Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Anpassning till E10?

Bilfrågan

"Min bil, en Toyota Avensis, tillhör de bilmodeller som inte klarar av den nya bensinblandningen E10." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag läste i nr 11/11 att min bil, en Toyota Avensis 2,0 -08, tillhör de bilmodeller som inte klarar av den nya bensinblandningen E10 och undrar därför om det går att anpassa den till detta, för ett rimligt pris.

SVAR:
För det första bör du kontrollera med Toyota om din bil verkligen inte klarar E10. Det kan importören se utifrån din bils chassinummer. Skulle den inte göra det så ska du inte oroa dig i förtid. Vi har inte fått bränslet ännu och det är inte heller säkert att vi får det. Att bygga om motorn är inget realistiskt alternativ, i synnerhet inte förrän man vet exakt vad som ska göras åt den.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-12-30 10:20

Hade ni som köpt Toyota, istället köpt SAAB, hade vi haft kvar ett bilmärke till i Sverige. Plus att ni inte hade behövt oroa er för några procent etanol bränslet!

#2
2011-12-30 11:15

Jag avstår från att bemöta inlägget från 1storstark och ger i stället frågeställaren svaret att det går alldeles utmärkt att tanka 98-bensin - visserligen något lite dyrare, men knappast kännbart vid normala körsträckor.

#3
2011-12-30 11:20

vad är det som gör så stor skillnad mellan E5 och E10 så vissa bilar inte skulle kunna tanka det? Det känns som någon slags friskrivning från vissa tillverkare för att vara på den säkra sidan... bilar ska ju klara ojämn bensinkvalitet och folk häller tanken halvfull med k-sprit på vintern. Dessutom finns det ju de som blandtankar E85 i varierande mängd och många kör ju åratal med 50/50 i tanken. Vad i praktiken kan bli fel skulle jag vilja veta... Min bil klarar detta, men jag är nyfiken i största allmänhet.

#4
2011-12-30 11:22

"Vi har inte fått bränslet ännu och det är inte heller säkert att vi får det"

Jaså, hur ska vi då nå kravet på att 10% av energin i transportsektorn ska vara förnyelsebar? Eller har ni motorjournalister lyckats skrämma upp folk vad gäller E10 så pass mycket att det spåret har ni också lyckats döda?

#5
2011-12-30 11:27

FLAC, det skulle jag också vilja veta. Varför kan inte motorjournalister kritiskt granska biltillverkare i deras hållning till biobränslen istället för att köpa deras argument rakt av? ViB skulle kunna köra en långtest med etanol i en vanlig bensinbil. Troligen fungerar det bra. Analysera bilen och ställ sedan biltillverkarna mot väggen som påstår att deras bilar inte ens fungerar med 10% volyminblanding av etanol.

#6
2011-12-30 11:31

Det vore mycket intressant att veta VAD följderna väntas bli om man "feltankar". Det lär väl knappast vara så att motorn skär ihop?
Ta tex en liten kul sommarbil som FIAT Barchetta, den kan inte köras på E10, men vad skulle kunna hända på 500 sommarmil per år om man inte kommer åt 98 överallt? vad spelar det för roll på en 10-15 år gammal bil utan garantier, behöver man bekymra sig?

#7
2011-12-30 13:17

Håller helt med här när det gäller blandtankning.
Jag förstår inte dessa som är så rädda för etanolen.
Vad kan hända?
Jag vet att E85 löser gamla avlagringar så att gamla ledningar och filter kan läcka, men det är oftast väldigt enkelt att åtgärda.
Vissa (ytterst få) bilar man få problem med spridare.
Men det gäller E85!
Jag har blandtankat många olika bilar i flera år utan problem.

#8
2011-12-30 14:42

Några undrar vad som kan hända när man använder bränsle med etanolinblandning och avfärdar de som är skeptiska till annat än ren bensin. Om bilen inte är anpassad för etanolbränsle kan det uppstå driftstörningar på grund av: Bränsleläckage, när packningar inte tål etanol, Korrosion - Etanol kan korrodera aluminium under tryck och etanolen drar till sig fukt. Om man dessutom inte byter motorolja ungefär dubbelt så ofta som behövs med ren bensin, kommer motorn att slitas ut i förtid.
För bilar som körs lite kan det uppstå problem att bränslet inte kan lagras lika länge, när man efter en kall och ruskig vinter försöker starta sommarbilen. Kontrollera gärna hur tändstiften ser ut efter många tusen mil med E-85 så är ni inte längre lika positiva till detta bränsle.

