Bild
Nästa artikel
3 av 10: OK att dricka öl och köra

3 av 10: OK att dricka öl och köra

Nyheter

Det går bra att köra bil efter ett glas vin eller en öl. Det tycker i varje fall tre av tio svenska förare, enligt Bilprovningens undersökning.

Tre av tio personer som svarat på en enkät som Bilprovningen har genomfört på sin hemsida tycker att det är ok att sätta sig bakom ratten och köra efter att man hällt i sig en öl eller ett glas vin. Totalt har man fått 1 674 svar. 33,1 procent av männen som svarade kan tänka sig att köra bil efter att ha druckit, mot 16,5 procent av kvinnorna.

Somliga gör också slag i saken att köra bil efter att ha druckit alkohol. 4,5 procent av de svarande uppgav att de upprepade gånger har kört bil mindre än två timmar efter alkoholintag, 16 procent uppgav att det skett vid ett enstaka tillfälle. Dessutom kör många bil tidigt dagen efter att de varit alkoholpåverkade, 4,9 procent har gjort det flera gånger och 28,4 procent har gjort det i undantagsfall.

– Jag tycker att det är skrämmande att så många tycker att det är ok att köra bil efter att ha druckit öl eller vin. Ännu värre är att så många faktiskt också gör det. Dessa bilister vill man verkligen inte möta på vägen, säger Lina Öien, hållbarhetsansvarig på Bilprovningen.

Kan ge fängelse
Storstadborna utmärker sig extra i undersökningen. I Stockholm tycker 38,2 procent att det går bra att köra efter att ha druckit alkohol, medan 22,3 procent tycker detsamma i mellanstora städer.


Gränsen för rattfylleri går vid 0,2 promille. Enligt Motorförarnas helnykterhetsförbund kan man vid denna promillehalt antingen känna sig lätt påverkad eller opåverkad. Rekommendationen är att man väntar ett par timmar med att köra bil om man har druckit en öl eller ett glas vin.

Staffet för rattfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader. Ofta återkallas också körkortet en tid, högst ett år. Vid grovt rattfylleri, gränsen går vid 1,0 promille, gäller fängelse i upp till två år samt körkortåterkallelse i upp till tre år. Grovt rattfylleri kombinerat med grovt vållande till annans död kan ge fängelse i upp till åtta år.

Diskutera: Tycker du att det är ok att köra bil efter en öl?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-09-28 16:18

Om man tar en folköl till middagen tror jag det är rätt ok att köra efteråt för de flesta eftersom alkoholen absorberas snabbare. En snabb öl på fastande mage kan vara tveksamt.

#2
2011-09-28 17:04

Det beror ju helt på men talar man om vin och öl så handlar det om starköl garanterat.
Som Raymond K säger en folköl till maten ger väll knappast utslag på en mätare? Däremot vin och starköl bör man hålla sig undan.

#3
2011-09-28 17:05

I de allra flesta fallen när det gäller ett glas vin eller en öl är det inom ramen för lagstiftningen. Det är säker det som gör att så pass många tycket det är ok. Men om man tänker lite längre, hur mycket lyckligare blir man av att dricka en öl eller ett glas vin, i synnerhet om man vet att man skall köra. Bara obehaget att riskera att åka in till polisstationen för ett ytterligare prov där borde avhålla många, även om man där blir friad. Utöver detta är det ju så många som får svårt med räkningen efter en öl eller ett glas vin.

#4
2011-09-28 17:44

Redan en lättöl=1/2 mellanöl, vilket känns tydligt vid precisionskörning, som t ex att hålla en 2,6m bred långtradare mellan linjerna på smala vägar utan att släpet "spårar utanför"!
Så kom inte och påstå att det är moraliskt okej att pimpla öl och köra!

#5
2011-09-28 18:07

Egentligen är det väl inte för mycket begärt av förare att låta bli att dricka alkohol när det är bilkörning på G.

