Väg 9: Ystad–Simrishamn
Väg 104: Saxtorp–Gårdstånga
Väg 107: Bjuv–Ängelholm
Väg 23: Höör–Hässleholm
Väg 16: Lund–Dalby

Halland:
Väg 41: Västra Derome–N/O län
Väg 117: Genevad–Halmstad
Väg 940: Kungsbacka–Gottskär

Västra Götaland:
E6/E20: Norrleden, Göteborg
Väg 45: Göteborg–Trollhättan
Väg 190: Lärjemotet–Olofstorp
E6: Pålen–Lugnet, Skee–Ejgst
E20: Alingsås–Vara
Väg 40: Dållebo–Hester
Väg 41: Gräns V Götalands län–Borås
Väg 44: Grästorp–Götene
E20: Skara–Örebro
Väg 49: Skövde–Tibro
Väg 160: Stenungsund–Rotvik

Värmland:
E18: Björkås–Karlstad
Väg 45: Sunne
Väg 45: Torsby
Väg 62: Forshaga–Munkfors
Väg 63: Karlstad–Molkom

Örebro:
Väg 51: Kvarntorp–Örebro
Väg 50: Lindesberg–länsgräns Dalarna

Södermanland:
Väg 55: Strängnäs–Hjulsta

Västmanland/Uppsala:
Väg 67/72: Sala–Uppsala

Uppsala/Västmanland:
Väg 70: Enköping–Sala

Uppsala:
Väg 55: Örsundsbro–Kvarnbosund

Stockholm:
E18: Kappelskär–lv 1030
Väg 76: Norrtälje–länsgränsen
Väg 77: Rimbo–Gottröra
Väg 269: Tpl Bro–lv 263
Väg 257: Lv 549–lv 542
Väg 225: Hela sträckan
Väg 226: Hela sträckan
Väg 509: E20–Järna
Väg 259: Gladö Kvarn–Masmo

Dalarna:
Väg 50: Grängesberg–Gräsberg
Väg 66: Gräns U/w län–Ludvika
Väg 70: Borlänge–Mora

Gävleborg:
E4: Kongberget–Gnarp/Blingsjö
Väg 83: Sibo–Vallsta

Jämtland:
E14: Pilgramstad-Optand

Västernorrland:
E14: Sundsvall–Stöde
E4: Ullånger–Docksta
E4: Njurunda–Sundsvall

Västerbotten:
E12: Umeå–Brännland, Brattby–Vännäs
Väg 372: Skellefteå–Skellefteå hamn

Norrbotten:
E4: Boviken–Rosvik
Väg 97: Sunderbyn–Boden

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#2
2011-09-27 14:17

...och för att anknyta till en annan tråd/debatt, så är det den vägen man blir anvisad om man vill åka från Göteborg till Stockholm..

#3
2011-09-27 20:39

E20 mellan Göteborg och länsgränsen till Örebro län är ett skämt. Så tungt trafikerad och inte ens mötesseparerad.

#4
2011-09-28 01:03

Yay! Fler värdelösa 2+1-vägar på G alltså!

#5
2011-09-28 08:45

Jag håller med om E20.
Bedrövlig mellan Alingsås-Vara, Götene-Mariestad och ca en mil på vardera sidan om Hova och givetvis trafikproppen i Laxå.

#7
2011-09-28 13:23

Ständigt dessa kameror....

Undrar när myndigheterna ska begripa att de inte är lösningen på alla problem?

I den s.k. Nollvisionen står det bl.a. att vägmiljön ska vara förlåtande, men istället för att ta bort träd och stolpar, sätta upp räcken och annat som kan förbättra... så läggs pengarna på dessa kameror.
Över en Miljard är redan lagda!

#8
2011-09-28 13:39

Man häpnar ju vilka uttalanden myndigheterna hasplar ur sig. Projektledaren för flyttbara kameror: "Enligt Anders Wimans bedömning är det bara runt en av tio som ägnar sig åt det som ibland kallas för kängurukörning med snabba inbromsningar inför varje kamera. "

Men, hallååå!!!
Har han aldrig kört på svenska vägar? Det är väl snarare tvärtom: 9 av 10 saktar ju ner vid kameran för att sedan gasa på igen.

"Gunnar Malm, generaldirektör på Trafikverket, vill satsa på fler trafikkameror och alkoholkontroller. Han tror sig ha folkets stöd – trots kritik om att kamerorna kränker integriteten.

– Jag ser en stor acceptans för hastighetskameror och alkoholkontroller. Stödet har ökat under de senaste åren. Kamerorna är lite som med säkerhetsbältet och bilbarnstolarna när de kom. Då var många tveksamma, men nu är det knappast någon som vill ta bort dem, säger Gunnar Malm."

Ytterligare en som är totalt döv, varför ska vi betala feta löner till dessa jyckar?

"Vi vill ha flexibla kameror som vi kan sätta upp där det är tillfälliga problem, till exempel vid en viss skola eller ett vägavsnitt där vi har hört att många kör för fort"

Men, det är ju just det Trafikverket INTE gör. Finns det ens någon kamera vid en skola?

Vore intressant om våra myndigheter kunde läsa följande ur Daily Telegraph:
"Den ekonomiska krisen i Storbrittanien har tvingat fram en rad offentliga besparingar. Bl a har mängder av de automatiska fartkamerorna stängts av och monterats ned. Nu visar statistik från mars 2010 till mars 2011 att antalet dödsoffer i trafiken minskat med runt tio procent."

