Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Plötslig oljetörst normalt?

Bilfrågan

"Min Toyota Avensis drar vid 9 500 mil plötsligt två liter olja på 300 mil. Är detta normalt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Äger en Toyota Avensis som jag köpte ny -01 och har servat varje år på samma märkesverkstad. Plötsligt förra året, vid 9 500 mil, hade den dragit två liter olja på 300 mil och så även i år. Är detta normalt?

Har kontakt med verkstaden så de har konstaterat att den drar den mängden olja men de tvekar att åtgärda felet. Har hört att just -00–02- modellerna har just det här problemet. 

Åke Andersson, Skellefteå

SVAR:
Toyotas motorer är inte kända för att dra mycket olja. Ska du däremot öppna motorn för att hitta anledningen till hög oljeförbrukning, då blir det dyrt.

Har du kontrollerat vilken olja som används? På en tio år gammal bil är det onödigt att använda de senaste och mest bränslebesparande oljorna. Toyotas motorer är mycket toleranta vid val av olja och det kan vara bättre att använda tjockare olja. Det sänker ofta förbrukningen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#2
2011-12-28 09:56

Det måste vara ägarens fel, för det kan aldrig vara fel på en Toyota. :-P

#5
2011-12-28 10:22

leifer

Om du tittar noga så kan du se att allas våran Uno(och 3000 andra nick) har tagit mitt nick. Precis som han gjorde med Jes_ en gång i tiden.Om du provar att klicka på hans nick så märker du att det inte går.
Tråkigt att inte ViB kan ta tag i det en gång för alla.

#6
2011-12-28 10:39

Leifer, var det inte så att VW/Audi angav ungefär den maximala oljeförbrukningen till det du nämner, i handboken. Så var det i alla fall med tidigare motorer. Sen att det inte kändes speciellt kul att pytsa i så mycket olja kan väl vara sin sak, men motorerna byggdes väl så. Men, som du skriver, mineralolja är nog inte fel att ta till. I denna fråga skrivs ju att det uppstått ett fel med något men att de tvekar att åtgärda det. Tycker det låter konstigt. Varför ska det inte åtgärdas om det är ett fel? Är det måhända för kostsamt?

#7
2011-12-28 10:40

Rustan Werling:
Vi försöker göra vad vi kan, tyvärr är det inte mycket mer än att radera kommentarerna så fort vi ser dem. Anledningen till att en användare inte är klickbar är att han/hon raderar sig själv. Då går det inte heller att stänga av dem eftersom de inte finns längre.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, Vi Bilägare

#9
2011-12-28 11:17

Internet har revolutionerat världen på många sätt, inte minst genom att fel och brister på saker och ting nu flödar ut till konsumenternas nytta. Särskilt bra är det att bilden av det "felfria" Toyota med rätta nu tvingas genomgå en rejäl omstöpning. Jag har aldrig trott på tugget om Toyotas förträfflighet utan har alltid varit av åsikten att bilden har manipulerats genom en särdeles väloljad verkstadsorganisation. Bra att verklighetens Toyotor nu exponeras.

Kevin Carlsson, det går att göra mer. Med tämligen enkla åtgärder skulle ni kunna spärra aktuella IP-adresser (som i "Rustans" fall) så att det i alla fall inte från den IP-adressen någonsin mer går att skriva inlägg på ViBilägare. Att läsa ViBilägare - och inläggen - ska fortfarande kunna gå, men det ska inte gå att komma åt själva kommentarsfunktionen eftersom den aktuella IP-adressen kapas just för den funktionen. Det kan hända att ni måste byta kommentarsgränssnittet för att det ska vara möjligt att kunna spärra en IP-adress från att kunan skriva inlägg. Så, det går. Frågan är bara om ni vill eller är beredda att ta en eventuell engångskostnad för att byta kommentarsgränssnittet.

#10
Juppe
2011-12-28 11:22

Att visa motorer (Audi) KAN dra mycket olja beror på en mängd olika faktorer. Med dagens avancerade motorstyrningar är förbrukningen dynamisk och anpassas efter motorns behov, beroende på körstil, sträckor, kallkörningar osv. Man tjänar på det i längden då motorn mår bättre. På nyare bilar beror det sällan på "otäta packningar" och liknande som det spekulerats i här.

