Bild
Nästa artikel
Peugeot 3008 och 508 blir laddbara

Peugeot 3008 och 508 blir laddbara

Nyheter

Laddhybrider som är antingen framhjuls- eller fyrhjulsdrivna kommer till Sverige under andra halvan av 2019.

Peugeot kallar drivlinorna för Hybrid och Hybrid4, där den senare har en 80 kW elmotor på både fram och bakaxel och driver på alla fyra hjul. I Hybrid-versionen sitter enbart en elektrisk motor på 80 kW vid framaxeln.

Förbränningsmotorn i båda varianterna är 1,6-liters PureTech bensinmotor. Total effekt blir 180 hästkrafter i Hybrid och 240 hästkrafter i Hybrid4. Peugeot har tagit fram en ny 8-stegad växellåda som fått namnet e-EAT8 och är specialutvecklad för laddhybrider. 
 

Den elektrifierade drivlinan i fyrhjulsdrivna varianten.
Den elektrifierade drivlinan i fyrhjulsdrivna varianten.

Batteriet sitter under bakre stolsraden och fulladdat går det att köra helt elektriskt i upp till 5 mil. Laddtiden i vanligt vägguttag är 7 timmar och med laddbox 6,6 kW ovh 32A-laddare kortas tiden ner till 1 timme och trekvart. 

Under körning samlas bromsenergi in som omvandlas till el. Det finns en funktion som gör att bilen minskar hastigheten när gaspedalen släpps utan att bromspedalen behöver användas, detta hjälper till att ladda batteriet. 

Laddhybriddrivlinan hamnar i suven 3008 som 2017 utsågs till Årets Bil. Även nyligen lanserade 508, både som sedan och kombi kan fås som laddhybrider om lite drygt ett år. Det finns inga uppgifter på vad de kommer att kosta än. 

Diskutera: Vad tycker du om att Peugeot gör 3008 och 508 till laddhybrider? 

Peugeot 3008 och 508 blir laddbara

Kommentarer

#1
2018-09-25 12:37

Kan vara värt att notera att 5 mil är enligt nya WLTP, som är tuffare och mer realistisk än gamla NEDC-normen. I övrigt är det bra att dessa hybrider nu äntligen kommer till marknaden. PSA köper in batteriet men övriga tekniken tillverkar de själva, även elmotorerna som kommer att tillverkas i Frankrike men som är konstruerade tillsammans med ett nederländskt företag som är specialist på elektriska drivlinor. Dessa drivlinor kommer även till nya C5 Aircross och Opel Grandland X, samt har redan visats i DS7 Crossback som har funnits tillgänglig för provkörning i Frankrike av hugade journalister sedan förra hösten...

#2
2018-09-25 13:14

Klipper in min kommentar från forumtråden om samma ämne: Det känns som att det verkligen börjar hända saker på den elektrifierade fronten nu, med bilar för "vanligt folk", vilket är spännande. Dels kommer Kia Niro och Hyundai Kona som elbilar till förhoppningsvis rimligt pris, och nu får VW och Kia/Hyundai mer konkurrens på plug in-sidan. Hoppas att Peugeots priser blir överkomliga! Kanske kan 2019 bli ett riktigt bra år för elektrifierade drivlinor?

#3
2018-09-25 14:29

Välkomna nyheter. Kan dock inte låta bli att fundera över batteriplaceringen precis bensintanken. Vid en sidokollision där tanken och batteriet kläms så kommer ju batteriet att vara översköljd av bensin?

#4
2018-09-25 18:04

För sent, skippa dessa versionerna och gå direkt på elbil.

#5
2018-09-25 18:56

Tror mycket på denna typ av hybrid bilar. Har i. o. f sig en uppfattning att något större batteri skulle lösa många av mina dagliga körsträckor. Men kan absolut tänka mig köpa denna typ av bil. Varför åka omkring med diesel/bensinmotorn igång till och från jobbet alt affären.

#6
2018-09-25 19:24

Styggargen, vakna upp och se verkligheten att elbil ligger några år framåt.

#7
2018-09-25 19:29

5 mil är för kort.

#8
2018-09-25 19:44

Bra satsning. Tror 5 mil räcker för många.
Helt klart intressant.
Tycker Peugeot sticker ut på ett positivt sätt jämfört med övriga franska märken.

#9
2018-09-25 20:00

Nä, Tesla har haft elbilar länge nu. Varför lägga kraft på hybrid? Gå direkt på mål!

#10
2018-09-25 22:26

Ja, 5 mil är inte gott nog 2019 - tryck upp den elektriska räckvidden mot 8-10 mil och en värmepump med så snackar vi .
I övrigt håller jag med Vargen, gå på elbil så snart det går.

