Nästa artikel
E10 dröjer – kommer tidigast 2014
Nyheter

E10 dröjer – kommer tidigast 2014

Publicerad 21 november 2012 (uppdaterad 21 november 2012)
Det dröjer innan E10-bränslet kommer. Tidigast 2014 lär det miljövänligare bränslet dyka upp – och det kan dröja ännu längre.

E10 fick börja säljas i maj förra året, men finns ännu inte på några bensinstationer. E10 skiljer sig från 95 oktan genom att innehålla en inblandning av upptill tio procent etanol mot fem procent i dagens 95 oktan.

Förra året gjordes bedömningen att E10 skulle kunna komma ut på bensinstationerna våren 2012. Så blev det inte. Och nu verkar det som att E10-bränslet dröjer till våren eller sommaren 2014 – som tidigast.

– Det går inte att svara på just nu när E10-bränslet kommer. Om utredningen om kvotplikt blir ett färdigt förslag, att staten varje år beslutar vilka volymer förnybart drivmedel som ska säljas, så handlar det om tidigast våren 2014, säger Ulf Svahn, vd för bränslebolagens branschorganisation SPBI (Svenska petroleum och biodrivmedelsinstitutet).

Erik Stenströmer Moglia, produktchef för drivmedel på OKQ8:

– Om det blir en kvotplikt är planen att införa E10 sommaren 2014. Vi vill inte ha samma misstro mot bränslet som det funnits i Tyskland och Finland. Som bilägare vill man inte chansa vilket bränsle man tankar. Just nu finns det mer oro än intresse för E10. Därför måste vi i branschen ha en informationkampanj om fördelarna med E10 får att få konsumenterna att välja det.

Det kan faktiskt dröja ännu längre innan E10 finns i bensinstationernas pumpar. Det hänger på dels om det blir en kvotplikt för bränslebolagen att införa E10, dels på om bränslebolagen måste göra dyrbara investeringar i nya cisterner.

– Om det inte blir en kvotplikt handlar det om flera års förseningar innan vi får se E10 ute i konsumentledet, säger Jonas Sidenå, vd på ST1. Det kan handla om gigantiska kostnader i infrastruktur för bränslet med nya cisterner. Branschen måste få tydliga spelregler om vad som ska ske med E10 både skattemässigt och vilken infrastruktur som måste till.

En knäckfråga kan handla om vilken typ av bränsle som kommer att säljas på mindre orter. Alla fordon kommer inte att tåla E10 och som alternativ ska ett annat bränsle kunna säljas. Detta alternativ blir troligen 98 oktan. Men om alla mackar måste sälja E10 och 98 oktan eller om vissa kan koncentrera sig på ett bränsle är än så länge oklart.

Det kan bli så att på en ort med OKQ8, Shell, Statoil och Preem säljer två av dessa E10-bränsle och två mackar säljer 98 oktan. Men för bränslebolagen handlar det om att komma överens med myndigheterna om att det inte blir någon konkurrensuppdelning, eftersom detta är förbjudet.

– Att på en sådan enormt prisfokuserad marknad införa något nytt som dessutom stänger ute vissa kunder och höjer priset, ja då måste det till någon form av subvention annars blir det en omöjlig situation på marknaden, säger Ulf Svahn på SBPI.

Staten har varit drivande för att införa E10. Bränslebolagen har ställt sig positiva av miljöskäl. Men inget bolag vill vara först med att satsa på ett bränsle som konsumenterna inte efterfrågar utan snarare är tveksamma till.

– Ojdå, det är ju olyckligt om det dröjer med E10 om det inte blir någon kvotplikt, säger Mats Björsell, handläggare av biodrivmedel på Naturvårdsverket. E10 är ett bra steg på vägen för att lämna fossila bränslen och har hyfsade miljöegenskaper även om det långt ifrån är ett optimalt bränsle.

Vad E10-bränslet skulle komma att kosta vid bränslepumparna är svårt att avgöra idag. Enligt bedömningar från bränslebolagen handlar det om ett påslag på mellan 15 och drygt 30 öre jämfört med vad 95 oktan kostar idag. Tanken är att det ändå ska bli billigare med E10 jämfört med 98 oktan.