Audi's long-life-program KAN även vara en bidragande orsak där man har en specialolja med lägre viskositet.
Kör man korta sträckor och mycket kallkörningar kan man be verkstaden ställa om bilen till vanliga serviceintervall där man kan ha en lite tjockare olja. Det kan hjälpa om oljeförbrukningen är mycket hög.

#11
2011-12-28 11:35

5 ventilsteknik på Vw´s 5 cyl. motor = 25 Valve? ;)

#14
2011-12-28 12:18

Jo så var det "leifer" ...men först då motorn landade under huven på A6 (om jag minns rätt )
En massa motorer med olika effekt har det blevit under åren.
Även 6:an gick att få med 5 ventilsteknik.

För att hålla oss lite till artiklen så kan jag tillägga att i flera utav dessa bilars instruktionböcker ( troligen i dem alla ) så stod det att oljeförbrukningen kunde uppgå till 1liter/100 mil och skulle då alltså anses som "normalt".
Även i instruktionsböcker till Mitsubishi har jag läst detta så tidigare var detta nog inget konstigt.
Själv har jag dock aldrig haft en bil med högre oljeförbrukning än att det räckt att kanske fylla på en liter över 1000 mil.
Mina nyare bilar efter -07 har inte rört oljan alls mellan service.

#15
2011-12-28 12:42

Helt riktigt Leifer, när VVTi-tekniken kom 00-01, så hade den en barnsjukdom i form av att vissa motorer, främst Avensis 1.8 drog olja. Orsaken var ett monteringsfel i engelska Deeside-fabriken. Toyota bytte motorerna kostnadsfritt på goodwill de första 5 åren (givet att den var fullservad på märkesverkstad), finns en hel om det på toyotaklubbens forum Nu är dessa bilar för gamla för goodwill, men en tröst är ju att oljeförbrukningen inte är värre än att andra tillverkare (VAG) anser att den är normal.

#16
2011-12-28 13:05

Jo, leifer, så är det: Toyota har betydligt fler fel än vad gemene man tror - Toyota har bara lyckats gömma felen för konsumenterna. Men i takt med en allt större modellplattform och marknadens allt större vakenhet går det inte längre att dölja felen.

Sedan huruvida Toyota har fler fel än t.ex. Mercedes som du nämner kan vi inte avgöra. Vi kan inte heller avgöra allvarlighetsnivån i felen. Däremot är det självklart - vilket jag har påtalat flera gånger - att dyra, komplexa konstruktioner som ofta kännetecknar dyrare märken också har en betydligt högre krångelfaktor. Det säger sig självt att 4-cylindriga motorer utan turbo och med enkel basmekanik garanterat kommer att krångla mindre än t.ex. 8-cylindriga motorer med (dubbla) turbo, med variabla kamaxlar, cylinderavstängning och gud vet allt. Allt det här är till och med för kärringar helt självklart.
En amerikansk general sa en gång att dumheten bland soldater i fält ökar med kvadraten av antalet soldater (syftandes på de enga trupperna i t.ex. Irak). Samma sak gäller för tekniknivån i bilarna: Möjligheten till krångel kan öka med kvadraten av antalet monterade, avancerade system.
Att en dyr Mercedes eller BMW med betydligt mer avancerade system än på billigare bilar har potential att krångla mer i längden råder det ingen tvekan om (därmed inte sagt att det blir så). Men de kunder som köper en Mercedes eller BMW betalar för en betydligt fetare bil i alla avseenden och det är precis det som är grejen. Det kostar avsevärt mycket mer att ta fram en dyr bil med allt det som utmärker en dyr bil än vad som är fallet med billiga bilar. Dessutom säljs de dyrare bilarna i betydligt färre exemplar än billigare bilar och måste därför helt enkelt bära alla kostnaderna på det färre antalet sålda bilar. Det är inte många som tänker på detta.
Personligen skiter jag helt i om min nästa Mercedes hamnar på verkstaden två gånger mer än grannens asiat under en treårsperiod - bara jag får uppleva grädden av ingenjörskonst när det gäller perfektion, detaljarbetet, åkkomfort, elegans, pondus och tekniknivå. Och långa tillvalslistor. Ingen av dessa kvaliteter kan en asiat tillhandhålla.
Men på intresselistan finns också kommande VW Passat Alltrack. Konstigt nog, kanske en del tycker. Men Passaten är ett högst vettigt alternativ för mindre pengar.

