Nästa artikel
Brakförlust för Tesla
Nyheter

Brakförlust för Tesla

Publicerad 2 november 2017 (uppdaterad 4 januari 2018)
Tredje kvartalet 2017 blev ingen rolig historia för Elon Musk och hans elbilsföretag. Orsaken är den segdragna produktionen av Model 3.
Tesla redovisar en nettoförlust på 619 miljoner dollar under tredje kvartalet som slutade den 30 september. Orsaken till att det inte gick så bra är flaskhalsar i produktionen av budgetbilen Model 3.

Tanken var ursprungligen att 1 500 bilar skulle byggas under september månad. Men bara 260 rullade ut från produktionsbandet. Tesla skriver i sin kvartalsrapport att det främst är monteringen av batterimoduler vid Gigafactory som varit mer komplex än väntat och tagit längre tid än förutspått. Elbilstillverkaren har nu skjutit upp sitt mål att nå upp till 5.000 Model 3 per vecka från fjärde kvartalet 2017 till slutet av första kvartalet 2018. Dessutom ska produktionstakten av företagets andra elbilar, Model S och Model X, skäras ned med 10 procent till förmån för Model 3.

”Även om vi fortsätter att göra signifikanta framsteg varje vecka i att eliminera flaskhalsar i Model 3-produktionen gör naturen hos utmaningarna vid den här typen av upptrappning i produktion det svårt att förutspå exakt hur lång tid det kommer att ta att lösa alla flaskhalsar, eller förutse om eller när nya kan uppstå”, skriver Tesla i ett uttalande.

Diskutera: Tror du att Tesla kommer att få ordning på produktionen av Model 3?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-11-02 12:37
Raphael

Frågan är hur mycket pengar Tesla kan bränna innan de går i konkurs?! Och aktien är helt uppenbart kolossalt övervärderad.

#2 • Uppdaterat: 2017-11-02 12:45
A.L

Instämmer med föregående talare. Den här resan kommer ta ett slut om man inte får igång verksamheten ordentligt. I takt med att allt fler traditionella biltillverkare får fram fungerande elbilar tror jag också att så kommer att bli fallet. TESLA har dock gjort mycket - inte minst för en ganska trög bilmarknad. Men utan en volymprodukt är man körda. Och någon volym blir det inte om man inte kan producera....

Jag ger detta två år till - kanske tre om man lyckas få fram mer kapital via aktiemarknaden. Men den senare kommer att tröttna och har en tendens att göra det snabbt om förlusterna fortsätter...

MVH AL

#3 • Uppdaterat: 2017-11-02 12:47
A.L

Raphael: Däremot är Toyota att gratulera som sålde av sitt innehav i rätt tid. Man gjorde bra pengar på kursuppgången - milt uttryckt....Men höga värderingar kräver mer än förväntan i det långa loppet - d.v.s man måste leverera också. Och där misslyckas man - av flera skäl.

MVH AL

#4 • Uppdaterat: 2017-11-02 12:49
L. Mäkinen

Jag börjar tro att de kommer att klara det och att de har insett vad som krävs.

#5 • Uppdaterat: 2017-11-02 12:52
Rutger Jönåker

Bilföretag som går med förlust brukar dessutom ha en tendens att pruta på kvalitén på detaljer i bilarna, så generellt brukar jag avråda från köp av förlustföretag. Men hoppas Tesla får ut 3an och reder ut detta, för det är ett intressant företag.

#6 • Uppdaterat: 2017-11-02 12:57
LennartJ

Läste i GP att utvecklingskostnaden för Volvo XC90 uppskattades till 34 miljarder sek. Model 3 är väl en ny plattform, och då kostar det väl?

#7 • Uppdaterat: 2017-11-02 12:58
N-iklas

Tyvärr brukar vinstföretag också pruta på kvaliten i bilarna, det är kanske i vissa fall just därför de tjänar så bra med pengar...

Man får nog studera bilarna snarare än bankkontot om man vill veta något om kvalitet.

#8 • Uppdaterat: 2017-11-02 13:26
Styggavargen

Om Tesla går under tror jag andra biltillverkare struntar i elbilar, då konkurrensen uteblir. Då kan man lugnt bygga vidare på sin SUV's med dieselmotorer. Tesla har varit där som motvikt och hållet i taktpinnen för elbilar.

#9 • Uppdaterat: 2017-11-02 14:09
A.L

N-iklas: En biltillverkare är beroende av en viss volym för att kunna betala sina samkostnader. Typexempel på sådana är fabriksanläggningar, infrastruktur eller apparatur. Andra saker som brukar kosta en slant är utveckling av ny teknologi.
i Teslas fall är det alltså inte nödvändigtvis kvaliteten som är för hög, utan att man inte kan producera tillräckligt många enheter för at slå ut de höga fasta kostnaderna.

Bara för att ge dig lite information på vägen. En plåttpress kostar ett antal miljarder i inköp och utveckling, ja det är en av utvecklingsbudgetens tyngsta poster. För att betala den under produktens livstid måste man alltså sälja ett visst antal bilar, annars går man med förlust. Om man exempelvis då når en volym om 10 000 bilar och har köpt en plåtpress för två miljarder (som skrivs av under modellens livscykel om sex år) blir styckkostnaden 2miljarder/6 (år)/10 000=33 000 kr per bil. Utan volym blir det alltså för dyrt att producera, och den där extra investeringen (i bättre material och lösningar) kan inte motiveras.

Ett bilföretag som varit extra hårt drabbat av det här är N-iklas favoritmärke, men även PSA, Toyota Europa och GM generellt har haft denna typ av bekymmer.

MVH AL

#a • Uppdaterat: 2017-11-02 16:17
Optimus

Jag trodde redan tidigare, i några trådar, att Tesla skulle få mycket svårt att skala upp produktionslinan till den volymen som de ansåg vara nödvändig, på den korta tid som stod till buds. Nu sitter de i knipan, stålarna rinner ut. De har stora utgifter och små inkomster, inte världens bästa läge. Det är bara att hoppas att de har råd med detta, börjar deras finansiärer bli nervösa kan det gå fort utför. Men det är bara att hålla tummarna för Elon Musk, han verkligen rört om i den konservativa bilbranschen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.