Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Anpassning till E10?

Publicerad 30 december 2011 (uppdaterad 30 december 2011)
"Min bil, en Toyota Avensis, tillhör de bilmodeller som inte klarar av den nya bensinblandningen E10." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag läste i nr 11/11 att min bil, en Toyota Avensis 2,0 -08, tillhör de bilmodeller som inte klarar av den nya bensinblandningen E10 och undrar därför om det går att anpassa den till detta, för ett rimligt pris.

SVAR:
För det första bör du kontrollera med Toyota om din bil verkligen inte klarar E10. Det kan importören se utifrån din bils chassinummer. Skulle den inte göra det så ska du inte oroa dig i förtid. Vi har inte fått bränslet ännu och det är inte heller säkert att vi får det. Att bygga om motorn är inget realistiskt alternativ, i synnerhet inte förrän man vet exakt vad som ska göras åt den.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

EKONOMI

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 16,79 kr/l. Diesel: 16,69 kr/l.

                                                            

Pris 154 500 kr 109 500 kr
Värdeminskning 24 000 kr 17 000 kr
Skatt/besiktning 1 200 kr 800 kr
Försäkring 9 500 kr 8 200 kr
Bränsle 14 100 kr 11 700 kr
Rep/service 5 000 kr 4 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 54 000 kr 48 000 kr
Totalt per mil 36 kr 32 kr

 

REPARATIONSKOSTNADER

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 8 636 kr
Katalysator 16 146 kr
Hjullager hö. fram 5044 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 23 295 kr
Koppling 28 639 kr
Stötdämpare fram 8 573 kr
Service, stor 10 054 kr

 

SÄKERHET

Mini Cooper och Clubman fick fyra stjärnor vid Euro NCAP:s krocktest 2014/15. Countryman fick fem stjärnor 2017. Folksam klassar den senare som ett bra val ur säkerhetssynpunkt. Även Cooper och Clubman är förhållandevis säkra i sin storlek. Autobroms kan finnas i vissa utrustningsnivåer på Cooper, standard på Clubman och Countryman. Även tidigare generationer av Mini Cooper får bra säkerhetsbetyg av Euro NCAP. Däremot får de kritik för whiplashskyddet, något som förbättrats till generation tre.

 

BILPROVNINGEN

Någon säker besiktningsstatistik finns inte för Mini, varken från Bilprovningen eller Dekra.

 

ROSTSKYDD

Nya Mini är väl skyddad mot rost och snuddar vid betyg fem. Karossens delar är av stålplåt, dörrar, huv och baklucka har vax på insidan och speciella ”öppna hörn” som vädrar ut fukt. Överlag välgjorda limskarvar, trösklarna är helsvetsade mot golvet och framskärmarna har en luftig konstruktion. Bränsletank i plastmaterial, bra behandling under täckplasten i underredet. Alla hålrum och balkar har väl utfört vaxskydd. Föregångaren (2007–2013) hade filtinnerskärm som potentiell rostfälla och inte lika påkostat rostskydd. Generation ett (2001–2006) hade faktiskt bättre rostskydd än generation två.

 

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 4/5

Kommentarer

#1 • 2011-12-30 10:20
1storstark

Hade ni som köpt Toyota, istället köpt SAAB, hade vi haft kvar ett bilmärke till i Sverige. Plus att ni inte hade behövt oroa er för några procent etanol bränslet!

#2 • 2011-12-30 11:15
KaptenOberkommando

Jag avstår från att bemöta inlägget från 1storstark och ger i stället frågeställaren svaret att det går alldeles utmärkt att tanka 98-bensin - visserligen något lite dyrare, men knappast kännbart vid normala körsträckor.

#3 • 2011-12-30 11:20
FLAC

vad är det som gör så stor skillnad mellan E5 och E10 så vissa bilar inte skulle kunna tanka det? Det känns som någon slags friskrivning från vissa tillverkare för att vara på den säkra sidan... bilar ska ju klara ojämn bensinkvalitet och folk häller tanken halvfull med k-sprit på vintern. Dessutom finns det ju de som blandtankar E85 i varierande mängd och många kör ju åratal med 50/50 i tanken. Vad i praktiken kan bli fel skulle jag vilja veta... Min bil klarar detta, men jag är nyfiken i största allmänhet.