#9
2011-12-30 14:59

Det jag menar är att skillnaden mellan E10 och E5 borde vara så liten att det inte spelar någon roll, att min bensinbil inte mår bra av E85 kan jag köpa. Jag är bara nyfiken på vad den praktiska skillnaden blir mellan de 2 förstnämnda... vinterförvaring, häller inte folk i K-sprit då eller har jag fattat fel? det borde väl inte bli värre med E10 än E5 då? Återigen, jag är inte skeptisk till detta utan vill bara att någon belyser det som ingen annan gjort: vad händer om man tankar E10 och behöver man bry sig på en äldre bil utan garantier? bensinbilar är ju inställda för att hantera många skiftande bensinkvaliteter (typ öststat) och kan denna blandning vara värre än att köra på "skräpbensin"?

#10
2011-12-30 15:16

Meganmannen, jag har inte sett något exempel där dina påståenden stämmer. Det finns många som kör sin bensinbil på E85 eller olika blandingar av E85/BF95 utan några problem. Det vore intressnat om dessa, motorjournalist-standard-skrivelser, kunde bevisas någon gång. Att det inte stämmer finns detdäremot massor av bevis t ex på www.etanol.nu.

#11
2011-12-30 16:32

Omvänd bevisföring.

Etanol är aggressivt mot ex. packningar (plast) och aluminium.
Det går att uppgradera bägge materialen med varianter som tål E85 - är dyrare.
Om tillverkaren ursprungligen inte har valt/kostat på material eller validerat för "mer än" E5 är det ju en risk att köra på högre halt etanol.

Att någon kört någon bil på högre halt är inget bevis för att det är problemfritt.
Om tillverkaren avrått, kör man på egen risk - det finns ingen lag som förhindrar det :o)

#12
2011-12-30 16:41

E10 å ännu mer etanolen e inte alls farligt att köra på utan det e så att massor av bilister med alla möjliga bilister blandtankar, som SAABnisse skriver, sina bilar med allt från 10 liter etanol till mer än hälften etanol i bensinen å jag har heller aldrig hört talas om att nån bil pajjat pga bensinen. Jag tycker att det e påtiden att oxå Sverige får tillbaka E10 bensinen som vi hade på 1990 talet på mackarna i Sverige men som EU förbjöd då men har nu tagit tillbaka till EU.

www.etanol.nu

#13
2011-12-30 16:44

Tjalle (och Meganmannen), "Etanol är aggressivt mot ex. packningar (plast) och aluminium."!
Var har du fått det ifrån?
Etanol kan inte påverka aluminium, det kan påverka vissa plaster, men knappast de som används som tätningar i bilmotorer.
Det som kan hända är däremot att gamla slangar och tätningar som genom bensinen fått ett skyddande vaxskikt kan börja läcka genom att det tätande skiktet lösts upp.
Det är ju bara att byta slangar och tätningar, enkelt.
Men detta kan hända vid betydligt högre etanolkoncentration än 10%.
Etanolen drar inte till sig fukt, det är en fullständig missuppfattning.
Etanolen kan däremot binda det vatten som finns i bränsletanken och som är olösligt i bensin.
Det var därför man tidigare tillsatte karburatorsprit.

#14
2011-12-30 18:16

Varför denna hysteri kring 5 eller 10% inblandning av Etanol? Om man tittar på sidor från branchorganisationer så ser man att de slangar och tätningar som klarar bensin också klarar ren etanol, metanol (som är mycket giftigt) är väsentligt värre, men tack och lov har vi (ännu) inte metanol i våra pumpar (trots vissa miljöaktivisters privata agenda)! Samma med aluminium, det tål etanol. Ett reellt problem är att våra svenska myndigheter inte styr upp E85 (vilket denna artikel inte handlar om), det får se ut nästan hur som helst! Därav så har E85 motorer ibland problem med bränsle från vissa bolag/pumpar.

#15
2011-12-30 18:40

Om en Avensis nu, mot förmodan skulle få problem med bränslet, är det väl bara att åberopa bilens goda rykte så man får saken fixat genom goodwill?

