Bild
Nästa artikel
Efter säljspurten: Mercedes kommer undan utsläppsböter

Efter säljspurten: Mercedes kommer undan utsläppsböter

Nyheter

Mercedes verkar slippa betala miljardbelopp i utsläppsböter efter rusning till märkets laddhybrider.

De tuffa utsläppskraven som trädde i kraft vid årsskiftet innebär att biltillverkarnas modeller i snitt får släppa ut högst 95 gram koldioxid per kilometer – annars väntar höga böter.

Mercedes var en av biltillverkarna som låg sämst till för att klara utsläppsmålen. Men tack vare en ”försäljningsspurt” med laddhybrider sent förra året verkar Mercedes nu klara sig undan utsläppsböter – trots att märket fortfarande säljer många nya bilar med stora motorer och utan laddkontakt.

Förra året levererade Mercedes knappt 160 000 laddhybrider och helt eldrivna bilar. Knappt hälften av dem levererades under sista kvartalet.

Nu planerar Mercedes att lansera fyra helt eldrivna bilar under året som ska sänka utsläppssiffran, bland annat lyxmodellen EQS och crossovermodellen EQA

Det finns flera kryphål och undantag som biltillverkarna kan ta till för att klara utsläppskraven. Bland annat får bilmärken som bygger tunga bilar ”utsläppsrabatt” och laddbara bilar får räknas dubbelt. Enligt en granskning som gjordes förra året var Daimler den bilkoncern som tjänade mest på dessa knep – minus 13 gram koldioxid per kilometer och bil.

Läs också: Volvos smarta trix – tunga suvarna klarar utsläppskraven

Taggar: Nyheter, Mercedes

Kommentarer

#1
2021-01-08 10:31

Hela systemet är en stor bluff

#2
2021-01-08 11:44

Jarl Karsson: På vilket sätt då? Det har effektivt sänkt nya bilars utsläpp och ökat andelen elbilar till rekordnivåer. Vad det handlar om till största del är en infasning tills reglerna gäller fullt ut 2023.

#3
2021-01-08 12:18

Jarl är en stor bluff? ;)

#4
2021-01-08 12:21

Tja - när man ger "bonus" bl a för att bilen är tyngre så känns det som att det inte bara är miljöorsaker som styrt...

#5
2021-01-08 12:27

Håller delvis med Jarl, hur vet vi tex att utsläppen är så låga som utlovats? Vissa kanske inte laddar bilen, eller har andra körmönster än optimalt. Det är väldigt många "om" så jag tror utsläppen är högre än vad vi tror. Har inte snart alla biltillverkare "tagit" sig förbi böter nu på ett eller annat sätt? Vad var målet med böterna i så fall? Varför gjordes inget innan dessa böter kom på fråga?

#6
2021-01-08 13:57

Klart att tillverkare av tunga bilar ska ha rabatt. Varför skulle de som bara tillverkar lätta bilar gynnas? Bilar med fler sittplatser kan gynna miljön.

#7
2021-01-08 14:40

Hur många behöver fler än 5 sittplatser i en bil?? Bilarna är 95% av tiden endast med föraren i bilen.

#8
2021-01-08 16:40

Uppenbarligen eftersom det köps en extra sätesrad och både folkabussar och Mercedes Vito

#9
2021-01-08 16:53

Alla biltillverkare vill slippa EU:s straffskatt. Men hur blir kvalitén på alla på något sätt eldrivna bilar som kom ut sista månaderna 2020.

#10
2021-01-08 21:25

27% laddbara bilar av totalförsäljningen i Tyskland i December. :P Hela marknaden då, inte Mercedes.

#11
2021-01-08 21:34

Pi: Att biltillverkare som tillverkar tunga bilar har ungefär samma procentuella minskning att göra som biltillverkare som tillverkar lättare bilar är ju Merkel, Tyskland och den tyska billobbyns "fel". Det går att argumentera för att det är rättvisare än att alla får samma gräns oavsett om de brukar tillverka småbilar eller stationsvagnar, men oavsett så är det ju tysk förhandling vi pratar om.
Men snittet för alla biltillverkarna tillsammans är ju fortfarande tänkt att vara runt 95 g/km även om vissa har hårdare krav och vissa har lättare krav grammässigt.

Sen har vi ju lite infasning och lite andra småsaker men kontentan är oavsett hur man tittar på den och om det är rättvist eller inte en rejäl sänkning av utsläppen från nya bilar. Förra månaden hade rena elbilar mer än 10% av försäljningen i Europa. Laddbara bilar mer än 20%.

#12
2021-01-09 09:04

Jodå Roadkill - jag är fullt medveten om vilka som ligger bakom systemet. Och visst är det bra att försäljningen av laddbara bilar ökar rejält men ändå - när man läste artikeln för några veckor sen om hur man som tillverkare av tunga bilar kan kringgå kravet på 95 g/km blir man ändå lite mörkrädd. Effekten blir ju att småbilar med rimlig motorisering i praktiken blir straffbeskattade vilket känns bakvänt.

#13
2021-01-09 22:56

Pi: Kravet var aldrig 95 g/km per enskild tillverkare. Så de kringgår inte något med högre vikt.
Utan snarare att tillverkare med större (tyngre fordon) kanske måste snitta 105 g/km och de med mindre säg 85 g/km.
Det handlar om att alla ska få ett rimligt men tufft mål. Även biltillverkare som säljer småbilar behöver utvecklas.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.