Även om man nu skulle klara sig precis under gränsen och därmed inte anses olämplig, så kan man ju ställa till det, kanske till och med döda en medtrafikant.

Att sedan sitta där och hävda att "Jag var faktiskt laglig" hjälper inte...

Drick vatten till maten, och ta en öl när du kommit hem!

#6
2011-09-28 19:01

Ett glas rödvin är en mindre mängd än ett glas öl - och bägge är troligen helt OK. Om det inte vore för det där "troligen". Bägge kan förhöja njutningen av måltiden - men kanske inte just om man ska ut och köra bil.
Raymond K, var i herrans namn har du fått uppfattningen ifrån att alkoholen skulle absorberas snabbare om du ätit mat? Snarare portioneras den ut något långsammare i blodet, men efter en stund finns ingen skillnad alls.

#7
2011-09-28 19:32

De låga promillehalter som det pratas om här har mig veterligt aldrig kunnat knytas till någon högre olycksrisk. Ett glas vin eller en mellanöl ger en vuxen person max 0.3 promille, ofta lägre. Först vid 0.5 har man kunnat härleda till ökade risker.

Men om jag har fel så skulle det vara intressant med faktabevis!

#8
2011-09-28 20:41

Okunskapen är skrämmande!
"Om man tar en folköl till middagen tror jag det är rätt ok att köra efteråt för de flesta eftersom alkoholen absorberas snabbare. En snabb öl på fastande mage kan vara tveksamt."
Alkoholen "absorberas inte snabbare om man har mat i magen, än om man är fastande!
Alkohol och bilkörning hör absolut inte ihop! Här borde Vi Bilägare göra en upplysningsinsats!

#9
2011-09-28 21:38

Alkohol och bilkörning hör inte ihop, men det ska ju handla om mängder som faktiskt gör nån märkbar effekt.

Tvivlar o det oerhördaste att en folköl medger någon som helst riskökning. Tror det är större risk om man nyser en gång under en given sträck än om man körde den med en lättöl i kroppen.

Samma sak med tex sån Herrljunga 0,7% cider. Skulle nog kunna klämma en hel sån flaska utan att det skulle gå att märka nåt, men enligt nån PK-mupp är man säkert massmördare och på nivå med Vladich och Hitler.

Sen finns de förstås en psykologisk anledning till att ha en så låg probmillegräns som vi har - skulle man höja den skulle ju fler chansa. Så lagen är det nog inget fel på i det här fallet. Dock är moralpaniken som vanligt lite väl panikartad.

#10
2011-09-28 22:21

Roger Skagerström: Barnslig jämförelse. En nysning kan man inte alltid rå för. Men efter en 2,1a kan man låta bilen stå och det bör man göra.

#11
2011-09-28 22:40

Varför hela tiden snacka om att ligga på gränsen... att kanske klara sig...

En gång köpte jag en 33cl Merry i en korvkiosk. Det var över 20 år sen. Merry var nån slags cider.
Ett par timmar senare blev jag stoppad i en poliskontroll. Min första för övrigt, och fick blåsa i en alkotest. På den tiden var gränsen 0,5.
Merrycidern jag drack ett par timmar tidigare gav utslag på polisen mätare. Inte så mkt men ändå så de frågad mig vad jag hade druckit. Kan säga att jag även köpte ätbart samtidigt. Jag sa som det var.

Jag blev så paff, och fick mig verkligen en tankeställare att en vanlig cider från en korvkiosk gav utslag på polisens alkomätare. Så kom inte och säg att en folköl inte är nån fara...

#12
2011-09-28 22:48

Rålle G har helt rätt i att de flesta studier som gjorts i fallet alkohol handlar om promillehalter runt och över 0,5 promille. Där är sambanden väldigt enkla att påvisa. Funktionen växer exponentiellt, från dubbelt så hög (kontra nykter förare) vid 0,5, 5 ggr så hög vid 1,0 och 15 ggr högre vid 1,5 promille. Vid 2,0, som är den genomsnittliga promillehalt bland de som förolyckas påverkade, är risken 30 ggr högre än hos en nykter förare.

