Bild
Nästa artikel
Brutal bilannons sågar Audi E-tron

Brutal bilannons sågar Audi E-tron

Nyheter

Audis elsuv får mycket kritik från en missnöjd ägare som nu lägger ut sin bil på annons.

Audi har gjort en stor sak av lanseringen av elbilen E-tron. Den marknadsfördes som ett jättesteg för märket och följs nu upp av coupéversionen E-tron Sportback.

Men alla köpare är inte nöjda med sin bil i miljonklassen. En av de mer missnöjda har lagt upp en annons på Blocket där han totalsågar bilen han leasat sedan den 15 januari.

En av detaljerna många elbilsägare uppskattar är att hålla koll på bilen och fjärrstyra vissa funktioner på distans med en mobilapp. Men det har inte den här ägaren fått att fungera.

”Du ska inte vilja veta när den laddar, ställa när den ska ladda, ställa in parkeringsklimatisering och så vidare. Vem kan förvänta sig att Audis egen app fungerar…?”, frågar sig Audiägaren.

Läs också: Audis roliga miss: Oljebyte i elbilen e-tron?

Han klagar även på att iPhone-uppkopplingen strular, att räckvidden är för kort och att bilen kan startas men inte öppnas utan nyckel. Men han gillar fyrhjulsdriften, luftfjädringen och dragkroken. Bilen står nu hos handlaren då ägaren enligt egen utsago ”vägrar köra den”.

”Du bör också vänta dig att den tvärnitar på motorvägen. Utan anledning!”, skriver ägaren.

Uppdatering 4/5: Audis svenska informationschef Irene Bernald har följande kommentar:


”Vår uppfattning är att e-tron-kunderna generellt är väldigt nöjda med sina bilar. Audi e-tron utsågs också till testvinnare i Vi Bilägare nyligen. Då vi inte vet någonting om bakgrunden till denna annons så är det heller inte något vi kan kommentera.”

”Normalt går det bra att koppla upp sin iPhone med bluetooth mot bilen och spela musik och poddar. Audi e-tron har också väldigt många inställningsmöjligheter, vilket gör att föraren kan skräddarsy bilens funktioner, däribland farthållarfunktionen. Det finns även en mjukvaruppdatering  hos våra verkstäder som åtgärdar eventuellt kontaktproblem med appen.”

Taggar: Nyheter, Audi E-tron

Kommentarer

#1
2020-04-30 12:19

Ja det var ju suverän reklam för Audi och BilMetro i Borlänge. Barnsjukdomar på bilen är väl bara förnamnet.

#3
2020-04-30 12:50

Snart kommer även ett helt gäng kinesiska elbilar tillverkade av företag med olika tekniska inriktningar. Kommer dessa att fungera klanderfritt? Norge får ta stöten först.

#4
2020-04-30 13:04

Grymt bra slutkläm :)

"...Så, är du sugen på en tysk skitbil från en skithandlare som hotar med rätten när de inte kan lösa problemen? Hör av dig!"

#5
2020-04-30 14:18

Något verkar skumt med detta. Kan det vara så att det är en bulvan / konkurrent till Audi som vill misskreditera ett konkurrerade bilmärke? Man undrar. Jag kör Audi A4 och A6 :or sedan 2006 och är mycket nöjd med bilarna som gått mellan 15 000 till 20 000 mil då jag byter dem. Den enda negativa med dem är att stolarna är lite för hårt stoppade och att servicetiderna är för få dvs lång väntan. Annars är jag grymt nöjd med mina Audibilar.

#6
2020-04-30 14:21

Kudos till killen som sticker ut och kallar bilen för skit. Ståndsmässigt att erkänna sina misstag.
Nog för att en del av klagomålen är options till bilen, men ändå.
Det är väldigt typiskt Svenskt att vägrar erkänna sina misstag.

#7
2020-04-30 14:23

Låg: Standardbilar är inte samma sak som ett halvt hopkokat elbilsbygge. VW-koncernen har ganska rejäla problem med mjukvaran till sina elbilar. Sen verkar de Tyska elbilarna sluka väldigt mycket el av någon outgrundlig anledning.

#8
2020-04-30 15:56

Sluka mycket energi, men snälla ... titta på bilen en gång till? En stor och ineffektiv klump på över 2,5 ton... finns det några rätt med denna bilmodellen? Att man ens tillverkar dessa SUV modeller som elbilar är för mig en gåta, det går inte alls i linje med dagens batteriteknik att bygga extra klumpiga och energi ineffektiva modeller. Jag tycker att detta vore glasklart.. skippa SUV karossen, och sedan är det dags att börja banta ned vikten... effektivisera karossen istället, lågt luftmotstånd som bara möjligt är prioritet ETT!

#9
2020-04-30 17:19

Vi kan vara lugna SUV:arna är snart borta.
Vi har alltid följt efter USA så snart kör vi pickup:er som är fem meter långa och två meter breda samt väger tre ton (Se Tesla).

#10
2020-04-30 18:30

om man vill vara bussig så kallar man bilen ett fiasko

#11
2020-04-30 20:02

Man ska inte ha alltför höga förväntningar när man köper bil från VW-koncernen...