#17
2011-12-28 13:08

Ytterligare en Toyota som är dålig. Man måste se upp med dessa bilar.

#18
2011-12-28 13:11

Måste faktiskt stämma in in Kaptens senaste inlägg.
Dina påståenden är precis vad jag tänker om Tyska bilar vs Japanska.

#19
2011-12-28 13:11

Min kollega hade en avensis där motorn skar pga oljebrist en dag på väg till jobbet. Har alltid trott att hon varit klantig och slarvat med oljekontrollerna men det kanske inte var hennes fel trots allt...

#21
2011-12-28 13:53

leifer, Lexus håller inte alls så bra kvalitet som du tror. Och bara för att kundnöjdheten överlag kan tyckas vara hög säger inget om hur bilen verkligen fungerar. Det räcker med att kunden VIP-behandlas vid störningar för att hela betyget om märket skall hamna på topp - trots missnöje med bilen. Detta är vetenskapligt bevisat flera gånger om. Dessutom faller Lexus helt in i mitt resonemang nedan om hysch-pyschet på verkstäderna. En dyr, avancerad Lexus har betydligt högre felfrekvens än billigare Yaris, till exmpel. Mitt resonemang har därmed inte fallit platt till marken.

Nu lämnar jag över till dem som vill diskutera oljetörsten i Toyotor.

#22
2011-12-28 14:26

Leifer. Får nog hålla med Kapten i det mesta. Sanningen har kommit
i kappToyota som visar sig ha vissa kvalitetsproblem som alla andra, trots alla försök att mörka. Detta senaste är ju heller inget litet klapprande kränghämmarstag för 300kr utan nåt betydligt allvarligare. Vad gäller Lexus kvalitet så gäller nog samma där. Har aldrig sett nån statistik där Lexus skulle sticka ut varken åt det ena eller andra hållet. Är inte även detta en image som spricker vid närmare undersökning.
Så sluta tjata om Toyotas/Lexus förträfflighet, det är genomskådat. Alla bilar kan haverera dyr som billig.
Är helnöjd med min nya Insignia, känns välbyggd och har prestanda och egenskaper som i vissa fall tom kan matcha/överträffa sk"premiummärken" men jag vill ändå inte kalla den premium(alltför många märken missbrukar detta)
En bil som alltid fungerar är ju optimalt men det MB/BMW köparen söker och FÅR för sina extra (ibland många) tusenlappar är trots allt det där lilla extra som saknas i en Opel/Ford/Toyota/VW mfl. Så är det bara.

#23
2011-12-28 14:44

Bra formulerat "Kapten" kl 13:05 och för dem flesta självklart.
Som du själv också antyder så struntar Mercedesägaren i höga ägarkostnader i en klart högre grad än samtliga ägare till Asiatiska fabrikat!

Anser det oerhört märkligt varför det i stort sett varje tråd kommer samma sak på tal.
Vilken "sanning" är det ni letar efter?
Att Toyotor över lag drar mer olja än andra bilar?
Att MB är en sämre bil för att den är dyrare att äga?
Att Toyota är en tråkigare bil att köra?

Sanningen för mig är att MB är för dyr för att jag någonsin skall få några egna erfarenheter om den ...erfarenheter som ändå ingen skulle lyssna på då som sagt det inte spelar någon roll så länge det sitter ett MB -märke i nosen!
Min "sanning" om Toyota är att de har blevit sämre och mycket dyrare och att det därför finns andra fabrikat som fungerar bättre för mig idag.
I min verklighet kan även en Toyota gå sönder och ingen märkesmekaniker jobbar särskilt billigt för kundens räkning,...Toyota inte undantagen. ( begriper inte myten om billiga verkstadsbesök )

Senast jag öppnade en "Alla bilar" bok så fanns det en jäkla massa bilar där...alla bra på sitt vis!
Ett boktips till dem som har fastnat i SIN verklighet.