#4 • 2011-12-30 11:22
matda

"Vi har inte fått bränslet ännu och det är inte heller säkert att vi får det"

Jaså, hur ska vi då nå kravet på att 10% av energin i transportsektorn ska vara förnyelsebar? Eller har ni motorjournalister lyckats skrämma upp folk vad gäller E10 så pass mycket att det spåret har ni också lyckats döda?

#5 • 2011-12-30 11:27
matda

FLAC, det skulle jag också vilja veta. Varför kan inte motorjournalister kritiskt granska biltillverkare i deras hållning till biobränslen istället för att köpa deras argument rakt av? ViB skulle kunna köra en långtest med etanol i en vanlig bensinbil. Troligen fungerar det bra. Analysera bilen och ställ sedan biltillverkarna mot väggen som påstår att deras bilar inte ens fungerar med 10% volyminblanding av etanol.

#6 • 2011-12-30 11:31
FLAC

Det vore mycket intressant att veta VAD följderna väntas bli om man "feltankar". Det lär väl knappast vara så att motorn skär ihop?
Ta tex en liten kul sommarbil som FIAT Barchetta, den kan inte köras på E10, men vad skulle kunna hända på 500 sommarmil per år om man inte kommer åt 98 överallt? vad spelar det för roll på en 10-15 år gammal bil utan garantier, behöver man bekymra sig?

#7 • 2011-12-30 13:17
saabnisse

Håller helt med här när det gäller blandtankning.
Jag förstår inte dessa som är så rädda för etanolen.
Vad kan hända?
Jag vet att E85 löser gamla avlagringar så att gamla ledningar och filter kan läcka, men det är oftast väldigt enkelt att åtgärda.
Vissa (ytterst få) bilar man få problem med spridare.
Men det gäller E85!
Jag har blandtankat många olika bilar i flera år utan problem.

#8 • 2011-12-30 14:42
Meganmannen

Några undrar vad som kan hända när man använder bränsle med etanolinblandning och avfärdar de som är skeptiska till annat än ren bensin. Om bilen inte är anpassad för etanolbränsle kan det uppstå driftstörningar på grund av: Bränsleläckage, när packningar inte tål etanol, Korrosion - Etanol kan korrodera aluminium under tryck och etanolen drar till sig fukt. Om man dessutom inte byter motorolja ungefär dubbelt så ofta som behövs med ren bensin, kommer motorn att slitas ut i förtid.
För bilar som körs lite kan det uppstå problem att bränslet inte kan lagras lika länge, när man efter en kall och ruskig vinter försöker starta sommarbilen. Kontrollera gärna hur tändstiften ser ut efter många tusen mil med E-85 så är ni inte längre lika positiva till detta bränsle.

#9 • 2011-12-30 14:59
FLAC

Det jag menar är att skillnaden mellan E10 och E5 borde vara så liten att det inte spelar någon roll, att min bensinbil inte mår bra av E85 kan jag köpa. Jag är bara nyfiken på vad den praktiska skillnaden blir mellan de 2 förstnämnda... vinterförvaring, häller inte folk i K-sprit då eller har jag fattat fel? det borde väl inte bli värre med E10 än E5 då? Återigen, jag är inte skeptisk till detta utan vill bara att någon belyser det som ingen annan gjort: vad händer om man tankar E10 och behöver man bry sig på en äldre bil utan garantier? bensinbilar är ju inställda för att hantera många skiftande bensinkvaliteter (typ öststat) och kan denna blandning vara värre än att köra på "skräpbensin"?

#a • 2011-12-30 15:16
matda

Meganmannen, jag har inte sett något exempel där dina påståenden stämmer. Det finns många som kör sin bensinbil på E85 eller olika blandingar av E85/BF95 utan några problem. Det vore intressnat om dessa, motorjournalist-standard-skrivelser, kunde bevisas någon gång. Att det inte stämmer finns detdäremot massor av bevis t ex på www.etanol.nu.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.