Men att detta betyder att risken inte ökar redan vid 0,1 är ytterst osannolikt. Det är tvärtom fullt möjligt att påvisa en riskökning rent approximativt, d.v.s sannolikheten för att där finns en ökning är högre än att det inte föreligger en riskökning. Så Rålles frågeställning faller på sin egen orimlighet (men kan också motbevisas med en matematisk analysfunktion).

MVH AL

#13
2011-09-28 23:04

Rå för eller inte rå för - risken är troligen större ändå. Du blundar och kan bli desorienterad.

För att så små alkoholmängder ska han någon som helst chans att ens påverka en utgång så måste något rätt allvarligt inträffa där maximala reflexer behövs. Om man slår ihop risken att en folköl ens påverkar reaktionsförmågan med risken att något händer där denna förmåga krävs, så tror jag att nysningen generellt är farligare.

Men jag är med på resonemanget att man inte ska dricka o köra. Jag själv dricker knappt alkohol alls oavsett om jag går, åker bil eller sitter still. Och jag är helt med på resonemanget att alla reagerar olika på alkohol, samt att man måste ha en låg gräns just för att folk inte ska chansa. Men generellt - den där cidern Oswald drack må ha gett utslag - men gjorde det honom till en sämre bilförare? Troligen inte.

#14
2011-09-28 23:10

Roger Skagerström: En förkylning väljer man sällan och ibland "måste" man köra ändå.

Folköl? Icke nödvändigt då det finns vatten eller alkoholfritt.

Starköl tycker Harald är gott. Men du är barnslig.

#15
2011-09-28 23:38

Jag dricker inte öl för jag tycke det är äckligt överlag.

Men jag har fortfarande svårt att se det moraliskt okorrekta med det då det med största säkerhet inte har någon påverkan på personen som förare.

#16
2011-09-29 00:01

Som en liten påminnare: Hanteringen av en mobiltelefon har visat sig kunna jämföras med att köra grovt rattonykter, alltså med typ 1 promille alkohol i blodet. Samma sak gäller vid sömnattacker. Egentligen måste du som förare stanna bilen och på något sätt vila ut innan du fortsätter att köra. Hur många gör det? Och hur många låter bli telefonen (förutom jag)? Och visst har Roger Skagerström lite rätt i den bristande kördugligheten vid en förkylning. Man måhända inte kan välja när en förkylning ska slå till, men har man brutal huvudvärk, rinnande ögon och ideliga nysningar betvivlar jag inte en sekund att en öl två timmar före körningen är att föredra. Någon fick för sig att man just inte kan välja en förkylning och att man ibland måste köra. Nej, man MÅSTE inte! Är kroppen bedövad av virus så är den. Avstå bilkörning i det läget.
Med detta sagt vill jag inte mena att man ska dricka och köra, men nog blir man bekymrad när man ser hur varannan bilförare vinglar fram knappandes på en mobiltelefon och/eller gäspandes och nickandes som flodhästar. Något att tänka på.

#17
2011-09-29 07:31

Jag tycker fortfarande att man ska köra nykter.

#18
2011-09-29 07:50

Harald, men då avstår du också mobiltelefonen, eller? Och stannar och vilar vid sömnattack gör du också? Båda de här beteendena motsvarar faktiskt grov rattonykterhet enligt samstämmig forskning.

Det är allt lite märkligt detta: Folk är så "moralklara" om bil och alkohol men vill inte höra talas om ovannämnda exempel på beteenden i trafiken som motsvarar grov rattonykterhet. Här tror jag bestämt att de största upplysningsinsatserna alternativt förbuden krävs! Det är som att det inte riktigt går in i folks medvetande (eller så vill folk inte få in det) hur farligt det är att köra och samtidigt knappa på mobiltelefonen och/eller sitta och slumra.