#11
2018-09-26 09:33

Peugeot satsar givetvis på rena elbilar också, nästa generation Peugeot 208 och 2008 samt 308 kommer som elbil. Men för större bilar menar man att rena elbilar blir för dyrt. Så fokuset för elbilar ligger på det kompaktare segmentet. Nissan gör ju ingen större elbil än Leaf t ex. Kia satsar på Niro EV som är mindre än Peugeot 3008 och så vidare. Hyundai Ioniq är mindre än Peugeot 508. 5 mil enligt WLTP-normen är bra! Enligt gamla NEDC-normen som de andra hybriderna är mätta efter vore det dåligt. Ni måste switcha om tänkandet till WLTP! En elbil som klarar 45 mil i NEDC klarar 30 mil i WLTP. Mäter man enligt WLTP så blir det alltså helt andra siffror jämfört med NEDC. Så 5 mil i WLTP är längre än 5 mil i NEDC.

#12
2018-09-26 10:00

Värmepaketet ser jag som en stor fråga. Det står inget om det här, bara räckvidden och att den laddar vid inbromsning vilket alla hybrider gör.
Vissa laddhybrider har snålat in och har enbart värme via bensinmotorn. Detta gör att räckvidden blir längre, men el-bilskänslan uteblir.
Dessutom tar det mycket lång tid innan en bensinmotor avger värme, till skillnad mot en värmepump.

#13
2018-09-26 10:11

En sak till med värmepump. Nu kör jag ren el-bil med värmepump, dessutom hundägare. Nu i sommaras med var det perfekt att parkera bilen med inkopplad sladd, och då ha ac:n igång.
Alltid 21-22 grader i bilen. Skönt för jycken, och för mig att sätta sig i en sval bil.
Om jag vill kan jag ställa om så att värmepumpen även går på batteriet.
Samma sak är det på vintern, fast tvärs om.

#14
2018-09-26 11:15

Artikeln innehåller fel. Det står att "total effekt" är 180 hk för 2-hjulsdrivna versionen och 240hk för 4-hjulsdrivna. Detta stämmer inte. Det är bensinmotorn som är på 180hk, men när vi lägger till elmotorerna så blir den totala effekten: 225hk för 2-hjulsdrivet och 300hk för 4-hjulsdrivet.

Och 5 mil räckvidd (WLTP) för en fyrhjulsdriven laddhybrid SUV (Peugeot 3008 GT Hybrid4) det tycker jag faktiskt är rätt bra.

#15
2018-09-26 11:45

Hur stark är elmotorn? Den kan inte gärna bara vara på 45hk (225 - 180) väl, för det räcker knappast till att ge vettiga prestanda på el? Jag tycker att de kunde ha taggat ned litet på bensinmotorn och upp på elmotorn; även om de inte vill gå hela vägen till range extender.

#16
2018-09-26 11:46

PSA:s helelektriska drivlina har värmepump, men laddhybriderna vet jag inte. Många laddhybrider har inte värmepump, varken Kia eller Hyundais laddhybrider har värmepump t ex. Den frågan får vi återkomma till. Men värmen får man ju upp genom en motorvärmare, då har man full värme från start. Och har man motorvärmare så är det en enkel sak att dra vidare en sladd till en kupévärmare så inte bara motorn är varm från start utan även kupén.

#17
2018-09-26 13:36

Raphael, hur långsökt är inte det att du måste komplettera bilen med motor- & kupévärmare (säkert 10.000 kr extra). Dessutom får du betala dubbla avgifter på din parkeringsplats, om det nu finns tillgång det.
En för laddboxen, och dessutom en extra för motorvärmaruttag. Sedan är frågan ifall säkringen håller.
Är du sedan ute och reser och skall ladda, kan du enbart ha laddningen igång.

Nej, köp en komplett bil på en gång.

#18
2018-09-26 13:40

ToRy,
det står väl att elmotorn är på 80kW?
Det brukar inte gå att lägga max effekt på bensin och max på el och tro att man kan nyttja totalen. Däremot är känslan i en elmotor inte likvärdig med en lika stark bensinmotor eftersom vridmomentskurvorna är helt olika.

Angående värmning av kupén så är det en laddhybrid och ingen elbil och den är inte tänkt att användas som vore den en elbil.

#19
2018-09-26 13:44

ToRy, elmotorn är på 80 kW = 110 hk. Hybrid4 har dubbla elmotorer på 80 kW dvs 2x80 kW = 220hk på el, men så är lite fel att räkna för det är ju 110 hk för varje hjulpar. Inget hjulpar kommer ju få 220 hk enbart på el. När elmotorn körs ihop med bensinmotorn så anpassar man effekten för att matcha bensinmotorns helt annan typ av effektuttag. En bensinmotor har ju sin maxeffekt tillgängligt högre upp i varvtal (den ger 180hk vid 6 000 varv) medan en elmotor har fullt vridmoment tillgängligt från start. Den totala effekten gäller när bensin och elmotorn körs samtidigt, när bensinmotorn körs på sin maximala kapacitet och plattan i botten. Så den totala effekten med båda samtidigt kommer inte vid praktisk tillämpning överstiga 225hk för tvåhjulsdrift och 300hk för fyrhjulsdrift. Men elmotorerna kommer köra med mer effekt/kraft vid lägre hastighet där bensinmotorn inte ger lika mycket. När elmotorerna körs på bara el, utan bensinmotorn, så används elmotorns hela kapacitet.

