Bild
Nästa artikel

Så mycket kostar de franska laddhybriderna

Nyheter

Laddbara Peugeot 3008, 508 samt DS 7 Crossback har fått svenska prislappar.

Från och med i höst går det att köpa suven 3008, samt kombi- och sedanvarianten av 508, i laddbart utförande. Med fyrhjulsdrift får suven tilläggsnamnet Hybrid4 och har då 300 hästkrafter till förfogande. Den framhjulsdrivna varianten på 225 hästar heter kort och gott Hybrid. På enbart el går det att köra upp till 5,9 mil enligt körcykeln WLTP. Riktpriserna för Peugeot 3008 Plug-In Hybrid landar på 429.900 kronor. 

När det gäller 508 och 508 SW i laddbart utförande är det framhjulsdrift, upp till 5,4 mils räckvidd och 225 hästkrafter som gäller. Priserna börjar på 444.900 kronor för sedanen och 449.900 kronor för kombivarianten. Du kan läsa mer om drivlinan här.
 

Även Peugeots premiummärke DS har en laddhybrid: suven DS 7 Crossback E-Tense. Den går att beställa nu och kostar från 479.900 kronor. Bilen är fyrhjulsdriven med 300 hästkrafter och en beräknad elektrisk räckvidd på 5,8 mil. 

Diskutera: Vad tycker du om de franska laddhybriderna?

Kommentarer

#1
2019-09-17 09:57

Synd att de lägger dem så högt i pris, trodde de ville in på tjänstebilsmarknaden med dem. Tror det kan bli lurigt även hos de företag som ser till TCO.
Mötte för övrigt en DS7 igår på E6, det var allt ingen vacker skapelse i mina ögon.....

#2
2019-09-17 10:30

44.900kr kan till och med jag tycka är högt för en Pegga! :-)

#3
2019-09-17 10:34

PSA prioriterar endast max vinst per såld bil, man ägnar sig inte åt marknadsstrategi som exempelvis VW.
Man tror också att man säljer fler bilar med ett högre pris eftersom de är övertygade om att människor då tror att de är bättre och mer högklassiga än samma bil varit med ett lägre pris.

#4
2019-09-17 10:45

Hm, 508 ser fin ut men som privatköpare skulle jag knappast lägga sådana pengar på en Peugeot. Och om jag skulle göra det hade jag nog förmodligen valt en fossilbil från Tyskland.

#5
2019-09-17 13:15

PSA kör samma strategi som Volvo här, det betyder att de lanserar den nya drivlinan i toppmodellerna först (GT och GT Line). Jämfört med Toyota RAV4 AWD så har ju 3008 Hybrid4 fler hästkrafter. Självfallet vill PSA gå med vinst, till skillnad från Opel som uppenbarligen var en socialinrättning som skänkte bort bilarna till självkostnadspriser. Och vi vet ju redan att Opels strategi var så lyckad så att företaget var kört i botten och GM ville bli av med Opel. 
Så jag tycker att N-iklas är fel person att klaga på PSA:s marknadsstrategi. Faktum är ju att det är först under PSA:s ägarskap som Opel för första gången på mycket, mycket länge visar plus i bokföringen. 


#6
2019-09-17 13:22

Synd att de blir så dyra, men det var väntat med tanke på vad de övriga varianterna av 508 kostar. Högt inköpspris med lågt förväntat andrahandsvärde lär hämma de flesta företagare med bilar som förmån.

#7
2019-09-17 16:21

Alla elbilar är dyrare än sina fossildrivna bröder. Trots skattesubventioner. Tillsammans med bristen på tankställen så går de bort. Ungefär som väderkvarnar för att producera el. Utan subventioner så skulle de inte byggas.

#8
2019-09-17 17:06

PSA får nog ta ansvar för sin egna handlingar utan att konsekvent skylla ifrån sig allt.

Dessutom var det ju bilköparna som var dumma och inte något fel på Opel strategi, vill man inte betala underpris och få mycket för pengarna utan hellre överpris och få betydligt mindre, är sådana köpare inte mycket att göra åt.
Att alla vill bli grundligt dragna vid näsan är ju ett bekymmer.

