Bild
Nästa artikel
Det här irriterar mest i trafiken

Det här irriterar mest i trafiken

Nyheter

Bilister irriterar sig mest på förare som struntar i att använda blinkers. Det enligt en ny undersökning från Motormännen.

Motormännen har undersökt vilka beteenden som retar upp bilister i trafiken, 2 313 personer har tillfrågats via organisationens webbplats.

Störst irritationsmoment är de förare som inte blinkar när de svänger eller byter körfält, tycker 36 procent av de svarande.

– Blinkers är något vi vet bilisterna slarvar med. 55 procent av trafikanterna struntar i blinkers, visar en tidigare studie som Motormännen genomförde 2010, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Efter slarvet med blinkers blir bilister mest irriterade på förare som inte håller avstånd och förare som chansar vid omkörningar.

Vad irriterar mest i trafiken?
(Svarsfördelning i procent)

Förare som inte använder blinkers: 36 %
Förare som inte håller avstånd: 19 %
Förare som chansar vid omkörningar: 12 %
Förare som pratar i mobiltelefon utan handsfree: 12 %
Förare som kör för långsamt: 7 %
Förare som tränger sig: 7 %
Förare som sicksackar mellan filer: 3 %
Cyklister: 3 %
Gående vid övergångsställen: 1 %

Diskutera: Vad irriterar dig mest i trafiken?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-03-30 16:25

Tycker stan stämmer bra även för mig.
Tänker inte fördjupa mig ämnet.

#2
2011-03-30 19:18

Händer det här verkligen så ofta så det är det som folk irriterar sig mest på? Folk som sitter och sover vid ljusen är långt mer irriterande än något där för det händer vid vart och varannat trafikljus. Folk är även SJUKT sega på att få upp fart. När de väl ser att det blir grönt puttrar de iväg i 20-30 km/h max. Resultatet blir att hälften av alla bilar som skulle kunnat komma igenom kommer igenom.

En annan SJUKT irriterande grej jag noterade senast idag är folk som inte kan flytta sitt åbäke till bil lite åt sidan om de ska svänga vänster i en ljusstyrd korsning. De får grönt, kör fram 5-10 meter, svänger lite och sen stannar de mitt i körbanan, och blockerar då vägen för alla andra bakom. Sväng för fasen åt sidan. De korsningar jag syftar på har allt som oftast refuger. Så det går att ställa bilen rätt långt åt vänster innan man ens kommer in på mötande körbana. Men inte då. De ställer mitt i vägen.

#3
2011-03-31 00:03

Kan irritera mig på lite olika saker. Högt på listan just nu ligger förare som på E4:ans omväxlande 2+1 filsystem väljer att köra sakta då det är enfiligt för att sedan gasa upp när det blir 2-filigt.

Sedan har vi bilar som tycks vara besatta av att byta tillbaks till högerfilen direkt efter dom gjort en omkörning på 2-filiga vägar. I vårens slask får man då hela bilen täckt i ett regn av stenskott och smutsigt stänk. Ska det vara så svårt att ligga kvar i vänsterfilen ett par hundra meter till när vägen är fri förutom han och jag?

#4
2011-03-31 00:11

Något annat som irriterar mig är folk som INTE GÖR NÅT när man blinkar. Senast nu ikväll så närmade jag mig en rondell, blinkade höger en bit innan för att visa att jag skulle ut direkt. Stog en bil vid den utfarten - åkte den? Nejdå den stog kvar. Till dess att jag började svänga, då åkte den. Händer rätt ofta. Tänker innombords då att det är ett jäkla gnäll på alla som gnäller på folk som inte blinkar - MEN GÅR DÅ NÅGOT när jag blinkar. Ungefär som folk som står kvar vid övergångsstället till dess att jag stannar, då går de över. Då kunde jag ju lika gärna åkt förbi?

#5
2011-03-31 10:05

Instämmer med ToLo. Dessutom är det vansinnigt irriterande med folk som kör om väldigt sakta på 2+1 när det är många som vill förbi den sega långtradaren.

