Bild
Nästa artikel
Redo för dragkamp. Bensin, diesel, hybrid och el – vilken motor klarar belastningen bäst?
Redo för dragkamp. Bensin, diesel, hybrid och el – vilken motor klarar belastningen bäst?

Så klarar elbilen att dra släpvagn

Reportage

Vilken motortyp ska man välja om man ofta drar släp? Bensin, diesel, el eller hybrid? Vi tittar närmare på hur de olika motorerna påverkas av ökad belastning.

Det senaste halvdecenniets olika dieselskandaler, hotet om införande av miljözoner och bonus/malus- beskattning har gjort att försäljningen av dieselbilar minskat kraftigt i Europa och Sverige. 

Bland annat en ökad klimatdebatt gjorde att dieselbilar stod för en majoritet av den svenska nybilsförsäljningen mellan 2008 och 2017. 2012 stod diesel för 66,9 procent av nybilsförsäljningen. Under 2018 vände utvecklingen och bensin blev med 46,9 procent mot dieselns 36,9 procent det dominerande drivmedlet. 

Redan innan dieselskandalerna briserade hade flertalet tillverkare flaggat för att kommande avgaskrav skulle fördyra dieselmotorn så pass att den inte skulle vara lönsam i mindre och lättare bilar, men att den i större och tyngre bilar fortfarande var en koldioxideffektiv och ekonomisk lösning. 

Sett ur ett klimatpåverkande perspektiv är utvecklingen mot bensinbilar inte lyckad. Så sent som i juni 2019 kunde Europeiska miljöbyrån konstatera att utsläppen från EU:s personbilar ökade för andra året i rad. Under 2018 släppte genomsnittsbilen ut 120,4 g/km koldioxid vilket är en höjning med två gram jämfört med 2017. Ökning tillskrevs i huvudsak en allt högre andel bensinbilar men man konstaterade även att yrkesfordon som skåpbilar har fått allt kraftigare och med det törstigare, motorer.

 

Så klarar elbilen att dra släpvagn

Att välja rätt motor för sina behov är viktigt, både för miljön och den egna plånboken. Hur mycket påverkas egentligen förbrukningen när man drar släp? Vi kvitterade ut fyra bilar med olika drivlinor för att se hur ökad vikt, rull- och luftmotstånd påverkar förbrukningen.

Det enaxlade släpet lastades upp till max last, totalvikt 1 500 kilo. Rutten på 22,5 mil bestod huvudsakligen av landsvägskörning men med några mil på motorväg och en del stadskörning för att få stopp- och startsituationer. För så lik körning som möjligt följdes två bilar åt. En med släp, den andra olastad. Efter halva rutten växlade förarna bil. Efter avslutad vända tankades bilarna och släpet bytte dragbil för en ny runda. I Tesla fick vi lita till färddatorns förbrukningsuppgifter. Genomsnittshastigheten, 66 km/tim, kontrollerades med GPS. 

Efter fyra vändor kunde vi konstatera att elbilen stod för den största procentuella förbrukningsökningen. Elbilen behövde drygt 88 procent mer energi för att köra testslingan med släp jämfört med utan. Så länge strömmen kommer från förnybar källa kanske det är av mindre betydelse, men räckvidd och restid kommer att påverkas kraftigt. Med ett tyngre och mindre aerodynamiskt släp hade elbilen inte klarat vår testslinga utan stödladdning. Teslas navigator tar hänsyn till tillkopplat släp och beräknar laddstopp efter belastning. Det ska dock tilläggas att det är långt ifrån alla laddstationer där det är möjligt att ladda bilen utan att först koppla loss släpet. I bilens instruktionsbok påtalas att körning med släpvagn kraftigt påverkar räckvidden. 

Enligt färddatorn behöver hybridbilen 4,8 l/100 km
bensin för att klara testslingan utan släp. Verkligheten är bistrare men 5,6 l/100 km är mer eller mindre på par med dieselbilen. Den rena bensinbilen är väsentligt törstigare, 7,3 l/100 km. Med tillkopplad släpvagn ökade hybridbilens förbrukning med 78,9 procent till 10 l/100 km. Bensinbilen behövde ytterligare 2 liter för samma uppgift. Hybridbilens övertag på bensinbilen minskar något från 30 procent till 20 procent.

Med släp klättrade dieselbilens förbrukning över 9 l/100 km. Att dieselmotorn skulle klara den ökade belastningen med den lägsta förbrukningsökningen förvånar inte. Bättre verkningsgrad och högt vridmoment talar för dieselmotorn.

Det verkliga utropstecknet är snarare att hybridbilens faktiska förbrukning ”bara” är en deciliter mer per mil jämfört med dieselmotorn. Elmotorernas extra vridmomentstillskott vid start och acceleration avlastar bensinmotorn samtidigt som den steglösa transmissionen
innebär att motorn alltid arbetar på det mest fördelaktiga varvtalet i förhållande till belastning.

»Med ett tyngre och mindre aerodynamiskt släp hade el-bilen inte klarat vår testslinga utan stödladdning.«
Så klarar elbilen att dra släpvagn
Hybrid: Toyota Rav4 iAWD

 Utöver den fyrcylindriga förbränningsmotorns 175 hästkrafter har Rav4 två elmotorer på 120 hk/202 Nm respektive 54 hk/121 Nm där den senare driver bakhjulen. Elmotorerna ger en omedelbar vridmomentsknuff. Den steglösa automatlådan gör att det inte blir något slirande eller tvekande när ekipaget ska iväg. Precis som i elbilen upplever man sig vara mindre i vägen för sina medtrafikanter jämfört med de konventionella drivlinorna. Körningen är bekväm, men vid kraftig acceleration och finmanövrering blir motorn surrig. 

