Nästa artikel
Provkörning: DS3 Crossback (2019)
Provkörning

Provkörning: DS3 Crossback (2019)

Publicerad 20 april 2019 (uppdaterad 1 december 2021)
DS3 är ingen terrängbil men 17 cm markfrigång är bra att ha ibland.
DS3 Crossback är en lyxig liten suv för folk med smak för det goda. Bilen uppfyller högt ställda krav men hur premium är varumärket?

Varför ska man tvingas köpa en stor bil bara för att man vill åka be-kvämt? DS3 Crossback kan vara en utmärkt lösning för många. Här har vi ett litet högbygge som är riktigt komfortabelt, även på längre sträckor. Trots stora hjul arbetar fjädringen mjukt. Vindbrus och motorljud är väl dämpade men asfalten vi kör på runt Monaco är alldeles för slät för att jag ska våga göra någon bedömning av vägbullret.

DS3 bygger på PSA-koncernens nya plattform CMP. Alla kommande småbilar från Peugeot och Citroën kommer att baseras på den här konstruktionen vilket bådar gott. Utrymmet för passagerare och bagage är så bra man kan begära av en småbil med totallängd på 4,12 meter. 

Fint detaljarbete men reglagen är utspridda i kupén och kräver tillvänjning för att föraren ska hitta rätt.

Bakom ratten sitter jag bra men benutrymmet på passagerarsidan fram är begränsat på grund av att golvet där är upphöjt i framkanten. Det går förstås att skjuta passagerarsätet bakåt men då försvinner benutrymmet i baksätet. 
Platsen där räcker annars för två vuxna passagerare. Det är gott om plats i huvudhöjd men sittdynan känns tunn.

Vi provkör två smidiga, bensindrivna varianter och snabbt står det klart att versionen på 130 hk räcker utmärkt! En eldriven DS3 Crossback lanseras i höst. Den kallas E-Tense och får ett 50 kWh stort batteri som ger upp till 32 mils räckvidd på el. Batteriet kan snabbladdas med upp till 100 kW och är så fiffigt inpaketerat i bilens golv att det inte stjäl något utrymme i kupén. 

"Är det verkligen så att premiumkunden är beredd att satsa stora pengar på en bil som ingen hört talas om?"

Inredningen då? DS säger att man haft mycket glädje av att ha en grupp sadelmakare inkluderade i designteamet som tagit fram bilen. Stor möda har lagts på att skapa en lyxig känsla i alla material man tar i. Dessutom har man lagt sig vinn om att designa allt på sitt eget sätt vilket gör att första kontakten med den här bilen gärna blir lätt frustrerande. Den som skaffar en DS3 Crossback får räkna med en stunds träning innan man hittar rätt i röran av knappar och reglage som strösslats över kupén. Entusiasten lär sig säkert snabbt men själv blir jag mest irriterad över att behöva leta efter saker som fönsterhissar, backspegelinställning, volymkontroll och startknapp. Tycker man att en förarmiljö ska vara funktionell och präglas av ordning och reda kommer man inte att trivas i DS 3. 
 
Sedan var det frågan om varumärket. Är det verkligen så att premiumkunden är beredd att satsa stora pengar på en bil som ingen hört talas om? Jag tror DS får kämpa för att ta plats bland etablerade tungviktare som Audi, Mini, BMW, Mercedes och Lexus.

Diskutera: Vad tycker du om DS3 Crossback?

DS3 Crossback Puretech 130  Automatique Opera

Pris, från kr: Ej fastställt.
Svensk lansering: Augusti 2019.  
Mått, cm: L 412/B 179/H 153.
Markfrigång, cm: 17.
Bagagevolym, l: 350–1 050.
Tjänstevikt, kg: Från 1 205.
Motor: Tvärställd trecylindrig bensinmotor med turbo. 4 vent/cyl. Volym 1 199 cm3. Max effekt 130 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 230 Nm från 1 750 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 196 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,6 s. 
Deklarerad förbrukning: 4,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 111 g/km.
Konkurrenter: Audi Q2, Mini Countryman, Mercedes GLA. 
 

Plus: Hög komfort, fina drivlinor, mycket utrustning.
Minus: Rörig förarmiljö, udda märke. 

Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? Frankofiler med små transportbehov.    

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.