#19
2011-09-29 08:51

Det sker fler än 2 begravningar i veckan, året om, år efter år pga. alkohol i trafiken. Ändå tycker ni att det är ok att dricka det när ni skall köra bil. Mycket konstigt. Någons barn, någons mamma eller pappa, någons bror eller syster kommer begravas idag pga alkohol i trafiken. Ni måste förstå att alkohol i kroppen gör än till en sämre förare. Inför nolltollerans!

#20
2011-09-29 09:12

Det här har varit uppe till diskussion tidigare.
Alkohol finns i princip i alla organiska livsmedel i större eller mindre mängd.
Det enda som vanligtvis är helt alkoholfritt är syntetiska tillsatser i maten,
Det finns en tumregel som fungerar väl, de flesta vuxna förbränner 1cl ren alkohol i timmen, det skiljer väldigt lite mellan olika (friska) individer.
Det innebär att ett glas mellanöl, 2dl 4,5%, tar 0,9 timmar eller 54 minuter att förbränna.
Dricker man 0,5 liter färsk mjölk som innehåller ca 0,5% alkohol har man förbrännt alkoholen på 15 minuter.
Sedan är det en annan sak att alkohol påverkar individer väldigt olika och många har väldigt dålig koll på hur mycket de har druckit.
Det enda garanterat alkoholfria alternativet är rent vatten.

#21
2011-09-29 09:41

Kapten har en poäng:
I Storbritannien anses det 4 ggr farligare att prata i handhållen mobiltelefon, än att köra onykter.

Något som jag personligen inte håller med om, alkoholen är farligast anser jag. Därmed inte sagt att mobilprat/SMS är ofarligt, snarare är det märkligt att Sverige som sista land i Europa tillåter detta.

Men, som jag sa tidigare: drick vatten till maten, ta en öl när du inte ska köra mer för dagen.

#22
2011-09-29 10:09

När jag besökte en pub i Llandudno i Wales för ett antal år sedan hade jag ett samtal med bl.a. pubägaren om alkohol och bilkörning.
Han ansåg att en pint öl eller en dubbel whisky var helt ok om man skulle köra bil, några av de övriga ansåg att två pint var ok, men skulle man ta mer var det nog bäst att vänta ett par timmar!

Så olika inställning kan det finnas till alkohol och bilkörning.
Men man ska ju komma ihåg att man tillåter en högre prommillehalt där och man har en helt annan inställning till alkohol överhuvudtaget.

Men av den här artikeln framgår ju att den inställningen tydligen börjar komma i vårt land också.

#23
2011-09-29 12:41

storm i ett ölglas... en enstaka lätt- eller folköl påverkar ingen vuxen människa, ett enstaka glas vin till middagen kl19 gör inte att du inte kan köra hem kl 24. Häromveckan var vi på Kickoff och jag drack nog 4 ganska stora glas vin, men kände mig inte påverkad. Skulle aldrig drömma om att köra, men när jag blev avsläppt hemma roade jag mig med att göra ett par av de kontroller man så ofta sett amerikansk polis göra på TV och det var inga som helst problem. alltså skulle jag kunnat köra vidare i USA men i Sverige tänker man inte ens tanken... nej, en lättöl eller folköl till maten kan omöjligt vara något problem, speciellt när det som tidigare sagts finns vissa andelar alkohol i all organisk föda.

#24
Pulu
2011-09-29 15:53

hahaa om jag hade sett dig stå där med fingrarna mot näsan så skulle jag nog kunna svära på att du var full även om testet såg ut att gå bra :))

Ungefär som hon på bilden som ser ut att ha en egen bar i bilen och dricker direkt ur munstycket medans hon kör i regnväder med dålig sikt .. hmmm.
Men hon ansåg troligen att hon skulle hinna hem innan hon blev full....så det är ok...

