Nästa artikel
Så blir räckvidden för Audi e-tron med släp på kroken
Nyheter

Så blir räckvidden för Audi e-tron med släp på kroken

Publicerad 18 februari 2020
Med tungt släp på kroken blir räckvidden betydligt kortare.

Det är ingen hemlighet att tunga släp drar upp förbrukningen på vilken bil som helst. Men i en elbil kan det bli lite extra problematiskt eftersom räckvidden i vissa fall kan halveras.

Förra året gjorde Vi Bilägare en stor genomgång av flera olika biltyper för att se hur stor förbrukningsökningen blev med ett släp på kroken. Nu kommer även en demonstration som visar hur räckvidden påverkas i en Audi e-tron när den drar släp.

Testet gick ut på att dra ett 1 800 kilo tungt släp mellan Oklahoma och Texas, en sträcka på ungefär 85 mil. Med en yttertemperatur på en plusgrad och en hög snitthastighet på 96 km/h blev förbrukningen 53 procent högre än utan släp, enligt beräkningar som amerikanska Car and Driver gjort.

Det innebär att räckvidden på en laddning kan bli ungefär 17 mil.

Rent körmässigt kan en elbil dock vara att föredra framför en förbränningsbil för den som drar släp och inte behöver göra det så långa sträckor. Även om det fortfarande finns relativt få elbilar med dragkrok och hög släpvikt ger elmotorerna gott om kraft redan från stillastående och med snabbladdning på 150 kW går laddpauserna hyfsat fort.

Läs också: Vi testar – så klarar elbilen att dra släp

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-02-18 07:24
bgl

Vad gör man med släpet vid laddning??
Finns ofta inte plats för bil med tillkopplat släp vid laddningstation och att koppla ifrån och parkera på annan plats som kanske inte finns heller är bara att inbjuda till stödförsök.
Häromdagen var det en välklädd kvinna som försökte ladda vid Circle-K i Örebro med monterat släp. Att koppla av ett skitigt släp i den klädseln var nog inte aktuellt. Lyckades få in bilen med släpet på snedden, men blockerade laddplatsen vid sidan om och nästan omöjliggjorde passage för en distributionslastbil som ville passera bakom!

#2 • 2020-02-18 07:56
Reverend Benny

En snitthastighet på 96 km/h, det är rätt högt måste jag säga.
Med tanke på att det är max 80 km/h i Sverige så lär nog siffrorna skilja sig lite.
Och då pratar vi max hastighet, sannolikt en bra bit ifrån snitthastighet.

#3 • Uppdaterat: 2020-02-18 08:06
mso 1000

Snitthastighet på 96 är svår att hålla i Sverige utan släp.
Eller det är nog omöjligt tillockmed utan släp om hastighetsgänser skall hållas i Sverge.

Måste säga en otroligt korkad artickel för Sverige.

#4 • 2020-02-18 08:14
Reverend Benny

Nja korkad vet jag inte, det visar ju ändå att en ren el-bil är idag inget man åker på husvagnssemester med i Europa om man åker långa sträckor varje dag.
Även om det inte är representativt för Sverige så ger det ändå en fingervisning.

#5 • 2020-02-18 08:20
Olle_45

Bra dragbil blir ju Teslas Cybertruck med 800km räckvidd och får dra 6.350kg.
Borde ju klara ca 400km etapper med husvagn.

#6 • 2020-02-18 08:20
Olle_45

Bra dragbil blir ju Teslas Cybertruck med 800km räckvidd och får dra 6.350kg.
Borde ju klara ca 400km etapper med husvagn.

#7 • 2020-02-18 08:21
Olle_45

Bra dragbil blir ju Teslas Cybertruck med 800km räckvidd och får dra 6.350kg.
Borde ju klara ca 400km etapper med husvagn.

#8 • 2020-02-18 08:22
Reverend Benny

@Olle_45
Om rutorna håller ;-)

#9 • 2020-02-18 08:42
Klarsynt

Det finns absolut inget som går upp mot en diesel när man skall dra släp. Min 3.0 Quattro är helt fantastisk: Det märks knappt att man har något där bak. Inte på förbrukningen heller. Även om det är halt när man skall iväg så greppar den och drar iväg med hela lasset.

.

#a • Uppdaterat: 2020-02-18 08:59
L. Mäkinen

Det folk inte inser är hur mycket de eldar för kråkorna i en dieselbil när de inte har ett släp.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.