Nästa artikel
Bilfrågan: Mazda på E10?
Bilfrågan

Bilfrågan: Mazda på E10?

Publicerad 3 augusti 2011 (uppdaterad 3 augusti 2011)
"Det tar väl bara dubbelt så lång tid att fräta sönder packningarna med E5 som med E10?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Mazda 626 -00. Enligt listan om vilka bilar som kan köras på E10-bensin så finns inte den med.

Har hört att det är packningsmaterialet som inte tål E10 men i så fall tål den väl inte E5-bensin heller? Det tar väl bara dubbelt så lång tid att fräta (torka) sönder packningarna med E5 som med E10? Det är väl samma etanolsort i E10 som i E5?

Eskil Andersson

SVAR:
Det är riktigt att Mazda inte godkänner din bil för användning av E10. Koncentrationen fem procent, som i vanlig 95-oktanig bensin, är däremot okej.

Den fullständiga listan på Mazdamodeller godkända för E10 följer här. Senare årsmodeller är också godkända.

Mazda 6 (GG/GY)-02
Mazda 3 (BK)-03
Mazda 2 (DY) -03
RX-8 (SE) -03
Mazda 5 (CR) -05
MX-5 (NC) -06
Mazda 2 (DE) -07
CX-7 (ER) -07
Mazda 6 -08
Mazda3 (BL) -09

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-08-05 03:14
Roger Skagerström

Det "kan" nog funka. Grundtanken är väl att vid minsta tvivlel så säger tillverkaren nej - så kan man inte skylla på dom om det händer nåt - sunt tänk.

Men rent tekniskt - antar att packningar etc kan "torka". Kanske vittra sönder och sätta igen slangar och ventiler? Nåt åt det hållet om det vill sig illa.

#9 • Uppdaterat: 2011-08-05 08:03
FLAC

ok, tänkte mest på om man har en 10-15 år gammal bil. Om 98 oktan försvinner kan det ju inte vara lönt att ens försöka konvertera bilen (om det ens går) för att klara E10, utan då kör man väl tills det rasar... med tanke på att många redan idag fultankar E85 i alla möjliga bilar med som mest en konvertering av bränsletrycksregulatorn så borde ju dessa rasa långt innan den som går på E10? och det har man väl inte hört något om hittills?

#a • Uppdaterat: 2011-08-05 11:01
saabnisse

Det är som flera här varit inne på, motorjournalisterna har i många fall spätt på myten om etanolens frätande egenskaper, samma journalister som f.ö. rekommenderar en kraftig tillsats av karburatorsprit för att det inte ska bildas kondensvatten i tanken.
Den spriten består främst av just etanol.

Men det finns en förklaring till hur myten uppstått.
På en gammal bil som körts på bensin och sedan tankas med en kraftig E85-inblandning kan det vaxskikt som bensinen gett lösas upp och slangar, rostiga filter .m.m. börjar läcka.
Men det är ju bara att byta, det skulle ju ändå behövas.