Bild
Nästa artikel
Cyklister drabbas hårdast

Cyklister drabbas hårdast

Nyheter

Cyklister är de trafikanter som skadas mest. Runt 3 000 cyklister blir varje år allvarligt skadade i trafiken.

Många är de bilförare som svurit över cyklisters trafikbeteende. En undersökning av försäkringsbolaget If visar också att cyklisterna är de mest utsatta trafikanterna. 70 procent av cykelolyckorna är singelolyckor, men det är olyckorna där en bil är inblandad som drabbar cyklisterna hårdast.

If har analyserat 438 cykelolyckor med personbil mellan 2005 och 2010 och kommit fram till att 3 000 cyklister skadas så allvarligt varje år att de behöver tas om hand av sjukvården under minst ett dygns tid.

Skyller på varandra
Cyklisterna som är mellan 35 och 44 år gamla är inblandade i flest olyckor med bil, och risken ökar med åldern. Flest olyckor sker under morgon och eftermiddag, allra värst i maj och september.

Sex av tio anser inte att bilen är den största risken i vardagstrafiken, enligt en undersökning där 3 644 personer har tillfrågats. Oftast ser trafikanter inte det egna fortskaffningsmedlet som den största riskfaktorn. Bilister pekar ut cyklister samtidigt som cyklister pekar ut bilister och fotgängare.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningens resultat?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-09-28 11:22

Och än värre blir det om den s.k. zebralagen för cyklister blir verklighet...

Det är illa nog som det är nu, när jag själv cyklar (eller går..) ser jag mig noga för, detta av ren självbevarelsedrift.
Det spelar ingen roll om det var bilistens eller mitt fel när jag ligger mosad på gatan...

En annan sak som rör till det i samarbetet mellan bilister och cyklister, är att lämnaföreträdesskylten ibland står innan cykelbanan inför en rondell, ibland efter. Högst märkligt att man gör denna variation!

Sedan är det ju många bilister som inte vet att man alltid är skyldig att lämna cyklister företräde vid utfart ur rondell.

#2
2011-09-28 13:21

Varför kan man inte ha samma regler om huvudled även för cyklister. Om en cykelbana löper paralellt med en huvudled så har cyklisterna alltid företräde framför bilisterna som färdas in eller ut på den gatan.
Om cykelbanan korsar en huudled, borde det finnas en stopp eller väjningsskylt för cyklisten. Dessutom anser jag att trianglarna på gatan vid övergånsställena, är ett alldeles för dåligt sätt att umärka cykelöverfarter. Där det är tillåtet att cykla på ett övergångsställe, borde det även skyltas om att det är en cykelöverfart.
Stopplikt borde alltid gälla för cyklister, när de ska korsa en huvudled, som vilket annat fordon som helst.

#3
2011-09-28 15:49

Det är inte så underligt att det går som det gör. Jag har cyklat mycket i Stockholm till och från jobbet varje dag. Hade aldrig några problem med bilister. Men jag kunde ju trafikreglerna och visade vad jag tänkte göra. Många cyklister begriper inte att de också har skyldigheter och kan inte tänka logiskt. Häromdagen hade jag t ex en cyklist bakom mig som envisades med att cykla om på höger sida trots att jag tydligt och länge blinkat höger för att svänga - och han skulle rakt fram. Typisk och farlig situation. Men som också är en ganska onödig fara. Somliga cyklar som om de vore odödliga.

#4
Raymond K
2011-09-28 16:24

När vuxna inte använder reflexer eller ljus på cykeln på kvällar och inte kollar trafiken innan de svänger ut på en gata eller svänger av, hur skall man då få ungdomarna att bli vettiga cyklister i trafiken? Att föregå som dåligt exempel har ingen nytta av.

#5
2011-09-28 16:32

Tyvärr struntar alltför många cyklister i de regler som finns och tycker dessutom de har rätt att göra det.
De förutsätter att bilisterna är uppmärksamma och inte t.ex. pratar i mobiltelefonen. Eller att gående ser upp för vinglande cyklister på trottoarer. Uppsala och Västerås är två exempel på städer med extremt många cykeldrullar.

#6
2011-09-28 16:55

Finns alltid dom som är ouppmärksamma i trafiken oavsett om man vistas i, på eller till fots.
Något jag uppmärksammade senast jag var inne med en bil i city var att många cyklister skiter i hjälm och framförallt lampor och reflexer sen kan väll inte en cyklist åka dit heller så länge denna inte kör in i en parkerad bil?

#7
2011-09-28 17:09

Poängen är Erik att, cyklisten inte nödvändigtvis har trafikutbildning, det är något som jag tycker, ska tryckas in i skallen på varje bilförare minst én gång om dagen!
I Danmark har cyklisterna alltid företräde när Du avser att svänga höger vilket de väl egentligen har här också men där fungerar det tydligen betydligt bättre, här får du bara fingret om du prejar en cyklist på det viset .. I Danmark uppstår lynch-stämmning bland folket :o)

#8
2011-09-28 19:28

Gunnar 44, de där trianglarna, "hajtänderna", är en väjningslinje! Gränslinjen för cykelbana består av korta streck som som normalt löper parallellt med övergångsställets streckfält, som en förlängning av dessa.
Ofta verkar det som att bilister gör en sammanblandning åt det andra hållet - man tar cykelbanans gränslinje för att vara en väjningslinje och blockerar därmed hela cykelbanan och minst halva övergångsstället, vilket alltid, alltid är totalt onödigt (och olagligt).

Erik Rönnblom, cyklisten får faktiskt köra längs vägkanten, alltså din högra sida - det är upp till dig att se upp!
Visst kan det vara lämpligare att cyklisten placerar sig i högerkanten på körfältet utanför dig, men hur kul är det sen att cykla mitt bland alla bilar.

Att vissa cyklar som dårar inne i stan är knappast någon nyhet, men gående behöver sanneligen lära sig att inse att de också är trafikanter.
Kolla bara på vilken gång- och cykelbana som helst. (Finns gott om den i förorterna.) Vilka är det som blockerar hela vägbanan med att gå i bredd (gärna med barnvagnar) eller med dessa tunna, ibland svårsynliga snubbellinor som somliga hundägare använder iställer för riktiga koppel? Vilka är det som går lite odefinerbart någonstans mitt på vägbanan istället för att hålla sig på sin vänsterkant? Vilka är det som utan att vrida på huvudet för att se sig för, plötsligt ändrar riktning och korsar vägbanan?
Den virriga framfarten finns irriterande nog även på trottoarer, men orsakar där åtminstone sällan skador.

Jes har en poäng.
Det är katastrof att det fortfarande denna dag som i dag är, inte finns krav på trafikutbildning i grundskolan!

#9
2011-09-28 23:10

Men hur som helst har dessa markeringar i vägbanan allt för dålig synbarhet. Att utbildning i skolan saknas är bedrövligt. Förr fanns det trafikpoliser som utbildade ungdomaarna.
Det är kanske inte de dåligt utformade reglerna som utgör grunden för att cyklister råkar illa ut. Och det bedrövliga i sammanhanget är de bilister som någon gång ibland grenlar en cykel, inte heller de föregår med got exempel!

#10
2011-09-29 07:27

Jag stannar bara för snygga tjejer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.