#17
2011-12-30 19:30

Tja min förra bil var en Golf 1,6 Fsi från 04 som finns med på den beryktade listan med bilar som inte ska köras på E10, men med 1000 körda mil med bara E85 tanken, var det inget annat knorr än tänd motorindikator och småtjurighet vid kallstart

#18
2011-12-30 19:36

Nej Crister, nu har du nog inte läsbrillorna på... jag skrev inget om "halvfull" med k-sprit, det hittar du bara på. Jag skrev "vinterförvaring...häller inte folk i k-sprit då eller har jag fattat fel". Har för mig att det förekommer tips om VINTERFÖRVARING (obs) som innefattar en skvätt k-sprit (inte halv tank...) men jag har aldrig vinterförvarat någon bil så jag vet inte, men bensinen innan etanolinblandning fick ju då i så fall en viss procent etanol som äldre bilar inte var anpassade för och det verkar ju gått bra.

#20
2011-12-30 19:52

trodde du menade mitt inlägg från 14.59, fattade ingenting, sorry... hur som helst undrar jag fortfarande VAD detta kan resultera i, för min egen del spelar det ingen roll för min bil kan utan problem köras på E10. Jag är bara nyfiken...

#22
Förstikön
2012-01-01 13:26

@saabnisse: Touché, Du har helt rätt. Därför blandtankar jag min amerikanska Cheva Transport 2004 med upp till 50% E85 sedan ett antal år tillbaka utan några som helst problem. Högre förbrukniung i stadstrafik med massor av rödljus samt högre förbrukning på Autobahn över 120 km/h. Annars en ren fröjd för plånboken på lands- och motorväg.

#23
2012-01-03 00:35

Förstikön: Beräknat från värmevärdet i en liter E85 resp. en liter Bensin med 5 % Etanol åtgår 33 % mer E85 än Bensin. Detta torde stämma med den verkliga förbrukningen eftersom Lamdasonden hela tiden styr mot Lamda 1. Om E85 kostar 10 kr/liter och Bensin 13,30 kr/liter så blir kostnaden per km lika oavsett vilket av dessa två bränslen eller blandningsförhållande som används.

Enligt Di var medelpriset för E85 9,48 kr och för 95 oktanig Bensin 12,97 kr per liter under 2010. Under 2009 var medelpriset för E85 9,61 kr och för bensin 12,06 kr per liter.

Det betyder att 2009 gick Du ekonomiskt back på besväret med att blandtanka medan 2010 och 2011 har Du gjort en liten vinst. Dock inte så stor att det vart värt besväret. Miljön har vunnit på din blandtankning hela tiden.

#24
Förstikön
2012-01-03 14:19

@snabb95: Nu ska vi inte låta dina skrivbordsteorier vinna över min handgripliga erfarenhet. Jag åker inte särskilt mycket i stadstrafik och jag åker sällan fortare än 100 km/h. Däremot tillbringar jag närmare 3000 mil på landsväg, motorväg och autobahn varje år. Det är där jag gör min ekonomiska "vinst". Redan vid en prisskillnad på 3 kr per liter mellan E85 och B95 ger det utslag i plånboken. Blandtankning passar inte för alla, men vi är många som inte har bly i högerfoten och som förstår att utnyttja farten till annat än att bromsa bort.

Värmevärde är en sak, men en explosionsmotor använder som bekant inte bränslets hela energiinnehåll till 100%. Vid mjukkörning på landsväg noterar jag knappt någon ökning alls av förbrukningen per 100 km. Annat däermot som sagt i stadstrafik med många start och stopp samt på autobahn i farter över 110 km/h.

#25
2012-01-03 17:45

Förstikön: Jag fick TV nr 2 i dag och där kan jag läsa under rubriken NOLLSUMMESPEL på sidan 35 att Markus Engström kört en V70 T4F dels på Etanol med en förbrukning på 1,33 l/mil och dels på bensin med en förbrukning på 0,78 l/mil. I så fall skulle etanolförbrukningen vara 70 % större, vilket inte kan överensstämma med verkligheten. Mätfel eller andra okända faktorer är den sannolika orsaken.

