Nästa artikel
Efter kritiken: Elon Musk öppnar för mindre Tesla Cybertruck
Nyheter

Efter kritiken: Elon Musk öppnar för mindre Tesla Cybertruck

Publicerad 4 augusti 2020 (uppdaterad 4 augusti 2020)
Teslas eldrivna pickup är enorm, och kan bli svår att manövrera i trånga utrymmen. Nu öppnar Elon Musk för en mindre version.

Det var många som knappt trodde vad de såg när Elon Musk visade upp Teslas eldrivna pickup. Med sin radikala design liknar Cybertruck inget annat på vägarna.

Vid presentationen var det svårt att se exakt hur stor Cybertruck är, men i efterhand har det visat sig att modellen verkligen är enorm. Den mäter 5,89 meter på längden vilket är hela 85 centimeter längre än den redan stora Model X, och med en bredd på över två meter kan Cybertruck bli knepig att manövrera i stadstrafik eller på en parkeringsplats.

Läs också: Teslas Cybertruck närmar sig – Sverige med i toppen

För den som vill ha en Cybertruck men tvekar på grund av bilens storlek kan Elon Musk snart ha en lösning. Det avslöjar han på Twitter, efter att en användare frågat om en mindre version för Europa är under utveckling.

”Mycket troligt längre fram”, svarar Elon Musk.

Han avslöjar dock inga detaljer alls kring när den mindre versionen ska lanseras, var den ska byggas eller vad den ska kosta – om den ens blir verklighet. ”Stora” Cybertruck ska börja byggas mot slutet av 2021.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-04 10:35
Styggavargen

Varför? Det är en "design truck", inte gjord för dess egentliga syfte. Tyvärr har vissa fordonstyper blivit "status symboler" istället för att användas det de var tänkt för ifrån början. Tråkig utveckling.

#2 • Uppdaterat: 2020-08-04 10:44
Olle_45

I USA i pickupernas förlovade land är verkligen en pickup en status symbol. 90% av dessa pickup köpare hade löst sitt transportbehov lika bra med en Volvo V90.

#3 • Uppdaterat: 2020-08-04 11:43
Thommys

Egentligen är den inte så ohyggligt stor för stadstrafik i Europa. En standardlång Mercedes Sprinter är t om lite längre 5,93 m och bredare ca 2,70 m. En Sprinter är mycket lättkörd i stadstrafik och sådana vimlar av i trafiken runt om i Europa.

#4 • Uppdaterat: 2020-08-04 11:57
Styggavargen

I Sverige har det blivit mycket fler Pick-up's.. de är groteskt fula och man undrar varför många har dem? En skåpbil hade varit mycket vettigare.

#5 • Uppdaterat: 2020-08-04 13:31
Lasse L-on

Undrar hur krockskyddet för bl.a. gångtrafikanter ska lösas med en så kantig kaross.
Jag fattar inte heller vilket behov som bilen ska fylla i stadsnära område. I en skåpbil kan man lasta och skydda godset utan extra åtgärder. Vet inte om det finns behov i skogen eller som hästdragare för denna biltyp?

#6 • Uppdaterat: 2020-08-04 14:27
Stefan Eriksson

Nu kan tjocka och otympliga åka mer miljövänligt och de som kör stora och tunga stenar( ofta samma männniskor )

#7 • Uppdaterat: 2020-08-04 16:27
Henrik M

Nog tvärtom Shogun, om man håller på så behöver man inte annonsera.....
Säkert ganska strategiskt och smart uttänkt.

#8 • Uppdaterat: 2020-08-04 17:27
Carl Trefalt

Tesla Cybertruck har så taskig form, att det tar stor del av innerutrymmena.

#9 • Uppdaterat: 2020-08-04 19:29
Henrik M

Carl: Har du sett filmerna på den? Ser långt ifrån trång ut.

#a • Uppdaterat: 2020-08-04 21:06
Carl Trefalt

Ja, men utrymmena inuti, kunde ha varit mycket större.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.