Bild
Nästa artikel
Genève 2014

Citroën vill göra DS till statusmärke

Publicerad 4 mars 2014 (uppdaterad 14 mars 2019)
Citroëns lite mer flärdfulla DS-bilar blir ett eget märke som ska ta upp kampen med prestigetillverkare som Audi och BMW.

Franska bilkoncernen PSA, där Citroën och Peugeot ingår, vill ha ett eget statusmärke. Planen är att Citroëns lyxigare DS-modeller inte längre ska tillhöra Citroën utan ett fristående märke som inte har de dubbla vinklarna som emblem.
 
– DS-serien ska bli ett premiummärke som står på egna ben, säger Lena Rönnelius Ericson, informationschef på Citroën Sverige, till Vi Bilägare.
 
Arbetet med att göra DS till ett prestigemärke ser Citroën som långsiktigt.
 
– Rom byggdes inte på en dag. För Audi tog det 20 år att få sin premiumstämpel och det här kommer också att ta tid, säger Lena Rönnelius Ericson.
 
Även Citroën kommer att få lite annorlunda marknadsposition. Märket ska sticka ut med design och komfort, men också med överkomligt pris. Konkret kan det innebära att instegsmodellerna får lägre utrustningsnivå än i dag och därmed lägre pris.
 
Diskutera: Kan ett franskt märke utmana statustyskarna?

Kommentarer

#1 • 2014-03-04 16:41
trasten

" Står på egna ben " Kan bli svårt när inte ens PSA har egna ben att stå på!

#2 • 2014-03-04 16:55
Raphael

Nja, förvänta er inte nödvändigtvis lägre utrustningsnivåer. C4 Cactus är ett utmärkt exempel på Citroëns nya tänkande: Du hittar utrustning som automatisk parkering, multimediasystem med bluetooth uppkoppling och media screen-koppling till din smartphone, automatisk växellåda, klimatanläggning och så vidare. Men, bilen får inga kraftiga och biffiga motorer - bilen kommer inte i någon version gå över 200 km/h. Den innehåller ett nytt sätt att tänka när det gäller maximal användning av resurser i material för maximalt effektiv produktion, vilket gör att den kostar mindre att tillverka än exempelvis den vanliga C4:an.

Och det är det som är strategin - låt de biffiga motorerna gå till DS. Låt Citroën stå för funktionella och komfortabla vardagsbilar med speciell design och modern informationsteknologi och yttersta i bränsleeffektivet och miljötänk, men utan biffiga och stora motorer.

#3 • 2014-03-04 16:58
saabnisse

När DS19 presenterades 1955 var det något helt nytt och revolutionerande.
Aldrig tidigare hade det visats en bil med så mycket nytt som gjorde att man sålde 12000 ex. redan första dagen på Parismässan.
Många ångrade sig senare när mängder av barnsjukdomar dök upp.
Men det spelar ingen roll, det var en alldeles speciell bil som förtjänade benämningen DS (gudinna), men jag har svårt att tro att Citroen kan upprepa succe'n enbart med att använda benämningen.
Och varför tar man bort Citroen-namnet?

#4 • 2014-03-04 17:09
Raphael

Citroën utvecklar en ny serie av DS-bilar och det blir egna modeller och ingen re-badge av Citroëns modeller. Så att det enbart handlar om att använda ett namn - nej. De får mer eget än så.

#5 • 2014-03-04 17:13
Audi A5 SB

"Stå på egna ben" var kul;-)

saabnisse; förklaringen är enkel, om du bara tänker till lite.

I övrigt säger väl representantens citat allt (även om Raphael gnisslar tänderna): "– Rom byggdes inte på en dag. För Audi tog det 20 år att få sin premiumstämpel och det här kommer också att ta tid, säger Lena Rönnelius Ericson."

Vi får väl se hur mycket tid man har;-)

#6 • 2014-03-04 17:15
Peter E

saabnisse: De tar bort Citroen-namnet för att förhoppningsvis kunna ta mer betalt med ett så kallat *premiummärke*

#7 • 2014-03-04 17:29
Audi A5 SB

Redan 2011 deklarerade Raphael att DS är premium; "Citroën DS är faktiskt premiumbilar."

http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-alfa-romeo-giulietta-citron-ds4-2011-35253?page=1

Nu kan vi läsa att den svenska representanten 2014 anser att så inte är fallet. "För Audi tog det 20 år att få sin premiumstämpel och det här kommer också att ta tid, säger Lena Rönnelius Ericson."

Där ser man hur Raphael går händelserna i förväg, men det ingår väl i kampanjen;-)

#8 • 2014-03-04 19:55
Raphael

Shogun, ja Peugeot 308 är mycket riktigt premium. Helt korrekt uppfattat. Den ligger i det lägre premiumsegmentet och DS ligger i det högre premiumsegmentet. Jag har redan flera gånger gått igenom detta. Citroën gör med Cactus funktionalistiska budgetbilar, Peugeot gör bilar i det lägre premiumsegmentet och DS gör bilar i det högre premiumsegmentet. Jag kan sitta i Peugeots baksäte i 308:an men för Shogun som tydligen har längre ben än jag fast jag är 185, han rekommenderas då kombimodellen av 308:an istället.

Som premiumtillverkare behöver man inte göra de mest rymliga familjebilarna som halvkombis, eftersom en premiumtillverkare inte har som målsättning att möta precis alla behov som finns. Som jag redan har uttryckt för Shogun så gjorde Peugeot noggranna marknadsanalyser och tittade på sina kunder och vad de behövde och vad de ville ha. De fann att flera av deras tidigare kunder inte hade lockats så mycket av de tidigare halvkombis för de hade växt ur sin klass. Det visade sig att Peugeot-kunden köper kombi när Peugeot-kunden vill ha maximala utrymmen, inte halvkombi. Peugeot valde därför att lämna cross-over stilen som de introducerade med 307 och som förra generationens 308 delvis är en del av, detta därför att dessa modeller inte uppskattades tillräckligt mycket av Peugeots trogna kunder. Peugeots kunder önskade ett mer kompakt format, en tightare design för halvkombin och som erbjöd Peugeots traditionella värden av hög komfort med tyst och mjuk gång parad med en snabb styrning och härlig körglädje.

Och på grund av att Peugeot lyssnade på sina kunder och levererade det som Peugeots kunder efterfrågade, så klagar nu Shogun på Peugeot i tråd efter tråd. Det är också intressant.

#9 • 2014-03-04 19:56
Raphael

DS på bilden är en DS designad av designcentret i Shanghai, det är en DS 5LS och även fast den visas på Geneve-salongen så kommer den med stor sannolikhet inte att säljas här. Den tillverkas i PSA:s fabriker i Kina. DS-bilarna för Europa har idag mer modesta fronter och så kommer det troligen att fortsätta, det extra bling bling sätts in för den kinesiska marknaden. Detta gör andra tillverkare också så det är inget märkligt med det.

#a • 2014-03-04 20:00
Audi A5 SB

Nu kan ju inte Raphael läsa mina kommentarer, så därför vore det väl intressant att faktiskt få en kommentar på det jag skrev tidigare.

Kan nu någon vänlig själ klistra in detta i sitt kommande inlägg, så vore jag tacksam:

"Redan 2011 deklarerade Raphael att DS är premium; "Citroën DS är faktiskt premiumbilar."

http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-alfa-romeo-giuliet...

Nu kan vi läsa att den svenska representanten 2014 anser att så inte är fallet. "För Audi tog det 20 år att få sin premiumstämpel och det här kommer också att ta tid, säger Lena Rönnelius Ericson.""

Slut citat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.