#25
2011-09-29 16:03

Blåskontrollen har redan publicerats på Vib ... men den tål att repeteras :oD
http://www.youtube.com/watch?v=zsLYrWW_frI&list=FLqqHeUsMebp3-nbrIPAsD1Q&index=17
.
Här en annan kul;
http://www.youtube.com/watch?v=z_kEZRz-Ysk&list=FLqqHeUsMebp3-nbrIPAsD1Q&index=13

#26
2011-09-29 16:23

haha, det var mörkt och jag kollade både en och 2 gånger att ingen såg mig;-)

#27
2011-09-29 19:35

AL, skriver att olycksfrekvensen är dubbelt så hög vid 0,5 promille, jämfört med 0. AL glömmer då att de som har 0,5 promille vid mätning ofta hade uppåt 1 promille vid olyckstillfället. För ca 30 år sedan kom ett par forskningsrapporter som visade att de som hade 0,5 promille var säkrare förare än de helnyktra. Förklaringen var bl.a. att de smålulliga var mindre stressade och mindre aggressiva. Dessa obehagliga forskningsresultat har effektivt tystats ner av noll-hysteriker. Fick jag bestämma så skulle vi återgå till gränsen 0,5 promille. (Dock 0,2 för oss yrkesförare. Föregå med gott exempel) Cyperns 0,9 är kanske i högsta laget.

#28
2011-09-29 21:42

Ha Hopp!

Hur svårt kan de va? Köp en riktig Alkomätare som snuten har. Sup som fan sen.. Blås Kolla. Är det över 20 promille Vänta till det gått ner under. Sen är det bara köra! Lycka till!

#29
2011-09-29 21:48

Hoppsan!

Menade givetvis NOLL KOMMA 2 Promille!

Inte riktigt nykter... :-)

#30
2011-09-30 01:24

Idag drack jag ett eller två glas cider med 0,5% alkhol i och körde bil 2-3 timmar senare.

Till allas stora förvåning dog ingen. Jag är fortfarande förvånad att det inte var lik i vindrutetorkarnar när jag kom hem.

#31
2011-09-30 08:24

Ojoj, Roger! Livin' on the edge! ;)

#32
2011-09-30 10:40

Det är lite så jag jobbar ;-)

Poängen är att enligt vissa så skulle jag ju vara en OTROLIGT hemsk människa pga detta. Att jag tog enorma risker osv.

#33
2011-09-30 10:58

Roger, man vet aldrig när de politiskt korrekta moralpoliserna slår till härnäst...

#34
2011-09-30 19:54

Fantastiskt "nyktra" kommentarer.

#35
2011-09-30 21:04

I vår alkoholdebatt tycks det enbart finnas två lägen. Nykter respektive dyngrak!
Säj den olycka som verkligen kan hänföras till någons promillehalt om 0,5 ? Fullständigt löjligt vill jag mena ... Lite trött? Ja då är du betydligt sämre bilförare än den utvilade med 0,5 ... Lite gammal och trög i reaktionen? ... Samma sak! Lite korkad? .. Samma sak! Lite upptagen med att slå telefonnummer? Samma sak ... mm

#36
Raymond K
2011-10-01 11:37

Många bra synpunkter Jes.
Man kan inte kategoriskt säga att någon som tar en öl till middagen är en sämre förare än en som sitter och fepplar med telefonen under bilkörning eller någon av de andra liknelserna som Jes räknade upp.

#37
2011-10-03 08:22

Det är dags att sätta namn på de nya trafikfarorna: Telefonfylla och sömnfylla. Helt lagliga och i praktiken omöjliga att komma åt.

#38
2011-10-03 10:44

Kapten, i praktiken är de inte alls lagliga, skulle det inträffa en olycka där det kan bevisas att den beror på de här två exemplen så blir man dömd som vållande.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.