Nästa artikel
Coronaeffekten: Betydligt mindre trafik – och bättre luft
Nyheter

Coronaeffekten: Betydligt mindre trafik – och bättre luft

Publicerad 25 mars 2020
Men oklart om trängselskatten kommer tillfälligt kommer tas bort, som i London.

Trafiken har minskat ordentligt på grund av coronakrisen – åtminstone i Stockholms innerstad, vilket också förbättrar luftkvaliteten. Det visar mätningar av SLB-analys som lokaltidningen Mitt i skriver om.

Enligt nya siffror har trafiken på Hornsgatan på Södermalm, som är Stockholms nya miljözon och som är hårt utsatt för både mycket trafik och höga utsläpp, minskat med 30 procent under coronakrisen. Det beskriver Magnus Brydolf, som är miljöutredare på SLB-analys, som en ”ganska påtaglig skillnad”.

Det finns också satellitbilder från europeiska rymdorganisationen ESA som visar att utsläppen över Europa minskat ordentligt. Det är dock en kortsiktig effekt, enligt Måns Nilsson, som är vd på Stockholm Environment Institute. Han säger att luften snabbt kommer bli sämre igen när coronakrisen är över.

– Det är en kortsiktig effekt. Det är inte så mycket att fira, säger han till SVT Nyheter.

Men trots att trängseln alltså minskat har Sverige hittills inte valt att stänga av trängselskatten. Den rullar än så länge på som vanligt, till skillnad från London där trängselskatten tills vidare inte tas ut.

– Just nu arbetar vi under högtryck med att undersöka en mängd olika scenarier och förslag och vi utesluter ingenting, säger Mirjam Kontio, pressekreterare hos finansminister Magdalena Andersson, till Vi Bilägare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-03-27 00:51
A.L

John: Ja det är mycket riktigt häpnadsväckande vilka enorma kunskapsluckor som åskådliggörs här i trådarna. Men du inser nog skillnaden mellan att avlida till följd av Corona och en skattad effekt från långvarig exponering från allehanda luftföroreningar?

Förstår du skillnaden mellan ett dödsfall och en skattad effekt?

Nej just det. Det är ju där problemet ligger med dig.

MVH AL

#m • Uppdaterat: 2020-03-27 01:07
John2008

Duger det inte med "uppskattningsvis" kan ju AL berätta exakt hur många som dör i förtid av luftföroreningar (alltså från utsläpp och inte Corona) inom EU-28! Nej, just det: det "är inte en kotte som dör av höga halter av luftföroreningar"... "Enorma kunskapsluckor"? Ja, vem är det som har det??

Läs gärna på https://op.europa.eu/webpub/eca/special-reports/air-quality-23-2018/sv/

#n • Uppdaterat: 2020-03-27 01:29
A.L

Nej det är inte en kotte som dör av luftföroreningarna - i alla fall inte i den modell som du precis hänvisade till. Ett dödsfall är det när vi pratar om en trafikolycka, eller folk på IVA i Corona. I fallet förkortad livslängd, (Years of life are lost (YLL) som är WHO:s definition) är det en skattad påverkan på en bred population som sedan räknas om i antalet levnadsår och jämförs mot en förväntad livslängd ("baslinjen"). exempelvis via "HIA"-funktionen som IVL använder (s 23 i länken nedan): Δy = (y0 • pop) (eß • Δx - 1)

(https://www.ivl.se/download/18.343dc99d14e8bb0f58b5144/1443172332789/IVL+B2197_Exponering_2010.pdf)

Detta hade du förstått om du sett hur modellen är uppbyggd - apropå det där med kunskapsluckorna;-).

Alltså: Skattad eller konstaterad effekt. Förstår John skillnaden?

MVH AL

#o • Uppdaterat: 2020-03-27 12:42
Skodaägare

Tycker också det är häpnadsväckande att man kan se Coronaviruset som något positivt! Då känns det som att man i sin klimatfundamentalism har tappat bort allt vad sunt förnuft heter. Coronaviruset är en reell kris och har dödat tusentals! Hur många döda kan man bevisa är ett direkt resultat av klimatförändringar? Min gissning är 0...
Denna kris har också fått mig att inse hur viktigt det är att ha en egen bil när nya virus härjar i landet. Finns inte på kartan att jag någonsin kommer överge min privata bil så länge det är lagligt att äga en i Sverige.