#24
2011-12-28 14:50

@ Lars58, sanningen som man inte kan komma undan är dock att de fortfarande ligger i topp i de flesta kvalitetundersökningar, så så värst illa är det inte....:)

#25
2011-12-28 15:05

Om inte jag missminner mig så har hög oljeförbrukning i Avensis varit ett ämne som även tidigare har varit uppe på insändarplats i ViB - vilket gör Diedens svar något besynnerligt.

Bengt! Gå gärna tillbaka och sök på Avensis + olja i din artikeldatabas så ser du vad jag menar....

#26
2011-12-28 15:08

Sillnaden mellan Europeiska och Japanska bilar blir allt mindre. Men det har varit annorlunda. Om man tittar på 80 talets statistik vad gäller bilprovningens, bilhandlarnas, försäkringsbolagens och inte minst bilägarna, var Tyota bilen med minst antal fel.
Därefter har kundundersökningarna ändrats till alllt mer ledande frågor.
Statistikunderlag på beställda feltyper etc. Novisen Sanning, lögn , förbannad lögn och Statistik kommer här väl till pass.
Dessutom förekommer plötsligt hög oljeförbrukning, topplocksbultar som släpper även hos andra bilmärken, se bara på Saab 9-5 som har dessa problem med både 2 liters Och 2,3 litersmotorerna. Bara lilla jag känner till ett 10-tal fall av den typen. Varför inga skriverier om detta?

#27
2011-12-28 15:09

"novisen"...? du menar kanske devisen?

#28
2011-12-28 15:16

Ja tack för påpekandet. Ibland är man för snabb!! Herrejösses Gott Nytt år på dig!

#29
Finnhelvete
2011-12-28 15:24

Jag skulle svara så här på frågan:
Usch vad TRÅKIGT Åke! Har du lidit i 10 år med en så tråkig bil (jag köpte en likadan ny -01 men efter ett år av depression bytte jag fabrikat och blev en glad prick igen) så är du värd att inleda det nya året med att införskaffa en kvalitetsbil av annat fabrikat. Du ska se att livet får en mening igen.

#30
2011-12-28 15:24

Gott nytt själv!

#31
Juppe
2011-12-28 16:00

@Gunnar 44
"Varför inga skriverier om detta?"
SAAB var nog ett dåligt exempel. Kan inte komma på något märke det skrivits mer om de senaste 4-5 åren och då menar jag inte positiva artiklar.
Är det något märke det bedrivits häxjakt mot så är det SAAB. Så pass att det även uppmärksammades i utländsk press.

#32
2011-12-28 16:26

Har SAAB haft problem med topplocksbultar som släpper? Det var mer än jag visste i alla fall?

#34
2011-12-28 17:43

Oavsett motorfabrikat tycker jag att 1 liter olja på 100 mil är en brutal förbrukning, såvida det inte är tal om en tvåtaktare förstås.
Att man tvekar till att riva och analysera motorn i en så gammal bil, har jag full förståelse för .... men man borde väl kunna säja något om, var man tror oljan tar vägen?

#36
Finnhelvete
2011-12-28 18:17

Ibland kan jag bara inte låta bli att vara ironisk och provokativ. I detta fall/idag med två inlägg i två bloggar (heter det så) i ViB. Sanningen är den att jag/familjen äger en Toyota och en Mercedes, båda av årsmodell -10 och båda av dyrare modell. Och tro det eller ej men jag GILLAR BÅDA. De är av helt olika karaktärer, javisst. Och vänder sig till olika kategorier av kunder, javisst. Men jag tycker inte att den ena är sämre än den andra. Bättre på vissa punkter, "sämre" på andra, javisst. Kvalitetsmässigt? Tja vem vet? Och jag bryr mig inte! Jag kan inte tänka mig att en bil av ETT SPECIFIKT FABRIKAT idag är så usel som proffstyckare ger sken av i dessa forum.
Gott nytt år på er alla och var glad för det (den bil) ni har!

#38
2011-12-28 18:39

leifer@
Du skriver - citat "Jag har aldrig hört Toyota-älskare prata så nedlåtande om andra människor"
.
Jag är helt säker på att jag kan finna massor av inlägg från dej ... där du, i olika uttryck skriver att "det är synd om" de som inte förstår, typ himmelriket med en Toyota!
Jag tycker faktiskt att den typen av uttalande är synnerligen nedlåtande mot hela det stora flertal som, av olika anledningar väljer något annat fabrikat ...