#12
2020-04-30 21:19

Raywave!
Du har helt RÄTTTTT!

#13
2020-05-01 01:23

VAG......märkligt i VIB vinner de ofta tester......men i VIB kundundersökning Autoindex och andra liknande världen runt går det inget vidare år efter år.....så vad är det VIB missar i sina tester som de ärliga kunderna märker i ägandet? Får de inga goda bjud middagar från VAG som VIB får......märkligt är det allt....

#14
2020-05-01 03:29

VAG - Passat 2016 - bästa bilen jag haft :),
Fd BMW, Volvo, Audi ägare

#15
2020-05-01 09:48

Elbil = Tesla
Sommar = Sol
Hotell = Trivago

#16
2020-05-01 09:48

Elbil = Tesla
Sommar = Sol
Hotell = Trivago

#17
2020-05-01 11:33

Skulle köpt en Tesla istället. Men han lärde sig något och hade brutalt bra självinsikt och humor:)

#18
2020-05-01 21:03

Kvalitén och driftsäkerheten är inte prio hos Audi och vw precis; (

#19
2020-05-02 08:36

Såna här Blocket-töntar måste få ett slut snart. Var ju inte ens roligt första gången.

#20
2020-05-03 06:37

Jag tror att bilköpare i denna prisklass ställer betydligt högre krav på sin bil jämfört med ”vanliga” bilar och därför rätt eller fel klagar på sådana småfel som en annan bilägare av billigare märke ej ens skulle märka av eller bry sig om. Så köparen hade nog alltför höga / orimligt höga krav som bilen ej kunde möta upp. Det finns folk som har som livsstil att klaga på allt och alla hela tiden.

#21
2020-05-03 06:38

Audin kan vara så tekniskt avancerad att hen inte fattar hur den fungerar.

#22
2020-05-03 10:58

Dyr, krånglig bil.

#23
2020-05-03 11:34

Så mycket skitsnack och hat i denna tråd. Lägg av.

#24
2020-05-03 11:59

Låg: Faktum är att Audi i detta fallet släppte bilen till kunder innan allt var klart, och de lovade att det skulle komma uppdateringar efter hand. Dessa uppdateringar har i de flesta fall uteblivit, samt att när de kommit har de bara kunnat göras i samband med service, och till en kost för kunden, samt att en del utlovande uppdateringar helt enkelt inte gick att göra till tidigt levererade bilar.
Appen har fungerat riktigt undermåligt tydligen med.
Så innan du skyller på kunden, lät på lite elbilsforum. Där finns en hel del väldigt missnöjda kunder som införskaffat sig e-tron.
Precis som med alla bilmärken finns det missnöjda kunder, förstår bara inte varför en del inte kan förstå det.

#25
2020-05-03 15:25

Henrik:
Självklart kan det ligga något i det du säger och självklart är det illa om man lovar att uppdatera och det inte görs och självklart är det inte bra om man ska uppdatera mjukvaran och tillika ska göra det gratis men att det inte blir av. Men om man som bilägare till varje pris vill vara först med det senaste får man räkna med vissa barnsjukdomar. Det är just det senaste som jag tycker hen som bilköpare borde räknat med men inte gjort.

#26
2020-05-03 19:35

Hade det gällt Tesla så hade man sagt att det bara var första batchen...

#27
2020-05-03 21:34

Aldrig mer Audi!
Så säkert så!

#28
2020-05-03 22:43

A_q: Tesla har precis som Audi här med släppt bilar med halvfärdig mjukvara bland annat, och har fått förtjänad kritik för det med, men där har du skillnaden att de gratis och utan att du åker in till verkstad uppdaterar dig bil, med jämna mellanrum, den blir bättre och får nya funktioner efter hand, funktioner du inte ens har betalat för för att de inte ens fanns när bilen var ny. När bjöd Audi senast sina kunder på nån ny funktion bara sådär som kunden inte betalat extra för när bilen var ny?
Som jag skrev ovan, alla bilmärken har missnöjda bilägare, så enkelt är det, sen kan det bero på undermålig bil, fel ställda förväntningar, dåligt insatt i vad man köpt m.m......men att det finns även missnöjda Audiägare får man nog inse med helt enkelt. Jag har ägt två, blir ingen mer som jag ser det idag iaf...

#29
2020-06-09 07:50

Nu, efter fyra månader av ’vi jobbar på det’, påstår de iaf att de har löst app- och uppkopplingsproblemen.
Att, som Irene skriver, det normalt går att koppla upp är rent skitsnack. Redan när bilen såldes visste de om de problemen.
Det de INTE gjort något åt är nödbromsningen. Den talar de väldigt tyst om. Men tycker fortfarande att jag skall hämta ut bilen och köra som vanligt. Tills den gör samma sak igen och det inte är tomt bakom. Undrar om Audi då är lika nöjda med sitt beslut att vägra återta den rullande dödsfällan... Jag skulle iaf inte vara så nöjd, och inte de runt omkring heller. Så jag vägrar fortfarande köra den!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.