Bild
Nästa artikel
Nyheter

Peugeot 3008 och 508 blir laddbara

Publicerad 25 september 2018
Laddhybrider som är antingen framhjuls- eller fyrhjulsdrivna kommer till Sverige under andra halvan av 2019.
Peugeot kallar drivlinorna för Hybrid och Hybrid4, där den senare har en 80 kW elmotor på både fram och bakaxel och driver på alla fyra hjul. I Hybrid-versionen sitter enbart en elektrisk motor på 80 kW vid framaxeln.

Förbränningsmotorn i båda varianterna är 1,6-liters PureTech bensinmotor. Total effekt blir 180 hästkrafter i Hybrid och 240 hästkrafter i Hybrid4. Peugeot har tagit fram en ny 8-stegad växellåda som fått namnet e-EAT8 och är specialutvecklad för laddhybrider. 

 

Den elektrifierade drivlinan i fyrhjulsdrivna varianten.

Batteriet sitter under bakre stolsraden och fulladdat går det att köra helt elektriskt i upp till 5 mil. Laddtiden i vanligt vägguttag är 7 timmar och med laddbox 6,6 kW ovh 32A-laddare kortas tiden ner till 1 timme och trekvart. 

Under körning samlas bromsenergi in som omvandlas till el. Det finns en funktion som gör att bilen minskar hastigheten när gaspedalen släpps utan att bromspedalen behöver användas, detta hjälper till att ladda batteriet. 

Laddhybriddrivlinan hamnar i suven 3008 som 2017 utsågs till Årets Bil. Även nyligen lanserade 508, både som sedan och kombi kan fås som laddhybrider om lite drygt ett år. Det finns inga uppgifter på vad de kommer att kosta än. 

Diskutera: Vad tycker du om att Peugeot gör 3008 och 508 till laddhybrider? 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.