#40
2011-12-28 19:52

Skulle vilja få synpunkter på dessa punkter:
1. Toyotaverkstans ansvar att informera om en eventuell utveckling som insändaren beskriver, för att ägaren skulle haft möjlighet att bearbeta Toyota i frågan om goodwill eller t o m garanti-ersättning innan det blivit för sent, för att hålla extra koll på oljan, osv. Ska märkesverkstan (ofta även ÅF) var lojal mot servicekunden eller Toyota i första hand?
2. Är det rimligt att anta att större märkesverkstan kan ha känt till risken redan låt oss säga 2005 eller 6 för 00, 01, 02 Avensis som har haft problemet?

#41
2011-12-28 20:27

Leifer mal på i sin blinda tro i inlägg efter inlägg(10st här) om toyotas förträfflighet, bättre än allt annat osv. I ett(1) av dom berör han själva frågan.Toyotas oljeförbrukning, och förklarar att plötslig hög oljeförbrukning på en 10år gammal toyota beror på en barnsjukdom inte dålig kvalitet...
Jag trodde "barnsjukdom" syftade på att felet upptäcks tidigt på en ny bilmodell...
Han skriver också
"Överhuvudtaget förstår ni inte vad jag pratar om."
Och där har han ju rätt...

#42
2011-12-28 20:48

På de bilar jag ägt som har haft hög oljeförbrukning har det till största delen handlat om ventiltätningar som varit boven och har relativt lätt kunnat åtgärdas.
Det är synd att en sån här sida skall innehålla så mycket pajkastning. Det är bara att inse att det ytterst sällan finns någon som tycker att man själv har råkat köpa en skitbil men ändå har man synpunkter på andras oavsett vilket märke det nu kan gälla.

#43
2011-12-28 20:49

Detta är ju inte direkt någon nyhet, har hittat en nästan fem år gammal tråd på toyotaklubbens forum om detta problem:

http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=28659&postdays=0&postorder=asc&start=0

#44
2011-12-28 20:51

Det är ingen anklagelse leifer, det är ett konstaterande!
Var just i en annan tråd där du uttryckte dej just så där
http://www.vibilagare.se/nyheter/bensinbil-haller-vardet-bast-35828#comments

#46
2011-12-28 21:00

Plötsligt och efter bara 9500 mil. 2 liter olja på 300 mil?
Ska det va på detta viset?
Ska det verkligen vara på detta viset?
Nej!
Ner i mig, längst ner bland telefonförsäljare och villor i Thailand!

#47
2011-12-28 21:34

Sverkers tunna!! ??

#48
2011-12-28 21:50

Man kan också skriva så här; "Har inget emot det mervärde man kan få med MB/BMW/Audi (även om såna bilar oftare ses framföras på ett regelvidrigt sätt i trafiken), om man bara vet vad man köper, att det är transparent."

Faktiskt, från en bergstopp i fjällen, är inte detta rent b-js? Jag skulle även kunna sträcka mig till att säga att det (Hej Kevin!) är rent... Nej jag avstår.

Ja du leifer, du är faktiskt sällsynt inskränkt. Och mannen kör en 940....

#49
2011-12-28 22:11

Audi A5 SB@
Men Marianne Sterner har ju nyligen gjort en liknande iakttagelse som stödjer leifers påstående ..
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltestarbloggen/vad-gor-folk-till-sa-usla-chaufforer-34496
Jag gillar speciellt det där med "en mörk Audi" .
.
Nåväl, som yrkesman störs jag inget speciellt av dessa som kör "hårt", de är få och dör nog unga av sitt höga blodtryck ändå ...
Jag har lite svårare för att alltid vara med på noterna när "närsynte Knut" med pensionärsrabatt på både Toyota och Hundai sedan 20 år gör de där märkliga manöverna som att, blinka åt ena hållet och svänga åt det ändra, i 8 km/t ... minst 1 km före avsedd avvikelse
:o)

#50
2011-12-28 22:15

Jes_; generellt skuldbelägga ägaren av ett bilmärke? VW? He, he...