På samma sida kan man läsa att Volvos officiella förbrukning anges till 0,96 l/mil på Etanol och 0,7 l/mil på bensin vid blandad körning. Det motsvarar 37 % högre förbrukning på Etanol vilket inte är så långt ifrån den teoretiskt beräknade 33 % högre förbrukning på Etanol.

Att din bil skulle ha olika förbrukningsförhållande mellan olika bränslen beroende på alternativen motorväg, landsväg eller stad kan inte heller stämma med verkligheten. Din Lamdasond mäter om det är överskott eller underskott på Syre och justerar bränsleinsprutningen så att det varken blir det ena eller det andra. Alltså 14,8 kg luft per kg ren Etanol och 9 kg luft per kg ren bensin.

Med rätt blandningsförhållande är det skillnaden mellan de olika bränslenas värmevärde som avgör skillnaden i förbrukning vid samma driftfall. Detta oavsett högt eller lågt varvtal och eller högt eller lågt effektuttag. Våra fysikaliska lagar gör att det blir så.

#26
Förstikön
2012-01-03 19:16

@snabb95: Tro vad du vill. Själv fyller jag tanken med allt från 50/50, 65/35 eller ren B95 i Stockholm för att sedan efter ca. 70-80 mil fylla på igen vid färjeläget i Trelleborg för vidare färd till kontinenten. Jag eco-kör min relativt stora och tunga bil hela vägen och får normalt fylla på ca. 10-15% mer efter att ha blandtankat. Tricket ligger i att vara mjuk på foten och hela tiden hålla ett öga på den momentana förbrukningen enligt färddatorn. Det innebär att öka farten i nedförslut och utnyttja den extra skjuts det ger i det efterföljande uppförslutet samt att så långt som möjligt ge sjutton i att bromsa bort farten. Vid ren bensinpåfyllning drar min bil ca. 0,9 liter per mil, men med iblandning av etanol (50/50) (förutom tankning av 30 liter "ren" B95E10 i Tyskland) brukar förbrukningen öka till knappt 1 liter per mil. Ju större skillnad i pris mellan B95 och E85, desto större ekonomisk vinst, trots en ökad förbrukning på ca. 11%. Smärtgränsen går dock vid en prisdifferens på strax över 3 kr/liter. Under det lönar det sig inte att blandtanka.

Tilläggas kan att jag kör denna sträcka minst en gång per månad och har gjort så i flera år. Blanddtankningen började jag med för ca. tre år sedan. Det handlar därför inte om något mätfel, utan svart på vitt om vad som står på kvittot från macken.

#27
2012-01-03 19:33

Förstikön: Du skriver att förbrukningen ökar med 10 till 15 % vid blandtankning 50/50. Det skulle motsvara 20 till 30 % ökning om 100 % E85 tankades. Skillnaden till 33 % ligger sannoligt innom ramen för mätfel och varierande yttre omständigheter. Det är näst intill omöjligt att fylla tanken lika mycket varge gång p.g.a. luftfickor, i synnerhet om man står på olika plattser.

#28
Förstikön
2012-01-03 22:17

@snabb95: Enkelt, man fyller hela vägen upp (dock inte när det är varm väderlek, pga. termisk expansion och risk för fogsprickor i tank och rörledningar). Bensinen är normalt något billigare i Sverige än i Tyskland, så det gäller att maxa. En annan metod är att läsa av förbrukningen enligt färddatorn och dividera med körsträckan. Dock är färddatorns angivelse inte alltid densamma för E85 som för B95. Kan du nu sluta att vara en sådan Klugscheisser och släppa detta och gå vidare i ditt liv - jag har min erfarenhet och du har dina hypoteser. Fakta kontra teori.

#29
2012-01-04 12:38

Förstikön:
Jag har en kompis som åxå blandtankar etanol / bensin i sin toyota av 2009 års modell. Han har i regel 40 / 60 % mellan etanol / bensin å har kört så nu i drygt 3 år. Han har ALDRIG haft nått bensinrelaterat fel på bilen trots att toyota å andra "tomtar" säger att man absolut inte kan - får - göra det. Men bilen går bra på den blandningen, bränslenotan sjunker jmf med bensin och inte ens motorlampan lyser på denna blandning. Antagligen har toyota en så stor inbyggd diff i datorn så att t o m datorn fattar vad det e i tanken å anpassar sig därefter. Toppenbra!