Diskutera: Vad tror du om framtiden för E10?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-21 10:38
Leif R

När man först läste om E10-bränslet lät allt så positivt. ja, man såg fram emot att tanka, med tanke på vår miljö. Men nu visar det sig att allt är mer än komplicerat, egentligen borde artikelns fråga: "Vad tror du om framtiden för E10?" vara, "Hur är din tillit till politiker och makthavare"! Bara ett ex "höja ca 30 öre över nuvarande 95oktan nivån och därtill tvinga folk gå upp till 98 oktansnivån. därtill en okänd kostnad för införandet av E10-bränslet som knappast blir billigt för varje bränsletankare. Makthavarna gör oss mer och mer förb......!

#2 • Uppdaterat: 2012-11-21 14:56
VW Polo 2012

Vad jag förstår så är detta bränsle elakare mot motorn. eller?

#3 • Uppdaterat: 2012-11-21 15:08
saabnisse

När det gäller bilarnas tålighet för klara E10 eller inte tror jag problemen är kraftigt överdrivna.
Jag tror att det är ytterst få, om ens någon bil som mår dåligt av E10.
Däremot verkar det vara ett problem med att bränslekostnaden vid pumpen ska öka!
Varför?
E10 i sig orsakar ju en högre förbrukning även om den är näst intill försumbar, men det är ju inte merkostnaden på upp till 30 öre/liter!
Tankar man 95 oktanig E5 som idag för ca 14:50/liter och spär ut med några liter E85 för ca 10:50/liter så får man motsvarande E10 till ett lägre literpris!!!
Bondfångeri?????

Hallå!
Någon försöker sko sig på det här på korkade bilisters bekostnad.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-21 15:18
Hevil

Jag har aldrig tankat något E-bränsle, när de skitade ner 95 oktan med etanol så kör jag alla fordon på 98oktan, men tom den är ju nerlortad med Etanol upp till´5 % idag utan att de talar om det ens .. fordonen går sämre, drar mer och insprutningsystem och dyl sätterigen sig, nu får man langa i injectorcleaner var tredje tank för att slippa obehagliga överaskningar..
nää, att omvandla mat till bränsle är inte smart i steg ett, att sedan frakta spriten runt jorden är inte smart i steg två.
Satsa på biogas istället isf. som kan produceras av avfall,

#5 • Uppdaterat: 2012-11-21 16:24
saabnisse

Hevil, jag håller helt med dig när det gäller biogas, det är det absolut bästa bränslet tillsammans med gengas (som ju även det är biogas!), men inte när det gäller dina åsikter om tillsats av etanol, där har du inget belägg, enbart förutfattade meningar och hörsägen.
Förr fanns det de som hällde i 0,1l karburatorsprit i tanken och genast gick bilen avsevärt bättre, en del hällde i litervis (och gör det fortfarande) och deras bilar gick bättre, men när samma soppa hälls i direkt vid tankningen blir det plötsligt problem?
Jag har kört många olika gamla bilar med upp till 50% E85 utan trassel, det som hänt är att varningslampan till motorstyrningen tänts (på de bilar som haft sådan), men det har bara varit att fylla lite mer bensin så slocknar den.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-21 17:13
enanders

Skaffa en cistern för bensin och en för etanol så att man kan blanda som man vill. 30% etanol är en bra blandning som inte verkar leda till en högre bränsleförbrukning (enligt de som testat detta)

#7 • Uppdaterat: 2012-11-21 17:22
enanders

@hevil. Är det inte just alkoholer i insprutningsrengöring? Slöseri med pengar att köpa sådant. Likaså karburatorsprit. Tanka E85 i stället!

#8 • Uppdaterat: 2012-11-21 19:11
S-E S

Vilka problem! Är det inte E 10 som ändar på en parkering längst ut i Lofoten? Därmed slut.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-21 19:17
månssons

Håller med om att det känns helskumt att det skulle höja priset när det blandar i mer av ett billigare bränsle. Fyfan för bränslebolagen om det nu är för att luras. Eller finns det någon som vet någon anledning till varför priset blir högre?

#a • Uppdaterat: 2012-11-21 19:27
a128

30 öre dyrare per liter ?, i Tyskland är denna soppa ca 30-40 öre billigare per liter än den vanliga 95 oktaniga bensinen

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.