Jo, frun kör en Golf VI. Undrar vad Yakuzan kör? Prius?

#51
2011-12-28 22:24

I den tråden ifrågasätter jag Marianne som, till synes skuldbelägger bilfabikanterna, och i viss mån lackerarna .. retoriken var lite leifisk, så jag kunde inte låta bli, men hon svarade inte!
:oD

#52
2011-12-28 23:11

leifer tycks inte på något sätt förstå att nästan hela skribentkåren på ViBilägare är emot honom.

Nu skriver han att Mercedes kvalité inte alls är som förr (!). Varifrån får han detta? Någon som vet? Mercedes bygger inte sämre bilar nu än tidigare. Det som däremot har hänt är att Mercedes - likt många andra tillverkare - idag har en betydligt större modellplattform än tidigare (och i det avseendet var Mercedes föregångare - på gott och ont) som i statistiken genererar betydligt fler "fel" än tidigare (alltså, fler modeller och fler sålda bilar visar också fler fel). Dessutom är det så att flera konkurrenter har satsat stenhårt sedan slutet av 80-talet på att komma ikapp (särskilt då BMW och Audi), varpå Mercedes försprång felaktigt tolkas ha krympt när det i verkligheten är så att konkurrensen har hårdnat till granit. Det finns således flera faktorer som på ytan indikerar att Mercedes kvalitet har blivit sämre på nyare modeller när sanningen är kvaliteten är densamma nu som då men med den skillnaden att omgivningsklimatet är ett annat som felaktigt får vissa att tro motsatsen.
I Toyotas fall har modellplattformen utökats rejält med samma effekt som för andra märken - dock har detta skett lite senare. Men det som definitivt krisar sig för Toyota är att den välsmorda verkstadsorganisationen som tidigare hann rädda alla felen på den smala modellplattformen inte längre hinner med och felen svämmar över och ut i medierna. Men fortfarande räddas många av felen på verkstäderna med resultatet att märket felaktigt har tolkats och fortfarande tolkas vara bättre än vad det har varit/är. Men Mercedes håller samma kvalité idag som märket gjorde förr - det är bara ändrade omgivande faktorer som får en del att tro motsatsen. Jag har åkt Mercedes ända sedan 80-talet (och uppvuxen i Mercedesar sedan slutet på 60-talet) och vet därför vad jag pratar om. Dagens 210:or (så när som rostdebaklet) och 211:or (har ingen 212:a än) håller ihop precis lika bra som Streck 8, 123:an och 124.an.

När det sedan gäller leifers anklagelser om att bl.a. jag hyllar Mercedes har han fått saken om bakfoten. Det enda jag gör att försvara märket mot osaklig kritik, okunskap och direkta, personliga vendettor.

#53
2011-12-28 23:24

Kapten:

Kan du utveckla ditt resonemang med att Toyota utvecklat sin modellplattform?

Menar du att de har fler modeller nu än förr, eller?

Om så är fallet: Jämför du då med 1980-talet ,eller 1990-talet eller vad?

#54
Unos 53e nick
2011-12-29 06:16

Att det blir fel på en av alla Avensis är väl inget att gnälla på era troll!

Kanske är den körd på blaskig Biltemaolja? De brukar dricka mer då, det gjorde grannens MERCEDES. Alltså är mercedes inte premium. Det är Avensis för de är bättre.

Frugan hälsar säkert och instämmer, hon sover. Själv "jobbar" jag hemmifrån just nu.

#57
2011-12-29 17:10

Till de som hackar på VAG-motorerna: Jag har en Jetta med RP-motorn (1,8 Monojetronic) som gått 20.000 mil, och den rör inte oljan mellan bytena. Tar icket en droppe. En släkting hade en Audi 80 med 2-litersmotorn och den var likadan - tills en ispropp i vevhusventilationen orsakade att en stor del av oljan trycktes ut under färd. Efter det började den hinka olja, runt 1 l/100 mil, men VAG-verkstan hänvisade bara till att det låg inom angivna värden och tyckte inget behövde åtgärdas eller kontrolleras.