#6
2011-03-31 11:10

@Roger: Det är de som inte själva använder blinker som gör så. Föraren undrade säker varför du aktiverade billarmet.

#7
2011-04-01 03:22

Folk som "sover" vid trafikljus? Vilken lyx! Den som ändå hade ett trafikljus... det blir ju strax grönt igen sedan det blivit rött, så du vet när du kommer därifrån!
Nä, en taskig korsning med väjningsplikt, där övrig trafik kommer ömsom från vänster, ömsom från höger men sällan med så stor lucka att man med god marginal hinner över, och man ska ju själv svänga vänster så man måste ta största möjliga hänsyn, och så lutar det uppåt mot korsningen så man får lite tyngd på drivhjulen så det spinner för minsta lilla så man behöver ännu mer tid och större luckor, och när man efter lååång väntan på den femtielfte biljäveln man måste vänta på, får den skojiga överraskningen att han skulle svänga så jag hade inte behövt vänta på honom men han var för sinnesslö för att kunna slå ut blinkersen eller gör det när han svänger men då är det för sent för mig för att hinna igenom korsningen utan jag måste vänta en okänd tidsrymd till bara för att han var dum i hela huvudet så man verkligen får lust att följa efter och preja honom och tvinga honom äta upp sin egen blinkersarmatur, ja, sådana tillfällen finner jag nog en smula irriterande, får jag tillstå.

#8
2011-04-01 03:22

En annan företeelse jag irriterar mig på är följande: På orten där jag bor (som oss emellan har vinter tio månader om året) finns ett enda offentligt varmgarage. Det är enda möjligheten att ställa in bilen på avisning när is byggts upp så lås fastnar, dörrar går sönder, bagageluckor inte går att stänga, fjädringen hindras etc., vilket inträffar ett antal gånger varje vinter. Det är byggt nån gång 60/70-tal och väldigt litet, sedan handikapp- och förhyrda platser samt ett utbyggt fläktaggregat räknats bort återstår c:a 20 offentliga P-platser. Ganska så trånga platser med pelare bredvid, vilket kräver att man placerar sin bil rätt i rutan så att andra över huvud taget ska få plats. Nå, där det finns tre platser mellan pelarna har allt fler börjat ställa sina bilar som om där bara var två, med massor av utrymme emellan! Kan de inte köra bil, eller tänker de kanske sätta upp förtält? Detta ofog minskar de redan löjligt få varmgarageplatserna i stan till endast ett ynka dussin. Fruktansvärt hänsynslöst och irriterande.

#9
2011-04-01 22:21

Helt sjukt att mäniskor som inte har vett eller förstånd att använda blikers på rätt sätt får vistas i trafikken. Att underlåta detta är inget annat än lagtrots. När man närmar sig en rondell och stannar för att släppa förbi de som är inne i rondellen så förekommer det frekvent att man utan att använda blikers lämnar rondellen. Ytterst irriterande och föranleder till ökand miljöpåverkan och bränsleförbrukning. Detta beteende kostar 500:- ett löjligt lågt belopp, höj för alla som inte behagar använda blinkers då det är föreskrivet det till 5000:- och andra gången 10000:- + indraget körkort samt tredje gången 20000:- + indraget körkort som ev återfås efter 1 år och ny uppkörning. Om inte det hjälper får väl ansvariga myndigheter avskaffa blikerstvånget på bilar som då borde bli billigare och låta alla göra som de vill vilket cyklister redan gör tex,. cykla utan belysning, på trottoarer, mot färdriktning , på gågator etc. Ingen polis bryr sig.

#10
2011-04-01 23:52

Nu tar du i lite va Boa? Visst är det irriterande om man stannat och sen den saten åker ut avfarten innan, men indraget körkort och 5000 i böter? Att inte blinka ut ur en rondell är väl en av få "synder" som knappt är förenat med någon fara överhuvudtaget. Skillnad om det är filbyten med bilar runt om, då är det farligt.