#p • Uppdaterat: 2020-03-27 14:29
Styggavargen

A.L, jag skulle vilja dra det ännu längre än bara luftföroreningar... det handlar om att hela jordklotet skall leva på ett hållbart sätt. Jag är inte ens miljöpartist, men håller med Birger:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/VbwbyV/nej-aterga-inte-till-det-som-var-fore-corona
Nu har vi chansen att förändra saker radikalt, det är inte hållbart så som vi lever och konsumerar idag. Det är inte hållbart att alla skall åka runt i en SUV på 2 ton....eller bilar med fyrhjulsdrift (vi har ingen vinter ens...). Nu måste vi ställa oss själva frågan, hur mycket överflöd behöver vissa av oss ha... när andra lider av följderna på andra ställen på jordklotet. Detta är vad jag menar med "öppna ögonen"... för sakerna sker precis framför oss tills nu, och Corona var det som kanske kan öppna ögonen även på alla som inte tror på klimatförändringar och att folk dör pga att luften är förorenad. Hur mycket cancer kan kopplas till föroreningar? Jag vill ha en renare värld som är hållbar på alla sätt, och fick jag alla önskningar uppfyllda skulle alla människor kunna leva ett drägligt liv utan krig och misär.

#q • Uppdaterat: 2020-03-27 14:32
Styggavargen

Skodaägare, du kan ha en bil...men behöver den sluka så mycket resurser? Kan du inte ha en 100% eldriven Fabia om det nu funnits en sådan? Du skall inte dra allt till sin spets... så skall du i alla fall inte tolka mina inlägg. Min hållning är, varför kör rika personer runt i en Audi Q7 som inget händer med klimatet? Varför producerar vi ens en Q7...behöver någon verkligen en sådan bil och dess egenskaper, eller har man en sådan enbart för att vara "cool"?

#r • Uppdaterat: 2020-03-27 15:53
Skodaägare

Vargen: Du återkommer hela tiden till detta med behöver. Ingen i Sverige behöver mer bil än en Dacia Sandero. Den kan transportera 5 personer från A till B, vilket är en bils huvudsakliga uppgift. Så med den logik tycker jag att vi borde förbjuda alla andra bilar i Sverige förutom Sandero. De som behöver fler än 5 sittplatser kan ju faktiskt köpa sig en till Sandero.
Jag skulle säga att din egen Octavia är grovt överdimensionerad för dina behov också. Hur ofta utnyttjar du alla dryga 600 litrarna bagagevolym? Är det inte ett enormt slöseri att köra omkring en massa luft dagarna i ända?

#s • Uppdaterat: 2020-03-27 17:31
Styggavargen

Skodaägare ... du har rätt!, jag kommer att byta ner mig ett snäpp.. till lite mindre bil (eldriven). Behöver inte ha barnvagn i bagaget längre. Det är inte bara jag som har för stor bil.. väldigt många har det. Grejen är att kör man SUV kör man en stor bil på utsidan... som blir liten invändigt. Jag kommer att ha en bil i "Golf klassen" ..så fort det blir tillfälle att byta bort Octavian.

#t • Uppdaterat: 2020-03-28 12:04
A.L

Vargen: Du får gärna ha en personlig uppfattning. Men att sitta och önska livet ur hundratusentals människor, eller allvarliga infektioner åt tusentals miljoner som bor på vår planet är och förblir smaklöst. Dessutom bygger dina påståenden på rena sakfel. Konsekvenserna av Corona på folkhälsan är - utifrån rådande kunskapsläge - många gånger värre än lite luftföroreningar inne i tätorterna. Och även om det tydligen passerat dig obemärkt förbi är det inte SUV:ar enskilt som gör att vissa städer i världen har problem med dålig luftkvalitet. Så dina anklagelser är både smaklösa och okunniga.

Och som en liten upplysning: Ingen vet varför vi får cancer. Vi vet bara att det finns en koppling mellan utvecklandet av sjukdomen och det elände som din Octavia spyr ur sig. Så den bästa åtgärden om du nu vill minska ditt marginella bidrag är att du slutar köra med den inne i storstäderna.

Angående storleken på bil är det att gratulera om du vill åka i något mindre. Då sparar du pengar som du då kan spendera på dina första-klassflygresor istället. För du vet att utsläppen från dina BC-resor är många gånger högre än om du suttit baktill och trängts i turistklass istället?

MVH AL

#u • Uppdaterat: 2020-03-28 13:20
A.L

Hur går det John. Har du läst på?

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.