#58
2011-12-29 19:55

Är det inte så att för 30 år sedan var bilar ganska okomplicerade jämfört med idag. Det fanns inte så mycket som kunde gå snett när bilen bestod av lite plåt, en motor, 4 hjul och en ratt. Att en bil nuförtiden uppvisar fler fel under sin levnadstid är därmed inte så konstigt då det finns 1000ggr fler komponenter som KAN strula.

Därför är det lite orättvist att säga att "bilmärket X kvalitet är inte som förr". På forntiden när man hade hjul som var gjorda av sten på sin kärra så fick man minsann aldrig punka. Det var bättre kvalitet förr! Eller? Äpplen och päron hävdar jag... ;)

#59
2011-12-30 09:46

I min bok är det få bilar som är bättre idag ur hållbarhetssynpunkt,än förr. ( möjligtvis Franska bilar undantagna ) ...däremot är allting annat bättre.
Sen är det svårt att leva upp till ett skyhögt rykte.

Dem flesta förväntar sig ju betydligt mer utav en dyr bil än från en billig och glömmer bort att den dyra bilen har mängder med teknik som KAN strula.
Den dyra bilen har troligtvis också rullat betydligt hårdare med sin stora effekt framför den billiga med en klen motor vilket helt förändrar förutsättningarna.

Toyota har kämpat hårt ( lite för hårt ),..med att skapa bilden utav att dessa bilar INTE går i sönder. ( Toyota är inte bra en bra bil...det är den BÄSTA,..hur toppar man en sådan vision?)
Men detta var på en tid då bilarna var betydligt mindre komplicerade och kunderna inte krävde så mycket av sina bilar.
Tempot är idag högre,bilarna rullar längre och fylls med teknik bortom gränserna.

Varför skulle teknik monterad i en Fiat,Opel,Volvo o.s.v kludda mindre i en Toyota?
Varför skulle Franska bilar med samma teori ha fler elfel idag än andra fabrikat då tekniken är "den samma"?

De flesta åsikter om bilars duglighet är helt ogrundade,...En dyrare bil är oftast bättre än en billigare men inte alltid och inte för alla.
Toyotor håller inte alltid bättre, en MB rostar inte alltid mest och en Renault är inte alltid sämst o.s.v

#60
2011-12-30 16:33

Ryktet hänger kvar länge, Toyota gjorde tidigare bilar som gick en evighet om dom inte rostat bort, Renault gjorde farkoster där inte nått var rätt.

Några troliga orsaker varför Toyotan i tråden drar olja.

En bekant fick kolvringarna utbytta på sin Corolla som var av årsmodell runt -00, motorn började skramla och dra olja, Toyota bytte dom gratis utan knorr, enligt dom var orsaken att man monterat lågfriktionskolvringar, även samma som orsakade oilslugge (SAAB hade ju samma problem) men i detta fall hade bilen gått 10,000 mil på 3 år, bilen i tråden kanske fått samma fel.

Problemet kan ju oxå vara oljan, dom flesta värkstäder har en kran med olja som dom häller i alla bilar, oftast är det Castrol som dom har avtal med (Totota har det) och nu för tiden verkar det hällas 0-30 i allt.
Bilen har ju gått väldigt lite, 9.500 mil på 11 år, kanske har den mest gått korta sträckor villket sliter på motorn, och mycket kallstater spär ut oljan i motorn med bensin, detta i kombination med 0-30 oljan kan vara problemet.

#61
leerhok
2012-01-02 18:38

KaptenOberkomma:
"Jo, leifer, så är det: Toyota har betydligt fler fel än vad gemene man tror - Toyota har bara lyckats gömma felen för konsumenterna."

Som konsument er det giga bedre med en bil hvor verkstedet i all stillhet fixer alle feil når bilen er inne til service enn med en bil hvor verkstedet enten benekter feilene eller fakturerer deg dyrt for å fixe de.

#62
leerhok
2012-01-02 18:51

Lars58:
"Har aldrig sett nån statistik där Lexus skulle sticka ut varken åt det ena eller andra hållet."

Du skal ikke google mange sekundene før du finner nettopp det.
Rent eksempelvis:
http://www.autoblog.com/2008/08/07/lexus-leads-j-d-power-dependability-study-14th-year-straight/

#63
leerhok
2012-01-02 19:22

BTW:
Miss the quoted options on ViB fora:

"Show: Newest | Oldest | Most liked"

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.