Jag är rätt selektiv med blinkandet. Tex känns det absurt onödigt att blinka höger efter det att man kört om någon. Ska man in MELLAN bilar är det ju livsviktigt att blinka, men har jag kört om någon och det är fritt framåt så.. varför? "Var fan tror du jag ska?" känns om en giltig tankegång. Den jag kört om kommer TROLIGTVIS inte gasa på och köra upp jämnsides igen. Likadant känns det onödigt att folk sitter och blinkar och har sig i filer som bara leder åt ett håll. Rätt vanligt med "svängfiler" i städer tex. En hel bilkö som sitter och blinkar så duktigt, trots att det inte går att åka åt något annat håll, och alla andra kommer ha rött när man åker. Känns som slöseri på blinkreläet.

Och en hemlis - är det ingen i närheten så skiter jag i att blinka alls!

Ve o fasa! ;)

#11
2011-04-02 13:01

B-o-a, jag skulle vara ganska nöjd om polisen över huvud taget var synlig och då gjorde sitt jobb - bötfäll dem som inte använder blinkers efter nu gällande regeler.
Roger, betrakta blinkersen på samma sätt som säkerhetsbältet. Använd den helt enkelt! Som jag skrivit tidgare, det har hänt att jag använt blinkers på totalt tomma parkeringsområden mitt i natten - och det utan askämmas det minsta.
Jag förstår faktiskt inte varför man ska krångla till det för sig och fundera över om det finns någon som ser blinkersen eller inte. Det kan ju faktiskt vara så att DU missar något och blinkersen blir räddningen.
Så svårt att peta till spaken är det ju faktiskt inte. Och lagen bryr sig inte om huruvida du är ensam eller inte.

#12
2011-04-02 23:26

Nä där har vi en poäng ;) Lagen skiter fullständigt i om det faktiskt va farligt ;)

Bilen är den enda plats där du kan bli fälld för något som faktiskt inte hade någon betydelse för en endaste människa på hela jordklotet :p

Jag blinkar rätt oftast på ren reflex. Men ibland är jag vaken och gör ett aktivt val :p Som igår natt, när jag svängde in på grusvägen till mitt garage. Jag blinkade inte. Ingen dog.

Jag har seriöst sett svårt att föreställa mig situationen där jag väljer att inte blinka och det dyker upp någon, och blinkern räddar? Det är ju inte så att jag struntar i det mitt på dan inne i stan. Men om jag åker omkring ensam i lilla löjliga Åtvidaberg klockan 2 på natten så känns det helt ovidkommande. Situationen som skulle kunna uppstå är helt enkelt för långsökt för att den ska vara sannolik.

På samma sätt som att det är 30 utanför vissa skolor även helger (tror de gör det av ren lättja, jobbigt att sätta upp tidsbestämda skyltar). Om jag har en gräsmatta med fri sikt på 30-40 meters bredd på ena sidan och kanske 10-20 meter på andra sidan. Varifrån kan då de imaginära barnen komma? Det är inte så att de har alv-kappor och är osynliga, eller hoppar upp ur A-brunnarna på gatan. Finns det bevisligen inte en käft i närheten så känns det helt meningslöst. Hur opolitiskt korrekt det än må låta. Och NEJ man kan inte till 100% säga att NEJ det finns ingen här. Men att det skulle dyka upp en unge som man inte ser på det stället är ungefär lika troligt som att det skulle landa en rosa drake på den platsen och erbjuda mig en kista guld.

Allt handlar om situationen. Ibland är en grej förkastlig. Ibland jättekul. Beror på :p

#13
Raymond K
2011-04-03 11:13

Bättre att blinka en gång för mycket än en gång för lite.
Sen undrar jag hur de bilister tänker som uppenbarligen medvetet struntar i att använda blinkersen. Tycker de att de är bättre förare än andra om dom struntar i blinkersen? Är dom rädda att blinkersen skall gå sönder? Vet dom inte vad spaken är till eller var den sitter? Att peta till blinkersspaken med ett finger kräver ju inte speciellt mycket energi, de flesta borde orka att göra det.

#14
2011-04-03 15:00