Bild
Nästa artikel
Nyheter

DS 9 är den nya franska lyxsedanen med laddhybridteknik

Publicerad 26 februari 2020 (uppdaterad 26 februari 2020)
Fransmännens nya lyxsedan heter DS 9 och kommer som laddhybrid i inte mindre än tre olika versioner.

Nästa vecka öppnar bilsalongen i Genève och som vanligt laddar biltillverkarna upp med en mängd nya suv-modeller. Men Peugeot/Citroën-koncernens lyxmärke DS satsar faktiskt på att lansera en biltyp som blivit nästan utrotningshotad: en lyxig sedanmodell.

DS 9 bygger på samma plattform som Peugeot 508. Modellen blir sex centimeter längre än en Volkswagen Passat och ska byggas och säljas i Kina, men den ska även exporteras till andra marknader och det återstår att se om den kommer till Sverige.

Modellen ska till stor del sälja på sin design som enligt DS har flera tillbakablickar till den klassiska Citroën DS-modellen från 1950-talet. Interiören kallas "DS Lounge" och får Nappaläderklädsel med "klockarmbandslook" och Alcantaradetaljer.

Men mer intressant är att DS 9 kommer som laddhybrid i hela tre (!) olika varianter. Först ut är DS 9 E-Tense med 225 hästkrafter och 320 Nm. Den får en elräckvidd på mellan fyra och fem mil enligt WLTP-körcykeln. Senare kommer även en version med 250 hästkrafter och en fyrhjulsdriven modell med 360 hästkrafter. De övriga två är framhjulsdrivna.

Den gashydrauliska fjädringen som Citroën gjort sig kända för är borta, men DS 9 får ett system som kallas DS Active Scan som innebär att en kamera filmar vägen framför bilen och kan anpassa fjädringen. Det ska enligt DS ge en fjädring som kombinerar tystlåten komfort med köregenskaperna i en GT-coupé.

Kommentarer

#1 • 2020-02-26 11:11
Roger Skagerström1

Inget fan av aktern. Hur svår ska det var att göra en sedan som ser ut som sedan? Det där hade lika gärna kunnat vara en halvkombi. Nu är det nåt oproportioneligt mittimellan.

#2 • 2020-02-26 11:27
L. Mäkinen

GRP,
Det är ingen elbil...

Sansad inredning för att vara en DS.

#3 • 2020-02-26 13:48
Panopticon

Rätt snygg, fick helt klart en Mercedes-känsla av aktern.
Interiören är... intressant.. Känns som att man måste se den i verkligheten. :)

#4 • 2020-02-26 15:50
Raphael

Inredningen är samma som i DS7. Exteriören är tamare än koncepten, en bil designad för Kina och som exteriört saknar de böljande former som man annars förknippar med fransk prestige.

#5 • 2020-02-26 18:45
N-iklas

Aha, förmodligen därför jag gillar den alltså...

#6 • 2020-02-27 18:25
rover_micke

Tyvärr endast tillverkad i kina och därmed inte intressant. Synd då jag gillar sedaner men i Europa lär det ju bli en flopp.
Tyvärr också ganska tråkig i formen, för alldaglig och som alla andra.

Vi lär inte se den Sverige stora sedaner har inte sålt bra här sen tidigt 90-tal. Det vore lika dumt som nu när toýota tar in Camryn.

#7 • 2020-02-28 12:13
N-iklas

Råkade se två nya Camry i trafiken för en timme sedan...

För övrigt ser den här inte alls ut som alla andra.
Det är dock en vanlig upplevelse bland genomsnittliga människor eftersom de tråkigt nog har väldigt dålig förmåga att göra optiska iakttagelser.

Man kan se skillnad på en låda och en rund boll, men sedan är det stopp, och det är djupt sorgligt eftersom det leder till en utarmning av den förfinade kvalitetsdesignen när fler och fler inser att det inte lönar sig att anstränga sig med påkostade designer eftersom människor är blinda i vilket fall och bara kan se groteskt avvikande former men ingenting mindre än så.

Det är orsaken till att allt fler vulgära, rent fula bilar dyker upp, de är avvikande och det blir det enda viktiga, att de är fula är utan betydelse.
Fullständigt urspårad utveckling.

#8 • 2020-02-29 19:03
saabnisse

" flera tillbakablickar till den klassiska Citroën DS-modellen från 1950-talet."
Synd att den inte fick ärva den klassiska ratten med dess avskalade sobra elegans.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.