Nästa artikel
Bilfrågan: Utväxlingsproblem?
Bilfrågan

Bilfrågan: Utväxlingsproblem?

Publicerad 29 december 2011 (uppdaterad 29 december 2011)
"Jag har en Skoda Octavia. Är det ett problem att tillverkaren ökar utväxlingen på högsta växeln?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Skoda Octavia 1.4 TSI 122 hk DSG. Är det ett problem att tillverkaren ökar utväxlingen på högsta växeln vilket skulle minska bränsleförbrukningen när man kör längre sträckor på motorväg? Är främsta anledningen optimering av testresultat för officiell bränsleförbrukning?

Det är inte heller tillåtet att montera en värmare som värmer kylvattnet utan endast en värmare utanpå blocket. Det är däremot okej på 1.2 TSI och 1.8 TSI. Det är inte bra för elektroniken och ingen utrymmesbrist är enda förklaringen jag har fått höra. Vet ni mer?

ASA 575

SVAR:
Hög fart vid lågt varv ger låg förbrukning men enbart på landsväg. Det försämrar körbarheten i alla andra körsituationer och spar då inget bränsle. Värmaren som monteras utanpå blocket värmer detta och därigenom kylvätskan. På vissa motorer kan man använda slangvärmare, på andra är man hänvisad till blockvärmarna. Tiden då man monterade doppvärmare i motorns frostpluggar är förbi. Inget sätt är bättre än det andra så länge motorn värms upp.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-12-30 08:20
Peugo

snabb95: Kan ju vara att man skulle få DSG-lådan omprogrammerad? Det var en Superb jag provkörde.

#9 • Uppdaterat: 2012-01-01 18:27
hultarn

Man kan inte generellt svara på om hög utväxling är bra eller dåligt. Det är många faktorer som spelar in:
- Motorstorlek och därmed vridmoment
- Bilens tyngd
- Körförhållandena, är det backigt eller plana vägar?
- Kör man mycket 70-90 eller motorvägar?
- Kör man ensam och ingen last, eller flera och tung last?
- Tänker man dra, lätt eller tungt, eller inte alls?

En lite större, icke överladdad motor, drar ju ofta både bra och snålt, med hög utväxling. Sen kanske den inte är någon raket 0-100, men det är ju en annan sak. Upp till ägaren om han/hon vill ha bra vrid eller effekt.

Dessutom blir ju ljudnivån (som sagt) lägre med hög utväxling.

#a • Uppdaterat: 2012-01-11 16:16
PNI

Håller med om att det blivigt en sjuka på moderna bilar med allt för hög utväxling.
Självklat ska högstaväxeln kunna användas vid normal landsvägs körning.
Även om fordonet är lasta,t eller om det är normal uppförsbacke.

Jag har på firmans skåpbil en 6 växlad låda, och sexan är endast för körning på plan motorväg över 110. Skulle önskat en lägre utväxling så man kunde bruka alla växlarna annat än i undantagsfall.
Visst man kan köra på 5:an, vilket jag tvingas göra. Men problemet kvarstår då att hoppet mellan växlarna är lika stort 1 till 5.

Tyngre fordon väljs utväxlingen efter användningsområde,
Känns som det blivigt dags för på mindre också.