#30
2012-01-05 01:08

Förstikön: Ja det är lätt att gå vidare i livet när teori och praktik stämmer så bra överens som i detta fall.

En fundering: Om Du med flera vågar tanka 50/50 har Ni aldrig provat att tanka 100 % E85? Då skulle besparingen bli dubbelt så stor och just nu skulle jag tro att skillnaden i pris är större än vanligt. Dessutom slippa besväret med att blandtanka.

Det finns kommentarer i denna slinga som inte vill tanka E85 i bilar som är avsedda för E85 eftersom man måste tanka oftare. Även de som är frälsta på dieselbilar anser att det är en stor fördel att slippa tanka lika ofta som med en bensinbil.

#31
Förstikön
2012-01-05 12:00

@snabb95: Mer trams från skrivbordet ser jag. Jag tankar inte mer än 50% E85 (eller E75 vintertid) eftersom jag då får en negativ utveckling för min besparing. Tro mig, jag har testat. Dessutom mår de flesta bilmotorer och komponeter som t.ex. dränkta bränslepumpar bäst av av att få lite smörjning då och då, bensin är liksom fetare än etanol (kanske ett okänt faktum vid skrivbordet?). Dessutom ska du inte stirra dig blind på det kalorimetriska energiinnehållet hos olika bränslen. Det handlar också om verkningsgraden vid olika gaspådrag. De som gillar att köra snabbt och alltid gasar på för fullt hela vägen fram tills det blir dags att panikbromsa vid nästa rödljus tjänar inte på att blandtanka.

#32
2012-01-05 22:46

Förstikön: Trodde inte att Du trodde på teorier och skrivbordsarbete, men när Du skriver att:
”De som gillar att köra snabbt och alltid gasar på för fullt hela vägen fram tills det blir dags att panikbromsa vid nästa rödljus tjänar inte på att blandtanka.”
Då har Du ha gjort ett teoretisk antagande. För hur andra kör kan Du inte prova praktiskt.

Inte heller kan Du köra ur en hel tank på enbart stadskörning och färddatorn som är teoretisk beräknad kan Du väl inte lita på. Så att det inte lönar sig att blandtanka i stadstrafik som du skriver 1 jan kl 13:26 måste också vara en teori utan förankring i verkligheten.

Samma sak med din teori om att slitaget på bränslepump och spridare inte ökar av 50/50 blandning, samtidigt som Du vet att de inte tål 85 % eller på vintern 75 % etanol. Eller har Du provat detta slitage i praktiken också?

#33
Förstikön
2012-01-06 07:47

@snabb95: Trams! Jag behöver inte ”köra ur” tanken för att veta hur mycket jag fyller på, dvs. gör av med, mellan två bräddtankningar – det står på kvittot från macken. Och körstilen påverkar förbrukningen. Vid mjukkörning på landsväg och motorväg drar min bil kring 0,9 liter per mil om jag kör mjukt hela tiden och håller mig under 100 km/h. På autobahn i farter över 140 km/h drar den betydligt mer. Detsamma gäller i stadstrafik med många start och stopp. Det kostar att accelerera och att arbeta mot bl.a. fartvind och rullningsmotstånd. Ju kraftigare gaspådrag, t.ex. vid start från stillastående, desto mer ofullständig förbränning - en bilmotor är inte en kalorimeter som tar ut bränslets hela energiinnehåll. Det är därför som tillverkarna anger förbrukning för landsväg, stadstrafik och blandad körning i sina tekniska data.

Jag avslutar i och med detta denna tråd från min sida. Det finns ett antal sajter på nätet där du kan läsa vilka erfarenheter andra har av att blandtanka.

#34
2012-01-06 12:21

Förstikön: Att det är olika förbrukning vid olika driftsfall är jag givetvis väl medveten om men att den procentuella skillnaden beroende på om man kör på bensin eller etanol skulle vara olika vid olika driftfall är högst osannolikt. Detta oavsett om förbränningen är ofullständig eller inte. Ofullständig förbränning av betydelse har man bara om motorn är kall eller felaktig.

Det ovan sagda är sammanfattningen av det jag tidigare skrivit. Nu vet jag att Du aldrig kommer att hålla med mig, så vi får leva lyckliga i vår tro. Amen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.