#20
2018-09-26 15:27

"Nä, Tesla har haft elbilar länge nu. Varför lägga kraft på hybrid? Gå direkt på mål!"

Kanske för att tillverkning av stora batteripaket har en icke försumbar miljöpåverkan. Det kan ur CO2-utsläppssynpunkt faktiskt vara bättre med ett mindre batteripaket kombinerat med en förbränningsmotor. Speciellt om förbränningsmotorn kan köras på förnybara drivmedel.

#21
2018-09-26 15:39

Mäkinen o Raphael: sorry, och tack! Jag borde ha läst artikeln gång till först! :-)

#22
2018-09-26 16:10

Lennart, jag har motorvärmare redan i min bil och har fyra el-uttag i garaget plus två uttag utomhus som jag kan använda och de går på olika säkringar. Om jag skulle installera en laddbox så skulle den givetvis få en egen säkring och kabel från skåpet. Så jag ser inte det som ett problem.

#23
2018-09-26 16:20

ToRy, tänk även på att elmotorerna inte kör hela vägen upp till toppfart. De här bilarna har maxhastigheten 135 km/h på el, sen tar bensinmotorn över även om det skulle finnas ström kvar i batteriet. Därför är inte 180 + 110 = 290 tillgängligt samtidigt, utan max samtidigt / kombinerat ligger på 225 för tvåhjulsdrivna. När elmotorn kör på max så kör inte bensinaren på sin max, så bensinaren ger en lägre effekt när elmotorn kör på max. Elmotorn når sin max betydligt tidigare, vilket beror på skillnaden i hur en bensin- respektive en elmotor fungerar. En elmotor har ju max vridmoment tillgängligt från start, det har inte en bensinmotor.

#24
2018-09-26 16:26

L.Mäkinen, nu förstår jag dig inte. Vitsen för mig är att laddhybriden fungerar som en el-bil så länge det finns ström i batteriet.
Min tidigare laddhybrid fungerade på det sättet. Jag skulle känna olust ifall bensinmotorn startade så fort det var lägre temperatur än +15 grader.

#25
2018-09-26 18:28

Jag har ingen olust för bensinmotorn. Allt är kompromisser av olika slag. Batterier funkar dåligt i kyla för att processen i dem saktar ner, värmepumpar kan inte ge värme ur kall luft osv...

Hade en elbil passat min körprofil hade jag skaffat en.

#26
2018-09-26 20:13

Raphael, det är ungefär det jag menar med ”tagga ned på bensinmotorn”. Jag skulle vara helt nöjd med en bil som toppar i 135 km/h, och som har en svagare (och snålare, enklare, billigare) bensin/dieselmotor som komplement. Faktum är att jag tror att många fler skulle vara det, men tydligen tror inte tillverkarna det!

#27
2018-09-26 20:55

ToRy, men för de som vill ha det så finns ju elbilar. De brukar ju ha en begränsning så de flesta går inte fortare än 140, bara ett fåtal gör det. PSA kommer ju med elbilar också, utan förbränningsmotor. Jag tror man ska se de med förbränningsmotorer som alternativ för de som söker extra prestanda, fart och kapacitet och som inte ännu är beredda att gå över till elbilar. PSA kommer bara göra laddhybrider i de större storlekarna. Inte mindre mellanklass och mindre storlekar, utan det blir medel-SUV:ar och storbilar. Finns ju en marknad i Tyskland att ta hand om också, Autobahn...

#28
2018-09-26 21:40

Helst skulle man ju vilja ha en elbil med ett litet kärnkraftverk som räckviddsförlängare.

#29
2018-09-27 02:54

Raphael: elbilar, absolut, men tanken är att en bil med begränsat batteri (10 mil säg) och ”hjälpsnurra” ska kunna vara billigare, åtminstone under ett antal år framöver. Alla behöver kanske inte fräsa fram på Autobahn? Framförallt inte de som inte bor i Tyskland...

Men, jag har tjatat om det här i mer än en tråd förut, så inte mer om detta nu! :-)

#30
2018-09-27 09:15

ToRy, det är batterier och elmotor som kostar. Det är inte bara frågan om Autobahn utan även om styrka och kraft. T ex för att dra släp. Att dra släp är problem för elbilar pga problem med kylning och att det tar så mycket av batterikapaciteten, därför är det få elbilar som kan dra. En laddhybrid har bättre förutsättningar för detta tack vare förbränningsmotorn, men om motorn är för liten så orkar den inte med. Och det får inte vara för stor stress på elmotorerna heller på grund av kylningsproblemen så med släp behöver förbränningsmotorn jobba mer och då gäller det att den klarar det också.

#31
2018-09-27 19:50

Jag kan hålla med Tory. Något mindre motor hade räckt. Även för att dra släp.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.