Se där ja. Ett bevis ur verkligheten!

#9
2011-09-28 13:45

Ja fartkameror är ett fenomen.
I stället för att förbättra vägar och ha trafikpoliser på vägarna sätter man upp fler värdelösa kameror.
Nu ska de dessutom utökas med ännu fler mobila.

Det är ju bara att dra på burkan och köra förbi i vilken fart som helst, hur packad som helst och i en stulen bil.
Vad spelar det för roll att det blixtrar?

#10
Raymond K
2011-09-28 16:28

Fartkameror kanske inte löser några problem men dom tar väl in rätt mycket sköna pengar till staten. Så om man ser det från statens sida så gör dom nytta.

#11
2011-09-28 17:08

Mellan Alingsås och Hasslerör (där riksväg 26 mot Kristinehamn/Mora ansluter till E20) finns det väl ca 20 fartkameror. Så trots alla dessa kameror så är vägen Sveriges farligaste.

#12
2011-09-28 21:01

Roger Skagerström: Åk mellan Kisa och Linköping. Turbobilsägare (främst de som låtsas vara coola då de inbillar sig att Audi är premium bara för att de inte hade råd med Mercedes, BMW eller Lexus).

Inte nog med farliga omkörningar, de väntar på att det ska vara heldraget, möte, krön och noll sikt i kombination för att få spänning.

Ta en tur där och du ändrar dig.

#13
2011-09-28 23:26

Haha jag bor i Åtvidaberg så så långt bort var det inte :P

Men nej - jag ser 2+1 som en dålig ursäkt för att inte bygga 2+2. 1-filigt, sen 800-1600 meter tvåfiligt. Då ska alla om långtradaren. Finns alltid nån slöholk som åker om i prick 100 km/h mätarhastighet (eller 90 eller vilken hastighet det nu är), och det tar den personen ungefär hela den sträckan att komma om lastbilen med släp som håller 80 kalibrerad hastighet. Så bilen som kör om kör väl ca 4-5km/h snabbare än lastbilen. Sen får de som som hamnade bakom den idioten snällt dra sig tillbaka och vänta på nästa tur. Sett några rätt otäcka situationer, och varit med om nån själv, när vänsterfilen tar slut snabbare än lämpligt är, och bilar får nita för att komma in bakom lastbilen igen. Speciellt farligt när det är mycket trafik och det är bilar även bakom lastbilen i högerfilen.

Nu är vissa vägar utrustade med rätt långa 2-filssträckor. Men ibland är de bara urbota dumt gjorda. Lägg till vajjerräcken som måste vara den mest korkade konstruktionen på år och dar till denna historia och 2+1-vägar är ett jäkla ofog enligt mig.

#15
2011-09-29 08:11

Roger:
Du har en poäng i hur andrafilen vid räckena slutar. Ibland är det en lååång utdragen sträcka, vilket får bilister att köra om även i slutet (och de hinner)
Ibland slutar de väldigt kort och plötsligt, och det smäller.

Sedan har vi ju dessa som kör75- 80 på 90-sträcka när det är enkelfil, för att sedan gå upp till dryga 90 när det är 2-filigt. Det borde vara straffbart!

#16
2011-09-29 19:51

Ska inte fördjupa mej i debatten men funderar på om det överhuvudtaget finns "farliga" vägar per definition ;o)
¿

#17
2011-09-30 01:41

Vägar som konstrueras på ett dåligt sätt kan nog ses farliga. En väg med många krön på är ju på sitt sätt en farlig väg, men ändå en naturlig företeelse.

Att däremot med ren vilje göra en väg som fungerar som 2+1-vägarna jag beskrev, även inräknat det där som Hultarn skrev om folk som inte ens vågar åkar i rätt hastighet utan kör för sakta - det räknar jag som en osäker väg. Det man har skapat är en väg som per design genererar farliga och hetsade omkörningar. Säg som det är istället - det var billigare att sätta upp ett stålsnöre mellan tre filer än att bygga 4 riktiga. Men nej då - trafiksäkerhet är det!

De här stålvajrarna förresten. Det här har jag inga belägg för - men jag gissar! Nån som har fakta så säg dom tack. Om jag med bil, lastbil eller motorcykel kör in i en cementpelarförankrat stålräcke kommer bilen, eller motorcykeln att kana mot räcket. Räcket står kvar. Bilen kan omöjligen ta sig över till andra körbanan så till vida att man inte kör på just där räcket börjar och det är en "backe" upp.

Vajerräcket - bilen fångas upp rätt mjukt - på en 2+1 väg där det ibland bara är 1 meter mellan bilen och räcket, och 1 meter till till mötande trafik på andra sidan... Ser inga som helst löften för att bilen inte kommer komma över på motsatt körbana. Är det då en enfilig sträcka där så är det rätt svårt för den som är där att väja då man har stålräcken på utsidan och en eventuellt utstickande bil från andra sidan.

Lastbil - bryr sig 25-30 ton lastbil sig ens om ett vajerräcke? Får man nåt annat än på sin höjd än avkörd vajer som piskar till med ett antal tons kraft?

Motorcykel - tror inte jag behöver fördjupa mig där...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.