#9
2019-09-17 17:25

N-iklas: Menar du på fullaste allvar att Opel byggde rätt bilar men det var bilköparna som var dumma och inte köpte dem och därför gick det dåligt för Opel?!
Du har ingen tanke alls att det kanske var så att Opel i den marknadsekonomi vi lever i dels inte var tillräckligt duktiga på att ta fram bilarna folk ville ha när folk ville ha dem och dels kanske marknadsförde sig för dåligt/fel?
Självklart hade Opel varit väldigt framgångsrika om de rätt bilar vid rätt tid med rätt positionering och marknadsföring. Det var helt enkelt som så att andra var bättre på det och kändes mer lockande för kunderna.
Opel gjorde en del dåliga val, de kanske försökte rätta till det men för sent och för lite.

#10
2019-09-17 18:58

Tja, inte ens N-iklas äger väl nåt nyare än Omega-93?
Eller har han bytt kanske?

#11
2019-09-17 19:11

Ja, där ser man. Vi andra var dumma som inte köpte Opel;-) Nu ska jag till Opels (inte N-iklas) försvar säga att Corsan vi hade var helt ok, men den var sannerligen inget "Världens Underverk".

Men, men, var och en är salig i sin egen tro.

#12
2019-09-18 12:45

"Henrik M
N-iklas: Menar du på fullaste allvar att Opel byggde rätt bilar men det var bilköparna som var dumma och inte köpte dem och därför gick det dåligt för Opel?!"

Jodå, det är alldeles riktigt just så.
Allt det andra är ju bara tillkommande ytterligare detaljer omständigheter och förhållanden.

Resten är i stora drag rätt om du någonsin brytt dig om att läsa och komma ihåg vad jag skrivit så har jag också skrivit det samma, i stora drag, som du skriver här...
- Fast jag anser inte att kunderna är kung - utan vidare - och anser inte att man ska underkasta sig alla okunniga människors slumpartade åsikter hej vilt utan vare sig förstånd eller eftertanke.

Självklart handlar det om avsaknad av alla former av kompetens för kommunikation, försäljning och strategi, men det innebär inte att det på något sätt ändrar faktumet att om människor varit mer kunniga och intelligenta skulle de trots Opels inkompetens att kommunicera vad man sysslade med och sitt budskap, ändå själva ha begripit och fattat, nu gjorde de inte det och fortsätter att inte göra det.

Vad ni inte alls känner till är att GM hade en regel som infördes på 1950- talet som FÖRBJÖD all form av varumärkesbyggande, alla former av marknadsföring och reklam som inte specifikt begränsade sig till en begränsad bilmodell.
Detta innebar att alla former av strategiskt och planerande tänkande aldrig uppstod i organisationen.
Man såg aldrig helheter utan bara en mängd enskilda delar.

En mängd andra idiotiska misstag begicks också, men allt det där har jag ju redan berättat 27 gånger, för döva oron dock.

Däremot förändrar inte detta faktumet att:
Att frånta människor allt eget ansvar för sina ställningstaganden och handlingar och hävda att "någon" annan ska banka in alla kunskaper och allt förnuft i deras huvuden med hammare och mejsel - helst medan de ligger och sover - och om "denna någon" misslyckas med det så är alla följder detta misslyckande får, "denne någons" fel och de okunniga är helt utan egen skuld till vad som följer.
ÄR helt enkelt en princip som får allvarliga konsekvenser för planetens existens eftersom den principen uppmanar till ökad dumhet hos mänskligheten.

Ja när det är de nämnda okunniga som predika lagtexten och talar om vad som gäller är det knappast förvånade att de utmålar sig själva som oskyldiga änglar och "de andra" som monster.

#13
2019-09-18 17:44

N-iklas: Ibland blir jag lite mörkrädd när jag läser dina resonemang....
Kan ju undra hur du jobbar och lever i vår runda värld med ditt fyrkantiga tänk......eller nej, fyrkant har en viss bredd.....det har inte du.....ditt linjära smala tänk.....

#14
2019-09-18 22:05

Eller så var inte Opel så fantastiskt som Niklas påstår och kunderna insåg detta...

#15
2019-09-19 06:03

3008 så snygg bil:)

#16
2019-09-19 14:52

Henrik: Vet inte om jag håller med dig eller inte, när det gäller N-iklas, för jag fattar ofta inte ens vad han menar, mer än att Opel tydligen är världens bästa bilmärke. Resten verkar bara vara förvirrade och osammanhängande svammel.
Men till frågan: Min önskan är en 308, 300 hk, bränslecell. Hoppas verkligen PSA tar upp vätgastekniken igen.
Kommande modeller har jag inget intresse av. Tyvärr, eftersom 508 är skitsnygg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.