Även med tillkopplat släp går det att köra kortare sträckor på el. Används bromskraftsåtervinningen mer utstuderat går det sannolikt att putsa förbrukningssiffran något.

Så klarar elbilen att dra släpvagn
El: Tesla Model X

Tesla är i dag den elbil som har högst dragvikt på marknaden, 2 250 kilo. Audi E-tron mäktar med 1 800 kg medan Tesla Model S, Hyundai Kona, Nissan Leaf med flera inte kan förses med dragkrok. 

Elbil som dragbil är en upplevelse. Avsaknaden av rusande motor och ansträngd drivlina vid finmanövrering är en pulssänkare samtidigt som tystnaden gör det lättare att höra instruktioner från någon som står utanför bilen. Kraften från de två elmotorerna kommer omedelbart utan fördröjning. 

Vid fullgasacceleration begrän-
sas effektuttaget under någon sekund men även med släp accelererar Model X med den bekymmerslös-het 520 hästkrafter och 660 Nm
ger.

Så klarar elbilen att dra släpvagn
Bensin: VW Tiguan

Variabla ventiltider och överladdning har gjort bensinmotorn bottenstark. Fyrhjulsdrivna VW Tiguan med 230 hästkrafter ur fyra cylindrar når sitt maximala vridmoment, 350 Nm, vid ett lägre varvtal än motsvarande dieselmotor. Vridmomentet räcker bra till för avspänd körning även med 1 500 kg släp. Jämfört med dieselmotorn behöver automatlådan växla ned både en och två växlar i de kraftigaste motluten. 

Dubbelkopplingsautomater har historiskt varit mindre lämpade för att finmanövrera med släp, det har varit något av på eller av i kopplingsingreppet. Nu fungerar de i princip lika mjukt som konventionell automat. Bilens frihjulsfunktion används inte med tillkopplat släp.

Så klarar elbilen att dra släpvagn
Diesel: VW Tiguan

Tvåliters dieselmotorn i Tiguan ger i GTS-utförande 240 hästkrafter och 500 Nm i vridmoment. Maximalt vridmoment finns tillgängligt från 1 750 v/min. Att kalla motorn bottensvag är en överdrift men turboaggregaten behöver komma upp i varv för att motorn ska kännas så stark som siffrorna anger. Turbofördröjningen är mer uttalad än i bensinbilen. 

På rull har dieselmotorn det lugn som bensinmotorn saknar. Med farthållaren på 80 km/tim behöver motorn inte gå ned en växel för att orka hålla tempot, en faktor som bidrar till att hålla ned förbrukningen. Vid en omkörningssituation i lägre hastighet känns motorn övertygande på ett sätt bara elbilen kan matcha.

Tänk framåt. Med större levande massa har ekipaget potential att rulla långt, ha lång framförhållning i körningen.
Tänk framåt. Med större levande massa har ekipaget potential att rulla långt, ha lång framförhållning i körningen.
Kör bränsleeffektivt med släp

Hastighet. Max 80 km/tim gäller för registrerade släp och är – om hastighetsgränsen medger – den hastighet man bör hålla för att inte hindra medtrafikanterna mer än nödvändigt. Lägre hastighet ger lägre luftmotstånd och lägre förbrukning. Är du ensam på vägen, sänk till 70 km/tim och spara bränsle. Om omständigheterna medger är det klokt att tappa lite i hastighet i motluten för att sedan återfå fart i utförslöporna.

Framförhållning. Med större levande massa har ekipaget potential att rulla långt, ha lång framförhållning i körningen och lätta på gasen i god tid. God framförhållning belönas med mindre slitage på bilens bromsar. Hybrider och elbilar har bromskraftsåtervinning som rätt använd ger mer kraft åt batterierna jämfört med körning utan släp. 

Lufttryck. Att vagnen rullar lätt är lika viktigt för släpet som för bilen. Nyare släp anger ofta vilket däcktryck som ska användas vid maxlast. Finns det ingen anvisning för vagnen och förutsatt att däcken är anpassade till släpvagnen, kan man utgå från vad däcktillverkaren anger för maximalt däcktryck. En släpvagn som vår har i regel ett däcktryck på mellan 2,5 och 4,5 bar beroende på däckens storlek och typ. Glöm inte att kontrollera dragbilens instruktionsbok, i regel ska däcktrycket justeras för maxlast

Service. Håll släpvagnen i bra skick. Justera bromsarna så att de inte ligger emot. Smörj påskjutsbromsen och kontrollera att vagnens hjul rullar lätt.

Ljus. Om du står inför att köpa ett nytt släp, välj om möjligt en vagn med LED-lampor. De drar något mindre ström, syns mycket bättre och håller längre.

Det senaste halvdecenniets olika dieselskandaler, hotet om införande av miljözoner och bonus/malus- beskattning har gjort att försäljningen av dieselbilar minskat kraftigt i Europa och Sverige. 

Bland annat en ökad klimatdebatt gjorde att dieselbilar stod för en majoritet av den svenska nybilsförsäljningen mellan 2008 och 2017. 2012 stod diesel för 66,9 procent av nybilsförsäljningen. Under 2018 vände utvecklingen och bensin blev med 46,9 procent mot dieselns 36,9 procent det dominerande drivmedlet. 

Redan innan dieselskandalerna briserade hade flertalet tillverkare flaggat för att kommande avgaskrav skulle fördyra dieselmotorn så pass att d

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Fakta: Kör bränsleeffektivt med släp

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.