Nästa artikel
Citroën förlänger sin nybilsgaranti
Nyheter

Citroën förlänger sin nybilsgaranti

Publicerad 17 januari 2013 (uppdaterad 17 januari 2013)
Både Mazda och Seat har tidigare meddelat att de erbjuder längre garantier 2013. Nu lägger Citroën till ett år på sin nybilsgaranti.

Citroën förlänger sin nybilsgaranti från två till tre år. Den treåriga garantin omfattar samtliga modeller, personbilar såväl som lätta lastbilar.

– Den nya garantitiden är en anpassning till de krav som ställs på marknaden och i synnerhet på tjänstebilssidan, säger Simon Rivier, brand manager för Citroën Sverige, i ett pressmeddelande.

Den förlängda nybilsgarantin beskrivs som en viktig del i Citroëns satsningar det nya året. Citroën vill sätta fokus på företagsmarknaden, eftersom tillverkaren säljer relativt många lätta lastbilar.

– När företagskunden köper ett antal transportbilar från Citroën vill vi se att de samtidigt tar in Citroëns personbilar i sin tjänstebilspark, säger Simon Rivier.

Utöver garantiförlängningen förlängs också serviceintervallerna på hela modellprogrammet under 2013.

Diskutera: Vad tycker du om att Citroën förlänger garantin?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-17 15:50
Irvor

Bra. (om det sker utan villkor)
Men 3 år är kortare än 5 eller 7 !

#2 • Uppdaterat: 2013-01-17 17:33
Raphael

Citroëns treåriga garanti är en riktig nybilsgaranti på tre år. Konkurrenterna med 5 eller 7 eller 8 eller 10 år har inte en nybilsgaranti i 5, 7, 8 eller 10 år, utan det är en villkorad "garanti" som snarare är att ses som en form av försäkring som ingår. Här har olika tillverkare olika konstruktioner för exakt vad denna "förlängning" täcker och vilka krav de har. Finns ju många finstilta skrivelser om undantag, om "motsvarande kvalitet som originaldelar", att det endast gäller bilar som säljs via auktoriserade återförsäljare (hur blir det med begagnade bilar då, försvinner garantin om bilen säljs via icke-auktoriserad handlare i andra hand?) och så vidare många frågor och undantag som urholkar dessa "förlängningar" rejält som visar att det mest handlar om marknadsföring... Titta på Seats "treåriga garanti" som bara gäller om bilen finansieras via Seat finans. Köper man bilen kontant med egna skattade pengar gäller inte Seats "trygghetspaket" längre, bara om man lånar via Seats finansbolag...

Men inget sådant med denna treåriga garanti som är en vanlig och riktig nybilsgaranti på tre år.

#3 • Uppdaterat: 2013-01-17 19:53
skarj

Vad säger du om Kia's 7 åriga nybilsgaranti då?
Du menar att du kan sätta i biltema delar i Citroën och deras garanti gäller? Come on...

#4 • Uppdaterat: 2013-01-17 21:18
Roger Skagerström

Grejen är dock Raphael att de andra (undantaget snål-VAG?) har tre års garanti PLUS begränsade garantier. Det är bättre hur man än vrider och vänder på det.

#5 • Uppdaterat: 2013-01-17 22:11
Mistro

Tycker att det är märkligt hur PSA sköter sina garantier,..Peugeot får 5 års garanti ( som visar sig vara 2+3 årig ) och man slår på den stora trumman över detta.
Samtidigt har Citroen bara en 2 årig garanti.
Plötsligt och utan att göra ett dugg väsen utav sig så ändrar Peugeot sig och vill bara lämna en 2+1 årig garanti.
Det lilla man kan hitta om detta är att Peugeot verkar tycka att de gör oss konsumenter en tjänst och kör med samma tugg som innan...bilarna har bra kvalite och bla bla och därför ...( man glömde bara att nämna att man SÄNKER garantin och INTE höjer den )

Nästan samtidigt så höjer alltså Citroen sina garantier ....det här beteendet ger ingen klarhet.
Försökte nu t.e.x att hitta garantivilkoren på Peugeots hemsida utan att lyckas så om de finns med så har de verkligen lyckats att gömma dessa väl.
Hur som helst inget som man vill skylta med ...

#6 • Uppdaterat: 2013-01-18 06:48
Peugo

Tror det är så att PSA har endast haft 2-års farbriksgaranti och det är den de nu höjer nu till 3-år. Den 5-åriga har varit en lite "krånligare" variant på 2 + 3 år och jag är inte helt säker vem som stått bakom dom extra 3 åren?

#7 • Uppdaterat: 2013-01-18 14:39
Irvor

Ett steg i rätt riktning Citroen !
Inför man gasfjädring på fler modeller också, så är man ännu mer på rätt väg !
Citroens varumärke är ändå komforten.
Så Citroen: Dags att vårda sitt varumärke !

#8 • Uppdaterat: 2013-01-20 13:54
saabnisse

Japp Irvor, helt min uppfattning.
Gasfjädringen skulle utnyttjas mer, jag vill ha den på Picasso.
C5 är för låg att krypa in i.

#9 • Uppdaterat: 2013-01-20 16:49
Irvor

Saabnisse:
Ja, på alla Picasso-modeller.
Och framför allt på DS5 !
Vilken miss att inte ha det på DS5:an, skäms Citroen !
Hoppas på förändring.

#a • Uppdaterat: 2013-01-21 07:10
Peugo

"DS" blev att betyda sport, och det betydde samtidigt att gasfjädring inte lämpar sej för dessa bilar. Skulle varit bättre om DS -serien var delad itu; "DS" och "DS Sport" så kunde man använda gasfjädring för "DS" -serien och stål-/eller luftfjädring för "DS Sport"?. Europa rasar så jag är rädd att det blir sämre i en när framtid...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.